abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212901163
L is alweer een week oud en over borstvoeding gesproken, Ugh wat was het weer hangen en wurgen. We zitten er weer middenin.

Er zitten gemene valkuilen aan die borstvoeding hoor. Denk je alles gehad te hebben met de oudste, nu dit weer. L had opstartproblemen en wilde niet uit de borst drinken. Deed gewoon z’n mond in het geheel niet open. Dermate erg dat hij uiteindelijk niet meer goed wakker werd en niet meer plaste.

Ja daar sta je dan als je a la moeder maffia PERSE met de borst wil voeden en als je productie nog op gang moet komen.

Nou hier niet hoor. Ik ben er acuut mee gestopt en na een dagje hectiek waarbij het arme kind ook moest bloedprikken om te checken of hij naar t ziekenhuis moest ben ik maar overgestapt op de fles. Geheel tegen alle borstvoeding etiquette in op dag 3. Met de fles bijgevoerd (afgekolfde melk) tot hij weer boven water was.

Ik heb wel een grote opslagcapaciteit in de borsten. Ondanks deze perikelen is de melk goed op gang gekomen en nu het weer beter gaat leren we hem langzaam weer live aan de borst komen.

Maar zoals al werd gezegd, dit soort dingen kunnen je productie laten instorten en dat heeft dan niets te maken met van nature weinig melk hebben.

Nu kijken waar het schip strandt, we zijn er nog niet. De vraag blijft altijd hoe ver je wil gaan.
Maar ik weet wel dat ik gillend gek was geworden van onzekerheid als dit m’n eerste kind was

Ik heb in ieder geval de hele kraamweek niet langer dan 1.5u achter elkaar geslapen, dag en nacht omdat ik continu bezig was met kolven, de melk naar binnen krijgen bij een newborn die nog op een andere planeet is met z’n hoofd en die zichzelf niet op temperatuur kon houden En man kan niet veel doen, want ja borstvoeding he.
pi_212903063
Gefeliciteerd nog, Lily! Hoe vindt J. het met zijn broertje?
Balen dat het weer zoeken is qua opstarten met de BV. Zet ‘m op!
pi_212907890
Gefeliciteerd nog Lily!

Hier gaat de borstvoeding steeds beter. J krijgt alleen voordat we naar bed gaan 30cc afgekolfde melk bijgevoed, verder de hele dag alleen borstvoeding. Ze groeit er ook goed op, vandaag (dag 17) 70 gram meer dan gisteren. Alleen m'n vriendin kolft nog steeds heel weinig en tijdens een voedingsmoment kan het zomaar eens 1,5 uur duren voordat J eens tevreden is. Ze ligt ook heel veel te sabbelen in plaats van echt te drinken en valt ook regelmatig in slaap zodra die tepel erin zit.

Vandaag ook voor het eerst onder geplast, ik wist niet eens dat meisjes dat konden _O- gelukkig moest ik nog douchen :P

Oh en misschien een gekke vraag :@ gezien de internationale samenleving van tegenwoordig praat ik ook wel eens Engels tegen J, maar m'n vriendin kijkt me altijd aan alsof ik gek ben :D
Is het zo raar dat ik dat wel eens doe?
pi_212912757
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 12:06 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Gefeliciteerd nog, Lily! Hoe vindt J. het met zijn broertje?
Balen dat het weer zoeken is qua opstarten met de BV. Zet ‘m op!
J vindt zijn broertje echt heel lief! Lijkt niet jaloers al is hij een tijdje boos geweest op mij. Dat vond ik moeilijk, hij moest niets van mij hebben. Gaat nu weer beter en vooral omdat ik langzaam weer dingen met hem kan doen zonder pijn.

Ik was gestopt met de zindelijkheids pogingen omdat er nu een nieuwe baby kwam, we gaan dat in het najaar weer oppakken. Eerst L maar laten landen, daarna kijken hoe het is als man en ik weer gaan werken nu met 2 kinderen en daarna ga ik me weer richten op de zindelijkheid van J. Dan is hij bijna 3 jaar
  zondag 24 maart 2024 @ 10:42:03 #205
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_212938075
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Gefeliciteerd nog Lily!

Hier gaat de borstvoeding steeds beter. J krijgt alleen voordat we naar bed gaan 30cc afgekolfde melk bijgevoed, verder de hele dag alleen borstvoeding. Ze groeit er ook goed op, vandaag (dag 17) 70 gram meer dan gisteren. Alleen m'n vriendin kolft nog steeds heel weinig en tijdens een voedingsmoment kan het zomaar eens 1,5 uur duren voordat J eens tevreden is. Ze ligt ook heel veel te sabbelen in plaats van echt te drinken en valt ook regelmatig in slaap zodra die tepel erin zit.

Vandaag ook voor het eerst onder geplast, ik wist niet eens dat meisjes dat konden _O- gelukkig moest ik nog douchen :P

Oh en misschien een gekke vraag :@ gezien de internationale samenleving van tegenwoordig praat ik ook wel eens Engels tegen J, maar m'n vriendin kijkt me altijd aan alsof ik gek ben :D
Is het zo raar dat ik dat wel eens doe?
Raar, niet per se.. maar waarschijnlijk weinig zinvol - tweetalig opvoeden lukt volgens mij alleen goed als 1 van de ouders consequent de andere taal gebruikt en deze ook echt 100% machtig is. Af en toe een beetje Engels zal geen zoden aan de dijk zetten en wellicht nu alleen maar verwarring bij je baby geven :P.

@_Lily_ lastig lijkt me dat ja als je oudste zich zo voelt! Maar fijn dat er vooruitgang in zit :).

Hier lijkt het eindelijk te lukken om Knorrie overdag meer te laten slapen. Nog vaak wel in de armen, niet ideaal, maar het levert wel rustigere nachten op O+. Gisteravond haar bedje in gegaan rond 19:00, een voeding om 2:30 en toen werd ze 6:15 echt wakker. Dikke prima! Avond ervoor pasten mijn ouders op tot een uur of 23:00 en is dus ook niet gekomen. Normaal liepen we op een avond gerust al 3/4x heen en weer…
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_212946630
Interessant hoe borst en fles kunnen verschillen.

L krijgt borstvoeding op verzoek. Maar hij meldt zich niet altijd dus als hij dat niet doet wek ik hem na 3 uur voor een voeding. Hij is 10 dagen oud.
BV dus op verzoek maar soms heb ik geen zin of komt t niet uit en dan krijgt hij een flesje afgekolfde melk van 90ml

Nu heb ik gemerkt dat hij bij een flesje van 90ml erg regelmatig drinkt. Meldt zich uit zichzelf na 3u voor de volgende voeding, ‘s nachts na 4u

Aan de borst drinkt hij veel “rommeliger”. Komt dan soms na 1,5u alweer. Alles tussen de 1-3 uur kan, geen peil op te trekken. Drinkt soms veel, soms alleen een paar slokken. Drinkt wel ook meer frequent dan met de fles.

Nou ik weet t goed gemaakt. ‘s nachts krijgt hij mooi de fles, dan hoeven we er maar 1x uit en slaapt hij 4 uur achter elkaar
pi_212946784
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 20:11 schreef _Lily_ het volgende:
Interessant hoe borst en fles kunnen verschillen.

L krijgt borstvoeding op verzoek. Maar hij meldt zich niet altijd dus als hij dat niet doet wek ik hem na 3 uur voor een voeding. Hij is 10 dagen oud.
BV dus op verzoek maar soms heb ik geen zin of komt t niet uit en dan krijgt hij een flesje afgekolfde melk van 90ml

Nu heb ik gemerkt dat hij bij een flesje van 90ml erg regelmatig drinkt. Meldt zich uit zichzelf na 3u voor de volgende voeding, ‘s nachts na 4u

Aan de borst drinkt hij veel “rommeliger”. Komt dan soms na 1,5u alweer. Alles tussen de 1-3 uur kan, geen peil op te trekken. Drinkt soms veel, soms alleen een paar slokken. Drinkt wel ook meer frequent dan met de fles.

Nou ik weet t goed gemaakt. ‘s nachts krijgt hij mooi de fles, dan hoeven we er maar 1x uit en slaapt hij 4 uur achter elkaar
We hebben hier die combi niet lang volgehouden. Maar wel ook dezelfde ervaring. Aan de borst ging ie uren lang clusteren. Met een fles niet. Sneller voldaan en voor moeder minder intensief. Moet de kleine wel mee om kunnen gaan. Die vond de fles uiteindelijk beter dan de borst.
pi_212948576
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 20:23 schreef alpeko het volgende:

[..]
We hebben hier die combi niet lang volgehouden. Maar wel ook dezelfde ervaring. Aan de borst ging ie uren lang clusteren. Met een fles niet. Sneller voldaan en voor moeder minder intensief. Moet de kleine wel mee om kunnen gaan. Die vond de fles uiteindelijk beter dan de borst.
Ik hoop dat t goed gaat. Bij m’n oudste ging het in ieder geval prima. En anders is t wat het is…. Als ik weer ga werken zal hij namelijk het grootste deel van de week continu de fles krijgen
  Official ESF Kreviewer woensdag 27 maart 2024 @ 11:16:07 #209
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212976011
Onze dochter is alweer bijna 7 weken. Je merkt toch wel veel verschillende soorten momenten (sprongetjes e.d.). Rond de 5 weken was bij ons wel even pittig een paar dagen.
Nu zien we ineens dat ze echt om zich heen aan het kijken is, ons lijkt te herkennen en langzaam de eerste niet-huil geluiden aan het maken is. Qua uiterlijk compleet veranderd tov een paar weken geleden. Geen droge huid meer, wel een groot hoofd gekregen.
Verder vooral een blije baby zonder complicaties anders dan zichzelf per ongeluk krabben soms.
pi_212978635
Klinkt goed kreator! Gaat het ook goed met mama en papa?

@Irritatie: fijn dat de borstvoeding beter gaat!

Hier moeten we alle zeilen bijzetten om de borstvoeding te laten slagen. Lactatiekundige is er al veel bij geweest etc. L heeft er veel meer moeite mee dan m’n oudste (en daar had ik al problemen mee) en mn tieten zijn ook opstandiger dan bij de oudste.

Ik vind het nu moeilijker om te stoppen dan bij de oudste. Ik denk nu telkens: bij de oudste heb ik doorgezet, hoe kan ik dan niet hetzelfde doen voor zijn broertje.

Hij is nu 2 weken oud en wel gaat het nu beter dan in het begin. Dus voor nu besloten weer 2 weken te doen en dan zien of we doorgaan of niet
pi_212979195
Wij hadden ook zoveel gedoe met live voeden, veel verslikken en spugen, slecht aankomen, plus veel fysiek ongemak bij mij, dat ik fulltime ben gaan kolven. Echt pittig, maar het gaf zoveel rust. En dat is ook de enige reden dat ik met bijna 5 maanden nog borstvoeding kan geven (het einde is nu wel in zicht). Met live voeden had ik het echt nooit zo lang volgehouden. Misschien dat (tijdelijk) fulltime kolven jullie ook wat rust kan geven?

Edit: sorrrrryyyy voor de spuit 11 reactie.. had even niet door dat er al een hele discussie aan vooraf ging

[ Bericht 11% gewijzigd door Spirit82 op 27-03-2024 15:40:10 ]
Sarcasme. Herken het.
pi_212982109
Ik mag ook naar dit topic doorschuiven. O+ Onze Millie is morgen een week oud. Die week is voorbij gevlogen, de helft van de tijd heb ik geen idee welke dag het is, maar vraag me hoe lang het nog is tot de volgende ronde voeding en ik heb het helemaal scherp.

We hebben echt geweldige kraamhulp gehad, maar ik ben stiekem ook wel blij als we na morgen gewoon lekker met z'n drietjes zijn.

Voor de discussie: Hier ook borstvoeding met flesvoeding erbij. Daar zijn we eigenlijk al snel mee begonnen. Ze was groot bij geboorte, had een eerste lage suikerwaarde en heeft wat geelzucht. Dus toen ze in het begin even iets te hard afviel, durfde ik het niet af te wachten. De grootste struggle met borstvoeding vind ik, los van dat ik nog niet genoeg aanmaak, ook dat we een diepe slaapster hebben. Ik krijg haar op sommige momenten gewoon niet goed wakker om aan te happen.
  Official ESF Kreviewer woensdag 27 maart 2024 @ 19:58:38 #213
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212982373
Bij ons was het diepe slapen en weinig wakker een teken dat ze te weinig voeding kreeg (merkten we vooral achteraf toen ze genoeg Nutrilon (tm) kreeg).
pi_212982967
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 19:42 schreef Myraela het volgende:
Ik mag ook naar dit topic doorschuiven. O+ Onze Millie is morgen een week oud. Die week is voorbij gevlogen, de helft van de tijd heb ik geen idee welke dag het is, maar vraag me hoe lang het nog is tot de volgende ronde voeding en ik heb het helemaal scherp.

We hebben echt geweldige kraamhulp gehad, maar ik ben stiekem ook wel blij als we na morgen gewoon lekker met z'n drietjes zijn.

Voor de discussie: Hier ook borstvoeding met flesvoeding erbij. Daar zijn we eigenlijk al snel mee begonnen. Ze was groot bij geboorte, had een eerste lage suikerwaarde en heeft wat geelzucht. Dus toen ze in het begin even iets te hard afviel, durfde ik het niet af te wachten. De grootste struggle met borstvoeding vind ik, los van dat ik nog niet genoeg aanmaak, ook dat we een diepe slaapster hebben. Ik krijg haar op sommige momenten gewoon niet goed wakker om aan te happen.
Helpt het om eerst haar luier te verschonen?
Dat maakt die van mij zo boos dat hij wel wakker is
pi_212983143
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 15:31 schreef Spirit82 het volgende:
Wij hadden ook zoveel gedoe met live voeden, veel verslikken en spugen, slecht aankomen, plus veel fysiek ongemak bij mij, dat ik fulltime ben gaan kolven. Echt pittig, maar het gaf zoveel rust. En dat is ook de enige reden dat ik met bijna 5 maanden nog borstvoeding kan geven (het einde is nu wel in zicht). Met live voeden had ik het echt nooit zo lang volgehouden. Misschien dat (tijdelijk) fulltime kolven jullie ook wat rust kan geven?

Edit: sorrrrryyyy voor de spuit 11 reactie.. had even niet door dat er al een hele discussie aan vooraf ging
Ik heb 4 dagen fulltime gekolfd (dag 2 t/m dag 6), dat heeft de tepelkloven geheeld.

En nu doen we een mix van kolven/live voeden.
Hij neemt 7 voedingen per dag, 4 doe ik live en 3 kolf.

Kolven doe ik:
- de eerste ochtend voeding. Teveel stuwing om me comfortabel te voelen met aanleggen
- de voeding ‘s nachts. Omdat ik dan moe ben
- de voeding rond etenstijd. Ik moet al m’n aandacht bij het live voeden hebben en rond etenstijd is het hier spitsuur met boze hongerige peuter die van de opvang komt en moet eten/slapen/aandacht etc. Dus die kolf ik ook.

De andere 4 voedingen overdag doe ik live met adviezen van een lactatiekundige

Er is een scala aan problemen, waaronder een kleine mond bij L, overproductie bij mij (had ik bij de eerste ook) en daardoor verslikken, huilen, slecht aanhappen, slechte drinktechniek, te gestuwde borst en de lijst gaat maar door.

Ieder huisje heeft zijn kruisje…. Ik heb erg veel geluk gehad met beide kinderen op het gebied van zwangerschap, bevalling en kraamtijd. En mijn beproeving is met stip op 1 die borstvoeding. Beide keren.
  woensdag 27 maart 2024 @ 20:43:50 #216
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_212983452
Pff, wat een dag. E gaat door een erge hangerige fase. Nooit gehad met J omdat hij altijd maar bezig was. Niets was goed vandaag, huilen huilen huilenen J was van slag omdat hij weinig aandacht kreeg. En het kwam met bakken uit de hemel zetten, zelfs hagel gehad. Dus naar buiten gaan was er niet bij. Ben blij dat het kinder bedtijd is! :D
pi_212983869
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2024 19:58 schreef Kreator het volgende:
Bij ons was het diepe slapen en weinig wakker een teken dat ze te weinig voeding kreeg (merkten we vooral achteraf toen ze genoeg Nutrilon (tm) kreeg).
Zag je dat ook in het gewicht, of groeide ze wel gewoon?

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus ik weet niet wat een normaal energielevel is. Maar ze kan ook wel gewoon lekker wakker zijn, flink krijsen of juist niet van de borst af te slaan zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:26 schreef _Lily_ het volgende:
Helpt het om eerst haar luier te verschonen?
Dat maakt die van mij zo boos dat hij wel wakker is
Soms helpt dat, maar ze kan ook prima meteen weer in dutten zodra ze in mijn armen ligt. Een slokje uit de fles en dan weer aan de borst helpt soms ook.
pi_212984054
Mijn dochter werd pas een paar weken nadat ze geboren werd meer wakker en alert. Moest nog even landen dat ze op deze wereld was geloof ik. :P
Wel een uitdaging met de borstvoeding inderdaad, ze was denk ik wel 10 uur per dag aan het lurken omdat ze er continu bij in slaap viel.
pi_212984343
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 20:33 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ik heb 4 dagen fulltime gekolfd (dag 2 t/m dag 6), dat heeft de tepelkloven geheeld.

En nu doen we een mix van kolven/live voeden.
Hij neemt 7 voedingen per dag, 4 doe ik live en 3 kolf.

Kolven doe ik:
- de eerste ochtend voeding. Teveel stuwing om me comfortabel te voelen met aanleggen
- de voeding ‘s nachts. Omdat ik dan moe ben
- de voeding rond etenstijd. Ik moet al m’n aandacht bij het live voeden hebben en rond etenstijd is het hier spitsuur met boze hongerige peuter die van de opvang komt en moet eten/slapen/aandacht etc. Dus die kolf ik ook.

De andere 4 voedingen overdag doe ik live met adviezen van een lactatiekundige

Er is een scala aan problemen, waaronder een kleine mond bij L, overproductie bij mij (had ik bij de eerste ook) en daardoor verslikken, huilen, slecht aanhappen, slechte drinktechniek, te gestuwde borst en de lijst gaat maar door.

Ieder huisje heeft zijn kruisje…. Ik heb erg veel geluk gehad met beide kinderen op het gebied van zwangerschap, bevalling en kraamtijd. En mijn beproeving is met stip op 1 die borstvoeding. Beide keren.
Wat fijn dat je een manier hebt gevonden die werkt! Het live voeden werd mij echt te stressvol. Die gekke baby van ons dronk keurig uit een fles, maar de borst was stress voor iedereen. Gek hoe je jezelf en elkaar zo in de weg kunt zitten met iets waarvan je denkt dat het zo natuurlijk en “eenvoudig” hoort te gaan 🙈
Sarcasme. Herken het.
pi_212993509
Ik kom ook aanschuiven. J is vandaag ook alweer 1 week oud, wat vliegt de tijd!
Laatste dag kraamzorg gehad en nu langzaam weer terug het 'normale' leven oppakken. Wat volgens mij een stuk sneller gaat met een 6 en 3 jarige erbij die vanalles moeten in een week. :')
Rusten is daarmee mijn grootste valkuil, daar geef ik niet aan toe omdat er altijd wel iets te doen is.

Met J gaat alles goed. Eerste dag ook alleen maar slapen en niet wakker te krijgen voor voeding. Gesproken over bijvoeden maar uiteindelijk ging dat vanaf dag 2 steeds beter.
Myraela het moeilijk wakker krijgen werd hier ook uitgelegd als mogelijk prematuur gedrag. Hier de eerste dagen vooral ook geprikkeld met temperatuur (mutsje, sokjes, broekje uit of zelfs alleen in romper voeden).

Lily succes met de voedingsperikelen, denk ook aan jezelf!

Net het eerste blokje om gelopen. O+
Morgen proberen de oudste uit school te halen.
pi_213015284
https://liefdevaneenmoede(...)-9-10-11-12-maanden/

Voor alle ouders die het ook even heel zwaar hebben ( :W :') ;( ) rond de 8-9 maanden.
  zaterdag 30 maart 2024 @ 08:12:40 #222
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_213015316
E heeft weer iets heftigs te pakken. Flink snot, flink koorts (39,7 zojuist) en hangerig en extreem verdrietig. Oren zijn schoon, dus geen idee wat het is.

Arme meid. Waren pas net weer wat beter van vorige koudje
  Official ESF Kreviewer zaterdag 30 maart 2024 @ 11:07:14 #223
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_213017832
Mmmmmmmm. Lekker weeiig, die zoete spuugmelk. Alles ruikt ernaar. ;(.
  zondag 31 maart 2024 @ 09:15:59 #224
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_213031595
@Nolita en @Myraela, welkom O+ verse baby’s *O*
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_213031923
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 08:12 schreef Bienelientjee het volgende:
E heeft weer iets heftigs te pakken. Flink snot, flink koorts (39,7 zojuist) en hangerig en extreem verdrietig. Oren zijn schoon, dus geen idee wat het is.

Arme meid. Waren pas net weer wat beter van vorige koudje
Oorontsteking verloopt bij onze kleine altijd zonder vuiligheid. Dus dat zegt niks. Beterschap!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')