quote:
Op zaterdag 13 januari 2024 22:19 schreef heywoodu het volgende:Lijkt me zo'n tijdelijke gekke 'look' op Instagram enzo, al dan niet overgewaaid van ver weg, die iedereen dan even na gaat doen? Nooit iemand in het echt zien doen namelijk en het ziet er vooral ook raar uit ipv aantrekkelijk of iets.
Nee, dit is niet een ‘hype’ maar is echt een bepaalde ‘tactiek’ die al jaren wordt gebruikt, met name voor celebs en modellen. Misschien is het nu meer zichtbaar door steeds meer social media gebruik. Werd ‘vroeger’ ook wel gebruikt in de variant waarbij je het puntje van je tong tegen de achterkant van je tanden houdt. Hierdoor zag je het minder, want nu wordt de tong dus wel zichtbaarder. Dat laatste kan wellicht wél een nieuwe trend zijn, maar de achterliggende gedachte is dat niet.
Er zullen overigens vast genoeg celebs zijn waarbij je de tong niet ziet, maar die wel hun tong tegen de achterkant van hun tanden houden. Dit is meestal bij fotoshoots, premièrefoto’s en dat soort dingen.
Als we uitgaan van die laatste dan wordt dit gedaan om een overdreven brede (glim)lach te voorkomen, zachtere gezichtsuitdrukking (niet te veel aangespannen spieren tijdens een (glim)lach) en bijvoorbeeld een strakkere kaaklijn.
De tong die nu een beetje zichtbaar is, is datzelfde idee maar met enige ‘speelsheid’ toegevoegd als een van de mogelijke beweegredenen. Het kan ooit zijn begonnen als het eerste maar dat de tong onbedoeld zichtbaar werd bij de ‘originele’ tactiek en dit een eigen leven is gaan leiden, maar dit is echt een hypothese die ik nu zelf bedenk.
Beide zullen een automatisme worden als je dit maar vaak genoeg doet. Ze zullen echt niet bij elke spontane lach bewust meer nadenken of ze die tong wel goed hebben gepositioneerd.
Andere social media users zullen dit gewoon overnemen zonder te weten waarom de tong achter (nu dus vaak tussen tanden) de tanden wordt ‘gedrukt’ (lees: puntje tegenaan gehouden).
Edit: ook de variant van ‘tong tegen gehemelte’ bestaat van ‘vroeger’. Zelfde idee, zelfde effect. Ik ken beide tactieken nog uit de early 00’s.
[ Bericht 2% gewijzigd door ChipsZak. op 22-01-2024 22:31:45 ]