Zou de supermarkt nog open zijn als de stroom eruit ligt?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:38 schreef Donna het volgende:
Ik woon dichtbij de supermarkt dus daar rij ik snel heen voor flessen water.
Verder redden we ons wel met de hoeveelheid kleedjes die ik heb.
En als we er klaar mee zijn rijden we naar de vader van mijn kinderen. Die heeft wel aan aggregaat en een houtkachel.
Benzine is niet zo lang houdbaar tenzij je het rouleert.quote:Op woensdag 24 januari 2024 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
Ik zit te denken om een aggregaat aan te schaffen en daarnaast 100 lt benzine op voorraad.(in de schuur) Drinkwater minimaal 5 liter, batterijen idem, ouderwetse lucifersdoosjes ook. Slaat nergens op en doe het ook niet, maar als werkelijk alles uitvalt ben ik de sjaak. Besef steeds beter hoe afhankelijk we zijn aan die drie: electra, gas en water.
Ja.quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:10 schreef Firuze60 het volgende:
Ik niet. En ook geen blikken voer. Is dat stom?
Benzine is maar vrij kort houdbaar.quote:Op woensdag 24 januari 2024 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
Ik zit te denken om een aggregaat aan te schaffen en daarnaast 100 lt benzine op voorraad.(in de schuur) Drinkwater minimaal 5 liter, batterijen idem, ouderwetse lucifersdoosjes ook. Slaat nergens op en doe het ook niet, maar als werkelijk alles uitvalt ben ik de sjaak. Besef steeds beter hoe afhankelijk we zijn aan die drie: electra, gas en water.
Koop een life straw… kan je elke plas leegdrinken, of sloot..quote:Op donderdag 25 januari 2024 04:36 schreef 111210 het volgende:
[..]
Benzine is maar vrij kort houdbaar.
Verder is een paar dagen/weken overleven zonder gas/electra niet heel spannend. Vooral water zou binnen een dag wel een probleem worden.
Die deuren krijgen ze wel open hoor. En cash betalen kan ook. Of via een machtiging.quote:Op donderdag 25 januari 2024 00:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zou de supermarkt nog open zijn als de stroom eruit ligt?
Waar woon jij ? als ik vragen magquote:Op donderdag 25 januari 2024 08:07 schreef Managarm het volgende:
Ik ben off-grid qua elektriciteit, niet echt last van. Voor drinkwater staat er voor het café in het dorp een waterput met handmatige pomp. Water op ezel laden en weer terug. Ik denk niet dat we echt problemen gaan hebben.
Portugalquote:Op donderdag 25 januari 2024 08:14 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Waar woon jij ? als ik vragen mag
Ja, we hebben wel leidingwater. Maar als dat weg zou vallen is er dus een alternatief. Met de ezel naar het café is wel een leuk idee, maar dan moeten ze allebei mee, ze kunnen niet zonder elkaar.quote:Op donderdag 25 januari 2024 08:18 schreef Xlarge het volgende:
[..]
dat verklaart het
Het klink idillisch in ieder geval
Kunnen de ezels niet zonder elkaar ? Wat schattigquote:Op donderdag 25 januari 2024 08:21 schreef Managarm het volgende:
[..]
. Met de ezel naar het café is wel een leuk idee, maar dan moeten ze allebei mee, ze kunnen niet zonder elkaar.
Zag gisteren een filmpje op telegraaf.nl; een meneer met een prepshop liet een radio zien die je op kunt draaien, kun je ook je foon aan opladen. En het is een zaklamp.quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:46 schreef valentijn101 het volgende:
Verwarmen doe ik met mazout. Mocht dat wegvallen dan kan ik overschakelen naar hout.
Pasta en rijst heb ik doorgaans 4 pakken van op voorraad. (1 pak op, 1 nieuwe bijkopen. Wordt het ook niet oud) verder voldoende blikken en potten met groente en zo dus daar kunnen we wel even mee vooruit.
Als de voorraad drinken in huis op is zou ik water uit het meertje in de buurt kunnen halen en dat koken of onze grondwater gebruiken. (maar daar heb ik stroom voor nodig)
Waxinelichtjes heb ik ook een voorraad van en ik heb een knijpkat.
Radio heb ik idd niet. Bestaan er nog radio’s die zonder stroom en batterijen werken?
Ja, soms ontsnapt er een en is de andere in wilde paniek. We hebben dus een ontsnappingsalarm, ze gaan keihard balken en heen en weer rennen. Het mooie is dat de ezel die ontsnapt is daarop reageert en hetzelfde doet aan de andere kant van het hek. Het is lachwekkend om te zien, want vaak weten ze niet meer hoe ze onder/over het hek zijn gekomen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 08:27 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Kunnen de ezels niet zonder elkaar ? Wat schattig
Nou, ik was een keer in Amsterdam tijdens een stroomstoring en de winkels in dat gebied waren dicht. Hun hele betaalsystemen werken op stroom volgens mij, de kassa gaat ook niet open.quote:Op donderdag 25 januari 2024 07:38 schreef Donna het volgende:
[..]
Die deuren krijgen ze wel open hoor. En cash betalen kan ook. Of via een machtiging.
Hebben ze alleen een rekenmachine nodig om handmatig een bon te maken.
En anders wordt het cola, dat heb ik wel.
Ja dat moet dan dus allemaal handmatig.quote:Op donderdag 25 januari 2024 09:15 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nou, ik was een keer in Amsterdam tijdens een stroomstoring en de winkels in dat gebied waren dicht. Hun hele betaalsystemen werken op stroom volgens mij, de kassa gaat ook niet open.
Als er echt een ramp is waardoor je zonder energie/water zit worden die supermarkten gewoon geplunderd.quote:Op donderdag 25 januari 2024 09:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja dat moet dan dus allemaal handmatig.
Dan kan ik waarschijnlijk pas water en ander drinken halen als een supermarkt doorgekregen heeft dat de stroomstoring nog wel even gaan duren. Dan zullen ze wel open gaan en over gaan op handmatig lijkt mij?
Geen idee.
En anders dus cola. En ik ga iemand zoeken met een BBQ of pizza oven op kolen/vuur. Kan ik mijn vriezer leeg eten.
Ja het is veiliger om gewoon thuis te blijven met die cola.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:29 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als er echt een ramp is waardoor je zonder energie/water zit worden die supermarkten gewoon geplunderd.
https://fd.nl/ondernemen/1371845/hoe-een-kroatisch-dorp-het-europese-stroomnet-deed-wankelenquote:Op donderdag 25 januari 2024 07:49 schreef mschol het volgende:
dat zijn dingen waar ik mij niet mee bezig hou, afgezien van een oorlog of hele grote natuurramp zal dat niet gebeuren namelijk in NL
Je kan ook een goede wereldontvanger een zaklamp kopen en een voorraadje batterijen aanhouden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 08:28 schreef maily het volgende:
[..]
Zag gisteren een filmpje op telegraaf.nl; een meneer met een prepshop liet een radio zien die je op kunt draaien, kun je ook je foon aan opladen. En het is een zaklamp.
Dus als het Europese stroomnet een week uitvalt door een forse storing, dan geef je het op?quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Alsdit gebeurt dan wil ik niet leven in de wereld daarna, dus niks voorbereid
Uit eigen ervaring in een noodsituatie waarbij er ongeveer 4 dagen geen stroom was: ja. Zelfs pinnen was gewoon mogelijk, al was de afschrijving wel vele weken later.quote:Op donderdag 25 januari 2024 00:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zou de supermarkt nog open zijn als de stroom eruit ligt?
Jaomdat de reden dusdanig is dat de wereld daarna voorgoed slechter is geworden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus als het Europese stroomnet een week uitvalt door een forse storing, dan geef je het op?
Waarom zou de wereld voorgoed slechter zijn geworden na een stroomstoring in Europa?quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jaomdat de reden dusdanig is dat de wereld daarna voorgoed slechter is geworden.
quote:Vrijdag 8 januari 2021. Europa zucht onder de pandemie. De meest werknemers zitten thuis aan de keukentafel, achter hun laptop, als om 13.04 uur een elektriciteitsstation in het Kroatische dorpje Ernestinovo plots uitvalt. Een domino-effect is het gevolg, want het Europese stroomnetwerk functioneert als één systeem: alles is met elkaar verbonden, van Istanbul tot Lissabon.
Exact 43 seconden na de storing trilt het gehele Europese hoogspanningsnet op haar grondvesten. De ene na de andere elektriciteitscentrale dreigt uit te vallen. Alleen door vliegensvlug complete industriegebieden in Frankrijk en Italië los te koppelen van het elektriciteitsnet, weten de Europese netbeheerders een totale blackout te voorkomen. Na een uur is het Europese stroomnetwerk weer stabiel.
Of de boel wordt geplunderd, wat in grote steden ook niet uit te sluiten isquote:Op donderdag 25 januari 2024 10:34 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring in een noodsituatie waarbij er ongeveer 4 dagen geen stroom was: ja. Zelfs pinnen was gewoon mogelijk, al was de afschrijving wel vele weken later.
Nonsens. De juiste benzine is met gemak 25 jaar houdbaar. Mits juist opgeslagen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 04:36 schreef 111210 het volgende:
[..]
Benzine is maar vrij kort houdbaar.
Ook dat kan ik uit eigen ervaring vertellen vanuit een noodsituatie. Er was in de verste verte geen plundering te bekennen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of de boel wordt geplunderd, wat in grote steden ook niet uit te sluiten is
Maar dan heb je ook geen pinpas nodig.
Uit eigen ervaring, dat gebeurd niet zomaar. Het kan natuurlijk, maar het is niet "gewoon".quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:29 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als er echt een ramp is waardoor je zonder energie/water zit worden die supermarkten gewoon geplunderd.
Ligt er aan waar dat is natuurlijk.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ook dat kan ik uit eigen ervaring vertellen vanuit een noodsituatie. Er was in de verste verte geen plundering te bekennen.
En de reden van de noodsituatie (grote storing maar geen gevaar of een echte ramp)quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ligt er aan waar dat is natuurlijk.
Grote storing zal hier in de stad reden genoeg zijn om te gaan plunderen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
En de reden van de noodsituatie (grote storing maar geen gevaar of een echte ramp)
Als het supermarkt personeel gewoon aan het werk is zal het wel meevallen.
In de bewoonde wereld in een drukke stad. En ook in de bewoonde wereld in een rustig dorp. En ook gewoon overal eigenlijk om ons heen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ligt er aan waar dat is natuurlijk.
Als je dit om je heen ziet dan weet je dat je te maken hebt met een noodsituatie:quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
En de reden van de noodsituatie (grote storing maar geen gevaar of een echte ramp)
Als het supermarkt personeel gewoon aan het werk is zal het wel meevallen.
Uiteindelijk zou het kunnen dat mensen gaan plunderen, maar daarvoor is wel iets meer nodig dan een dag geen stroom.quote:Op donderdag 25 januari 2024 11:37 schreef Lienekien het volgende:
We hebben gezien hoe mensen omgingen met een dreigende, onbekende situatie toen er massaal wc-papier werd gehamsterd.
Dat gaat echt niet anders zijn als er brede uitval zou komen van onbekende duur van water en elektriciteit. Ik twijfel er niet aan dat mensen tot plundering over zullen gaan als de schappen in de winkel leeg zijn en elders wel voorraden zijn.
De titel is duidelijk ‘dagenlang’, dus ga uit van een situatie waarin (inderdaad) weinig informatie ter beschikking is, dus ook geen informatie over hoe lang een situatie gaat duren en welke hulp er eventueel gaat komen. Dan ontstaat bij mensen helemaal een gevoel van: ik moet nu koste wat kost zorgen voor mijn gezin en mijzelf.quote:Op donderdag 25 januari 2024 11:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Uiteindelijk zou het kunnen dat mensen gaan plunderen, maar daarvoor is wel iets meer nodig dan een dag geen stroom.
Overigens ook met je oneens dat de situatie met toiletpapier in 2020 vergelijkbaar zou zijn met een echte noodsituatie. Ten eerste zal men dan weinig tot geen beschikking hebben over digitale middelen om elkaar op te hitsen en ten tweede heb je wel andere dingen aan het hoofd op zo'n moment.
Uiteindelijk zal de situatie wel penibel worden, uiteraard. Maar voor het zover is ben je wel een paar stappen verder.
Klinkt goed.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:55 schreef oppiedoppie het volgende:
We hebben een put en waterfilters.
Zonnepanelen met accu's.
Koken en douchen op propaan.
6 vaten van 200 liter met eten op voorraad.
Kas en voedselbosje aangelegd.
En 20 kuub hout liggen voor de kachel.
10 jaar geleden al besloten dat we 'onafhankelijkheid' zoveel mogelijk wilden nastreven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |