abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212247633
Goede middag FOKKERS!

Ik ben een lang neuzer des forums, en heb me nu eindelijk ook maar eens aangemeld. En wel meteen met een topic wat mij al langer bezighoud. Namelijk mijn werk/leef situatie. Het is namelijk zo: ik heb weer eens ontslag genomen.

Ik blijf constant in deze kreislauf rond dwalen van het zoeken naar werk, aangenomen worden, ontevreden zijn en dan weer iets anders zoeken. En zo gaat het al 10-15 jaar (ik ben nu 35 jaar oud).

Het probleem zit hem niet in het niet willen werken want dat wil ik zeker, maar het ontbreekt mij gewoon aan het 'lol' hebben in dat wat je doet, een rode lijn hebben of het idee hebben dat je zinnig bezig bent. Ik ben ook niet ongeschoold, ik heb een diploma en mijn banen verdienen ook nooit 'slecht' al is het ook geen vetpot. Ik zit altijd rond de 2500 euro netto, en kan daarvan redelijk leven.

Ik vind dat het werk in de 'onderste laag' van de samenleving steeds meer erop gebasseerd is dat mensen uitwisselbaar zijn. Voor jou 10 anderen, die mentaliteit. Je hebt niets te zeggen, je hebt maar gewoon te accepteren wat er gebeurd en als het je niet past dan heb je pech gehad. Ik ben dat volledig beu.

De manier waarop dat ook gaat: meer uren voor hetzelfde werk, 'promoties' die inhouden dat je meer werk doet en verder niets. Ik ben vaak moe in het weekend door onbetaalde overuren, waardoor je ook op zaterdag bijvoorbeeld geen zin hebt om iets te doen.

Dus! Ik wil graag een switch maken naar zelfstandigheid (of een oplossing waarbij een arbeider zich in ieder geval redelijk gewaardeerd voelt). Maar ik ben een totale leek op dat gebied. Misschien dat iemand hier tips kan geven? Ik heb ook een beetje startkapitaal maar het ontbreekt me aan inspiratie om zelfstandig te worden.

Misschien zat iemand hier eens in een vergelijkbare situatie?
pi_212247753
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 11:33 schreef Maart1 het volgende:
Goede middag FOKKERS!

Ik ben een lang neuzer des forums, en heb me nu eindelijk ook maar eens aangemeld. En wel meteen met een topic wat mij al langer bezighoud. Namelijk mijn werk/leef situatie. Het is namelijk zo: ik heb weer eens ontslag genomen.

Ik blijf constant in deze kreislauf rond dwalen van het zoeken naar werk, aangenomen worden, ontevreden zijn en dan weer iets anders zoeken. En zo gaat het al 10-15 jaar (ik ben nu 35 jaar oud).

Het probleem zit hem niet in het niet willen werken want dat wil ik zeker, maar het ontbreekt mij gewoon aan het 'lol' hebben in dat wat je doet, een rode lijn hebben of het idee hebben dat je zinnig bezig bent. Ik ben ook niet ongeschoold, ik heb een diploma en mijn banen verdienen ook nooit 'slecht' al is het ook geen vetpot. Ik zit altijd rond de 2500 euro netto, en kan daarvan redelijk leven.

Ik vind dat het werk in de 'onderste laag' van de samenleving steeds meer erop gebasseerd is dat mensen uitwisselbaar zijn. Voor jou 10 anderen, die mentaliteit. Je hebt niets te zeggen, je hebt maar gewoon te accepteren wat er gebeurd en als het je niet past dan heb je pech gehad. Ik ben dat volledig beu.

De manier waarop dat ook gaat: meer uren voor hetzelfde werk, 'promoties' die inhouden dat je meer werk doet en verder niets. Ik ben vaak moe in het weekend door onbetaalde overuren, waardoor je ook op zaterdag bijvoorbeeld geen zin hebt om iets te doen.

Dus! Ik wil graag een switch maken naar zelfstandigheid (of een oplossing waarbij een arbeider zich in ieder geval redelijk gewaardeerd voelt). Maar ik ben een totale leek op dat gebied. Misschien dat iemand hier tips kan geven? Ik heb ook een beetje startkapitaal maar het ontbreekt me aan inspiratie om zelfstandig te worden.

Kijk eens in de nationale franchisegids. Misschien kun je hier inspiratie opdoen betreft branche en misschien is een franchise verband een goede voor jou. Samen een nieuwe richting in slaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 01-02-2024 11:46:09 ]
  donderdag 1 februari 2024 @ 11:41:29 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212247776
Heel herkenbaar dit.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212248005
quote:

Als zelfstandige komt het nog meer aan op:
0) Inspiratie opdoen,
1) Initiatieven nemen,
2) Gemotiveerd zijn om dingen te doen die niet leuk zijn,
3) Werk te doen zonder dat je er iets voor terug ziet (offertes uitbrengen, presentaties geven, administratie, achter wanbetalers aan)

Ga eerst eens na waar jouw motivatie ligt en waar je energie van krijgt. Nu "de zelfstandigheid induiken" lijkt meer op struisvogelpolitiek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212248343
Tja, misschien is het ook gewoon zo dat jij je lol en voldoening in het leven niet uit het werk kunt halen. Kijk ook eens naar wat je naast je werk kunt doen. Voldoening en nut in het leven kan heel goed uit vrijwilligerswerk komen, plezier in het leven uit een hobby. Werk is niet zaligmakend en werk zal altijd voor een heel deel bestaan uit activiteiten die je niet zou doen als je er geen geld voor kreeg. Als zelfstandige wordt dat deel niet kleiner, vaak juist groter.

Natuurlijk is een zekere voldoening en lol in je werk belangrijk, maar mensen die hun werk echt heel erg leuk vinden en er echt heel veel voldoening uit halen zijn er maar weinig.

Ik zou dus vooral ook verder kijken dan alleen werk, als je het gevoel hebt te weinig 'lol' en voldoening uit je leven te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212248497
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:23 schreef Hanca het volgende:
Tja, misschien is het ook gewoon zo dat jij je lol en voldoening in het leven niet uit het werk kunt halen. Kijk ook eens naar wat je naast je werk kunt doen. Voldoening en nut in het leven kan heel goed uit vrijwilligerswerk komen, plezier in het leven uit een hobby. Werk is niet zaligmakend en werk zal altijd voor een heel deel bestaan uit activiteiten die je niet zou doen als je er geen geld voor kreeg. Als zelfstandige wordt dat deel niet kleiner, vaak juist groter.

Natuurlijk is een zekere voldoening en lol in je werk belangrijk, maar mensen die hun werk echt heel erg leuk vinden en er echt heel veel voldoening uit halen zijn er maar weinig.

Ik zou dus vooral ook verder kijken dan alleen werk, als je het gevoel hebt te weinig 'lol' en voldoening uit je leven te halen.
Nou, toevalligerwijze doe ik vrijwilligerswerk. Ik werk een paar uur in een dierenopvang en dat is een van de plusjes uit mijn week.
pi_212248568
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:39 schreef Maart1 het volgende:

[..]
Nou, toevalligerwijze doe ik vrijwilligerswerk. Ik werk een paar uur in een dierenopvang en dat is een van de plusjes uit mijn week.
Heel goed. En mijn post was ook echt niet bedoeld als kritiek, er zijn nou eenmaal talloze banen waarbij de voldoening van echt nuttig werk doen niet echt haalbaar is.

Vele mensen werken op administraties of bij bijvoorbeeld verzekeringen oid. Werk wat wel gedaan moet worden, maar niet echt het werk waarbij je jezelf echt nuttig voelt. De voldoening moet dan ergens anders vandaan komen: voor veel mensen uit dingen die je naast je werk doet of uit het simpele feit dat je met je inkomen bijvoorbeeld je kinderen kunt onderhouden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 1 februari 2024 @ 12:48:49 #8
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212248579
Voor jezelf beginnen niks voor je?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_212248830
quote:
15s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:48 schreef junkiesietze het volgende:
Voor jezelf beginnen niks voor je?
Daar ben ik mee bezig ja, het ontbreekt me nog aan inspiratie...
pi_212249334
Wat voor werk doe je? En wat voor werk zou je idealiter willen doen?
pi_212249486
Wellicht ook selecteren aan de 'voorkant':
A. Informeren of en welke doorgroeimogelijkheden er zijn en of er opleidingsbudget beschikbaar is. Misschien dat je dan meer voldoening/motivatie haalt uit je werk?
B. En bij sollicitaties/functioneringsgesprekken aangeven dat (onbetaalde) overuren een no go zijn (tenzij het A. kan helpen).

Kost wat meer moeite, maar op de lange termijn ben je wel gelukkiger.
pi_212250047
quote:
2s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:54 schreef DJKoster het volgende:
Wellicht ook selecteren aan de 'voorkant':
A. Informeren of en welke doorgroeimogelijkheden er zijn en of er opleidingsbudget beschikbaar is. Misschien dat je dan meer voldoening/motivatie haalt uit je werk?
B. En bij sollicitaties/functioneringsgesprekken aangeven dat (onbetaalde) overuren een no go zijn (tenzij het A. kan helpen).

Kost wat meer moeite, maar op de lange termijn ben je wel gelukkiger.
Ik zal iets vertellen over mijn laatste baan uit de logistiek branche. Bij mijn sollicitatie heb ik verteld dat ik bekend ben in de branche en dat gespeel met overuren, werkomstandigheden enz iets is waar ik juist van weg wilde. Daarmee had ik duidelijk gemaakt: overuren geen problem, maar wel volgens het CAO. Ik heb ook laten zien dat ik veel overuren heb gemaakt bij mijn vorige werkgever en niet beroerd ben om te werken.

Maar: Stukje bij beetje zie ik dat ook bij de nieuwe werkgever hetzelfde gewoon weer gebeurd: onveilig materiaal, meer uren (niet uitbetaald) en ook triviale dingen zoals het verdwijnen van de kantine (je kon toen tenminste nog zeggen het avondeten zat bij de baan in). Ik heb dit toen aangekaart en ook zo van dat ik niet de zeur wil zijn, maar het CAO is belangrijk. Daar werd ik vreemd op aangekeken en de hardwerkse bedrijfscultuur beviel mij wel niet. Uiteindelijk steek je er overmatig veel energie in, je krijgt er minder voor terug en ook in het weekend ben je uitgeput.

Het toppunt was dat de pauzes verdwenen. Pauzes doe je onder het rijden, snel een broodje naar binnenwerken. De pauze is natuurlijk niet betaald, maar je word geacht gewoon te werken. Anders kan het allemaal niet uit.

Diezelfde energie kan ik ook in iets steken en daarbij gewaardeerd worden of voor jezelf beginnen. Want ik ben echt niet beroerd om te werken. Ik werk gemiddeld 50 uur in de week, soms zelf 60. En ik heb in veel branches gewerkt van de horeca, retail, logistiek of techniek. Het is echt opvallend dat het op het zelfde neerkomt, wat voor werk je ook doet. Als je niet een pief van bovenop bent, ben je gewoon de pisang en je steekt er verhoudingsgewijs veel meer energie in dan nodig.
pi_212250108
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:40 schreef Farenji het volgende:
Wat voor werk doe je? En wat voor werk zou je idealiter willen doen?
Nu ben ik werkloos, ik heb ontslag genomen. Ik werkte hiervoor in de logistieke branche. Ik zal nu wel een paar weken pauze hebben van werk, maargoed. Een goed gevoel is dat natuurlijk niet. Je wilt iets doen.

Ik wil iets doen wat zich loont, dat mag je heel breed opvatten. Ik heb in zoveel branches gewerkt, ik voel me op veel plaatsen thuis zeg maar.
  donderdag 1 februari 2024 @ 14:58:26 #14
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212250413
Heb je al eens iets van loopbaanbegeleiding gedaan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212250537
Leuke sector is 1 maar als de functie niet leuk is ga je dat ook niet volhouden.

Bepaal eerst eens wat voor werk je leuk vindt, welke competenties je hebt die daarbij aansluiten en dan welke sectoren je leuk lijken.

Zoals aangegeven is loopbaanbegeleiding waarschijnlijk een goed startpunt.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212250977
En nog een toevoeging: voor mij zijn collega’s ook heel belangrijk! Maar dat is altijd lastig vooraf te bepalen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212251637
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 15:37 schreef Zedi het volgende:
En nog een toevoeging: voor mij zijn collega’s ook heel belangrijk! Maar dat is altijd lastig vooraf te bepalen.
Gelukkig had ik goede collegas. We waren dezelfde mening in ieder geval.
  donderdag 1 februari 2024 @ 16:22:33 #18
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212251710
quote:
Goede middag FOKKERS!

Ga lekker interim en/zzp-en inderdaad. Wat kan je goed?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_212252040
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 16:22 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Ga lekker interim en/zzp-en inderdaad. Wat kan je goed?
Dat ga ik ook zeker doen. Even kijken hoe het straks verder gaat.

Techniek, ict, administratie zijn toch wel mijn plussen
pi_212252226
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 16:43 schreef Maart1 het volgende:

[..]

Techniek? Mijn auto is stuk.

Welke techniek?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212252275

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2024 14:03:15 ]
pi_212252734
Of zoek een klein bedrijf om bij te gaan werken.
Daar is ook gezeur en gedoe, maar je bent er per definitie minder 'een nummer' en vaak is er meer gevoel van 'samen de schouders eronder' wanneer er even doorgebikkeld moet worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 1 februari 2024 @ 17:57:07 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212252847
quote:

[..]

Wat voor techniek? Installatie techniek, auto’s repareren, mofmontage?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_212252852
quote:

[..]

Zzpen is uiteindelijk ook gewoon werk he, en je moet wel goed in je vak zijn en iets te bieden hebben om het te redden. Je moet ook jezelf goed kunnen motiveren en zeker jezelf kunnen verkopen.
  donderdag 1 februari 2024 @ 17:57:49 #25
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_212252857
quote:
7s.gif Op donderdag 1 februari 2024 17:45 schreef sigme het volgende:
Of zoek een klein bedrijf om bij te gaan werken.
Daar is ook gezeur en gedoe, maar je bent er per definitie minder 'een nummer' en vaak is er meer gevoel van 'samen de schouders eronder' wanneer er even doorgebikkeld moet worden.
Juist niet, daar is altijd een zoontje van de baas en iedere extra paperclip is geld dat uit de mond van de kleinkinderen gestoten wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')