abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212247972
De situatie:
Auto bouwjaar/oplevering: Januari 2021 in Denemarken
Geimporteerd naar Nederland in Augustus 2021. Dus met nog 1,5 jaar aan fabrieksgarantie. Al dacht ik dat het bij Seat 4 was, maar blijkbar bij import maar 2. Ok.
Gekocht voor 37 duizend euro. Mijn eerste "nieuwe" auto, stond maar 900km op de teller.

30 augustus 2023 seat connect gekocht, waarmee de navigatie weer kaartupdates kreeg. Dit gign ongeveer 2 maanden goed tot in november de navigatie database/kaarten stuk ging, bleef hangen op navigatie laden. Naar kleine seat dealer hier in de buurt geweest, kreeg het met hun "trage systeem" niet snel hersteld en adviseerde mij naar de grote dealer iets verderop te gaan.
Afspraak in december gemaakt, deze week pas plek. Nu bellen ze dat ze het systeem niet kunnen herstellen omdat het een import is.Of ik wil dat ze verder gaan zoeken op mijn kosten zonder garantie van oplossen.

Dus eigenlijk, heb ik niks gedaan, behalve weer betaald voor kaart updates, en vervolgens maakt seat de navigatie stuk, en kan ik het uitzoeken.

Nu vind ik de houding van de dealer ietwat kansloos, en ga ik zo nog even naar de garage waar ik hem gekocht heb. Die konden het sowieso niet oplossen omdat niet merkdealers blijkbaar deze computer niet hebben (of iig zij niet)

Iemand enig idee wat mijn rechten hierin zijn? Een auto van nu net 3 jaar oud waar de navigatie veroorzaakt door seat zelf stuk gaat vind ik een beetje jammer. Vooral omdat de adaptive cruise control ook niet meer lekker werkt doordat hij afhankelijk is van de kaart info mbt snelheden op de wegen, en je dus elke keer een fout krijgt als je de CC aan zet.
  donderdag 1 februari 2024 @ 12:34:09 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212248438
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 11:55 schreef MrDrako het volgende:
Nu bellen ze dat ze het systeem niet kunnen herstellen omdat het een import is.
raar verhaal.
omdat 't import is ? wat 'n waardeloze reden is dat
moet je er dan mee naar Denemarken rijden om er daar naar te laten kijken ?

en, of je nou 'n SEAT koopt in Finland of in Portugal, de navigatie zou toch in iedere SEAT moeten werken ongeacht waar je de auto hebt gekocht. die zou je toch gewoon probleemloos moeten kunnen updaten met SEAT software oid.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212248544
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:34 schreef sturmpie het volgende:

[..]
raar verhaal.
omdat 't import is ? wat 'n waardeloze reden is dat
moet je er dan mee naar Denemarken rijden om er daar naar te laten kijken ?

en, of je nou 'n SEAT koopt in Finland of in Portugal, de navigatie zou toch in iedere SEAT moeten werken ongeacht waar je de auto hebt gekocht. die zou je toch gewoon probleemloos moeten kunnen updaten met SEAT software oid.
Ja mooie is nog dat ik via de seat website zelf nog heb gekeken naar het updaten van de navigatie software, en dan kom je uiteindelijk op een internationale seat.com pagina uit, ook via de deense website. Dus onderwater is het gewoon allemaal hetzelfde. Alsof Seat voor elk land een unieke kaart voor een ander land gaat zitten knutselen. Ik geloof zelfs dat het dezelfde bestanden zijn als die Volkswagen ook op de site aanbied, dus geldig voor iig Seat Volkswagen en Skoda, en zal me niks verbazen als dat ook voor Audi geld.
  donderdag 1 februari 2024 @ 12:49:56 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212248591
ff resetten, verwijderen en opnieuw installeren, oid, dat is toch de meest simpele oplossing als 't om software gaat.
succes iig
sterkte
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 1 februari 2024 @ 12:51:41 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212248606
Navigatie resetten naar fabrieksinstellingen is geen optie?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_212248978
Meeste fabrieksgaranties worden gewoon afgewikkeld via de vertegenwoordiger van het merk dan wel de officiële importeur, voor zover ik weet. Is dat niet Pon voor VAG-auto's? Die eens een belletje geven?
pi_212249046
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:49 schreef sturmpie het volgende:
ff resetten, verwijderen en opnieuw installeren, oid, dat is toch de meest simpele oplossing als 't om software gaat.
succes iig
sterkte
Dat kun je dus niet meer zelf tegenwoordig, is "helaas" geen SD kaart meer, daarom seat connect aangeschaft. Paar dagen later netjes de kaarten zien updaten want wegen rondom nijmegen die hij daarvoor niet kende zag ie nu wel. 1 maand verder, stuk en je kunt als particulier helemaal niks meer. Resetten en dergelijke doet dus niks helaas, bestanden zijn stuk.

Zal de importeur eens gaan bellen, ben benieuwd.

Seat dealer zei overigens, ja de auto komt uit Tsjechië dus import, maar daar staat de fabriek... dan weet je meteen hoe goed dat soort receptionisten bij een garage met je meedenken.
pi_212249217
Accu al even 5 minuten ontkoppelt ?
pi_212250889
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:22 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Seat dealer zei overigens, ja de auto komt uit Tsjechië dus import, maar daar staat de fabriek... dan weet je meteen hoe goed dat soort receptionisten bij een garage met je meedenken.
Fabrieken staan toch in Spanje? Skoda is Tsjechië
pi_212251163
Ik zou op een VAG forum of in een Facebook groep vragen of iemand dit voor je kan regelen. Zijn genoeg gasten die allerlei opties voor je vrijschakelen en verschillende updates regelen voor een fractie van de prijs van de dealer.
pi_212251208
Emigreren naar Denemarken dan maar.
Zit niks anders meer op.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212253118
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 11:55 schreef MrDrako het volgende:
Dus eigenlijk, heb ik niks gedaan, behalve weer betaald voor kaart updates, en vervolgens maakt seat de navigatie stuk, en kan ik het uitzoeken.
Wat bedoel je met "maakt Seat de navigatie stuk"? De dealer?

quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 11:55 schreef MrDrako het volgende:
Nu vind ik de houding van de dealer ietwat kansloos, en ga ik zo nog even naar de garage waar ik hem gekocht heb. Die konden het sowieso niet oplossen omdat niet merkdealers blijkbaar deze computer niet hebben (of iig zij niet)

Iemand enig idee wat mijn rechten hierin zijn? Een auto van nu net 3 jaar oud waar de navigatie veroorzaakt door seat zelf stuk gaat vind ik een beetje jammer. Vooral omdat de adaptive cruise control ook niet meer lekker werkt doordat hij afhankelijk is van de kaart info mbt snelheden op de wegen, en je dus elke keer een fout krijgt als je de CC aan zet.
Jij moet je melden bij de verkopende partij. Zij zullen het moeten oplossen voor je. Kunnen ze dat niet zelf, dan zullen ze een specialist moeten inschakelen of ermee akkoord gaan dat jij dat doet (de Seat dealer in dat geval). Kosten zijn dan (als je akkoord hebt) voor hun rekening.
pi_212253129
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:18 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Meeste fabrieksgaranties worden gewoon afgewikkeld via de vertegenwoordiger van het merk dan wel de officiële importeur, voor zover ik weet. Is dat niet Pon voor VAG-auto's? Die eens een belletje geven?
Succes daarmee.
Als er een importeur wereldkampioen claims afwijzen is dan is het PON wel.
pi_212268829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 18:22 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat bedoel je met "maakt Seat de navigatie stuk"? De dealer?
[..]
Jij moet je melden bij de verkopende partij. Zij zullen het moeten oplossen voor je. Kunnen ze dat niet zelf, dan zullen ze een specialist moeten inschakelen of ermee akkoord gaan dat jij dat doet (de Seat dealer in dat geval). Kosten zijn dan (als je akkoord hebt) voor hun rekening.
Seat bied de navigatie updates aan als je seat connect verlengd, daar doe je zelf verder niks aan, dus ik heb niet zelf iets kapot kunnen maken. dat gaat lekker automatisch.

En de verkopende partij zegt nog niet zoveel, hebben wel een tip gegeven eventueel contact op te nemen met een bedrijf die zij gebruiken voor het achteraf inbouwen van accesoires voor oa Audi.

Heb nu wel met Seat nederland contact gehad, die hebben een klacht/melding gedaan bij het seat connect team, ze vonden het raar dat de dealer niet zelf eerst met hun contact heeft gezocht voor zelf hobbyen

quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 15:30 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Fabrieken staan toch in Spanje? Skoda is Tsjechië
De ateca komt uit de fabriek van skoda waar ze ook de karoq in elkaar zetten.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:19:44 #15
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212270245
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:10 schreef MrDrako het volgende:
ze vonden het raar dat de dealer niet zelf eerst met hun contact heeft gezocht
ik vond 't al 'n "raar-dealer-verhaaltje" die er geen zin in heeft oid

hopen dat je snel de juiste mensen vindt om 't te regelen

succes !
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212270851
Je kan heel erg in je recht staan, maar grote kans dat de dealer of importeur niet eens weet hoe ze dit moeten fixen. Dus kan een heel lang verhaal worden.
.
pi_212320433
Het is uiteindelijk een heel kort verhaal geworden. Seat dealer wilde het wel proberen op te lossen, maar bood geen enkele garantie op een oplossing. Wel hadden ze er al 2 uur werk inzitten, omdat ik de importeur wilde afwachten toch maar de auto naar huis gehaald. Of ik ipv de toegezegde 80 euro even 240 wilde afrekenen. Blijkbaar had ik dat verkeerd begrepen, maar wilde ze me tegemoet komen naar 160. Naja, klaar pech, meer konden ze niet doen.

Ga ik thuis even goed het grote boze internet af, kom ik er achter dat de software versie van het systeem redelijk achter loopt... ik regel de update bestanden, usb erin, service menu, updaten, problemen opgelost...
Als ik had geweten dat dit het was, was het 20 minuten werk geweest.

Dus de specialist heeft in de 2 uur dat ze hebben zitten klieren niet 1x gedacht, laten we de software updaten.
pi_212321639
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:28 schreef MrDrako het volgende:
Het is uiteindelijk een heel kort verhaal geworden. Seat dealer wilde het wel proberen op te lossen, maar bood geen enkele garantie op een oplossing. Wel hadden ze er al 2 uur werk inzitten, omdat ik de importeur wilde afwachten toch maar de auto naar huis gehaald. Of ik ipv de toegezegde 80 euro even 240 wilde afrekenen. Blijkbaar had ik dat verkeerd begrepen, maar wilde ze me tegemoet komen naar 160. Naja, klaar pech, meer konden ze niet doen.

Ga ik thuis even goed het grote boze internet af, kom ik er achter dat de software versie van het systeem redelijk achter loopt... ik regel de update bestanden, usb erin, service menu, updaten, problemen opgelost...
Als ik had geweten dat dit het was, was het 20 minuten werk geweest.

Dus de specialist heeft in de 2 uur dat ze hebben zitten klieren niet 1x gedacht, laten we de software updaten.
De meeste garages naaien je gewoon waar je bij staat.
Blij dat ik hier een profile in de buurt heb die redelijk goed is, wel wat hoog bij onderhoud maar lossen ook een hoop voor niks op.
pi_212327655
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:28 schreef MrDrako het volgende:
Het is uiteindelijk een heel kort verhaal geworden. Seat dealer wilde het wel proberen op te lossen, maar bood geen enkele garantie op een oplossing. Wel hadden ze er al 2 uur werk inzitten, omdat ik de importeur wilde afwachten toch maar de auto naar huis gehaald. Of ik ipv de toegezegde 80 euro even 240 wilde afrekenen. Blijkbaar had ik dat verkeerd begrepen, maar wilde ze me tegemoet komen naar 160. Naja, klaar pech, meer konden ze niet doen.

Ga ik thuis even goed het grote boze internet af, kom ik er achter dat de software versie van het systeem redelijk achter loopt... ik regel de update bestanden, usb erin, service menu, updaten, problemen opgelost...
Als ik had geweten dat dit het was, was het 20 minuten werk geweest.

Dus de specialist heeft in de 2 uur dat ze hebben zitten klieren niet 1x gedacht, laten we de software updaten.
Zou een mooie negatieve review moeten opleveren op het grote boze www.
pi_212327858
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 00:50 schreef Inbox het volgende:

[..]
Zou een mooie negatieve review moeten opleveren op het grote boze www.
TS kan een open sollicitatiebrief voor software specialist naar de dealer sturen.
pi_212327944
Ik zou teruggaan en even met de directeur spreken, dit slaat natuurlijk nergens op. Beetje dealer had dit zelf ook wel moeten kunnen bedenken.
.
  donderdag 15 februari 2024 @ 06:11:40 #22
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_212431400
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 15:30 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Fabrieken staan toch in Spanje? Skoda is Tsjechië
Mijn Peugeot kwam ook uit Tsjechië
pi_212432338
Heb je geen CarPlay in dat ding? Standaard kaarten heb je niks aan, Maps/Waze etc zijn actueler en hoef je nooit te updaten.
#26 || Luciano da Silva
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 10:21:32 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212433323
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 08:56 schreef joppie_saus het volgende:
Heb je geen CarPlay in dat ding? Standaard kaarten heb je niks aan, Maps/Waze etc zijn actueler en hoef je nooit te updaten.
Hear hear. Die kaarten lopen structureel achter. Carplay > lets go.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')