abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212103880
Heeft iemand ervaring met het verven van sanitair? Volgens internet zou het moeten kunnen met speciale verf. Maar ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen: wordt dat iets wat mooi en strak uit gaat zien? Of is het meer iets van het niveau studenthuis? En hoe ziet het er na een aantal jaar uit?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:20:15 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212103918
't verven van tegels is geen aanrader, ziet er niet uit.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212103939
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:20 schreef sturmpie het volgende:
't verven van tegels is geen aanrader, ziet er niet uit.
Het gaat specifiek om een (acryl?) douchebak. De tegels zijn gelukkig neutraal wit.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:25:21 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212103965
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Het gaat specifiek om een (acryl?) douchebak. De tegels zijn gelukkig neutraal wit.
kan me er niet veel bij voorstellen, is de douchebak van kunststof ?
dan zul je eens bij de bouwmarkt moeten vragen of bij 'n klusbedrijf die bekend is met sanitair

ze hebben vast wel 'n goedje dat 't klusje kan klaren
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:36:10 #5
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212104129
Ik denk dat je tussen de 5000 a 10000 euro een prima badkamer hebt als je alles zelf kunt doen. 35.000 is wel erg veel, voor 10.000 meer hebben wij ons hele tiny house voor gebouwd.

Wij bouwen zelf dus een superkleine low budget badkamer en komen uit op ongeveer 500 euro aan materiaal maar doen alles zelf. We hebben de basis nu staan en beginnen zo met tegelen. Bijna alles van marktplaats.

Maar wil je alles superdelux en laten doen dan ben je het veelvoudige kwijt.

Douchebak verven lijkt me heen goed idee.
To BG or not to BG!
pi_212104134
Is het heel stug materiaal dat echt absoluut niets meegeeft met warmte kou en stoten?
Ik vrees dat de verf vrij snel zou kunnen barsten.

Overigens hebben wij onze badkamer voor 17,5 mille laten doen, met grote tegels, jacuzzi, douchecabine, regendouche en hangend toilet. (8 mille voor de materialen, 9,5 mille aan uurloon.)

Je kunt er ook voor kiezen gewoon bepaalde delen te vervangen die er echt niet meer uit zien.
pi_212104258
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:36 schreef ToT het volgende:
Is het heel stug materiaal dat echt absoluut niets meegeeft met warmte kou en stoten?
Ik vrees dat de verf vrij snel zou kunnen barsten.

Het geeft absoluut mee, voelbaar zelfs.

quote:
Overigens hebben wij onze badkamer voor 17,5 mille laten doen, met grote tegels, jacuzzi, douchecabine, regendouche en hangend toilet. (8 mille voor de materialen, 9,5 mille aan uurloon.)

Je kunt er ook voor kiezen gewoon bepaalde delen te vervangen die er echt niet meer uit zien.
Wanneer was dat? Want ik kom nu bij 2 verschillende winkels op rond de 35.000-40.000, waarvan ongeveer de helft aan arbeid. Wel kwaliteitsspul, want voor dat geld wil ik het wel goed hebben, en inclusief slopen maar geen exorbitante dingen.
pi_212104408
Een douchebak kost tussen de 120 en 200 euro. Dan komt er mogelijk nog kit, een sifon en wat ander klein materiaal bij. Als je een douchebak van de zelfde afmetingen kan vinden zou ik voor vervangen gaan.
pi_212104617
een andere douchebak lijkt mij goedkoper dan de kosten van de verf alleen al, gezien dit speciale verf moet zijn.
maar goed als je nieuwe badkamer tussen de 30k en 40k is moet dit haast wel een zeer zeer grote superdeluxe badkamer zijn, waarschiijnlijk qua grootte zoals een gemiddeld huis, en dan kan ik me niet voorstellen dat je op kosten gaat letten als je een bijpassend huis hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212118675
Kunststof slijtvast verven is niet te doen... Hoe dan ook je hebt altijd een primer nodig en een super schone goed geschuurde ondergrond.

Het grootste probleem zit 'm in uitzettingscoëfficiënt van kunststof t.o.v. de verflaag zelf en de grote temperatuurverschillen van koud naar warm naar koud met tussentijdse belasting door het rond trampellen in de bak die meegeeft (zoals jezelf aangeeft). Haarscheurtjes in de laklaag treden op vocht dringt in en verflaag laat weer los op den duur.

Voor Acrylaat of ABS kun je gemiddeld 0.1mm per meter per °C aan uitzetting tellen. Lijkt niet veel bak van 1 x 1 m wordt 1mm groter bij 10°C temperatuurverhoging. En dit gebeurd dan dagelijks? Maar uitgeharde lak is doorgaans minder rekbaar en zal daardoor loskomen.
pi_212118758
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:30 schreef Watuntrik het volgende:
Kunststof slijtvast verven is niet te doen... Hoe dan ook je hebt altijd een primer nodig en een super schone goed geschuurde ondergrond.

Het grootste probleem zit 'm in uitzettingscoëfficiënt van kunststof t.o.v. de verflaag zelf en de grote temperatuurverschillen van koud naar warm naar koud met tussentijdse belasting door het rond trampellen in de bak die meegeeft (zoals jezelf aangeeft). Haarscheurtjes in de laklaag treden op vocht dringt in en verflaag laat weer los op den duur.

Voor Acrylaat of ABS kun je gemiddeld 0.1mm per meter per °C aan uitzetting tellen. Lijkt niet veel bak van 1 x 1 m wordt 1mm groter bij 10°C temperatuurverhoging. En dit gebeurd dan dagelijks? Maar uitgeharde lak is doorgaans minder rekbaar en zal daardoor loskomen.
bestaat er uberhaupt een verf dat hecht op dat type kunststof?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212118837
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Na wat googlen schijnen er speciale 2-componentenlakken voor de te zijn, die en voldoende hecht en met de temperatuurverschillen over weg kan. De lijken wel in Duitsland en de UK een stuk populairder en gangbaarder te zijn dan hier. Googlen op Badewannenlack levert in ieder geval de nodige opties op. De meeste dingen die is lees, geven wel aan dat er enormveel voorbereiding aan vooraf gaat om het voldoende schoon te krijgen en het erg foutgevoelig is (een mug die langsvliegt of een druppel water en je douchebak/badkuip is voor eeuwig verneukt.) Naast dat het 200 euro voor een setje met lak+schoonmaakmiddelen kost.
pi_212118868
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Na wat googlen schijnen er speciale 2-componentenlakken voor de te zijn, die en voldoende hecht en met de temperatuurverschillen over weg kan. De lijken wel in Duitsland en de UK een stuk populairder en gangbaarder te zijn dan hier. Googlen op Badewannenlack levert in ieder geval de nodige opties op. De meeste dingen die is lees, geven wel aan dat er enormveel voorbereiding aan vooraf gaat om het voldoende schoon te krijgen en het erg foutgevoelig is (een mug die langsvliegt of een druppel water en je douchebak/badkuip is voor eeuwig verneukt.) Naast dat het 200 euro voor een setje met lak+schoonmaakmiddelen kost.
sorry ik was niet duidelijk genoeg, ik ben benieuwd naar praktijkervaringen, want er staat van alles op internet.

Zover ik weet is er geen particuliere verf dat hecht op wat voor kunststof dan ook. PE en PP zijn altijd uitgesloten. Er zijn professionele merken dat kan hechten op bepaalde kunststof maar alleen aangebracht onder omstandigheden die voldoen aan een clean room.
Het ene PE is niet gelijk aan het andere PE. Er zijn echt miljoenen verschillende soorten PE's.
pi_212119291
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Het geeft absoluut mee, voelbaar zelfs.
[..]
Wanneer was dat? Want ik kom nu bij 2 verschillende winkels op rond de 35.000-40.000, waarvan ongeveer de helft aan arbeid. Wel kwaliteitsspul, want voor dat geld wil ik het wel goed hebben, en inclusief slopen maar geen exorbitante dingen.
Als het meegeeft, zou ik het niet doen.

En dit was 2,5 jaar geleden of zo, maar wel bij een achterlijk goedkope zaak. Bij een ander bedrijf zouden we 2x zo veel kwijt geweest zijn.
pi_212120033
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wanneer je het op microscopisch niveau bekijkt dan is het eigenlijk de ruwheid van de (schone) ondergrond die laklaag laat hechten. Is kunststof goed geschuurd en ruw genoeg dan zal de hechting van de lak tussen hout en kunststof initieel niet veel anders zijn. Zoals eerder aangegeven heeft kunststof in het algemeen een nadelige eigenschap wat de uitzetting betreft bij temperatuur verschilen die t.o.v. andere bouwmaterialen het grootst is. Vinyl(PVC) heeft zowat de grootste van allemaal.

Bij warmte wordt het zachter en bij koude harder en broos van het het uitassemen van de weekstoffen. Kunststof is naast uiterst actief ook instabiel.

Het is dus eigenlijk onder de streep de grote uitzetting van de kunststof t.o.v. de uitgeharde laklaag die het de das omdoet en op termijn los zal laten. Het zo kunnen dat er inmiddels laksoorten ontwikkeld zijn die speciaal hiervoor gemaakt zijn, maar i.v.m. hoge ontwikkelingskosten en klein vraag en aanbod erg duur. Ik vermoed eerder dat het een broodje aap verkoop verhaal is. Net zoiets als Radiatorlak, het bestaat eigenlijk niet maar het staat op de pot in elke bouwmarkt omdat het verkoopt wanneer iemand ee radiator wil verven. Het is echt niet specifiek radiator lak maar een doorsnee emaillelak/enemal paint op oliebasis.

Af fabriek werkt men met kunstof op kleur wat verven verbodig maakt. Zulke verf is dus meer gemaakt voor de alternatieve doe het zelf wereldje, auto'tje met PVC bumpurs overspuiten in een ander kleurtje. En dan zul je vaak nog zien dat bij overgespoten auto's het bijna altijd de PVC bumpers zijn die weer het eerst lakschade vertonen op den duur.
pi_212122623
Zonde van het geld, dat gaat nooit langdurig mooi blijven. Ik zou eerder de hele bak vervangen.
pi_212129595
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:01 schreef qajariaq het volgende:
Een douchebak kost tussen de 120 en 200 euro. Dan komt er mogelijk nog kit, een sifon en wat ander klein materiaal bij. Als je een douchebak van de zelfde afmetingen kan vinden zou ik voor vervangen gaan.
Dit.

Douchebak verven :')
Mensen die zo met hun huis willen omgaan, kunnen beter gaan huren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212206364
't is verven of 40k voor een nieuwe badkamer? Bijzonder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')