abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212342135
Bovenaan de pot zitten dikke vette schroeven (iig het stuk waar je door moet trekken) waar water doorheen sijpelt. Ik heb geen idee hoe die onderdelen allemaal heten, dus geen idee waar ik op moet googlen ook. Vandaar hier maar weer een topic.

Is dit zelf te verhelpen? Zo ja, hoe? En, belangrijker nog, op een schaal van 1 - 10, hoe moeilijk is deze klus? Ik heb echt twee gigantische linkerhanden. :D
pi_212342551
De term Doortrekken stamt nog uit deze ouderwetse periode met boven hangende stortbak. En daar moest je dan aan het kettinkje trekken om door te spoelen.

Tegenwoordig is doortrekken op het toilet wat anders. :D Het is dan meer doorduwen geworden maar ook dat is wat anders.

Maar om je misschien een beetje op weg te helpen, 'stortbak' doet het nog wel als naam voor dat ding waar het water in zit. Heb je een toilet met een porselein stortbak aan het toilet vast geschroefd heet het geheel 'duoblok'

In de stortbak zitten 2 componenten, de "Vlotter" met daaraan het kraantje waarmee je vult en het vullen stopt wanneer vol genoeg.
https://www.google.com/search?q=stortbak+vlotter

En het 'Spoelmechanisme'
https://www.google.com/search?q=stortbak+spoelmechanisme

Een van de 2 zou defect kunnen zijn en daarom blijft water doorsijpelen in het toilet.

Bij de vlotter kan het kraantje lekken, dan wordt de bak te vol en loopt over. Of de vlotter hangt vast en komt de bak vol en blijft doorlopen.

Of het spoelmechanisme hangt vast in open stand of heeft een lekkende rubber pakking.

Vasthangen ontstaat vaak door slijtage en teveel speling kun je soms oplossen door de boel weer op zijn plaatst te zetten. En dan werkt het wel weer voor een tijdje, dit kun je lang blijven doen al is vervangen dan het best.

Lekkend kraantje van de vlotter, dan wordt het vlotter vervangen. Lekkend rubber aan spoelmechanisme wordt spoelmechanisme vervangen. De onderdelen zijn veelal merk gebonden, universeel past niet altijd. Dus je hoort het merk soms te weten.

Uitleggen in schrift hoe dit moet gebeuren aan iemand met 2 linkse handen is niet mijn expertise, daar kan ik je niet mee helpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 08-02-2024 10:01:52 ]
  donderdag 8 februari 2024 @ 10:05:00 #3
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212342636
quote:
10s.gif Op donderdag 8 februari 2024 09:55 schreef Watuntrik het volgende:
De term Doortrekken stamt nog uit deze ouderwetse periode met boven hangende stortbak. En daar moest je dan aan het kettinkje trekken om door te spoelen.
[ afbeelding ]

Tegenwoordig is doortrekken op het toilet wat anders. :D Het is dan meer doorduwen geworden maar ook dat is wat anders.

Maar om je misschien een beetje op weg te helpen, 'stortbak' doet het nog wel als naam voor dat ding waar het water in zit. Heb je een toilet met een porselein stortbak aan het toilet vast geschroefd heet het geheel 'duoblok'

In de stortbak zitten 2 componenten, de "Vlotter" met daaraan het kraantje waarmee je vult en het vullen stopt wanneer vol genoeg.
https://www.google.com/search?q=stortbak+vlotter

En het 'Spoelmechanisme'
https://www.google.com/search?q=stortbak+spoelmechanisme

Een van de 2 zou defect kunnen zijn en daarom blijft water doorsijpelen in het toilet.

Bij de vlotter kan het kraantje lekken, dan wordt de bak te vol en loopt over. Of de vlotter hangt vast en komt de bak vol en blijft doorlopen.

Of het spoelmechanisme hangt vast in open stand of heeft een lekkende rubber pakking.

Vasthangen ontstaat vaak door slijtage en teveel speling kun je soms oplossen door de boel weer op zijn plaatst te zetten. En dan werkt het wel weer voor een tijdje, dit kun je lang blijven doen al is vervangen dan het best.

Lekkend kraantje van de vlotter, dan wordt het vlotter vervangen. Lekkend rubber aan spoelmechanisme wordt spoelmechanisme vervangen. De onderdelen zijn veelal merk gebonden, universeel past niet altijd. Dus je hoort het merk soms te weten.

Uitleggen in schrift hoe dit moet gebeuren aan iemand met 2 linkse handen is niet mijn expertise, daar kan ik je niet mee helpen.
Mijn tante had zo'n ding, ding maakte een verschrikkelijk geluid en vond ik eigenlijk een beetje eng als kind.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_212342638
Nu ik wat termen heb, kan ik vanavond eens wat gaan youtuben. Dat is al een hele vooruitgang, dank! ^O^

Even voor de duidelijkheid: het water lekt dus niet IN de pot, maar sijpelt door die schroeven heen zo hup, drup drup, de vloer up. Het gaat ook niet om een ouderwetse, maar leuk om te weten waar de term 'doortrekken' vandaan komt :)
pi_212342790
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 10:05 schreef DjVero het volgende:
Even voor de duidelijkheid: het water lekt dus niet IN de pot, maar sijpelt door die schroeven heen zo hup, drup drup, de vloer up. Het gaat ook niet om een ouderwetse, maar leuk om te weten waar de term 'doortrekken' vandaan komt :)
Dan neem ik aan dat je een 'Duoblok' toilet hebt. Waar de stortbak op de pot vast zit geschoeft. Soms leunen mensen lekker achterover tegen die bak tijdens het kakken en krantje lezen. Dan krijg je frictie op de schroeven en de pakking tussen stortbak en pot. En dan gaat het daar lekken.... :) Omdat het geheel van porselein is kan het zo ook scheuren, dan is er een haarscheur in de stortbak ergens tussen de schroeven, dan is het einde oefening en moet er een nieuwe bak op.

Daar kun je maar een ding doen, uit elkaar halen en inspecteren, geen scheuren dan alles schoonmaken nieuwe pakking ertussen en de boel weer voorzichtig aan draaien. Draai je te ver door en te vast kan het porselein weer scheuren. Ook die pakking van een duoblok tussen pot en bak is vaak merk specifiek.

(Scheuren zijn soms heel moeilijk te zien, het zijn vaak maar haarscheurtjes dat er uitziet alsof er een haar op het glazuur ligt maar is dus een scheur).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')