abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212306804
Ik heb 1 muur met daarop van die akoestische houten panelen met dik vilt achterop. (Akupanelen?)
Dit zit dan gelijmd met montage kit op een betonnen muur, de muur is overigens voorzien van glasvlies, dus eigenlijk zit het daar op.

Maar als je de panelen zou willen verwijderen, wat is dan de beste methode?
Als je dit voorzichtig wil doen, zodat je de muur niet beschadigd.

De panelen / het glasvlies zelf mogen wel beschadigd raken, ze verhuizen niet mee in dat opzicht.

Ik zat zelf te denken paar latjes in 1 hoek weghalen, zo vast zitten die dingen eigenlijk niet volgens mij, dan met een lange dunne spatel, desnoods beetje gecoat met lijmverwijderaar of iets dergelijks, voorzichtig los “snijden”.
Of wellicht met een nylondraad erachterlangs, daar is op zich ruimte voor vanaf plafond of vanaf onderaf gezien het 4 panelen zijn eigenlijk.

Edit het is een kalkzandsteen betonnen muur, kon er even niet meer op komen.
Dat is vrij hard dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 05-02-2024 15:19:21 ]
pi_212307339
Oude beitel er tussen en lekker wrikken. Evt gaten in de muur met gips dichtsmeren maar ik verwacht eerder dat je nog een paar dagen lijm weg moet schuren.

Een beton of kalkzandsteen muur maakt best wel uit hoor.
pi_212307411
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:31 schreef qajariaq het volgende:
Oude beitel er tussen en lekker wrikken. Evt gaten in de muur met gips dichtsmeren maar ik verwacht eerder dat je nog een paar dagen lijm weg moet schuren.

Een beton of kalkzandsteen muur maakt best wel uit hoor.
Wat is het verschil tussen die twee?
pi_212307458
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen die twee?
Beton is een stuk harder en lijm hecht er iets minder op. Maar je hebt er vlies tussen zitten dus komt dat vlies ook wel van de muur af. Ben je weer bezig om alle vlies er af te krijgen voor opnieuw behangen. Volgende keer niet plakken maar schroeven.
pi_212307497
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Beton is een stuk harder en lijm hecht er iets minder op. Maar je hebt er vlies tussen zitten dus komt dat vlies ook wel van de muur af. Ben je weer bezig om alle vlies er af te krijgen voor opnieuw behangen. Volgende keer niet plakken maar schroeven.
Dat vlies maakt niet uit, dat laat ik opnieuw doen door schildersbedrijf.

Het kan ook cellenbeton zijn, maar het is nieuwbouw dus ik dacht kalk omdat je dit volgens mij veel gebruikt ziet worden.
Het is wel heel hard en massief, versus sommige binnenmuren hier die echt poreus zijn.

Maar ik mij natuurlijk meer druk of ik de muur “los trek” of dat dit wel zal meevallen.
Schroeven dacht ik wel aan, maar dan krijg je 40 gaten uiteindelijk, tja, ook dan kan ik net zo goed weer nieuw glasvlies aanbrengen.
pi_212307588
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat vlies maakt niet uit, dat laat ik opnieuw doen door schildersbedrijf.

Het kan ook cellenbeton zijn, maar het is nieuwbouw dus ik dacht kalk omdat je dit volgens mij veel gebruikt ziet worden.
Het is wel heel hard en massief, versus sommige binnenmuren hier die echt poreus zijn.

Maar ik mij natuurlijk meer druk of ik de muur “los trek” of dat dit wel zal meevallen.
Schroeven dacht ik wel aan, maar dan krijg je 40 gaten uiteindelijk, tja, ook dan kan ik net zo goed weer nieuw glasvlies aanbrengen.
Echt poreus is meestal gips. Kalkzandsteen is een stuk prettiger omdat het nog een klein beetje vocht reguleert. Heb je er ooit in geboord? Beton is keihard en kalkzandsteen kom je nog wel in zonder boorhamer of een nieuw boortje per gat.

Ik zou gewoon beginnen. Krassen op de muur verdwijnen toch wel achter het nieuwe vlies. Met een beetje mazzel trek je het zo van de muur, met of zonder dat vlies... Dat is ff de vraag.
pi_212307617
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Echt poreus is meestal gips. Kalkzandsteen is een stuk prettiger omdat het nog een klein beetje vocht reguleert. Heb je er ooit in geboord? Beton is keihard en kalkzandsteen kom je nog wel in zonder boorhamer of een nieuw boortje per gat.

Ik zou gewoon beginnen. Krassen op de muur verdwijnen toch wel achter het nieuwe vlies. Met een beetje mazzel trek je het zo van de muur, met of zonder dat vlies... Dat is ff de vraag.
Dat vlies maakt niet uit, ik ben rijk genoeg, hoe dom dat ook klinkt, om gewoon de boel te laten herstellen wat dat betreft.

In de muur kan ik niet boren zonder boorhamer, dat werd snel duidelijk. xD
In de poreuze muren wel, daar ga je zo doorheen, maar het is geen gips gek genoeg.
Maar wel een stuk zachter dus dan die noem het maar even “buitenste” muren van de woning.
  maandag 5 februari 2024 @ 15:59:40 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212307691
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat vlies maakt niet uit, ik ben rijk genoeg, hoe dom dat ook klinkt, om gewoon de boel te laten herstellen wat dat betreft.

In de muur kan ik niet boren zonder boorhamer, dat werd snel duidelijk. xD
In de poreuze muren wel, daar ga je zo doorheen, maar het is geen gips gek genoeg.
Maar wel een stuk zachter dus dan die noem het maar even “buitenste” muren van de woning.
Als je rijk genoeg bent, waarom laat je het dan niet een ander oplossen :P .
pi_212307701
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Als je rijk genoeg bent, waarom laat je het dan niet een ander oplossen :P .
Dat kan ook, maar ik vind het ook een prettig idee als ik het zelf kan doen of weet hoe het moet.
Het is tegenwoordig best lastig degelijke klusbedrijven te vinden die vooral ook tijd hebben.
  maandag 5 februari 2024 @ 16:03:03 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212307727
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 16:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat kan ook, maar ik vind het ook een prettig idee als ik het zelf kan doen of weet hoe het moet.
Het is tegenwoordig best lastig degelijke klusbedrijven te vinden die vooral ook tijd hebben.
Dat probleem hou je als je een prof moet bellen om je prutswerk te herstellen ;) . Maar die zooi van een muur krijgen als het gelijmd is? Sterkte :) .
pi_212307735
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 16:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat probleem hou je als je een prof moet bellen om je prutswerk te herstellen ;) . Maar die zooi van een muur krijgen als het gelijmd is? Sterkte :) .
Nou nou ze, het is professioneel uitgevoerd en aangebracht.
volgens mij valt het wel mee allemaal, ik vraag alleen om methodes.
De meeste mensen lijmen het, dus hoe doen die dat allemaal dan?
pi_212308176
Warme kit laat makkelijker los, dus ik zou de verffohn ff proberen
pi_212309460
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 16:42 schreef Puala het volgende:
Dat is ook wel een tip ja.

Als ik zo kijk zie ik dat tussen de individuele panelen, waar ze dus naast elkaar zitten, dat die stukken los zitten.
Maw daar zou ik dan beginnen denk ik, vilt (weg)snijden, latje weg halen of twee en dan met een spatel losmaken.

Het kost wat meer werk maar volgens op zich prima te doen.
Als ik eenmaal wat meer ruimte heb gaat het sneller omdat het eerste stuk het lastigste is vanwege de hoeken van de muren die grenzen aan de muur waarop de panelen zitten als je snapt wat ik bedoel.
pi_212314328
Als het op het vlies is gelijmd trek je het toch gewoon met vlies en al van de muur af?
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk...
pi_212317180
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 16:42 schreef Puala het volgende:
Of een stoomreiniger.
pi_212317228
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 00:38 schreef FFnog het volgende:
Als het op het vlies is gelijmd trek je het toch gewoon met vlies en al van de muur af?
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk...
Omdat het nog een huurwoning is waarin ik woon.
Maar de verhuurder gesproken, die vind het allemaal prima, geen toestemming nodig.
pi_212327683
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Omdat het nog een huurwoning is waarin ik woon.
Maar de verhuurder gesproken, die vind het allemaal prima, geen toestemming nodig.
Dus het vlies gewoon van de muur trekken en komen die platen vanzelf mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')