abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212260059
Ik ben ZZP'er. Een website vermeldt mijn persoonsgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mail) in hun zogenaamde ondernemersregister. Je kent het misschien wel, random websites die alle info bij de KVK vandaan halen en dat op hun website pleuren.

Nu heb ik de website opdracht gegeven om mijn gegevens te verwijderen. Hieraan willen ze alleen gehoor geven als ik ter identificatie mijn ID opstuur.

Wat moet ik hier nu mee? Dit is toch de omgekeerde wereld?
Mja
pi_212260142
Ergens toch wel logisch? Anders kan ik ook wel verzoeken om jouw gegevens te laten verwijderen.
pi_212260186
Dit doet mij denken aan de post die wij krijgen van de vriendenloterij geadresseerd aan ‘de bewoners’. Als ik mij hiervoor wil afmelden moet ik een formulier invullen met al mijn gegevens. Ben benieuwd wat de juiste weg voor dit soort situaties is.
pi_212260200
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:42 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben ZZP'er. Een website vermeldt mijn persoonsgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mail) in hun zogenaamde ondernemersregister. Je kent het misschien wel, random websites die alle info bij de KVK vandaan halen en dat op hun website pleuren.

Nu heb ik de website opdracht gegeven om mijn gegevens te verwijderen. Hieraan willen ze alleen gehoor geven als ik ter identificatie mijn ID opstuur.

Ze mogen volgens mij niet zomaar een ID vragen aan jou.
pi_212260277
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 09:00 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ze mogen volgens mij niet zomaar een ID vragen aan jou.
Maar moeten ze wel gehoor geven aan een verzoek de gegevens te verwijderen als TS geen bewijs wil leveren dat-ie daadwerkelijk die persoon is waarvan de gegevens verwijderd moeten worden?

Zeer vervelende situatie in ieder geval.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 2 februari 2024 @ 09:11:34 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212260314
Ik zou een klacht indienen bij https://www.autoriteitper(...)t-indienen-bij-de-ap als je geen id wil opsturen.
pi_212260323
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 09:08 schreef ToT het volgende:

[..]
Maar moeten ze wel gehoor geven aan een verzoek de gegevens te verwijderen als TS geen bewijs wil leveren dat-ie daadwerkelijk die persoon is waarvan de gegevens verwijderd moeten worden?

Zeer vervelende situatie in ieder geval.
Misschien dat ze wel een ID mogen vragen, maar de kopie direct moeten verwijderen. Ik twijfel, mijn eerste vraag zou zijn wat hun beleid op dit punt is.
  Moderator vrijdag 2 februari 2024 @ 09:12:33 #8
18653 crew  D.
pi_212260324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:42 schreef TAmaru het volgende:

Zeggen dat je niets stuurt, maar dat ze je mogen bellen (ze hebben immers jouw nummer) ter verificatie.
Of mailen.
pi_212260366
Volgens mij zijn zij nu al in overtreding van de avg aangezien jij nooit toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te bewaren. Ondanks dat die info zo uit de kvk komt, het gaat wel om persoonsgegevens hier. Dus kun je ook een klacht bij de AP indienen. Al weet ik niet in hoeverre dat zin heeft.

Ik zou sowieso niet zomaar een kopie van je id geven, hoogstens een waar je alles behalve je naam (dus ook je foto) hebt zwartgemaakt.
pi_212260444
Als je al een ID opstuurt, dan de meeste gegevens weghalen (met app Kopie ID bijvoorbeeld).
Zoals documentnummer, BSN, foto, geboortedatum etc. Dus zo'n beetje alleen je naam overhouden (die ze toch al hebben). Dan zie ik er niet zoveel kwaad in :)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 09:39:46 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212260547
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dit doet mij denken aan de post die wij krijgen van de vriendenloterij geadresseerd aan ‘de bewoners’. Als ik mij hiervoor wil afmelden moet ik een formulier invullen met al mijn gegevens. Ben benieuwd wat de juiste weg voor dit soort situaties is.
Als deze ook daadwerkelijk via de post is verstuurd kun je dit filteren via postfilter.nl.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_212260738
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ja, ik ben ook vooral benieuwd wat de juiste weg hiervoor is. Een klacht indienen bij de AP heb ik al vaker gedaan als er niet aan mijn verzoeken gehoor gegeven werd. Maar om een ID is nog nooit gevraagd. Wel heb ik soms geen antwoord gehad.

Meestal worden de gegevens binnen 24 uur verwijderd.

Ik e-mail ze wel vaak van voornaamachternaam.nl, wat het al waarschijnlijker maakt dat ik daadwerkelijk de persoon in kwestie ben.
Mja
pi_212261308
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 09:58 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ja, ik ben ook vooral benieuwd wat de juiste weg hiervoor is. Een klacht indienen bij de AP heb ik al vaker gedaan als er niet aan mijn verzoeken gehoor gegeven werd. Maar om een ID is nog nooit gevraagd. Wel heb ik soms geen antwoord gehad.

Ik e-mail ze wel vaak van voornaamachternaam.nl, wat het al waarschijnlijker maakt dat ik daadwerkelijk de persoon in kwestie ben.
In ieder geval lijkt mij juist bij een databoer dat je niet jouw ID wil opsturen.
pi_212261568
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 09:58 schreef TAmaru het volgende:

[..]

Op zich hebben ze wel de verplichting om jouw identiteit vast te stellen bij een verwijderingsverzoek, maar ze mogen niet zomaar om je id bewijs vragen.

https://www.autoriteitper(...)id-bij-inzageverzoek

quote:
De wet geeft niet aan hoe de organisatie uw identiteit moet vaststellen. De organisatie mag in ieder geval niet zomaar vragen om uw ID-bewijs.

Kan de organisatie uw identiteit ook op een andere, minder vergaande manier vaststellen? Dan moet de organisatie voor die manier kiezen.

Voorbeeld: U wilt uw gegevens inzien bij een webwinkel. De winkel heeft dan meestal genoeg aan uw klantnummer in combinatie met uw naam en adres om uw identiteit te controleren.

Heeft de organisatie echt uw ID-bewijs nodig om uw identiteit te controleren? En wilt u liever geen kopie opsturen? Dan kunt u bij de organisatie langsgaan en uw ID-bewijs laten zien, als dat mogelijk is. Een kopie ID is dan niet nodig.

Geeft de organisatie aan dat een kopie ID noodzakelijk is om inzage te krijgen?

Dan mag u uw BSN en foto afschermen.
Daarnaast kunt u een watermerk aanbrengen of iets op de kopie schrijven.

pi_212262093
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 10:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Op zich hebben ze wel de verplichting om jouw identiteit vast te stellen bij een verwijderingsverzoek, maar ze mogen niet zomaar om je id bewijs vragen.

https://www.autoriteitper(...)id-bij-inzageverzoek
[..]

Vreemd eigenlijk dat hier geen systeem voor is. Bijvoorbeeld een officiële website waar je met DigiD in kunt loggen en verwijderingsverzoeken kunt sturen aan een willekeurige organisatie.
Mja
pi_212262181
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:26 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Vreemd eigenlijk dat hier geen systeem voor is. Bijvoorbeeld een officiële website waar je met DigiD in kunt loggen en verwijderingsverzoeken kunt sturen aan een willekeurige organisatie.
Ik heb wel een idee waarom dat er niet is. Er zijn ook heel veel onterechte verzoeken om gegevens te laten verwijderen. Je wil het ook niet *te* laagdrempelig maken.

Er is wel een voorbeeldbrief: https://www.autoriteitper(...)ren-persoonsgegevens
pi_212263013
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:33 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb wel een idee waarom dat er niet is. Er zijn ook heel veel onterechte verzoeken om gegevens te laten verwijderen. Je wil het ook niet *te* laagdrempelig maken.

Er is wel een voorbeeldbrief: https://www.autoriteitper(...)ren-persoonsgegevens
Heb je niet altijd het recht op verwijdering dan tegenwoordig?
Mja
pi_212264203
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Volgens mij zijn zij nu al in overtreding van de avg aangezien jij nooit toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te bewaren. Ondanks dat die info zo uit de kvk komt, het gaat wel om persoonsgegevens hier. Dus kun je ook een klacht bij de AP indienen. Al weet ik niet in hoeverre dat zin heeft.
Toestemming is niet de enige grondslag uit artikel 6 AVG.

quote:
Ik zou sowieso niet zomaar een kopie van je id geven, hoogstens een waar je alles behalve je naam (dus ook je foto) hebt zwartgemaakt.
Dit. Alles zwart op naam na.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212265486
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:45 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Heb je niet altijd het recht op verwijdering dan tegenwoordig?
Nee, niet altijd, zie https://www.autoriteitper(...)gegevens-verwijderen

quote:
In deze situaties geldt het recht op gegevens verwijderen niet:

De verwerking van de gegevens is noodzakelijk om het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie uit te oefenen. Daarmee doet de AVG recht aan het principe dat ‘privacy’ en ‘vrijheid van meningsuiting’ gelijkwaardige grondrechten zijn.
De organisatie verwerkt de gegevens omdat er een wettelijke verplichting is om dat te doen.
De organisatie verwerkt de gegevens om openbaar gezag of een (wettelijk vastgelegde) taak van algemeen belang uit te oefenen.
De organisatie verwerkt de gegevens voor een taak van algemeen belang op het gebied van de volksgezondheid.
De organisatie moet de gegevens in het algemeen belang archiveren.
De gegevens zijn noodzakelijk voor een rechtsvordering.

Daarnaast staan in de AVG enkele algemene uitzonderingen op de privacyrechten. Hierdoor kan een organisatie in een bijzonder geval iemands verzoek ook afwijzen. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat iemand met een beroep op het recht op gegevens verwijderen sporen van crimineel gedrag wist.
pi_212266156
quote:
Ok, nou bij mij gaat het ook vooral om websites die mijn gegevens vermelden. Dit zijn telkens weer andere websites en het probleem blijft de kop opsteken. Dat bedrijven mijn gegevens opslaan vind ik op zich nog niet zo'n probleem, maar ik wil niet dat ze via Google in te zien zijn.
Mja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')