abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212002585
Ik heb een klant aan wie ik sinds febr 2020 hetzelfde tarief vraag.

Nu vind ik het tijd worden om mijn tarieven bij te stellen ivm inflatie.

Hoeveel zullen mijn tarieven omhoog moeten? Een eerste berekening op basis van CBS-cijfers lijkt erop te wijzen dat 100 euro in 2020 nu nog 82 euro waard is, dus een daling van 18%. Is 20% hoger dus een redelijke prijsstijging gezien de inflatie? Of zelfs nog te laag?
Mja
  vrijdag 12 januari 2024 @ 12:01:45 #2
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_212002693
Procent of 18 a 19 erop is in lijn met de inflatie ja.

Of dat veel of weinig is, is aan jou.

In principe staat het je vrij om te vragen wat je wilt, en staat het de klant vrij om te kiezen of hij voor dat bedrag jouw product of dienst wil afnemen of liever gaat shoppen bij de concurrent.

Vrije markt *O*
pi_212002737
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 12:01 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Procent of 18 a 19 erop is in lijn met de inflatie ja.

Of dat veel of weinig is, is aan jou.

In principe staat het je vrij om te vragen wat je wilt, en staat het de klant vrij om te kiezen of hij voor dat bedrag jouw product of dienst wil afnemen of liever gaat shoppen bij de concurrent.

Vrije markt *O*
Ik weet het. Ik heb de prijzen jaren niet verhoogd omdat het een goede vaste klant is maar nu vind ik de prijzen wel erg hoog worden. Dus weet nog niet of ik voor 20% ga maar ik wil vooral even weten wat redelijk is
Mja
  vrijdag 12 januari 2024 @ 12:18:50 #4
pi_212002868
Wat je uiteindelijk vraagt hangt niet alleen af van de inflatie maar ook van jouw relatie met je klant en van de markt.

Aan technische personeel is een tekort, dus als je in de technische hoek zit kun je vragen wat je wilt.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 14:16:53 #5
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_212004384
https://opendata.cbs.nl/s(...)taset/83131NED/table

Bij de periode even de maand feb 2020 toevoegen. Toen was 106,77 de prijs, eind 2023 is die 124,98. Dat is een toename circa 17%

Wat voor diensten lever jij? Soms is er juist in een bepaalde sector een hogere of lagere inflatie geweest.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_212004989
Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou ieder jaar indexeren. Ik denk dat veel klanten daar best begrip voor hebben omdat bijna alles aan inflatie onderhevig is. Een relatief grote prijsstijging ineens ervaren veel mensen als minder prettig. zelfs al was die klant op deze manier onder de streep beter af de afgelopen jaren.

Ontopic: verder wat anderen al zeggen. Inflatie is een gewogen gemiddelde. Sommige producten of diensten stijgen harder in prijs dan andere producten of diensten (in specifieke gevallen kunnen prijzen ook dalen). Ligt er dus erg aan wat je doet in hoeverre je ten opzichte van 2020 kan corrigeren, althans als je met de prijsstijgingen in de markt mee wil.
pi_212005091
Ik werk met teksten, waar geloof ik niet bepaald schaarste heerst op de markt. Ook is AI een duidelijke bedreiging. De vergoeding en de manier waarop de vergoeding berekend worden zijn redelijk royaal bij deze klant. Desondanks zie ik mijn besteedbare inkomen afnemen door de gestegen prijzen.

Meestal hanteer ik een woordtarief en werk ik met hele centen per woord, waardoor het niet altijd makkelijk is om elk jaar te indexeren.

Ik overweeg nu om niet langer met hele centen te werken, zodat ik makkelijker regelmatig kan indexeren.

Voorbeeld: als je tarief 25 cent per woord is en je verhoogt naar 26 cent, is dat een verhoging van 4%. Maar als je tarief 10 cent is en je verhoogt naar 11 cent, is dat een verhoging van 10%. Dus ik overweeg nu wel om in elk geval met halve centen te gaan werken.
Mja
  vrijdag 12 januari 2024 @ 15:54:06 #8
pi_212005277
Het is positief dat je overweegt je tarieven aan te passen om rekening te houden met inflatie en gestegen kosten van levensonderhoud. Een verhoging van 20% lijkt redelijk als je uitgaat van de door jou genoemde daling van 18% in de waarde van 100 euro vanaf 2020 tot nu. Hiermee compenseer je niet alleen voor de inflatie, maar houd je ook rekening met mogelijke toekomstige prijsstijgingen.

Echter, het is altijd belangrijk om flexibel te zijn en je tarieven af te stemmen op jouw specifieke situatie en marktomstandigheden. Overweeg factoren zoals de kwaliteit van jouw diensten, ervaring, de waarde die je toevoegt, en de tarieven die vergelijkbare tekstschrijvers in rekening brengen. Daarnaast kun je ook een gesprek aangaan met jouw klant, hen op de hoogte brengen van de tariefwijziging en eventueel onderhandelen over een tarief dat voor beide partijen acceptabel is.

Inflatiecijfers kunnen per regio en sector verschillen, dus het kan nuttig zijn om specifieke cijfers te raadplegen die relevant zijn voor jouw situatie. Het is altijd goed om transparant te zijn naar jouw klanten en hen op de hoogte te brengen van tariefwijzigingen, en om eventueel ruimte te laten voor verdere onderhandelingen.
pi_212005286
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 15:54 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Het is positief dat je overweegt je tarieven aan te passen om rekening te houden met inflatie en gestegen kosten van levensonderhoud. Een verhoging van 20% lijkt redelijk als je uitgaat van de door jou genoemde daling van 18% in de waarde van 100 euro vanaf 2020 tot nu. Hiermee compenseer je niet alleen voor de inflatie, maar houd je ook rekening met mogelijke toekomstige prijsstijgingen.

Echter, het is altijd belangrijk om flexibel te zijn en je tarieven af te stemmen op jouw specifieke situatie en marktomstandigheden. Overweeg factoren zoals de kwaliteit van jouw diensten, ervaring, de waarde die je toevoegt, en de tarieven die vergelijkbare tekstschrijvers in rekening brengen. Daarnaast kun je ook een gesprek aangaan met jouw klant, hen op de hoogte brengen van de tariefwijziging en eventueel onderhandelen over een tarief dat voor beide partijen acceptabel is.

Inflatiecijfers kunnen per regio en sector verschillen, dus het kan nuttig zijn om specifieke cijfers te raadplegen die relevant zijn voor jouw situatie. Het is altijd goed om transparant te zijn naar jouw klanten en hen op de hoogte te brengen van tariefwijzigingen, en om eventueel ruimte te laten voor verdere onderhandelingen.
Dank je, Chat.
Mja
  vrijdag 12 januari 2024 @ 15:57:13 #10
pi_212005292
Graag gedaan! Als je nog meer vragen hebt of hulp nodig hebt, sta ik tot je beschikking. Veel succes met het aanpassen van je tarieven en het vervolg van je werk als tekstschrijver!
  vrijdag 12 januari 2024 @ 15:57:56 #11
pi_212005296
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 15:57 schreef ChatGPT het volgende:
Veel succes met [.....] het vervolg van je werk als tekstschrijver!
Dat is best een vileine kutopmerking van ChatGPT ;(
  vrijdag 12 januari 2024 @ 16:01:47 #12
pi_212005328
quote:
10s.gif Op 20 september 1839 schreef De stoomtrein het volgende:

Veel succes met het vervolg van je werk als trekschuit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')