Drie vermisten na explosie en grote brand in appartementencomplex in RotterdamDrie mensen zijn nog vermist na een explosie in een woningcomplex aan de Schammenkamp op maandagavond. Mogelijk zijn zij nog in het pand. Een deel van het complex is volledig verwoest. Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio is ook één persoon gewond geraakt. Zij zijn overgebracht naar het ziekenhuis.
De brand was dinsdagochtend grotendeels geblust. Alleen het gas moet nog afgesloten worden, meldt de Veiligheidsregio.
De explosie vond plaats in een auto in een garagebox en was op kilometers afstand te horen. Door de ontploffing vloog het voertuig naar buiten, meldt de veiligheidsregio. De auto kwam op z’n kant op straat te liggen en het vuur dat ontstond is vervolgens overgeslagen naar het wooncomplex.
Tientallen ramen van andere woningen en gebouwen in de omgeving zijn gesneuveld. Overal ligt glas en de ravage is enorm. Hoewel de brandweer oproept om niet naar de plek van de brand te komen en de hulpdiensten de ruimte te geven, staan toch veel mensen op straat te kijken. Doordat de explosie half Rotterdam-Zuid opschrikte, komen mensen vanuit allerlei omliggende wijken kijken wat er aan de hand is in Zuidwijk.
Volgens de politie kunnen bewoners van zeker 25 woningen niet meer terug naar huis. Zij worden met bussen naar Sporthal de Wielewaal aan de Brammertstraat gebracht, waar ze worden opgevangen.
Na een explosie is maandagavond een zeer grote brand uitgebroken in een woningcomplex aan de Schammenkamp in Rotterdam.
Trillende trommelvliezenAdrien van Putten wist niet wat hij meemaakte toen zijn woning begon te trillen na een daverende knal aan de overkant van zijn woning aan de Schammenkamp. ,,Alles ging heen en weer, mijn trommelvliezen deden pijn.’’ Hij vluchtte naar buiten, net zoals alle bewoners van zijn appartementencomplex.
Dit was niet zomaar een cobra, dit waren ook niet drie cobra’s. Dit was ongekend hard
Wim (69), omwonende
Op straat lag een man, waarschijnlijk een bewoner van het woningblok dat op instorten stond. Van Putten bedacht zich niet en sleepte de man naar een veilige plek. ,,Zijn beide benen zaten onder de glasscherven, ik was bang dat hij onder het puin terecht zou komen. Gelukkig kwamen er vrij snel ambulances.’'
De nasleep van de explosie trekt veel bekijks. ,,Ik woon op 500 meter afstand en mijn bord sprong omhoog. Ik voelde een enorme drukgolf door mijn lijf heengaan’', zegt de 69-jarige Wim. ,,Dit was niet zomaar een cobra, dit waren ook niet drie cobra’s. Dit was ongekend hard.’'
Ik ben gevlucht voor oorlog, dus zo'n geluid, zo'n explosie, is enorm beangstigend
Buurtbewoner
Tientallen meters in de lucht geblazenDe explosie vond volgens bewoners plaats in een van de garageboxen waar verschillende bedrijven zijn gevestigd. De knal moet enorm zijn geweest, want een bewoner vond een deel van een garagedeur in een plantsoen achter het tegenoverliggende gebouw. ,,Dit luik is dus gewoon tientallen meters in de lucht geblazen.’'
Een 43-jarige buurtbewoner, afkomstig uit Eritrea, zat thuis met wat vrienden toen de oorverdovende knal klonk. ,,Ik wist meteen: dit is geen vuurwerk. Is dit een bom? Of wat kan het nog meer zijn? Ik ben gevlucht voor oorlog, dus zo'n geluid, zo'n explosie, is enorm beangstigend.”
VuurwerkopslagTerwijl de brandweer het vuur onder controle probeert te krijgen, haasten hulpdiensten zich om een nabijgelegen vuurwerkopslag in de straat leeg te halen. Op enkele tientallen meters van de garagebox waar de explosie plaatsvond, lagen tientallen dozen met vuurwerk opgeslagen.
Het vuurwerk wordt op brancards en in winkelwagentjes vervoerd om de situatie zo snel mogelijk veilig te maken.
De brand brak rond 20.30 uur uit. Het incident werd al snel opgeschaald naar ‘zeer grote brand’ en korpsen uit omliggende plaatsen, zoals Vlaardingen, zijn ook gealarmeerd. Het mag een klein wonder heten dat de veiligheidsregio rond 23.00 uur slechts melding heeft gedaan van één gewonde.
NL-AlertEen flink gedeelte van Rotterdam krijgt via een NL-Alert het verzoek om uit de rook te blijven, ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten - tot in Rotterdam-Centrum aan toe. Dit in verband met de grote hoeveelheid rook die vrijkomt bij de brand. Volgens bewoners is de brand op plekken als de Kop van Zuid en Ommoord goed te ruiken.
Getroffen bewoners kunnen dinsdag vanaf 08.30 uur terecht voor vragen bij het gebiedskantoor Feijenoord aan de Zuiderparkweg.
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Wat is dat toch met al die explosies de laatste tijd? Jammer dat deze gek zichzelf niet heeft opgeblazen...
![PdGT4n2.jpeg]()
Van blauw vat naar blauwe plek
![SOjhYmp.jpeg]()
Slepend relaas
![LFZWMJm.jpeg]()
Nog niet aangehouden
![fWYpWud.jpeg]()
Ravage aangericht met verbogen pilaren en alles. En dat door een elektrisch gezet bakje thee
![MIR1qnT.png]()
"Bouwmaterialen"
[ Bericht 3% gewijzigd door Molo op 04-02-2024 17:53:04 ]