Ik kijk 'em nu terug. Vind het heel dubbel als ik eerlijk ben. Er moet absoluut wat gebeuren, maar past de opleiding überhaupt in 2 jaar? En als je daar wel voor kiest, dan mag je je er ook bewust van zijn wat er gevraagd wordt qua studiebelasting.quote:Op donderdag 5 september 2024 20:45 schreef Janneke141 het volgende:
Sterkte Vero, heftige situatie. Ik heb helaas geen adviezen voor je.
Iemand naar Pointer aan het kijken over de lerarenopleidingen in deeltijd/zijinstroom?
Ik ook. Ik heb als docent bij de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde een struikelvak analyse gegeven wat door veel studenten als nutteloos werd gezien. Waarom moest je differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen als je alleen onderbouw lesgeeft of zelfs alleen rekenen? Zeker bij de deeltijders leverde dit vervelende discussies op; vervelend, omdat ze vrijwel elk college weer terugkwamen en sommigen op een gegeven moment zelfs de colleges zaten te draineren.quote:Op zondag 8 september 2024 21:46 schreef Bartjebart het volgende:
Ik kijk 'em nu terug. Vind het heel dubbel als ik eerlijk ben.
Wat een mooie adviezen! Moeder komt donderdag een halfuurtje eerder, waarbij ik bovenstaande zaken mee kan nemen. Ik heb inderdaad eerst met de klas overlegd, of zij het goed vinden dat moeder langskomt. Dat was het geval of het maakt ze niet uit.quote:Op donderdag 5 september 2024 18:59 schreef Ronaldussen het volgende:
Ik zou het vragen aan de klas wat zij willen. Vinden ze het prima? Wat zijn hun verwachtingen? Ook bij de moeder (voordat je het aan de studenten vraagt) even polsen, wat verwacht zij, wat wil ze precies doen, waar hoopt ze op? En dat ook terugkoppelen aan de klas. Leg ook aan haar uit wat voor type studenten het zijn, moeilijke praters, korte spanningsboog, moeite met uiten van emoties en sowieso heeft iedereen een eigen verwerkingsproces.
Als je het doet, eenmalig doen en het moment kort houden (kwartiertje, max. 20 minuten?). Koppel de verwachtingen terug van de klas aan de moeder, zodat ook zij voorbereid is op wat de klas wil. Maak goede afspraken met moeder én de klas over wat wat wel en wat niet te doen en dat het ook prima is als iemand er niet over wilt praten. Ook afspreken wat je doet als je merkt dat het voor de studenten 'klaar' is: hoe rond je het af?
Dat het gesprek met de sectordirecteur wat moeilijk ging, hoeft niet te betekenen dat het met de moeder ook zo gaat. Een sectordirecteur is natuurlijk best een formeel persoon die vrij ver van de studenten af staat (ik neem aan dat die persoon geen les aan die jongens geeft etc.), dus het is wel vrij logisch dat men dan wat terughoudend is in het bespreken van gevoelens. Een moeder van een klasgenoot staat wat dichter bij hen, wellicht kennen sommigen de moeder ook persoonlijk, dan is de drempel misschien iets lager om over dat soort zaken te praten. Het is nu ook wat langer geleden, de eerste heftige emoties zijn wat gezakt. Dat kan het ook wat makkelijker maken om erover te praten.
Hoop dat je er wat mee kan.
Sterkte in ieder geval. Lijkt me heftig om mee te maken.
Hoe is het gegaan?quote:Op maandag 9 september 2024 13:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Wat een mooie adviezen! Moeder komt donderdag een halfuurtje eerder, waarbij ik bovenstaande zaken mee kan nemen. Ik heb inderdaad eerst met de klas overlegd, of zij het goed vinden dat moeder langskomt. Dat was het geval of het maakt ze niet uit.
Alleszins meegevallen. Het heeft denk ik enorm geholpen dat ik de klas van tevoren geïnformeerd heb, want daar hield ik mijn hart het meest voor vast. Muisstil waren ze, vijftig minuten lang. Geen telefoon gezien, geen oortjes in. En dat voor mbo-2! Respect voor die jongens.quote:
In alle drukte nog niet aan toegekomen om het door te nemen.quote:Op woensdag 18 december 2024 17:31 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zo, lange stilte hier.
Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
Ik vind 4,9 procent loonstijging wat tegenvallen, ..de rest moet ik nog bekijken...quote:Op woensdag 18 december 2024 17:31 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zo, lange stilte hier.
Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
Dat bedoel ik niet.quote:Op donderdag 19 december 2024 10:27 schreef laiveneertiekje het volgende:
Wat versta je onder een lesweek. Er is toch wel ergens een richtlijn qua aantal weken dat er lessen moeten zijn? Maar ook daar geven scholen hele verschillende invullingen aan heb ik het idee. De school van mijn oudste vult vier weken per jaar met projecten, in twee van die weken vergaderen ze volgens mij ook over de leerlingen en zijn er driehoeksgesprekken. De sportdagen zijn er ook in opgenomen.
36,8 weken als ik het goed heb. Voor alle klassen trouwens, ook de examenklas die ik heb.quote:Op donderdag 19 december 2024 11:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet.
Als je op jouw takenplaatje kijkt, voor hoe veel lesweken krijg je dan betaald voor een klas?
En dat bedoelde ik dus wel.quote:Op donderdag 19 december 2024 11:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
36,8 weken als ik het goed heb. Voor alle klassen trouwens, ook de examenklas die ik heb.
Op mijn vorige school werd die gewoon afgekapt na de meivakantie.
"Degene die op 1 december 2024 in dienst is bij werkgever krijgt in januari 2025 een eenmalige uitkering toegekend van 1,23%. Deze eenmalige uitkering wordt berekend over 12x het bruto maandsalaris van december 2024, vermeerderd met de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. De eenmalige uitkering is pensioengevend." (bron)quote:Op donderdag 19 december 2024 07:29 schreef laiveneertiekje het volgende:
De 1,23% eenmalige uitkering vraag ik mij af, waarvan? Maar ik vermoed van het jaarsalaris van afgelopen jaar? Anders compenseert het niet voor de maanden dan het po al wel de loonsverhoging had.
Ah, dat laatste stukje stond er gisteravond niet bij in het bericht van de Aob. Is voor mij wel jammer, ik heb dit jaar best wat ingeleverd bij mijn overstap. Al moet ik zeggen dat het mij het waard is geweest, ik heb geen spijt van mijn overstapquote:Op donderdag 19 december 2024 14:35 schreef Tochjo het volgende:
[..]
"Degene die op 1 december 2024 in dienst is bij werkgever krijgt in januari 2025 een eenmalige uitkering toegekend van 1,23%. Deze eenmalige uitkering wordt berekend over 12x het bruto maandsalaris van december 2024, vermeerderd met de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. De eenmalige uitkering is pensioengevend." (bron)
Oh, ik ga volgend jaar een eerstegraads lerarenopleiding volgenquote:Op maandag 14 april 2025 17:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik ga na de zomer bij twee eerstegraads lerarenopleidingen lesgeven.Nu nog bedenken of ik dat wil blijven combineren met les in het VO geven.
Plannen om naar een andere school te gaan?quote:Op maandag 14 april 2025 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, ik ga volgend jaar een eerstegraads lerarenopleiding volgen
Nee, nog niet.quote:Op maandag 14 april 2025 18:06 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Plannen om naar een andere school te gaan?
Heb zelf alleen de eerstegraads gedaan, en vond deze niet denderend.quote:
Als ik vragen mag: welk vak, en aan welke instelling?quote:Op maandag 14 april 2025 18:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Heb zelf alleen de eerstegraads gedaan, en vond deze niet denderend.
Veel open deuren, alleen gericht op havo, VWO. Vooral veel eigenpijperij.
Biologie aan de ICLON.quote:Op maandag 14 april 2025 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ik vragen mag: welk vak, en aan welke instelling?
Ik vermaak me tot op heden uitstekend in de bovenbouw van het vmbo. Maar ik kijk ook om me heen, en ik zie op onze vmbo-locatie (net als die op mijn vorige school) wel heel weinig 50-plussers. Dus stel dat ik me nou op enig moment niet meer vermaak, dan is een alternatief op zak wel handig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even wat anders; op mijn school (mbo) is al jaren discussie over waarom wij geen twee weken, maar één week meivakantie hebben en er is niemand die dat echt kan uitleggen. Andere ROC's en de meeste basisscholen en middelbare scholen hebben wel twee weken vrij.
Hoe zit het met jullie qua vakanties/vrije dagen? Herfst, voorjaar en mei hebben we één week en met Kerst uiteraard twee weken. Verder hebben we Goede vrijdag + Tweede Paasdag vrij, evenals Hemelvaart en die vrijdag daarna en Tweede Pinksterdag. Dit geldt voor iedereen, lijkt me? Dus waar zou dan het verschil in zitten?
De week voor de zomervakantie en de eerste week na de zomervakantie zijn er zo goed als geen lessen, zou dat het zijn? Of heeft het ook met het aantal studiedagen te maken? Ik heb er zo'n 8 per jaar.
Jij deed wiskunde, toch?quote:Op maandag 14 april 2025 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, ik ga volgend jaar een eerstegraads lerarenopleiding volgen
Nee, het oostenquote:Op woensdag 16 april 2025 10:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij deed wiskunde, toch?
Als het ergens in het hoge noorden is kunnen we mekaar misschien nog wel es tegenkomen
Ik ben aardig tevreden, vmbo-t en vmbo-k hier, met een 'gemiddelde' n-term komt mijn gemiddelde prima uit. Een aantal leerlingen is echt boven zichzelf uitgestegen, dat is wel mooi om te zien. Ook een klein aantal dat toch wel een beetje onderuit gegaan is dus dat wordt nog even afwachten.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:53 schreef Haushofer het volgende:
Hoe zijn de examens hier gemaakt?
Dit jaar was mijn debuut wiskunde (A havo) examen nakijken, kan vanwege herkenbaarheid geen verdere details over de resultaten geven
Totaal verschillend? Er is toch een correctiemodel?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben aardig tevreden, vmbo-t en vmbo-k hier, met een 'gemiddelde' n-term komt mijn gemiddelde prima uit. Een aantal leerlingen is echt boven zichzelf uitgestegen, dat is wel mooi om te zien. Ook een klein aantal dat toch wel een beetje onderuit gegaan is dus dat wordt nog even afwachten.
Ook bijzonder: we hebben tweede-correctie-werk ontvangen van een school waar de docenten niet met elkaar hebben overlegd. Beoordelen dezelfde foute antwoorden op een totaal verschillende manier.
Ja, dat zou je zeggen. Maar zoek vraag 11 van het vmbo-tl examen maar eens op; het antwoord staat natuurlijk niet ter discussie, maar als de leerling een fout maakt in de eerste twee stappen dan wordt alles wat daarna komt discutabel - is het vervolg makkelijker geworden door een fout in het begin (en het verslag van de nvvw is ook niet eenduidig...) De docent die ik als 2e heb gecorrigeerd heeft een andere keuze gemaakt dan wij, maar doet dat wel heel consequent. Prima, is verdedigbaar. Maar zijn collega van dezelfde school doet iets anders - en doet ook niet overal hetzelfde. Dat kan dus niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Totaal verschillend? Er is toch een correctiemodel?
Al overlegd?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat zou je zeggen. Maar zoek vraag 11 van het vmbo-tl examen maar eens op; het antwoord staat natuurlijk niet ter discussie, maar als de leerling een fout maakt in de eerste twee stappen dan wordt alles wat daarna komt discutabel - is het vervolg makkelijker geworden door een fout in het begin (en het verslag van de nvvw is ook niet eenduidig...) De docent die ik als 2e heb gecorrigeerd heeft een andere keuze gemaakt dan wij, maar doet dat wel heel consequent. Prima, is verdedigbaar. Maar zijn collega van dezelfde school doet iets anders - en doet ook niet overal hetzelfde. Dat kan dus niet.
Nou, ik kan niet wachten hoor. Zullen we anders gewoon gaan lesgeven?quote:Beste collega’s,
Graag nodig ik jullie uit voor de officiële kick-off van ons programma blablabla: de Blablabla School.
Socioloog Pietje Puk, grondlegger van de Blablabla School, verzorgt in de aula een inspirerende lezing/masterclass. Hiermee zetten we gezamenlijk de eerste stap in het meerjarige traject waarin we werken aan een sterk, sociaal-veilig pedagogisch klimaat.
Waarom deze kick-off?
De kick-off vormt de start van het programma blablabla:
(..)
De schoolbrede cultuurontwikkeling wordt opgepakt door een ontwikkelgroep met collega’s uit alle geledingen.
Naast de bijeenkomsten voor de afdelingen en de bijeenkomsten voor de ontwikkelgroep zijn er volgend jaar drie collectieve bijeenkomsten voor de gehele school om de bevindingen terug te koppelen en good practices te delen.
Ik krijg daar meteen kriebels van. Al dat gezwets van 'keynote speakers' die nog nooit een klaslokaal van binnen hebben gezien en ons dan komen vertellen hoe het allemaal georganiseerd moet worden in een klas. Ergens op een highschool in Noord-Amerika een onderwijssysteem ontdekt, krijg je meteen van die hijgerige directies die dat ook willen implementeren (maar wel met ingang van het nieuwe schooljaar natuurlijk!), daar weer studiedagen aan wijden, terwijl je die eigenlijk aan zinvolle dingen kon besteden. Zoals inderdaad: lesgeven.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, ik kan niet wachten hoor. Zullen we anders gewoon gaan lesgeven?
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik krijg daar meteen kriebels van. Al dat gezwets van 'keynote speakers' die nog nooit een klaslokaal van binnen hebben gezien en ons dan komen vertellen hoe het allemaal georganiseerd moet worden in een klas. Ergens op een highschool in Noord-Amerika een onderwijssysteem ontdekt, krijg je meteen van die hijgerige directies die dat ook willen implementeren (maar wel met ingang van het nieuwe schooljaar natuurlijk!), daar weer studiedagen aan wijden, terwijl je die eigenlijk aan zinvolle dingen kon besteden. Zoals inderdaad: lesgeven.
En een sterk, sociaal-veilig pedagogisch klimaat begint bij iedereen zélf - in het klaslokaal, in je interactie met je leerlingen en collega's.
Het formele antwoord is nee, dus je bent overgeleverd aan de welwillendheid van je leidinggevende. Ik heb ooit een verlofdag gevraagd om als vrijwilliger een stembureau te bemannen, antwoord was nee. Bruiloft van een vriendin (dus geen familie): wel gekregen. Begin volgend schooljaar een opnamedag voor een televisieprogramma: regel zelf maar dat je lessen worden overgenomen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 19:09 schreef Japepk het volgende:
Aanhakend op de discussie over de meivakantie; hoe werkt het bij jullie met losse vakantiedagen? Ik merk dat ik het als beginnend docent enorm lastig vind om hierover te beginnen. Om eerlijk te zijn zou ik ook niet weten of je er recht op hebt. Om bijvoorbeeld voor vakantie, vrijwilligerswerk of iets anders een vrije dag op te nemen. Ik heb zelf ook wel het ethische dilemma dat we natuurlijk al veel vrije dagen hebben, maar ik heb het met mijn vrijwilligerswerk weleens voor gehad dat het handig was om een vrije dag te kunnen nemen. Hoe zit dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |