abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212336883
quote:
Formatie geklapt: NSC van Pieter Omtzigt stapt eruit

NSC-leider Pieter Omtzigt trekt zich terug uit de formatiegesprekken. De poging om tot een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB te komen, is vooralsnog gestrand.

De gesprekken waren volgens de hoofdrolspelers de afgelopen dagen in een 'cruciale' en 'moeilijke' fase, maar dat zijn de partijleiders dus niet te boven gekomen.

Vanavond besloot Pieter Omtzigt dat verder praten geen zin heeft. Dat heeft volgens hem te maken met de 'staat van de overheidsfinanciën'. Ministeries hebben met de formatietafel gedeeld hoe het er op de ministeries voor staat. Volgens Omtzigt gaat het om een 'twintigtal' brieven met 'deels vertrouwelijke informatie' waarvan Omtzigt 'zeer geschrokken' zegt te zijn. In een brief aan zijn leden schreef hij: ,,Door het lezen van de brieven vandaag is NSC zeer geschrokken. NSC stelt vast dat we sinds vandaag met andere financiële verwachtingen voor de komende jaren zitten. NSC wil onder geen enkel beding beloftes maken aan Nederlanders, waarvan zij van tevoren weet dat dit loze beloftes zijn die de komende kabinetsperiode niet waargemaakt kunnen worden. Bestaanszekerheid bouw je niet met luchtkastelen."

Opvallend is wel: de formerende partijen beschikken al een week over de informatie: de brieven werden tussen 23 en 31 januari ontvangen.

Omtzigt gooit wel (vooralsnog althans) de deur dicht voor een meerderheidskabinet van een combinatie van PVV, VVD, NSC en BBB. Hij wil hooguit vanaf de zijlijn meedoen: ,,Dat kan bijvoorbeeld door constructieve steun aan een minderheidskabinet of een breed extraparlementair kabinet. Voor nu is het werk voor NSC afgerond in deze ronde en wacht Nieuw Sociaal Contract het verslag van informateur Plasterk af."
Game on.
De heer is mijn herder, maar honderd euro brengt me verder.
pi_212336929
quote:
Honderden pagina's aan stukken, met tientallen miljarden aan financiële tegenvallers, mogelijke risico's en juridische procedures, én veel, heel veel wensen van de verschillende ministeries. Die werden afgelopen maandagavond gedeeld met de onderhandelaars aan de formatietafel en waren voor Pieter Omtzigts NSC uiteindelijk de reden om voorlopig te stoppen met onderhandelen.
Pietertje denkt dat het straks allemaal anders is wanneer hij bij links aanschuift.
pi_212336964
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:01 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
Pietertje denkt dat het straks allemaal anders is wanneer hij bij links aanschuift.
Dat denk ik niet. Ik denk dat hij zijn rol heeft onderschat. En dat hij dat weet. Dat zie je aan zijn acties en reacties. Ik denk dat het probleem verder gaat dan alleen de coalitievorming. Ik denk dat hij in de nabije toekomst uit het zicht zal verdwijnen.
pi_212337003
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:03 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat denk ik niet. Ik denk dat hij zijn rol heeft onderschat. En dat hij dat weet. Dat zie je aan zijn acties en reacties. Ik denk dat het probleem verder gaat dan alleen de coalitievorming. Ik denk dat hij in de nabije toekomst uit het zicht zal verdwijnen.
Gewogen en te licht bevonden.
  woensdag 7 februari 2024 @ 20:07:36 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212337050
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:03 schreef Vincent_student het volgende:
Ik denk dat hij in de nabije toekomst uit het zicht zal verdwijnen.
functie elders
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212337063
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 19:54 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
Geld zat meid. *O*
Dat zeggen de PVV en BBB ook tegen Omtzigt, maar die trapt er niet in.
pi_212337073
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:05 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
Zo wil ik het niet stellen. Ik denk wel dat hij precies weet dat hij het niet aankan. Als je zulke belangrijke zaken gaat afhandelen met whatsappjes en inschattingsfouten maakt dat je de pers eerst inlicht dan je onderhandelingspartners, dan is er iets mis. Zoiets doe je niet. En dan nog zijn reactie daarna dat hij erg moe is, dat geeft al een signaal af over de toekomst.
pi_212337191
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:07 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Dat zeggen de PVV en BBB ook tegen Omtzigt, maar die trapt er niet in.
Pieter ziet dat hij impopulaire maatregelen moet gaan nemen in de toekomst omdat we moeten bezuinigen, dan loopt meneer snel weg. Velen zagen hem als een held, blijkt het nu ineens dat het er een op sokken is.
  woensdag 7 februari 2024 @ 20:16:47 #9
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212337266
Slappe hap, deze TT. Had dan als boosrechtse voor "Katholieke gluiperd" gekozen.

Oh, dit is NWS, niet POL :@
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212337376
Mischien was functie elders achteraf bekeken toch niet zo'n slecht idee.
  woensdag 7 februari 2024 @ 20:33:43 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_212337482
quote:
10s.gif Op woensdag 7 februari 2024 18:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar die worden nu ook gemarginaliseerd. Een kabinet met een PVV-stempel op migratie is voor hen namelijk ook onpraktisch, die kunnen ze in tegenstelling tot partijen als CDA of D66 nooit overtoepen op dat thema. Profileren op dat thema is veel simpeler als je de meest rechtse partij bent in een coalitie…

Overigens is de verkiezingsuitslag wat mij betreft de enige opiniepeiling met enige serieuze waarde.
Ook dat, maar dan doe je in ieder geval wat, volgens de opiniepeiling althans, je kiezers willen. Het is sowieso een lastige positie voor de VVD.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_212337553
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:05 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
quote:
Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 7 februari 2024 @ 20:47:22 #13
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212337720
Omtzigt is reteslim en financiën zijn zijn specialiteit. Inhoudelijk zou ik op dit vlak meer op hem vertrouwen dan op de rest. Tenzij dit slechts als argument gebruikt wordt om uit de onderhandelingen te kunnen stappen. Wat wel een punt van aandacht is, is zijn belastbaarheid (maar daar hebben meer hoogbegaafden last van). En zijn partij is nieuw: 20 mensen die allemaal moeten wennen aan het kamerlidmaatschap en het samen vormen en bouwen van de partij: dat zal veel energie en afstemming kosten.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_212337729
Trouwens, als je enkel een uitvraag doet over de financiële tegenvallers, en niet over eventuele meevallers, dan krijg je natuurlijk wellicht ook wel een beeld terug dat erger lijkt dan het is.
  woensdag 7 februari 2024 @ 20:50:33 #15
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212337783
Overigens vind ik dat de onderhandelingen ook vanuit een ander perspectief gevoerd kunnen worden. Linksom of rechtsom (letterlijk) zal een volgend kabinet in ieder geval bestaan uit de VVD en NSC: dat zou je ook als startpunt kunnen kiezen: laat VVD/NSC kijken via welke kant ze het beste perspectief zien.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_212337974
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 20:50 schreef Rostrup het volgende:
Overigens vind ik dat de onderhandelingen ook vanuit een ander perspectief gevoerd kunnen worden. Linksom of rechtsom (letterlijk) zal een volgend kabinet in ieder geval bestaan uit de VVD en NSC: dat zou je ook als startpunt kunnen kiezen: laat VVD/NSC kijken via welke kant ze het beste perspectief zien.
Dat kun je voorlopig niet doen. VVD wilde alleen gedogen en NSC heeft nu zo’n beetje iedereen tegen de haren gestreken.

De bal ligt in principe weer bij Wilders.
  woensdag 7 februari 2024 @ 21:08:30 #17
65846 Bocaj
47th President.
  woensdag 7 februari 2024 @ 21:08:36 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212338113
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 21:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dat kun je voorlopig niet doen. VVD wilde alleen gedogen en NSC heeft nu zo’n beetje iedereen tegen de haren gestreken.

De bal ligt in principe weer bij Wilders.
Waar gaat hij die bal naartoe trappen dan? :')
Timmermans?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212338139
1

[ Bericht 98% gewijzigd door Raw85 op 07-02-2024 21:13:11 ]
  woensdag 7 februari 2024 @ 21:11:49 #20
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_212338161
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 21:10 schreef Raw85 het volgende:
Toch wel met Omtzigt erbij babbelen morgen dus :{
Bron?
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_212338206
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 21:11 schreef Rodgrod het volgende:

[..]
Bron?
Kutverhaal, excuus. Enkel weer uitgenodigd

twitter
pi_212338207
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 21:08 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waar gaat hij die bal naartoe trappen dan? :')
Timmermans?
Eerst vooral trappen zonder bal waarschijnlijk.

Als ze echt zo verbaast zijn dat NSC op is gestapt zullen ze moeten gaan kijken hoe ver ze komen zonder en dan lobbyen voor gedoogsteun ofzo.
pi_212338677
quote:
Iemand die ziek is kun je dat feit niet echt kwalijk nemen, maar toont wel aan dat hij echt nog niet klaar was tegen zoveel druk en media-aandacht. Een burn-out overkomen kan jaren duren en het is op zijn leeftijd niet gek als je nooit meer de oude wordt.

Denk dat hij er binnenkort mee stopt en op de achtergrond in het bestuur van de partij gaat zitten ofzo. Daar kan hij ook genoeg bereiken.
pi_212338750
quote:
Guttegut...
pi_212338808
Hoe is het mogelijk dat het op geld geknapt is terwijl je makkelijk 8 miljard kan winnen door ontwikkelingshulp af te schaffen? Of wilde Pieter door blijven gaan met 8 miljard in bodemloze putten gooien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')