abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 januari 2024 @ 21:50:25 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212109555
https://www.parool.nl/nie(...)oodschoten~bfb02db5/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_Samuel_Seewald

https://forensic-architec(...)lling-of-sammy-baker

De ouders van Sammy Baker hebben aangifte gedaan tegen de twee politieagenten die betrokken waren bij de dood van hun zoon. Dat vertelde de familie aan AT5.

De 23-jarige Duitse fitness-influencer werd op 13 augustus 2020 doodgeschoten door politieagenten in Amsterdam Nieuw-West. Het Openbaar Ministerie besloot de twee agenten niet te vervolgen, maar na nieuw onderzoek is er volgens de familie genoeg bewijs dat de agenten niet uit zelfverdediging handelden.

“Wij deden het onderzoek dat het Openbaar Ministerie en de rijksrecherche niet hebben gedaan. Bijgestaan ​​door onze advocaten en onderzoek van diverse deskundigen hebben we een zeer solide basis,” vertelde Kai Baker, de vader van Sammy aan AT5. Het Openbaar Ministerie heeft bevestigd de aangifte te hebben ontvangen.

De 23-jarige Sammy Baker, die in officiële documenten de naam Samuel Seewald gebruikte, was een bekende influencer uit Duitsland met 150.000 volgers op Instagram. Baker werd op 13 augustus 2020 door de Amsterdamse politie aangetroffen in een binnentuin in de Honselersdijkstraat in Nieuw-West, in verwarde toestand, half ontkleed en met een mes tegen zijn keel. Toen de politie hem probeerde aan te houden, ontstond een worsteling, stak hij om zich heen, raakte een agent in het kogelwerende vest, waarna hij met drie kogels van dichtbij werd neergeschoten. Hij overleefde zijn aanhouding niet.

In een interview met De Volkskrant gaf Baker’s advocaat Richard Korver toe dat de Duitse influencer cannabis had gebruikt en waarschijnlijk onder invloed was. “Het heeft er alle schijn van dat hij in een psychose verkeerde”.

Volgens politiecommandant Frank Paauw moesten de agenten Baker wel aanhouden, omdat hij niet aanspreekbaar was en door de tuin begon te lopen, waarmee hij een gevaar vormde voor omwonenden.

In 2021 diende de ouders van Baker een officiële klacht in tegen politiechef Frank Paauw. Volgens de ouders had politiebaas met ‘leugenachtige uitspraken’ de publieke opinie beïnvloed terwijl het onderzoek van de Rijksrecherche nog liep.

Direct na de tragische dood van Baker organiseerden zijn ouders in Duitsland twee herdenkingsmarsen tegen het in hun ogen buitensporige politiegeweld waardoor hun zoon was omgekomen. Moeder Justine spreekt in de Duitse krant Wetzlarer Neue Zeitung van ‘een executie’ van haar zoon. “De verantwoordelijken moeten berecht worden,” zegt zij. “Ook om toekomstige slachtoffers te voorkomen,” zegt de vader. In Amsterdam liepen één jaar na de Baker’s dood zo’n honderden demonstranten vanaf de Dam naar Nieuw-West om te demonstreren tegen politiegeweld.
++++++++++

OK

Nu kan ik me voorstellen als er sprake is van 'n mes dat men denkt OK doodschieten.
Moet je maar geen mes dragen, en politie bedreigen met 'n mes dan vraag je om doodgeschoten te worden.

Ok OK ok, dat is begrijpelijke taal.

maar als je 't filmpje kijkt, dan zie je dat Sammy al op de grond ligt, en iemand die op de grond ligt doodschieten, dat is een beetje overdreven lijkt mij. vooral omdat hij op de grond lag tussen de agenten, als je dan gaat schieten op iemand die al bijna is overmeesterd, dat is overdreven geweld imo. ze hadden 't kunnen voorkomen door minder triggerhappy te zijn.

wat vind jij er van ?

[ Bericht 2% gewijzigd door sturmpie op 20-01-2024 22:33:39 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 20 januari 2024 @ 21:53:21 #2
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212109644
Ik vind, terecht geschoten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212109779
Dit lijkt me typisch iemand die je tegenwoordig zou taseren. Dat was toen echter nog geen standaard onderdeel van de politie uitrusting.

Ik kan op het filmpje niet goed zien wat er gebeurt.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 21:58:52 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212109786
quote:
16s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik vind, terecht geschoten.
ik niet, ik vind 't overdreven, omdat ze met 6 agenten er om heen staan, dat is meer executiestijl.
schiet in het been als hij niet wil luisteren maar ze doen daar echt raar, halen er 'n hond bij, ze houden de jongen minutenlang onder schot. ik vind 't echt amateuristisch.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:02:58 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212109885
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:58 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ik niet, ik vind 't overdreven, omdat ze met 6 agenten er om heen staan, dat is meer executiestijl.
schiet in het been als hij niet wil luisteren maar ze doen daar echt raar, halen er 'n hond bij, ze houden de jongen minutenlang onder schot. ik vind 't echt amateuristisch.
Als je met een mes de politie aanvalt is dat gewoon een consequentie toch.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:06:31 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212109957
quote:
16s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 22:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Als je met een mes de politie aanvalt is dat gewoon een consequentie toch.
ja maar ik vind dit zo'n situatie waarbij er in eerste instantie weinig aan de hand is, ze vallen hem aan omdat hij met 'n mes rondloopt. ik bedoel, schiet de persoon dan van 'n afstand in z'n been of iets dergelijks, maar ze doen zo moeilijk in dat geval, met 6 man op 1 en dan ook nog dood. ik vind 't echt overdreven. 't komt op mij iig zeer amateuristisch over.
pi_212109985
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_212110184
Je ziet net niks op het filmpje.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:22:04 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212110230
quote:
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 22:19 schreef Hallojo het volgende:
Je ziet net niks op het filmpje.
die link van nostra geeft meer inzicht
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:59:23 #10
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212110918
Als er een agent daadwerkelijk geraakt is in zijn vest dan is er reden om te schieten wat mij betreft. Verder is die hondenbegeleider een complete flapdrol, leuk dat je hond zijn "werk" niet doet maar laat dat beest los en probeer iemand neer te halen met 2 vrije handen, of trek je terug zonder hond..

Ik snap sowieso niet waarom ze zowel voor als achter hem staan op het moment dat hij begint te lopen, iets met vuurlinie enzo.

Ze zouden een punt hebben als ze zich druk maakten over de aanpak van de situatie, niet over de uitkomst van de situatie.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_212111117
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 22:59 schreef Catkiller het volgende:
Als er een agent daadwerkelijk geraakt is in zijn vest dan is er reden om te schieten wat mij betreft. Verder is die hondenbegeleider een complete flapdrol, leuk dat je hond zijn "werk" niet doet maar laat dat beest los en probeer iemand neer te halen met 2 vrije handen, of trek je terug zonder hond..
De gemiddelde bromsnor krijgt zo'n Sammy echt niet neer met twee vrije handen.

pi_212111129
Die ouders zijn al 3 jaar een achterhoedegevecht aan het voeren. Ik begrijp dat ze verdriet hebben, maar dit wordt vervelend.

Na drie jaar wordt het tijd om eens te reflecteren op het gedrag van de zoon en te stoppen met wijzen naar anderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door maan_man op 20-01-2024 23:35:57 ]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 23:12:11 #13
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212111131
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Prima, maar met 1 al helemaal niet.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 23:12:30 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212111137
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 22:59 schreef Catkiller het volgende:

Ik snap sowieso niet waarom ze zowel voor als achter hem staan op het moment dat hij begint te lopen, iets met vuurlinie enzo.

Ze zouden een punt hebben als ze zich druk maakten over de aanpak van de situatie, niet over de uitkomst van de situatie.
https://forensic-architec(...)lling-of-sammy-baker

er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de situatie, als je die link bekijkt van Forensic Architecture, daar wordt uitvoering ingegaan op wat zich heeft afgespeeld.

er is in totaal 8 man politie bij, plus 'n ambulance.

de politie is tijdens die situatie van mening dat de persoon verward is en zich mogelijk in 'n psychose bevindt.

ambulance/ggz kreeg ook geen kans met de jongen te praten, politie vind de situatie te gevaarlijk omdat er 'n mes is.

ik vind dat er sprake is van onkunde, als agenten 'n verward persoon vinden moet men ggz/ambulance de kans geven met de persoon in gesprek te gaan.

politie was gefocussed op 't mes en dacht nergens anders meer aan. dan is er sprake van beperkte intelligentie als je 't mij vraagt, 't niveau van politie is doorgaans niet hoger dan mbo, niks mis mee, maar verder denken dan je neus lang is kunnen ze simpelweg niet.

ze hielden de jongen minutenlang onder schot omdat hij 'n mes liet zien. schiet dan gewoon in z'n been en stuur de hond er op af.

die hond deed niet wat de agent wilde, die hond zag totaal geen gevaar denk ik, dieren zijn gevoelig voor die dingen en die jongen had niets agressiefs over zich, was volkomen kalm en liep verward rond.

ik vind 't echt overdreven, serieus, met 8 man politie, als je dan niet in staat bent iemand te overmeesteren dan moeten ze echt 'n ander vak kiezen.

ik vind dat politie in dit geval niet goed heeft gehandeld. schieten als iemand op de grond ligt, dat staat gelijk aan executie.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 23:14:24 #15
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212111167
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
politie was met 8 man

ze hadden 't zo moeten doen:

verward persoon met mes.
onder schot houden, bevelen dat hij mes moet laten vallen.
luistert niet, 1 waarschuwingsschot, nogmaals bevelen, luistert weer niet, schiet in been, hond erop. klaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door sturmpie op 20-01-2024 23:56:56 ]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 23:16:32 #16
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212111195
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:12 schreef maan_man het volgende:
Die ouders zijn al 3 jaar een achterhouden gevecht aan het voeren. Ik begrijp dat ze verdriet hebben, maar dit wordt vervelend.

Na drie jaar wordt het tijd om eens te reflecteren op het gedrag van de zoon en te stoppen met wijzen naar anderen.
het was executiestijl, sammy lag op de grond, ouders willen dat de daders berecht worden.
rechter en OM kiezen natuurlijk altijd partij voor politie, maar ik snap wel wat die ouders willen bereiken, triggerhappy agenten vervolgen dat ze nooit meer 'n wapen mogen dragen oid. in dit geval wel terecht omdat er 8 man politie bij stond terwijl sammy op de grond lag.
pi_212111424
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:16 schreef sturmpie het volgende:

[..]
het was executiestijl, sammy lag op de grond, ouders willen dat de daders berecht worden.
rechter en OM kiezen natuurlijk altijd partij voor politie, maar ik snap wel wat die ouders willen bereiken, triggerhappy agenten vervolgen dat ze nooit meer 'n wapen mogen dragen oid. in dit geval wel terecht omdat er 8 man politie bij stond terwijl sammy op de grond lag.
Houd toch op met je executiestijl.. dat was het niet. Er was een worsteling bezig en de persoon had een mes in zijn klauwen. Op DAT moment escaleert de hele riedel explosief en moet je handelen en dan gaat het snel.

Ookal was het een legaal mes, daar kan je nog steeds met gemak iemand mee doden.

Het is triest wat deze jongen is overkomen, maar daar is toch echt een iemand voor schuldig en dat is hij zelf en niemand anders.

Gewoon geen drugs gebruiken mmkaay.
pi_212111429
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:16 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij? Omdat de ouders het zeggen? Op de beelden zie ik het niet. Begint een beetje een vermoeiende act te worden van die Duitsers.

Jij zou bijna een muur bouwen om ze buiten te houden.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 23:40:10 #19
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212111501
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:33 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Houd toch op met je executiestijl.. dat was het niet. Er was een worsteling bezig en de persoon had een mes in zijn klauwen. Op DAT moment escaleert de hele riedel explosief en moet je handelen en dan gaat het snel.

Ookal was het een legaal mes, daar kan je nog steeds met gemak iemand mee doden.

Het is triest wat deze jongen is overkomen, maar daar is toch echt een iemand voor schuldig en dat is hij zelf en niemand anders.

Gewoon geen drugs gebruiken mmkaay.
ik vind 't wel executiestijl.
ze hadden die jongen gewoon in z'n been moeten schieten en eerst 'n waarschuwingsschot, ik vind gewoon dat er dom gehandeld is door politie, met 8 man op 1, komop zeg.

ok, ik snap dat die jongen fout bezig was, joints gerookt, spacecake, rent weg voor politie, hij was psychotisch, dat hadden de agenten al in de gaten en er was 'n ambulance ter plekke gekomen maar vanwege 't mes vond de politie 't niet veilig om de ambulancemedewerkers met de jongen in gesprek te laten gaan, en dat vind ik dom. ze hadden de ambulancemedewerkers de kans moeten geven met de jongen in gesprek te gaan.

daarnaast vind ik ook dat de politie heel angstig handelt, 'n verwarde jongen met 'n mes, ok, dan trek je 'n vuurwapen, dan ben je baas, op de grond liggen of schiet in een been zodat de jongen niet weg kan lopen.

ik vind dat er overdreven is gereageerd, dat is mijn mening.
pi_212111805
Doorgedraaide junk of zoiets, doei. :W
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_212111823
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:40 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ze hadden die jongen gewoon in z'n been moeten schieten en eerst 'n waarschuwingsschot, ik vind gewoon dat er dom gehandeld is door politie, met 8 man op 1, komop zeg.

ok, ik snap dat die jongen fout bezig was, joints gerookt, spacecake, rent weg voor politie, hij was psychotisch, dat hadden de agenten al in de gaten en er was 'n ambulance ter plekke gekomen maar vanwege 't mes vond de politie 't niet veilig om de ambulancemedewerkers met de jongen in gesprek te laten gaan, en dat vind ik dom. ze hadden de ambulancemedewerkers de kans moeten geven met de jongen in gesprek te gaan.

daarnaast vind ik ook dat de politie heel angstig handelt, 'n verwarde jongen met 'n mes, ok, dan trek je 'n vuurwapen, dan ben je baas, op de grond liggen of schiet in een been zodat de jongen niet weg kan lopen.

Wanneer heb jij voor het laatst een gesprek proberen aan te gaan met iemand die in een psychose verkeerd?
  zondag 21 januari 2024 @ 00:05:24 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212111841
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 00:03 schreef Hathor het volgende:

[..]
Wanneer heb jij voor het laatst een gesprek proberen aan te gaan met iemand die in een psychose verkeerd?
ambulancemedewerkers weten wel hoe dat moet.
je moet ze gerust stellen
pi_212111865
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 00:05 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ambulancemedewerkers weten wel hoe dat moet.
je moet ze gerust stellen
Terwijl ze met een mes lopen te zwaaien? Zij liever dan ik, ik zou hem toch op zijn minst onder schot houden.
pi_212111871
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:40 schreef sturmpie het volgende:

[..]

Dan snap je niet wanneer een vuurwapen wordt gebruikt. Geen enkele politie eenheid in welk dan land dan ook schiet in de benen. Die zijn namelijk heel lastig te raken als iemand rent of beweegt.

Het gebruik van een vuurwapen is dan ook een geweldsmiddel die als laatste wordt toegepast (hoogste mate van geweld). In dat geval schiet je om uit te schakelen (waarschuwing is weer een ander middel). Dat uitschakelen moet dus effectief zijn, of te wel: schieten in de romp.

En juist het feit dat die jongen inneen psychose zit, maakt dat de hele situatie vloeibaar en explosief is. Je hebt niet meer met een rationeelpersoon te maken.

Het is verder heel treurig wat die jongen is overkomen, maar war als hij een willekeurig voorbijganger of politieagent dodelijk had verwond? Wat dan?

De politie moet een afweging maken en die hebben ze volgens het OM weloverwogen genomen.
  zondag 21 januari 2024 @ 00:08:40 #25
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212111875
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 00:07 schreef Hathor het volgende:

[..]
Terwijl ze met een mes lopen te zwaaien? Zij liever dan ik, ik zou hem toch op zijn minst onder schot houden.
ja, gewoon in z'n been schieten zodat ie niet meer kan lopen, de hond er op, ze zijn met 8 man, 4 man kan de ledematen vasthouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')