abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212197982
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams

[ Bericht 5% gewijzigd door Momo op 29-01-2024 21:31:18 ]
Intolerant voor intolerantie
  zondag 28 januari 2024 @ 08:50:51 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212198056
Al dat geld naar de palestijnen is volgens mij ook een soort afkoopsom, er zijn al jaren nu geen aanslagen, kapingen etc door die lui in Europa etc. Terwijl ze in de jaren zeventig/tachtig ontzettend bezig waren.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212198079
UN chief urges donors to reconsider UNRWA funding, says will hold to account any employee involved in terror
https://www.timesofisrael(...)-involved-in-terror/

Foreign minister urges UNRWA chief to resign
https://www.timesofisrael(...)rwa-chief-to-resign/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 28 januari 2024 @ 09:02:48 #4
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212198131
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 23:28 schreef opgebaarde het volgende:
Kan iemand proberen uit te leggen waarom het logisch is om Kaag, die nog geen 3 weken in dienst is bij de VN, iets te verwijten wat jaren geleden ver voor haar dienstverband zou zijn gebeurd door enkel mensen van de tienduizenden mensen, bij de VN, toch alleen haar en enkel haar te verwijten?

Of is het gewoon slabbetje voor en fakkeltje aan?

Daarbij is het een arrogante hautaine draak met haar "wie zijn die mensen". Dat ze meegesleurd mag worden met dat hamas tuig dat ze zo koestert.
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212198142
Guterres :')
pi_212198258
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 08:50 schreef nixxx het volgende:
Al dat geld naar de palestijnen is volgens mij ook een soort afkoopsom, er zijn al jaren nu geen aanslagen, kapingen etc door die lui in Europa etc. Terwijl ze in de jaren zeventig/tachtig ontzettend bezig waren.
Dit is wel zo, natuurlijk. :{

Ontwikkelingssamenwerking is dan ook het equivalent van de vikingen afkopen met grote hoeveelheden zilver.

Hamas gaat nu de underground in (woeha) en wordt net als Al-Queda een terroristencel zonder vaste verblijfplaats. Ja, Qatar, maar ik denk niet dat daarover het laatste woord al is gezegd. Er is een kans dat Hamas dús aanslagen gaat plegen op joodse doelen over de hele wereld, nu ze de macht in Gaza kwijt zijn.
  zondag 28 januari 2024 @ 09:47:49 #7
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212198472
quote:
How a Telegram group of 3,000 UNRWA teachers in Gaza celebrated the October 7th Hamas massacre.

Evidence Shows Widespread Support for October 7th Terrorists Among UNRWA Teachers in Gaza

Notwithstanding the repeated denials by the United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) and its insistence that it has zero tolerance for hatred and antisemitism, UN Watch continues to find abhorrent antisemitism and support for jihadi terrorism by UNRWA staff on social media. This report details how UNRWA teachers in a 3,000-member UNRWA staff Telegram group cheered and celebrated Hamas’s October 7th massacre while at the same time asking when their UNRWA salaries will be paid. The UNRWA staff in the group shared photos and video footage of those events and prayed for the terrorists’ success and for Israel’s destruction, in clear violation of UN rules.

This is the latest in a series of reports on UNRWA staff antisemitism and incitement to jihadi terrorism which our research proves is systemic and widespread. Since 2015, UN Watch has exposed over 150 UNRWA staff Facebook pages that contain antisemitism and incitement to jihadi terrorism in blatant violation of UN neutrality. UNRWA’s typical response to our research has been to disparage our human rights organization and downplay the problem as reflecting just a few bad apples. The UNRWA Telegram group featured in this report completely eviscerates UNRWA’s denials and exposes the extent of UNRWA’s failure to do the bare minimum to address its staff’s neutrality violations.
Wat een beerputten gaan er open deze en afgelopen week
  zondag 28 januari 2024 @ 09:49:04 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_212198480
quote:
10s.gif Op zondag 28 januari 2024 09:47 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Wat een beerputten gaan er open deze en afgelopen week
Dit was toch al een tijd bekend?
pi_212198669
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 09:49 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit was toch al een tijd bekend?
Ja, maar hoofden worden plotseling wél naar de beerput gewend. Eerder keek men toch weg WANT HAMASH! Euh, ik bedoel, want VN en dus onfeilbaar. :Y

Ik denk dat de UNRWA kon bestaan door wegkijkgedrag. In een rechtszaal echter, is er geen ontkomen aan. En dus stort dat kaartenhuis al in elkaar. Hopelijk versnelt het ook de val van Hamas en de andere terroristen in Gaza. Precies omgekeerd evenredig aan wat de anti-Israëlcrowd had gehoopt. :D
pi_212200277
Israeli delegation led by Mossad chief arrives in Paris for hostage deal talks
https://www.timesofisrael(...)e-deal-talks-report/
  zondag 28 januari 2024 @ 13:41:18 #11
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212200861
Tunnels worden nu door luchtdruk vernield middels gigaexplosies in afgesloten tunneldelen

Ik zou niet graag in zo een tunnel zitten, daar krijg je wel serieus hoofdpijn van lijkt me
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 28 januari 2024 @ 13:58:04 #12
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212201072
UNRWA moet wat mij betreft helemaal opgeheven worden en de noodhulp aan de UNHCR overgedragen worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212201336
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_212201348
Kritiek op Hogeschool Utrecht om uitstellen Holocaustlezing
https://nos.nl/l/2506600

De Hogeschool Utrecht (HU) wordt bekritiseerd om het uitstellen van een reeks colleges over de Holocaust. De lezingen zouden op 7 februari beginnen, maar volgens de school is dat uit veiligheidsoverwegingen niet verantwoord.
  Overall beste user 2022 zondag 28 januari 2024 @ 14:36:26 #15
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_212201519
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
Tunnels worden nu door luchtdruk vernield middels gigaexplosies in afgesloten tunneldelen

Ik zou niet graag in zo een tunnel zitten, daar krijg je wel serieus hoofdpijn van lijkt me
Het zal ook niet bevorderlijk zijn voor de funderingen van gebouwen daarboven.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 28 januari 2024 @ 14:37:20 #16
323876 michaelmoore
pi_212201530
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:36 schreef Ulx het volgende:

[..]
Het zal ook niet bevorderlijk zijn voor de funderingen van gebouwen daarboven.
wat daar nog van over is

ik denk dat zo een klap luchtdruk dodelijk kan zijn , het is wel zaak om die tunnels goed af te sluiten boven met zwaar beton
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Overall beste user 2022 zondag 28 januari 2024 @ 14:46:28 #17
3928 Ulx
pi_212201636
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:12 schreef Cuendillar het volgende:

. In een rechtszaal echter, is er geen ontkomen aan. En dus stort dat kaartenhuis al in elkaar. Hopelijk versnelt het ook de val van Hamas en de andere terroristen in Gaza. Precies omgekeerd evenredig aan wat de anti-Israëlcrowd had gehoopt. :D
Precies. De anti-Israël crowd hoopt dat dat land niet mee gaat werken aan het onderzoek. Want dan hoeft Hamas dat ook niet te doen. Maar ja, Israel heeft het ICC verdrag alleen niet geratificeerd. Maar wel getekend indertijd. Dus daaruit kun je opmaken dat ze het waarschijnlijk wel eens waren met (het grootste deel van) de inhoud. Ik zou dus als Israël die gevraagde documenten gewoon leveren. En uiteraard heel duidelijk maken dat ze verwachten dat de andere partij ook hun opdracht -vrijlaten van alle gijzelaars- uitvoert,
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 zondag 28 januari 2024 @ 14:52:22 #18
3928 Ulx
pi_212201696
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat daar nog van over is

ik denk dat zo een klap luchtdruk dodelijk kan zijn , het is wel zaak om die tunnels goed af te sluiten boven met zwaar beton
Ik denk niet dat Hamas met dit gerekend heeft bij de bouw.

In November zag je ergens een bunkerbuster inslaan en een ondergronds arsenaal van Hamas opblazen. Vier-vijf blokken verder knalden de putdeksels met straat en al omhoog. En vergeet ook niet dat er in veel kelders van gebouwen tunnelingangen zijn.
  zondag 28 januari 2024 @ 14:53:59 #19
323876 michaelmoore
pi_212201713
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:52 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Hamas met dit gerekend heeft bij de bouw.

In November zag je ergens een bunkerbuster inslaan en een ondergronds arsenaal van Hamas opblazen. Vier-vijf blokken verder knalden de putdeksels met straat en al omhoog. En vergeet ook niet dat er in veel kelders van gebouwen tunnelingangen zijn.
dan weet men dus wel gelijk alle andere ingangen om daar ook beton in te flilklkeren

HAmas geeft nog niet op , men hoopt toch nog op een goede deal kennelijk

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 28-01-2024 15:31:26 ]
  Overall beste user 2022 zondag 28 januari 2024 @ 15:09:33 #20
3928 Ulx
pi_212201971
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan weet men dus wel gelijk alle andere ingangen om daar ook beton in te flilklkeren
Dat dan weer wel. De IDF is er voorlopig nog niet weg. Want ik betwijfel of ze die opdrachten aan de bouwbedrijven van de Hamasmiljardairs gunnen.
pi_212202267
quote:
9s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:22 schreef Aether het volgende:

De Hogeschool Utrecht (HU) wordt bekritiseerd om het uitstellen van een reeks colleges over de Holocaust. De lezingen zouden op 7 februari beginnen, maar volgens de school is dat uit veiligheidsoverwegingen niet verantwoord.
Ongelofelijk.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 28 januari 2024 @ 15:33:29 #22
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212202311
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:29 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ongelofelijk.
Laf antisemitisme, draaien en liegen

Die doen een Claudine Gaytje

:)
pi_212202382
quote:
9s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:22 schreef Aether het volgende:

twitter
pi_212202728
quote:
9s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:37 schreef Aether het volgende:

[..]
[ twitter ]
De volgende beerput die open moet. De verregaande radicalisering van (nota bene) de universiteiten en hogescholen.

Alles moet wijken voor het bestrijden van de haat. Eerst de topmensen die dit toelaten, of niet bestrijden, ontslaan. Daarna stelselmatig iedereen, leraren, professoren, enzovoorts. Eruit; ga thuis lekker de racist uithangen. Daarna gaan we wel kijken hoe het heeft kunnen gebeuren en waarom de alarmbellen niet afgingen.
pi_212202812
France is latest to suspend UNRWA funding amid ‘exceptionally serious’ Oct. 7 allegations
https://www.timesofisrael(...)s-oct-7-allegations/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')