Als je 18 wordt stopt je wezenpensioen, tenzij je gaat studeren. Ik ging toen eerst mbo doen en daarna hbo. Je moet aansluitend gestudeerd hebben vanaf je 18e zonder tussenjaar, pauzes, etc. Als ik hbo inschrijfjaren kan aantonen maar mbo niet, en ze nemen niet genoeg met mn diploma, stopt mijn recht op wezenpensioen gewoon vanaf dat ik 18 wasquote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:39 schreef classpc het volgende:
Wat heeft je mbo inschrijving met je wezenpensioen te maken eigenlijk?
Ik heb mn mbo diploma gestuurd, die staat digitaal op duo. Maar daarop staat alleen wanneer het diploma is uitgegeven, niet je studiejaren oid.quote:
Het gaat per pensioenfonds. Je kan contact opnemen met pensioenfonds schoonmaak (daar zit glazenwassers bij) en ik denk pensioenfonds particuliere beveiliging.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:56 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb mn mbo diploma gestuurd, die staat digitaal op duo. Maar daarop staat alleen wanneer het diploma is uitgegeven, niet je studiejaren oid.
Trouwens nog een vraag, iemand die dit weet? Mijn vader heeft veel verschillende banen gehad zoals glazenwasser wat weer een ander pensioenfonds is en beveiliging wat ook weer iets anders is. Telt je wezenpensioen dan voor het pensioenfonds waar hij het laatst werkte ofzo?
Dus als hij bij 5 verschillende werktakken pensioen heeft opgebouwd krijg je 5 keer wezenpensioen?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat per pensioenfonds. Je kan contact opnemen met pensioenfonds schoonmaak (daar zit glazenwassers bij) en ik denk pensioenfonds particuliere beveiliging.
Helpt als je naam/bsn/geboortedatum/ werkgevers/ werkperiode hebt.
Als die zwart heeft gewerkt, wat bij glazenwassers vaak is, heeft die geen pensioen opgebouwd
Dit is natuurlijk met normaal pensioen ook.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:14 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus als hij bij 5 verschillende werktakken pensioen heeft opgebouwd krijg je 5 keer wezenpensioen?
Ik weet niets van pensioenen, dat is voor mij nog heel ver weg.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk met normaal pensioen ook.
Klopt. Tenzij je waardeoverdracht doet, je pensioen van je oude pensioenfonds overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dan heb je alles op 1 plek. Is gratis om te doen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:14 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus als hij bij 5 verschillende werktakken pensioen heeft opgebouwd krijg je 5 keer wezenpensioen?
Tegenwoordig kun je je opgebouwde pensioen meenemen. Maar inderdaad, als die vader gewoon gepensioneerd was had hij ook al die losse pensioens gehad.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk met normaal pensioen ook.
Maar dat kan alleen mn vader vermoed ikquote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Klopt. Tenzij je waardeoverdracht doet, je pensioen van je oude pensioenfonds overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dan heb je alles op 1 plek. Is gratis om te doen.
Even een zijstraat. Dat is altijd maar gokken of zoiets voordelig is toch? Want je kunt niet in de toekomst kijken welk pensioenfonds het goed gaat doen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Klopt. Tenzij je waardeoverdracht doet, je pensioen van je oude pensioenfonds overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dan heb je alles op 1 plek. Is gratis om te doen.
Als je een waardeoverdracht aanvraagt krijg je eerst een offerte, hier op staat hoeveel je nu hebt en hoeveel je bij je nieuwe pensioenfonds krijgt. Dan kan je vergelijken en eventueel ja of nee zeggen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:38 schreef koemleit het volgende:
[..]
Even een zijstraat. Dat is altijd maar gokken of zoiets voordelig is toch? Want je kunt niet in de toekomst kijken welk pensioenfonds het goed gaat doen.
Of is er een soort consensus "altijd waardeoverdracht doen of altijd gespreid laten"
Ik heb glazenwasser pensioen en beveiliging pensioen gemaild met alle gegevens die ik heb. Wie weetquote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat per pensioenfonds. Je kan contact opnemen met pensioenfonds schoonmaak (daar zit glazenwassers bij) en ik denk pensioenfonds particuliere beveiliging.
Helpt als je naam/bsn/geboortedatum/ werkgevers/ werkperiode hebt.
Als die zwart heeft gewerkt, wat bij glazenwassers vaak is, heeft die geen pensioen opgebouwd
Ah zo. Dat is wel interessant dat dat zo werkt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:41 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als je 18 wordt stopt je wezenpensioen, tenzij je gaat studeren. Ik ging toen eerst mbo doen en daarna hbo. Je moet aansluitend gestudeerd hebben vanaf je 18e zonder tussenjaar, pauzes, etc. Als ik hbo inschrijfjaren kan aantonen maar mbo niet, en ze nemen niet genoeg met mn diploma, stopt mijn recht op wezenpensioen gewoon vanaf dat ik 18 was
Ik kan in mijn duo wel terug naar de mbo periode, toen kreeg ik stufie elke maand, maarja dat telt weer niet als geldig bewijs
Maar ik weet niet of ze nog lastig gaan doen hoor. Ik zit mezelf ook stress te geven voor misschien niks. Heb nog geen antwoord gehad op mn laatste mail
Er is ergens een instantie waar je dit centraal kan uitvragen. Ik ga eens zoeken wat ik kan vinden hieroverquote:Op dinsdag 27 februari 2024 13:24 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb glazenwasser pensioen en beveiliging pensioen gemaild met alle gegevens die ik heb. Wie weetmaar ik gok dat er niks uit komt
Dat kan alleen van je eigen pensioen, mijnpensioenoverzicht.nlquote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:49 schreef Essebes het volgende:
[..]
Er is ergens een instantie waar je dit centraal kan uitvragen. Ik ga eens zoeken wat ik kan vinden hierover
Inderdaad, heb niets kunnen vinden waar TS wat aan heeft.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 19:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat kan alleen van je eigen pensioen, mijnpensioenoverzicht.nl
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |