abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 februari 2003 @ 19:44:52 #1
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8499809
Vraagje aan vegetariers:

Als er een bedrijf vlees op de markt zou brengen dat vegetarisch verantwoord was (als in: er zijn geen dieren voor gedood) zouden jullie dat eten ? en waarom wel/niet ?

It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_8499821
Vlees waar geen dieren voor gestorven zijn? Euhz... ja?
Leverworst maken dus dan loopt er een beest zonder lever rond?
pi_8499837
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:45 schreef Raven het volgende:
whahaahah lol
.
pi_8499866
quote:
Dan gaat het beest daar vanzelf snel aan dood... niet echt praktisch he...
pi_8499895
pi_8499913
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:47 schreef EvilPlatypus het volgende:

[..]

Dan gaat het beest daar vanzelf snel aan dood... niet echt praktisch he...

Precies, daarom vind ik dit topic ook zo vaag.

En je hakt een stuk vlees af om biefstuk te maken, dan is de koe alleen maar gehandicapt, maar hij leeft nog wel!
Dat lijkt mij nog zieliger dan in 1x dood maken. Niet dat ik vegetariėr ben.

zaterdag 15 februari 2003 @ 19:49:04 #7
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8499929
quote:
Nee.

Voorbeelden:
1
Er kunnen nu al simpele weefsels in laboratoria gekweekt worden voor transplantaties. volgens hetzelfde princiepe zou je vlees (spierweefsel) kunnen kweken. met een beetje geluk is dat nog goedkoop te doen ook, kan je b.v. biefstuk per kuub produceren.

2
Andere mogelijkheid waar geen nieuwe geavanceerde technologie voor nodig is: vlees van dieren die van ouderdom zijn gestorven, zal iets minder lekker/mals zijn dan gewoon vlees maar veel smeriger dan vegetarische vleesvervangers kan 't niet zijn.

It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_8499935
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:48 schreef Raven het volgende:

[..]

En je hakt een stuk vlees af om biefstuk te maken, dan is de koe alleen maar gehandicapt, maar hij leeft nog wel!

Ohoho ik lig in een deuk om die droge reacties van je Ik zag al een gehandicapte koe in de wei staan en een beest wat om een leverdonor vroeg
.
pi_8500001
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:48 schreef Raven het volgende:

[..]

Je haalt weer dat beest erbij... hij had het toch over geen dood beest, ik ga er dan ook vanuit dat hij doelt op iets waar dat beest ook niet een aantal uur later van dood gaat en dat het beest niet lijd heeft hij vast rekening mee gehouden want daar schijnen veel vegetariers het om te doen zo ver mij is verteld.

[edit]typos[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door EvilPlatypus op 15-02-2003 19:55]

zaterdag 15 februari 2003 @ 19:52:48 #10
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8500029
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:51 schreef EvilPlatypus het volgende:
Je haalt weer dat beest erbij... hij had het toch over geen dood beest, ik ga er dan ook vanuit dat hij doel op iets waar dat beest ook niet een aantal uur later van dood gaat...
yep, zie aantal reacties hierboven.
pi_8500086
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:49 schreef Aaargh! het volgende:
Voorbeelden:
1
Er kunnen nu al simpele weefsels in laboratoria gekweekt worden voor transplantaties. volgens hetzelfde princiepe zou je vlees (spierweefsel) kunnen kweken. met een beetje geluk is dat nog goedkoop te doen ook, kan je b.v. biefstuk per kuub produceren.
Ik ben geen vegetarier maar biefstuk die per kuub is geproduceerd vreet ik echt niet!
Unox, the worst operating system.
pi_8500104
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:49 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Nee.

Voorbeelden:
1

2
Andere mogelijkheid waar geen nieuwe geavanceerde technologie voor nodig is: vlees van dieren die van ouderdom zijn gestorven, zal iets minder lekker/mals zijn dan gewoon vlees maar veel smeriger dan vegetarische vleesvervangers kan 't niet zijn.

1 klinkt zeker interessant, 't zou ook denk ik een stuk schelen in 't mest overschot dat al die beesten produceren enzo. En dan zouden er ook minder stukken wei nodig zijn om ze in te laten grazen dus kan er ook weer wat aan 't woningen tekort gedaan worden Maar das off-topic. Maar ja, een echte vegetariėr zou weer kunnen beargumenteren dat er dus zo'n cel is afgenomen van een levende koe en dat hij er daar dus voor een naald ofzo in em is gestoken dus dat dat pijn gedaan zou kunnen hebben. Maar ja, dat gaat wel heel ver vind ik.

2. Ik weet niet of dat oude vlees verkoopt, eerlijk gezegd anders had dat nu wellicht ook al in de winkels gelegen

pi_8500127
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:51 schreef EvilPlatypus het volgende:

[..]

Je haalt weer dat beest erbij... hij had het toch over geen dood beest, ik ga er dan ook vanuit dat hij doelt op iets waar dat beest ook niet een aantal uur later van dood gaat en dat het beest niet lijd heeft hij vast rekening mee gehouden want daar schijnen veel vegetariers het om te doen zo ver mij is verteld.

[edit]typos[/edit]

Nu snap ik zijn punt wat beter ja na zijn 2e post.
  zaterdag 15 februari 2003 @ 19:59:06 #14
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8500208
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:55 schreef Raven het volgende:
2. Ik weet niet of dat oude vlees verkoopt, eerlijk gezegd anders had dat nu wellicht ook al in de winkels gelegen
Ik denk dat dat vooral komt omda:

a) het minder lekker is
b) het veel duurder is (je moet wachten tot zo'n beest vanzelf de pijp uit gaat, en dat kan nogal lang duren als je 'm goed verzorgd)

pi_8500232
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 19:55 schreef Raven het volgende:

[..]

Ik denk dat maar heel weinig beesten de leeftijd halen dat ze een natuurlijke dood sterven (ziektes test niet mee dan komt het vlees de keuring niet door). Een koe, varken, kip, hond, schaap of ander beest houden kost een flink bedrag per maand en na het vetmesten is het dus zaak zo snel mogelijk de slacht plaats te laten vinden zodat er ruimte is voor een nieuw beest en de kosten/dier zo laag mogelijk uitvallen. Het oudere, taaiere vlees zou dus naar alle waarschijnlijkheid een fors stuk duurder moeten worden.

Bah, Aaargh was me alweer voor.:(

pi_8500597
nee ook dat zou ik niet eten. Ik eet niets wat van dierem afkomstig is en dat 'vlees op kweek' dus ook niet. Bovendien: waarom zou je dat eten? Er zijn toch zat andere vleesvervangers?
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  zaterdag 15 februari 2003 @ 20:21:10 #17
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8500736
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 20:15 schreef TearSong het volgende:
nee ook dat zou ik niet eten. Ik eet niets wat van dierem afkomstig is en dat 'vlees op kweek' dus ook niet. Bovendien: waarom zou je dat eten? Er zijn toch zat andere vleesvervangers?
Het is niet van dieren afkomstig, het is geproduceerd.

Wat is het verschil met andere organische stoffen die je als vleesvervanger eet ? het is voedzaam en er is niet voor geleden. het enige bezwaar zou kunnen zijn dat het toevallig hetzelfde produkt opleverd als het doden van een dier, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

En wat betreft de andere vleesvervangers -> die zijn niet lekker.

pi_8501126
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 20:21 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Wat is het verschil met andere organische stoffen die je als vleesvervanger eet ? het is voedzaam en er is niet voor geleden. het enige bezwaar zou kunnen zijn dat het toevallig hetzelfde produkt opleverd als het doden van een dier, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

En wat betreft de andere vleesvervangers -> die zijn niet lekker.

vlees wat gekweekt is heeft ook 1 oorspronkelijk wel van dieren afkomstig stukje weefsel als basis hoor. anders kun je niet kweken. En dus is het wel van dieren afkomstig. En dat is meteen het verschil met andere vleesvervangers.
Als je het niet kunt laten om gewoon vlees te eten gaan dan maar een Unox-worst halen bij de AH ofzo. Bovendien is het beeld wat je schetst nog lange niet realistisch want weefselkweek is erg duur en dus zou je voor een kweek-speklapje zo 10 euro neertellen als het niet meer is...
En wat betreft die andere vleesvervangers => JIJ vind ze niet lekker. Je kunt heerlijke gerechten maken met tofu, seitan, peulvruchten of bijvoorbeeld noten en dat zijn allemaal prima vleesvervangers hoor. Ik heb helemaal geen behoefte aan 'vegetarisch verantwoord vlees'. Ik vind het al eng als de huidige vleesvervangers te veel op vlees gaan lijken, dat vind ik ook helemaal niet nodig. Het is nou eenmaal geen vlees dus hoef je het ook niet als een leverworst te verpakken bij wijze van spreke.
It's all up to you
pi_8501278
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 20:21 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Je kunt er over debatteren of er dan nog wel sprake is van 'vlees'
A clean house is a sign of a wasted life.
  zaterdag 15 februari 2003 @ 20:42:42 #20
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8501368
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 20:34 schreef TearSong het volgende:
vlees wat gekweekt is heeft ook 1 oorspronkelijk wel van dieren afkomstig stukje weefsel als basis hoor. anders kun je niet kweken. En dus is het wel van dieren afkomstig. En dat is meteen het verschil met andere vleesvervangers.
En waarom is dat erg ? Er is toch geen beest dat er last van heeft ?
quote:
Als je het niet kunt laten om gewoon vlees te eten gaan dan maar een Unox-worst halen bij de AH ofzo. Bovendien is het beeld wat je schetst nog lange niet realistisch want weefselkweek is erg duur en dus zou je voor een kweek-speklapje zo 10 euro neertellen als het niet meer is...
Het is nu nog erg duur, maar als je dit kan gaan massa produceren zou 't wel eens goedkoper kunnen zijn dan gewoon vlees.
Bijkomend voordeel is dat als je 't goed aanpakt je altijd dezelfde kwaliteit kan leveren en het produceren van elke willekeurige vleessoort voor hetzelfde geld kan. dan kan je dus b.v. dagelijks biefstuk eten omdat het even duur is om te produceren dan ander vlees.
quote:
En wat betreft die andere vleesvervangers => JIJ vind ze niet lekker. Je kunt heerlijke gerechten maken met tofu, seitan, peulvruchten of bijvoorbeeld noten en dat zijn allemaal prima vleesvervangers hoor. Ik heb helemaal geen behoefte aan 'vegetarisch verantwoord vlees'.
Ja, je kunt heerlijke gerechten maken ondanks dat er tofu oid in zit (als je er maar genoeg kruiden bij flikkert), niet dankzij. Een biefstuk b.v. hoef je alleen een klein beetje peper/zout op te doen en het is gewoon , probeer dat eens met tofu
quote:
Ik vind het al eng als de huidige vleesvervangers te veel op vlees gaan lijken, dat vind ik ook helemaal niet nodig. Het is nou eenmaal geen vlees dus hoef je het ook niet als een leverworst te verpakken bij wijze van spreke.
Je lust dus gewoon geen vlees, m.a.w. het gaat je dus blijkaar niet om het dierenleed.
  zaterdag 15 februari 2003 @ 20:43:45 #21
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8501405
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 20:39 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Je kunt er over debatteren of er dan nog wel sprake is van 'vlees'

True, maar da's niet belangrijk.
Als het net zo lekker en voedzaam is, wat boeit 't dan hoe 't heet.
pi_8501581
Het gaat me *wel* om het dierenleed. Ik wil gewoon niets wat van dieren afkomstig is en ook weefselkweek is van oorsprong van dieren afkomstig en dus eet ik het niet (er is tenminste 1 dier geweest waarvan het weefsel gebruikt moest worden toch??). Ik vind dat dieren niet hoeven te sterven of te lijden om mij te voeden.

Bovendien ben ik helemaal niet op zoek naar iets wat op vlees lijkt. Geloof me, toen ik nog wel vlees at vond ik kip en vis en dingen als gehaktballen echt lekker hoor, maar door het idee dat het van dier afkomstig is hoef ik het al niet meer. Maar je kunt zo veel lekkere dingen maken zonder vlees dat ik die behoefte al helemaal niet meer heb om iets wat op vlees lijkt te eten. Ik snap wel dat dingen als 'vegetarische pate' het leven van de beginnende vegetarier makkelijker maken omdat je dan misschien nog niet zo creatief bent met het vervangen van vleeswaren maar ik hoef het iig niet.

Ik zie het nut er dus niet van in.

It's all up to you
  zaterdag 15 februari 2003 @ 20:53:53 #23
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8501689
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 20:49 schreef TearSong het volgende:
Het gaat me *wel* om het dierenleed. Ik wil gewoon niets wat van dieren afkomstig is en ook weefselkweek is van oorsprong van dieren afkomstig en dus eet ik het niet (er is tenminste 1 dier geweest waarvan het weefsel gebruikt moest worden toch??). Ik vind dat dieren niet hoeven te sterven of te lijden om mij te voeden.
Maar er lijd geen dier voor. er wordt gebruik gemaakt van DNA materiaal, dit kan b.v. van een uitgevallen haar afkomstig zijn (of ben je ook tegen het borstelen van dieren ?)
quote:
Bovendien ben ik helemaal niet op zoek naar iets wat op vlees lijkt. Geloof me, toen ik nog wel vlees at vond ik kip en vis en dingen als gehaktballen echt lekker hoor, maar door het idee dat het van dier afkomstig is hoef ik het al niet meer.
Maar als je het lekker vind, en het is niet tegen je princiepes (omdat je er geen dierenleed mee veroorzaakt)
wat is dan het probleem ? volgens mij ben je dan gewoon op zoek naar iets om over te zeiken.
quote:
Maar je kunt zo veel lekkere dingen maken zonder vlees dat ik die behoefte al helemaal niet meer heb om iets wat op vlees lijkt te eten. Ik snap wel dat dingen als 'vegetarische pate' het leven van de beginnende vegetarier makkelijker maken omdat je dan misschien nog niet zo creatief bent met het vervangen van vleeswaren maar ik hoef het iig niet.

Ik zie het nut er dus niet van in.

Ik wel, al was het alleen maar om het potientiee voor goedkopere biefstuk
pi_8501870
luister: ik zeg dat ik NIETS eet dat van dieren afkomstig is. Ten eerste kun je mij niet wijs maken dat er biefstuk gemaakt kan worden uit het haar van een varken. Voorlopig in ieder geval nog niet dus waar lul je dan over. Ten tweede zei ik duidelijk NIETS dus nee..ook geen haren. Probleem ermee?

En dan nog iets: je vraagt hier naar de mening van mensen en ik geef mijn menig. Dan blijkt dat ik het vlees niet zou eten, dat zint jou blijkbaar niet. Je komt over alsof je in staat zou zijn persoonlijk dat fantasievolle-DNA-gebaseerde-gekweekte-biefstukje-van-varkenshaar door m'n strot te duwen.

Als jij persoonlijk nou droomt van kweek-biefstukjes dan is dat jouw probleem. Maar ik hoef het niet en daar vroeg je naar, of we het zouden eten of niet. Respecteer dat dan ook.

It's all up to you
  zaterdag 15 februari 2003 @ 21:06:48 #25
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_8502009
quote:
Op zaterdag 15 februari 2003 21:00 schreef TearSong het volgende:
luister: ik zeg dat ik NIETS eet dat van dieren afkomstig is. Ten eerste kun je mij niet wijs maken dat er biefstuk gemaakt kan worden uit het haar van een varken. Voorlopig in ieder geval nog niet dus waar lul je dan over.
Het wat een hypothetische vraag
quote:
Ten tweede zei ik duidelijk NIETS dus nee..ook geen haren.
maar WAAROM niet, het slaat imho echt totaal nergens op, ik kan geen enkele reden bedenken waarom je dit niet wil.
quote:
Probleem ermee?
Eigenlijk wel ja, om bovenstaande reden.
quote:
En dan nog iets: je vraagt hier naar de mening van mensen en ik geef mijn menig. Dan blijkt dat ik het vlees niet zou eten, dat zint jou blijkbaar niet. Je komt over alsof je in staat zou zijn persoonlijk dat fantasievolle-DNA-gebaseerde-gekweekte-biefstukje-van-varkenshaar door m'n strot te duwen.
Een mening moet wel onderbouwd zijn, dat is die van jou niet dus probeer ik je zo ver te krijgen om een onderbouwing te geven.
quote:
Als jij persoonlijk nou droomt van kweek-biefstukjes dan is dat jouw probleem. Maar ik hoef het niet en daar vroeg je naar, of we het zouden eten of niet. Respecteer dat dan ook.
Ik respecteer geen meningen die zomaar uit de lucht gegrepen zijn, als er geen argumentatie bij zit dan kan je net zo goed geen mening geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')