als je 19 graden koud vind dan ben je 'n watjequote:Op zondag 7 januari 2024 20:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Is Max 19,5 en een dekentje voldoende voor die paar koude maanden per jaar?
En waarom zou je de warmtepomp niet gebruiken om de verdiepingen te verwarmen, na vervanging van eventuele radiatoren?quote:Op zondag 7 januari 2024 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Paar vragen nog, wat is de woonoppervlakte BGG?
Hoe ver zijn de vloerverwemingsslangen uit elkaar gelegd? 10,15,20 cm?
Je huis is al best goed geissoleerd
Dak kan nog maar zal je niet veel opleveren als je de zolder niet gebruikt als verblijfsruimte. Anders wel.
Wat ik zou doen.
Een warmtepomp monobloc 7 a 8kw aansluiten op de vloerverwarming en evt rad beneden.
Boven niet meer verwarmen en als het moet 1 of meerdere splits ophangen (airco)
Op zolder waar de ketel hangt kan de ketel weg.
Hier een warmtepomp boiler zetten atlantic explorer v4 270L. De rookgasdoorvoer gebruiken voor een ventilatie doorvoer en daarop de WPB uitblaas aansluiten. De afzuigbox uitblaas voorzien van t stuk. Of de slang lostrekken van de afvoer en de lucht zo op zolder uitblazen.
Investering:
Panasonic monobloc 7 kw ¤ 5250,-
Subsidie. - ¤ 3250,-
Warmtepompboiler ¤ 2000,-
Subsidie - 725,-
En dan liefst zoveel mogelijk pv toevoegen, ook op je huisdak, ook al is het ongunstig. Dus 6 schuur + 14 huisdak. 20 panelen a 400wp = 8000wp
Opbrengst per jaar is 6500- 7500kwh
Verbruik per jaar wordt 7000 kWh
Dit echt gelul. Mensen verschillen en het feit dat jij iemand een watje vind verandert niet het feit dat die persoon het dan koud heeft. En nee, dat hoeft ook niet te wennen. Hetzelfde dat er mensen zijn die 21 graden te warm vinden, zijn dat dan ook watjes?quote:Op zondag 7 januari 2024 20:51 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als je 19 graden koud vind dan ben je 'n watje
De meesten weten nu totaal niet waar je het over hebt.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:45 schreef Chinless het volgende:
Staat je cv ketel wel effectief ingesteld?
Die investering is vaak te hoog, of je watertemp moet omhoog en dat verneukt de efficiënt van de warmtepomp.quote:Op zondag 7 januari 2024 21:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En waarom zou je de warmtepomp niet gebruiken om de verdiepingen te verwarmen, na vervanging van eventuele radiatoren?
Helemaal niet verwarmen klinkt mij tamelijk krankzinnig in de oren.
Hm, ik vind dat zelf te koud voor de werkkamer en de tienerkamers. Er wordt bij ons op de verdiepingen niet alleen geslapen. En ik zou nooit een huis kopen zonder verwarming op de verdiepingen! Brrr.quote:Op zondag 7 januari 2024 21:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die investering is vaak te hoog, of je watertemp moet omhoog en dat verneukt de efficiënt van de warmtepomp.
Wij hebben boven nog nooit verwarmd, de radiatoren zijn nog nooit open geweest.
De ramen staan altijd op een kier open, ook bij -10C
De woonkamer is altijd 21C.
De badkamer moet je wel verwarmen, heb daarvoor zelf een lage temp verwarming gemaakt.
Wij hebben boven wel split units en nog steeds de radiatoren. Maar verwarmen dus nietquote:Op zondag 7 januari 2024 22:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hm, ik vind dat zelf te koud voor de werkkamer en de tienerkamers. Er wordt bij ons op de verdiepingen niet alleen geslapen. En ik zou nooit een huis kopen zonder verwarming op de verdiepingen! Brrr.
Hier (vrijstaande woning uit de jaren ‘60, gerenoveerd) verwarmen we ook de eerste verdieping en zolder met de warmtepomp. Gaat prima en de warmtepomp is zuiniger dan ik tevoren had verwacht.
Hoeveel graden is het dan in een slaapkamer op de eerste verdieping?quote:Op zondag 7 januari 2024 22:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wij hebben boven wel split units en nog steeds de radiatoren. Maar verwarmen dus niet
Mwoah 15 ofzo. We willen in een koude kamer slapen.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoeveel graden is het dan in een slaapkamer op de eerste verdieping?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En de luchtvochtigheid boven.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoeveel graden is het dan in een slaapkamer op de eerste verdieping?
Slapen met 15 graden is oké. Huiswerk maken daarentegen…quote:Op zondag 7 januari 2024 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mwoah 15 ofzo. We willen in een koude kamer slapen.
Badkamer is 22-23C.
En als de oudste straks gaat studeren daar dan kan de split airco op verwarmen.
Hebben een grote woonkamer, woonkeuken, serre verwarmt en al, ze gaan maar ergens anders een plekje zoeken.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Slapen met 15 graden is oké. Huiswerk maken daarentegen…
Daar zie ik het nut niet zo van in. Sowieso zou ik pur alleen durven toepassen als het niet in je huis gemengd wordt, dus dat het al pur is af fabriek. Tonzon is niet perse slecht. Het is wel kwetsbaar voor niet juist gebruik. Als het er al zit zou ik het hooguit (laten) controleren of het nog goed zit.quote:Op zondag 7 januari 2024 23:18 schreef karelde14e het volgende:
Tonzon vervangen door een dikke laag pur.
Tjah, er loopt ook hier een halve gare rond die zijn huis de hele winter op 21,7 graden houdquote:Op zondag 7 januari 2024 20:51 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als je 19 graden koud vind dan ben je 'n watje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |