abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211957441
Hallo allemaal,

We hebben een Remeha CV ketel uit 2022, en die verliest regelmatig druk.
Binnen een maand zakt die onder de 1 bar.
De Energiewacht die hem geplaatst heeft staat voor een raadsel, en ook Remeha zelf is langsgeweest en kan niets ontdekken.
Een extern bedrijf heeft het leidingwerk gecontroleerd door deze van de CV af te koppelen en onder 6,5 bar druk te zetten.
Geen enkele leiding gaf lekkage.
Wel lekte er wat bij een paar radiatorkranen. Die zijn allen vervangen, en het systeem was daarna geheel lekvrij.
Desondanks blijft de ketel druk verliezen.
Wat kan dan nog de oorzaak zijn?
pi_211957512
Defect expansievat
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211957970
je kan er een hoop geld tegen aan klatsen voor onderzoek, of gewoon 2x per maand wat water bijvullen en het laten voor wat het is, zolang het geen lekkage/overlast oplevert zou ik er niets aan doen
pi_211958076
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:06 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
je kan er een hoop geld tegen aan klatsen voor onderzoek, of gewoon 2x per maand wat water bijvullen en het laten voor wat het is, zolang het geen lekkage/overlast oplevert zou ik er niets aan doen
:')
pi_211959754
quote:
Ik had dat in mijn vorige huis. Een bakje onder de lekkage gestopt en deze geregeld legen en bijvullen. Dat werkt heel goed
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211960134
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik had dat in mijn vorige huis. Een bakje onder de lekkage gestopt en deze geregeld legen en bijvullen. Dat werkt heel goed
En dan elke keer weer ontluchten?
pi_211961213
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:16 schreef Viezig het volgende:

[..]
En dan elke keer weer ontluchten?
Klopt
pi_211962245
Ze hebben de leidingen op druk gezet, maar de ketel zelf ook al een keer? Hier lekte de ketel in zn eigen overloop, niks van terug te vinden dus.
pi_211962292
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:59 schreef Puala het volgende:
Ze hebben de leidingen op druk gezet, maar de ketel zelf ook al een keer? Hier lekte de ketel in zn eigen overloop, niks van terug te vinden dus.
Goed punt, TS kan ook als test de overloop van de cv ketel een keer in een emmer hangen ipv de rioolafvoer.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_211962440
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 09:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
Defect expansievat
Ook mijn eerste gedachte.
pi_211962529
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mag toch hopen dat dat geen raadsel zou zijn voor energiewacht?
(Hoewel er waarschijnlijk mensen in dienst zijn die alleen ketels kunnen ophangen maar verder niet weten hoe en wat bij problemen…)
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_211962584
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:40 schreef Zedi het volgende:

[..]
Mag toch hopen dat dat geen raadsel zou zijn voor energiewacht?
(Hoewel er waarschijnlijk mensen in dienst zijn die alleen ketels kunnen ophangen maar verder niet weten hoe en wat bij problemen…)
Als het expansievat vol water zit en de CV-ketel gaat verwarmen, kan de druk >3 bar worden en dan gaat de overstort water eruit gooien.

En dan zakt je druk en denk je "hey, ik moet bijvullen". Vervolgens wordt de druk bij het verwarmen weer >3 bar... etc...
pi_211962722
quote:
Dat ligt er wel aan hoeveel werk het is. In mijn huidige ketel is het een kwestie van een schakelaartje overhalen en dan vult ie zelf bij.

Maar met mijn vorige ketel moest ik elke keer gaan zitten kutten met een slang vanuit de wasmachinekraan in de badkamer, dus de wasmachine moest eraf en er weer op en je moest die slang weer legen en opbergen etc. Dat ben je snel zat als het twee keer per maand moet.
pi_211962776
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:06 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat ligt er wel aan hoeveel werk het is. In mijn huidige ketel is het een kwestie van een schakelaartje overhalen en dan vult ie zelf bij.

Maar met mijn vorige ketel moest ik elke keer gaan zitten kutten met een slang vanuit de wasmachinekraan in de badkamer, dus de wasmachine moest eraf en er weer op en je moest die slang weer legen en opbergen etc. Dat ben je snel zat als het twee keer per maand moet.
ahja, maar dat zou je ook enigsinds permanent kunnen maken natuurlijk.

Hier hangt er een kraan onder de CV, de slang laat ik aangesloten, ik zet enkel de kraan aan de inlaatkant en de kraan zelf dicht
pi_211963298
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het expansievat vol water zit en de CV-ketel gaat verwarmen, kan de druk >3 bar worden en dan gaat de overstort water eruit gooien.

En dan zakt je druk en denk je "hey, ik moet bijvullen". Vervolgens wordt de druk bij het verwarmen weer >3 bar... etc...
Ik snap enigszins hoe een expansiever werkt maar mijn punt was dat de Energiewacht het een raadsel vindt. Dan zou en ik verwachten dat ze naar het expansievat hebben gekeken of zelfs al een keer hebben vervangen maar weet niet hoe goed ze er echt naar hebben gekeken.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_211963360
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:54 schreef Zedi het volgende:

[..]
Ik snap enigszins hoe een expansiever werkt maar mijn punt was dat de Energiewacht het een raadsel vindt. Dan zou en ik verwachten dat ze naar het expansievat hebben gekeken of zelfs al een keer hebben vervangen maar weet niet hoe goed ze er echt naar hebben gekeken.
Daar werken vaak mensen die blij zijn als ze zelfstandig kunnen poepen.
Vakman pur sang
pi_211963819
quote:

[..]
assumptions are the mother of fuckups
pi_211981182
quote:

[..]
Dan kun je het ook gemakkelijk even zelf controleren... :) De meest simpele methode is de Vol/Hol diagnose met op het vat te kloppen met een hard voorwerp. Doe dit bij een koude installatie, boven bij de aansluiting moet het bij kloppen Vol klinken (dof) daar zit water, onder moet het Hol klinken daar zit gas. Hoor je duidelijk verschil is het vat niet kapot.

Hoor je geen verschil of moeilijk te bepalen, onder op het vat zie je plastic dop, die kun je eraf trekken of draaien. Dan zie je een Schraderventiel (Autoventiel), wanneer je die kort induwt en je hoort gas eruit sissen dan is ie niet kapot, komt daar een druppel water uit dan is hij kapot.

Ander mogelijkheid is teweinig voordruk dit kun je eventueel ook nog controleren met een simpele drukmeter voor bandenspanning op die schraderventiel. Dit moet je dan controleren met een lege installatie zonder waterdruk op het vat. Te weinig voordruk, dus verkeerd vat gemonteerd dan kun je stellen het vat lijkt kapot en vangt de druk niet voldoende op. :) ALs het goed is staat de voordruk ook op de sticker op het vat als die er nog op zit.

quote:
Indien het expansievat op zolder hangt is een voordruk van 0,5 bar voldoende. Wanneer het expansie vat op de begane grond of in een kelder gemonteerd zit wordt een voordruk van 1 bar aanbevolen.
https://blog.bonfix.nl/in(...)j-een-cv-installatie
pi_212337678
Expansievat kaduuk
pi_212337931
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die blijkt heel te zijn.
pi_212338028
quote:
3s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]
Goed punt, TS kan ook als test de overloop van de cv ketel een keer in een emmer hangen ipv de rioolafvoer.
Zat ik ook aan te denken. Nu heeft de cv 3 afvoeren: een soort tuinslang, een koperen buis en een afvoerslang zoals bij een wasmachine.
Die eerste is kurkdroog, de voor de tweede moet ik de siffon demonteren om daar een bakje onder te krijgen en de laatste produceert vrij veel water als de ketel in bedrijf is. Dan heb je zo enkele liters. Ik begreep dat dit normaal is en dat het condenswater is uit de verbranding van aardgas?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')