abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212003611
Een kennis van me wilde een auto huren voor een verhuizing naar dat ging niet door omdat het autoverhuurbedrijf gezien had dat ie een negatieve BKR-registratie heeft. Hij is in Coronatijd in de schuld terecht gekomen bij de bank maar door schuldhulpverlening is ie daar na drie jaar inmiddels uit. Inmiddels heeft zijn huidige baas een bedrijfsauto ter beschikking gesteld maar daar gaat het niet om.

Wat heeft het huren van een auto nou in vredesnaam met het BKR te maken?
Je kan toch ook vooruit betalen en een auto is toch geen lening? En huren is toch niet leasen? Hoe zit dat?

[ Bericht 6% gewijzigd door Joopklepzeiker op 12-01-2024 13:19:10 ]
pi_212003660
ik moet beter lezen

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2024 13:16:23 ]
pi_212004005
Het is afhankelijk van de duur van het huren van de auto. Daarnaast blijft een BKR registratie minimaal 5 jaar staan.
pi_212005570
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 13:39 schreef Thaddeus het volgende:
Het is afhankelijk van de duur van het huren van de auto. Daarnaast blijft een BKR registratie minimaal 5 jaar staan.
Hij gaf aan dat het voor één dag was en kreeg gelijk te horen dat het niet door ging.
Ik vind het doorgeschoten onzin. Een BKR registratie is geen strafblad.
pi_212006088
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 16:34 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Hij gaf aan dat het voor één dag was en kreeg gelijk te horen dat het niet door ging.
waar,maar soms wordt er wel naar gehandeld,iedereen kan een A codering oplopen(bewust/onbewust) door de
jaren heen zijn er al veel instantie's mee bezig geweest,om dat aan te pakken.
pi_212006331
Laat ik voorop stellen dat ik het onzin vind, maar een bedrijf kan prima haar eigen voorwaarden stellen wanneer ze diensten verlenen. Gewoon naar een concurrent gaan.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 18:17:52 #7
545 dop
:copyright: dop
pi_212006368
quote:

[..]
Er Zullen vast auto verhuurders zijn die er anders mee om gaan. Maar je er zullen ook verhuurders zijn met slechte ervaringen, die daar door relatief strenge regels hebben
Kun je ze dat kwalijk nemen?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212006640
Ik kan mij prima voorstellen dat je als bedrijf geen zin hebt om zaken te doen met mensen die al bewezen hebben wanbetalers te zijn.
No bitch to me
pi_212008048
Hoe kan een autoverhuurbedrijf überhaupt je BKR-status zien dan? Daarbij heb ik bij alle auto's die ik ooit gehuurd heb van te voren een borg moeten betalen waardoor het risico van wanbetaling weg is.
Kortom, het klinkt een beetje als een onzinverhaal dit.
pi_212008248
Ik geloof niet dat een verhuurbedrijf (voor korte huur) je BKR-status opvraag (of op kan vragen) en ik zie ook niet hoe dat relevant is.

Bij lease of langdurige huur kan dat anders zijn.
pi_212009042
Jeetje jij maakt wat mee met al die kennissen en vrienden?! B:)B
pi_212009102
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 21:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geloof niet dat een verhuurbedrijf (voor korte huur) je BKR-status opvraag (of op kan vragen) en ik zie ook niet hoe dat relevant is.

Bij lease of langdurige huur kan dat anders zijn.
Dit. Wij huren sinds een jaar of 8 een paar keer per jaar een bus voor een dag. Er is nog geen enkele verhuurder geweest die naar een BKR registratie vroeg. We geven ze daar ook zeker geen toestemming voor.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 12 januari 2024 @ 23:13:45 #13
236264 crew  capricia
pi_212009143
Ik vind het ook vreemd dat kennelijk dit soort bedrijven zomaar je BKR kunnen opvragen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212009443
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:13 schreef capricia het volgende:
Ik vind het ook vreemd dat kennelijk dit soort bedrijven zomaar je BKR kunnen opvragen.
Kan ook niet zomaar, daar moet je als klant toestemming voor geven. Daar zal de vriend van TS bij de aanvraag dan ook wel mee akkoord zijn gegaan. Voor klanten die langere periode (bijvoorbeeld 6+ maanden) willen huren is het niet zo vreemd om tijdens zo'n acceptatietraject ook even een bkr-toetsing te doen.

Je wil toch een beetje inschatten of een nieuwe klant naar verwachting aan z'n betalingsverplichting gaat voldoen. Of je dat voor huur van één dag of weekend ook moet willen kan je je afvragen, maar dat is aan de verhuurder zelf om te bepalen. Lijkt mij wat overdreven in ieder geval.
pi_212011640
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 20:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoe kan een autoverhuurbedrijf überhaupt je BKR-status zien dan? Daarbij heb ik bij alle auto's die ik ooit gehuurd heb van te voren een borg moeten betalen waardoor het risico van wanbetaling weg is.
BKR is een particulier bedrijf en bij particuliere bedrijven kan je gewoon informatie inwinnen met toestemming, waarschijnlijk wel tegen betaling, want zij willen ook winst maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212011653
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:50 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Kan ook niet zomaar, daar moet je als klant toestemming voor geven. Daar zal de vriend van TS bij de aanvraag dan ook wel mee akkoord zijn gegaan. Voor klanten die langere periode (bijvoorbeeld 6+ maanden) willen huren is het niet zo vreemd om tijdens zo'n acceptatietraject ook even een bkr-toetsing te doen.

Je wil toch een beetje inschatten of een nieuwe klant naar verwachting aan z'n betalingsverplichting gaat voldoen. Of je dat voor huur van één dag of weekend ook moet willen kan je je afvragen, maar dat is aan de verhuurder zelf om te bepalen. Lijkt mij wat overdreven in ieder geval.
dat zal wel in de AV staan en ga je er niet mee akkoord dat het BKR wordt geraadpleegd dan kan je er niet huren. Een bedrijf is niet verplicht zaken te doen met een klant, dat mogen ze zelf kiezen gelukkgi.

Ik zou geen zaken willen doen met een wanbetaler, die kunnen direct de deur uit.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212011919
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat zal wel in de AV staan en ga je er niet mee akkoord dat het BKR wordt geraadpleegd dan kan je er niet huren. Een bedrijf is niet verplicht zaken te doen met een klant, dat mogen ze zelf kiezen gelukkgi.

Ik zou geen zaken willen doen met een wanbetaler, die kunnen direct de deur uit.
Maar is TS akkoord gegaan met de algemene voorwaarden als er geen huurovereenkomst tot stand is gekomen? Zo ja, dan zou ie dan toch moeten weten dat er een BKR-toets wordt uitgevoerd (tenzij niet gelezen, natuurlijk).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212011929
Zal wel met borg en verzekering te maken hebben.
pi_212011943
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 10:23 schreef baskick het volgende:

[..]
Maar is TS akkoord gegaan met de algemene voorwaarden als er geen huurovereenkomst tot stand is gekomen? Zo ja, dan zou ie dan toch moeten weten dat er een BKR-toets wordt uitgevoerd (tenzij niet gelezen, natuurlijk).
klopt, dus @TS is de AV gelezen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 12:02:00 #20
3542 Gia
User under construction
pi_212012929
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 13:39 schreef Thaddeus het volgende:
Je hebt, schijnbaar, al een BKR registratie als je de mogelijkheid om 'rood' te mogen staan, aan hebt staan bij de bank. Bij ons was dat een probleem met het aanvragen van een verduurzamingslening. Er stond een BKR notering van 1300 nog wat! Bleek te gaan om de MOGELIJKHEID om rood te mogen staan. Stonden we niet.
Echt bizar.
Toen we dit op 0 euro hadden gezet, was er geen probleem meer.
pi_212013197
quote:
Dit. En als je een BKR-registratie hebt ga je dat ene bedrijf dat wel die voorwaarde stelt (en waarvan je vooraf al weet dat je er niet aan voldoet) dat toch ook niet laten opvragen?
pi_212013212
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:22 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Dit. En als je een BKR-registratie hebt ga je dat ene bedrijf dat wel die voorwaarde stelt (en waarvan je vooraf al weet dat je er niet aan voldoet) dat toch ook niet laten opvragen?
Mensen weten vaak helemaal niet of ze zo'n vinkje bij hun naam hebben staan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212013270
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:02 schreef Gia het volgende:

[..]
Je hebt, schijnbaar, al een BKR registratie als je de mogelijkheid om 'rood' te mogen staan, aan hebt staan bij de bank. Bij ons was dat een probleem met het aanvragen van een verduurzamingslening. Er stond een BKR notering van 1300 nog wat! Bleek te gaan om de MOGELIJKHEID om rood te mogen staan. Stonden we niet.
Echt bizar.
Toen we dit op 0 euro hadden gezet, was er geen probleem meer.
Dat klopt inderdaad. BKR registreert in verschillende gradaties. Zelfs afbetaalde schulden blijven zichtbaar in het overzicht die je online mag in zien. Maar rood staan of de mogelijkheid om rood te staan wordt ook geregistreerd maar dat is dan een ander type dan bijv een huurschuld of een wehkamp lening.
pi_212013315
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mwah ik denk niet dat iedereen met een BKR een wanbetaler is.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_212085986
quote:

[..]
Lijkt me onzin dat een autoverhuurbedrijf een BKR-check doet als iemand één dag een auto wil huren. Volgens mij hebben ze daar niet eens recht toe.
pi_212085989
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:37 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Mwah ik denk niet dat iedereen met een BKR een wanbetaler is.
Ze hebben in elk geval wel ooit iets (flink) te laat betaald. Maar hoeven nu geen wanbetalers meer te zijn inderdaad. Net zoals dat niet iedereen zonder negatieve BKR-coderingen een goede betaler is.
pi_212087958
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ze hebben in elk geval wel ooit iets (flink) te laat betaald. Maar hoeven nu geen wanbetalers meer te zijn inderdaad. Net zoals dat niet iedereen zonder negatieve BKR-coderingen een goede betaler is.
Ze registreren toch kredieten en achterstanden?

Mensen die rood mogen staan en creditcard met gespreid betalen en limiet boven 250 of mensen met een mobieltje (zelfde ondergrens) op afbetaling staan allemaal bij BKR, maar zijn niet per definitie wanbetalers.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212088031
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:27 schreef baskick het volgende:

[..]
Ze registreren toch kredieten en achterstanden?

Mensen die rood mogen staan en creditcard met gespreid betalen en limiet boven 250 of mensen met een mobieltje (zelfde ondergrens) op afbetaling staan allemaal bij BKR, maar zijn niet per definitie wanbetalers.
Ja, doelde op een negatieve vermelding in het BKR. Dat had ik er bij moeten zetten inderdaad. Bij een negatieve vermelding heeft iemand ooit te laat betaald en het gaat dan niet om een paar dagen te laat de onderbroeken betaald bij de Wehkamp.
pi_212096475
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, doelde op een negatieve vermelding in het BKR. Dat had ik er bij moeten zetten inderdaad. Bij een negatieve vermelding heeft iemand ooit te laat betaald en het gaat dan niet om een paar dagen te laat de onderbroeken betaald bij de Wehkamp.
Ow zit daar verschil in dan?

Dacht ook dat ik dat nog had omdat ik 4 jaar geleden een abonnement met telefoon had.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_212096622
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 21:34 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Ow zit daar verschil in dan?

Dacht ook dat ik dat nog had omdat ik 4 jaar geleden een abonnement met telefoon had.
Ja. Kredieten worden geregistreerd om overcreditering tegen te gaan, maar daarnaast worden ook eventuele achterstanden geregistreerd. Dan krijg je een A-codering.
pi_212177674
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:13 schreef snabbi het volgende:
Laat ik voorop stellen dat ik het onzin vind, maar een bedrijf kan prima haar eigen voorwaarden stellen wanneer ze diensten verlenen. Gewoon naar een concurrent gaan.
Maar heeft dat bedrijf wel, in juridische zin, voldoende belang bij het opvragen van dergelijke privacy gevoelige informatie?

Normaal als je een auto huurt betaal je de huurprijs en borg bij ophalen. Als je dat kan aftikken voldoe je daarmee in één keer aan de financiële verplichtingen van de overeenkomst. Je gaat geen duur-overeenkomst of krediet aan. Zolang je geen misdrijf pleegt (verduistering van de huurauto) loopt het bedrijf niet echt risico's.
pi_212177697
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
BKR is een particulier bedrijf en bij particuliere bedrijven kan je gewoon informatie inwinnen met toestemming, waarschijnlijk wel tegen betaling, want zij willen ook winst maken.
In strijd met APV wetgeving.

Het gaat om persoonlijke informatie. Die mag alleen gedeeld worden met toestemming van de persoon in geval er een redelijk belang is.
Bij een huurauto die je vooruit betaalt, incl borg, is er geen redelijk belang.
pi_212182309
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In strijd met APV wetgeving.

Het gaat om persoonlijke informatie. Die mag alleen gedeeld worden met toestemming van de persoon in geval er een redelijk belang is.
Bij een huurauto die je vooruit betaalt, incl borg, is er geen redelijk belang.
APV wetgeving? Het gaat om de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Eerst moet er gekeken worden of de verstrekking verenigbaar is met het doel.
https://www.autoriteitper(...)van-persoonsgegevens

quote:
Verstrekking moet verenigbaar zijn met doel
Wilt u als organisatie persoonsgegevens verstrekken aan een andere organisatie? Dan verwerkt u de gegevens voor een ander doel dan waarvoor u de gegevens heeft verzameld (verstrekken is een vorm van verwerken).

Heeft u hiervoor geen toestemming gekregen van de betrokkene(n)? En staat ook niet ergens in een wettelijke bepaling dat u de gegevens moet verstrekken? Dan mag u de gegevens alleen verstrekken als het doel van de verstrekking verenigbaar is met het oorspronkelijke doel waarvoor u de gegevens heeft verzameld.
Hier wordt al duidelijk dat toestemming van de betrokkene al genoeg is. Ook een wettelijke bepaling waarin staat dat je deze gegevens moet verstrekken zal genoeg zijn. Wanneer er geen toestemming is van de betrokkene en wanneer er ook geen wettelijke bepaling is die zegt dat het moet. Dan is er een derde mogelijkheid: Doel van verstrekking moet verenigbaar zijn met oorspronkelijk doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld.

quote:
Bepalen of verstrekking verenigbaar is
Bij de vraag of een verstrekking verenigbaar is, spelen verschillende factoren een rol. Bijvoorbeeld:
• Is er een verband met het doel waarvoor u de gegevens heeft verzameld?
• Binnen welk kader heeft u de persoonsgegevens verzameld? Dat wil zeggen: wat is de verhouding tussen u en de betrokkene(n)?
• Wat is de aard van de gegevens? Dat wil zeggen: hoe gevoelig zijn de gegevens? Gaat het bijvoorbeeld om bijzondere persoonsgegevens en/of strafrechtelijke persoonsgegevens?
• Wat zijn de (mogelijke) gevolgen van een verstrekking?
• Zijn er passende waarborgen, zoals versleuteling of pseudonimisering van de gegevens?
• Wat zijn de verwachtingen van de betrokkene(n)?
Wanneer bepaald is dat het verstrekken van de gegevens verenigbaar is komen wij bij het volgende.
quote:
Verstrekking is verenigbaar
Is de verstrekking van gegevens verenigbaar? Dan mag u de gegevens verstrekken. U doet dit op basis van dezelfde grondslag als de grondslag op basis waarvan u de gegevens heeft verzameld. U heeft dus geen nieuwe grondslag nodig voor de verstrekking van de gegevens.
Wanneer het verenigbaar is dan mogen de gegevens gedeeld worden. Maar dat lijkt mij voor de hand liggend. Maar dan moet het wel om dezelfde grondslag gaan op basis waarvan deze gegevens verzameld zijn. De grondslagen komen zo aan de beurt.

quote:
Verstrekking is niet verenigbaar
Is de verstrekking van gegevens niet verenigbaar? Dan mag u de gegevens alleen verstrekken als u daarvoor een (nieuwe) grondslag uit de AVG heeft. De 6 grondslagen zijn:
[1] Toestemming van de betrokkene
[2] Uitvoeren van de overeenkomst
[3] Wettelijke verplichting
[4] Vitaal belang van de betrokkene
[5] Uitvoeren van publiekrechtelijke taak
[6] Gerechtvaardigd belang
Er hoeft slechts aan 1 van deze grondslagen voldaan te worden, zelfs wanneer het verstrekken van deze personeelsgegevens niet verenigbaar is. Toestemming van de betrokkene is ook hier dus voldoende.

quote:
Toestemming van de betrokkene
Toestemming van de betrokkene: U mag iemands persoonsgegevens verstrekken als diegene daarvoor toestemming heeft gegeven. U moet de betrokkene(n) wel eerst goed informeren. Zodat duidelijk is waarvoor de toestemming is. En wat de gevolgen zijn van toestemming geven.
Zoals je kan zien is in alle gevallen toestemming van de betrokkene voldoende. Er zijn een paar uitzonderingen van bijvoorbeeld gegevens die ook voor de betrokkene niet vrij toegankelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens die verzameld zijn tijdens een nog lopend strafrechtelijk onderzoek. Die worden natuurlijk met niemand zomaar gedeeld.

En ook zijn er dan nog interne regels van bedrijven. Of bedrijven die de wet niet helemaal begrijpen of te streng handhaven voor zich zelf. Die dus heel moeilijk doen om persoonsgegevens te verstrekken zelfs aan de betrokkene zelf.

Het is mij namelijk wel eens gebeurd dat ik mijn provider belde met wat vragen. Dat zij door het controleren van mijn geboorte datum en rekening nummer hadden geconstateerd dat ik het daadwerkelijk was die hun belde. Maar dat zij bepaalde gegevens toch niet wouden verstrekken onder het mom van privacy. Wat natuurlijk grote onzin is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 26-01-2024 23:50:14 ]
pi_212184110
quote:
Borg is niet voor de huur maar voor eventuele schade.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')