abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211902025
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:57 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je kan altijd de waarheid vertellen, dat kan niemand tegen je gebruiken als je niet liegt. Maar de politie zal je altijd vertellen dat je niets hoeft te verklaren en je kan beroepen op een advocaat. Heb je wel jezelf mee waarschijnlijk in deze, want dan mag je mee naar het bureau hoogstwaarschijnlijk. Nogal vervelend bij een foutje.
[..]
Een advocaat zal je vertellen dat je de waarheid moet vertellen. Gezond verstand is dat je niet steelt en als je een foutje maakt dat je dat gewoon eerlijk kan vertellen.

Zwijgrecht kan ook goed tegen je werken, zeker als het om een foutje gaat. Waarom zou je over een foutje liegen of zwijgen tenslotte. Dan zal de rechter uitgaan van opzet en ben je dus de spreekwoordelijke sjaak.
(Gebruik maken van) zwijgrecht kan tegen je werken? Dat is iets nieuws.

quote:
Nog beter is gewoon goed scannen en als je dat niet kan gebruik maken van een normale kassa met een medewerker. Ben je alle problemen voor.
[..]
Eigen keuze, niets mis mee voor de miljoenste keer.
Nog beter is je spullen op de band gooien en de caissière het laten scannen.
pi_211902028
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?
Niemand, diefstal is een opzetdelict. Oogmerk zelfs. Je moet echt willen jatten. Per ongeluk iets meenemen is geen diefstal.
zie email 27 oktober
  Redactie Sport woensdag 3 januari 2024 @ 12:00:15 #153
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211902034
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef Ama het volgende:

[..]
De enige keer dat ik per ongeluk wel echt iets had gejat was ook niet bij de zelfscan idd. Product was onder mijn tas gegleden in de kar dus niet gezien toen ik spul op de band legde. Dus geloof idd best dat het probleem niet eens zo zeer de zelfscan alleen is.
Toevallig een bakje sushi? ;)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211902063
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?
Als de caissière het vergeet of niet juist doet en jij hebt de artikelen wel op de juiste manier aangeboden dan lijkt het mij nooit onder diefstal te kunnen vallen. Dat is ook eenvoudig terug te zien op camera beelden indien nodig.

Al zit ook daar nog nuance in. Stel dat jij een krat bier laat staan op je kar en dit wel tegen de caissière zegt maar ze dit alsnog vergeet, dan weet ik niet zo goed waar het onder zou vallen. Je hebt namelijk voldaan aan je plicht als klant (krat laten staan wordt vaak aangemoedigd door de winkel) en het is niet met zekerheid te zeggen of de caissière je wel of niet gehoord heeft. Om dit te voorkomen kan je tegenwoordig zo ongeveer op alle kassa's meekijken en zien wat er gescand wordt, maar ook dat is niet sluitend. Dat is een lastige kwestie en ik denk niet dat er een eenduidig antwoord op te geven is.
  woensdag 3 januari 2024 @ 12:01:58 #155
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_211902067
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Niemand, diefstal is een opzetdelict. Oogmerk zelfs. Je moet echt willen jatten. Per ongeluk iets meenemen is geen diefstal.
Maar dat geldt dan toch ook voor de zelfscankassa's. Daar kun je het enkel het feit dat er iets niet gescand is niet meteen tot diefstal bestempelen.
pi_211902082
Voor dat geld aan omzetverlies kun je ook 5 miljoen extra uren aan kassières en andere medewerkers besteden.
Dat is per Jumbo supermarkt meer dan vier full time medewerkers op jaarbasis.
pi_211902084
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik denk dat er wel meer fouten worden gemaakt (scan die niet lukte bijvoorbeeld)
Ja dat laatste wel, de cayennepeper bij de plus scant bijvoorbeeld zelden goed bij de zelfscan of normale kassa.

Dat weten ze allemaal ook al driekwart jaar en toch lukt het ze niet er een normale scancode op te zetten :')
pi_211902095
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
(Gebruik maken van) zwijgrecht kan tegen je werken? Dat is iets nieuws.
[..]
Als jij geen tekst en uitlegt geeft, dus je beroept op zwijgrecht, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen met enkel het verhaal van de andere kant en de feiten. En feit is dat je iets mee wilde nemen waarvoor je niet ging betalen en dat is diefstal, dus werkt het zwijgrecht tegen je. Want als je netjes het verhaal had verteld hoe het echt ging dan was dat op zijn minst meegenomen in het oordeel van de rechter.

quote:
Nog beter is je spullen op de band gooien en de caissière het laten scannen.
Het allerbeste is begrijpend leren lezen natuurlijk, daarom ga ik vanaf nu niet meer op je gezuig in en mag je het lekker uitzoeken verder.
  woensdag 3 januari 2024 @ 12:05:01 #159
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_211902101
Het hele idee van zelfscankassa's is gebaseerd op de foutieve aanname dat alle mensen zich nog gedragen zoals in de jaren 50. Ik gedraag me wel zo maar het is me allang duidelijk dat dit voor lang niet iedereen geldt.

Wat me mateloos irriteert is dat er met zelfscankassa's niet alleen werk maar ook verantwoordelijkheid bij de klant wordt gelegd t.b.v. de winst van een multinational. En als dat niet goed blijkt te werken gaan we nog maar meer paranoia op de klant afvuren. Misschien dat het probleem is dat een gekozen model gewoon fundamenteel nooit goed zal werken? Dat is je eigen schuld en niet de schuld van de klant.
pi_211902105
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:03 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ja dat laatste wel, de cayennepeper bij de plus scant bijvoorbeeld zelden goed bij de zelfscan of normale kassa.

Dat weten ze allemaal ook al driekwart jaar en toch lukt het ze niet er een normale scancode op te zetten :')
Jaren geleden was dat met flessen frisdrank van de Jumbo ook. Stond een hele grote streepjescode op die amper gescand kon worden door de handscanner (kassa vond het wel prima), dat is ook snel aangepast haha.
pi_211902136
quote:
14s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Zelfscan afschaffen lijkt me een goede eerste stap. Dat is klantvriendelijker en uiteindelijk voordeliger voor de supermarkt.
Ik snap nog steeds niet waarom het er is. Een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Alle complexiteit, overhead en diefstal door de zelfscan kan toch nooit opboksen tegen een paar cassieres die het minimumloon krijgen?
pi_211902166
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:04 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Als jij geen tekst en uitlegt geeft, dus je beroept op zwijgrecht, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen met enkel het verhaal van de andere kant en de feiten.
Je verdraait het nu een beetje. Ik zeg dat je niet met de politie moet praten en dus gebruik moet maken van je zwijgrecht. Met een advocaat erbij ligt dat anders en bij de rechter uiteraard ook, afhankelijk van het advies van je advocaat.

Maar je zelf onschuldig proberen te "lullen" bij de politie is vrij zinloos, het maakt de politie niets uit of je wel of geen diefstal hebt gepleegd maar ze kunnen wel een mening vormen of iets horen dat je niet zo zegt of bedoelt.
En dat kan alleen maar tegen je gebruikt worden, niet voor je.
  woensdag 3 januari 2024 @ 12:10:22 #163
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211902171
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In een paar minuten al aardig wat gevallen gevonden van mensen die een boete van 181 Euro en een winkelverbod van een jaar kregen vanwege een foutje bij de zelfscan.

Deze bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1921916

https://www.maxmeldpunt.nl/geld/het-gevaar-van-de-zelfscankassa/

Je kan me een hoop vertellen maar bij een gewone kassa is dat risico fors lager.
In beide gevallen gaat het hier niet om aan het licht komen van niet-gescande producten bij de zelfscankassa maar zijn medewerkers bij het door de klant verlaten van de winkel achter de klant aangegaan. ZIj hadden dus blijkbaar iets verdachts waargenomen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211902182
Maar we hebben het wel over klanten, maar hoe zit het met het personeel?

In dit artikel staat dat 40% van de derving veroorzaakt wordt door personeel.

https://www.maatbeveiliging.nl/derving/
pi_211902188
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
In beide gevallen gaat het hier niet om aan het licht komen van niet-gescande producten bij de zelfscankassa maar zijn medewerkers bij het door de klant verlaten van de winkel achter de klant aangegaan. ZIj hadden dus blijkbaar iets verdachts waargenomen.
Ze kunnen alleen iets "verdachts" waarnemen als ze iets gezien hebben. Dus als ze niets gezien hebben en je hebt geen controle, dan is het een foutje waar je thuis (misschien) pas achter komt.

Het is heel random en een kwestie van pech of geluk, blijkbaar.
pi_211902192
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:07 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik snap nog steeds niet waarom het er is. Een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Alle complexiteit, overhead en diefstal door de zelfscan kan toch nooit opboksen door paar cassieres die het minimumloon krijgen?
Ik heb een kleine supermarkt vlakbij een bejaardencentrum, dat ding is echt een uitkomst.

Kan nu gewoon ff vlug een paar artikelen halen en snel scannen in plaats van vast te staan in een file achter een bejaarde met een gigantische kar met de handelingssnelheid van een mossel.

Ik heb meestal max 10 artikelen en die zelf even snel scannen en weer door is echt veel fijner dan elke keer in de rij die er vroeger stond.
  woensdag 3 januari 2024 @ 12:12:42 #167
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211902194
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ze kunnen alleen iets "verdachts" waarnemen als ze iets gezien hebben. Dus als ze niets gezien hebben en je hebt geen controle, dan is het een foutje waar je thuis (misschien) pas achter komt.

Het is heel random en een kwestie van pech of geluk, blijkbaar.
Ze hebben blijkbaar het niet scannen van boodschappen waargenomen, dat is wat anders dan bij een controle met zo'n blieper erachter komen dat er producten niet gescand zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211902203
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar we hebben het wel over klanten, maar hoe zit het met het personeel?

In dit artikel staat dat 40% van de derving veroorzaakt wordt door personeel.

https://www.maatbeveiliging.nl/derving/
Als winkeldiefstal toeneemt door zelfscan, dan neemt het percentage door personeel uiteraard af.
Zal ook van het soort winkel afhangen, bijvoorbeeld een supermarkt, een Decathlon of een Mediamarkt.
pi_211902215
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg.
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_211902216
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze hebben blijkbaar het niet scannen van boodschappen waargenomen.
Maar ook dat kan een fout of opzet zijn. Dat maakt voor het eindresultaat, "iets dat niet gescand is" niet uit natuurlijk.
pi_211902225
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.
Maar dan gaan ze er dus vanuit dat er een foutje is gemaakt en er niet vanuit dat het diefstal is.
Het blijft afhankelijk van de inschatting van het personeel.

Ik zie voor mijn rechtspositie geen enkel voordeel in de zelfscan. Alle verantwoordelijkheid wordt bij mij als klant gelegd. Ik hou het daarom bij een normale kassa.
  woensdag 3 januari 2024 @ 12:16:52 #172
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211902235
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook dat kan een fout of opzet zijn. Dat maakt voor het eindresultaat, "iets dat niet gescand is" niet uit natuurlijk.
Ik vind het ook dubieus trouwens, dit is niet meer 'betrappen op het moment zelf'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  roze woensdag 3 januari 2024 @ 12:19:54 #173
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_211902266
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ohja moet hier ook bij de Jumbo idd. Dirk is gelukkig wat makkelijker, die scannen het product voor je zodat het er alsnog bij komt te staan.
Your beauty never ever scared me.
pi_211902325
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik heb een kleine supermarkt vlakbij een bejaardencentrum, dat ding is echt een uitkomst.

Kan nu gewoon ff vlug een paar artikelen halen en snel scannen in plaats van vast te staan in een file achter een bejaarde met een gigantische kar met de handelingssnelheid van een mossel.

Ik heb meestal max 10 artikelen en die zelf even snel scannen en weer door is echt veel fijner dan elke keer in de rij die er vroeger stond.
Het kan handig zijn, maar in principe kun je ook gewoon leren goed op en af te schalen met je cassieres.
Bij de AH in mijn buurt lijk je nu in plaats van cassieres fulltime overzichthouders te hebben. Staan daar een beetje de hele dag. Ook zijn vaak maar een aantal zelfscankassas operationeel en sta je alsnog te wachten, omdat het anders te veel is om in de gaten te houden door de overzichthouders waarschijnlijk :') Het is een verkapte bezuinigingsmaatregel wat gewoonweg ineffectief blijkt.
pi_211902329
Bij onze Jumbo krijg je nog een spaarkaart voor een gratis product, en elke keer als je gecontroleerd wordt een stempel. Dat heeft nog iets "positiefs".

Bij andere supermarkten moet je soms heel lang wachten voordat überhaupt een medewerker komt als het op dat moment niet druk is in de winkel, want dan staat er geen medewerker bij de zelfscankassa's. En ik heb al zo vaak controle gehad met maar één of twee producten...ik maak mij er niet meer druk om. Echt vervelend is, wanneer meerdere kassa's op hetzelfde moment gecontroleerd moeten worden, dan sta je daar te wachten voordat ze met de mensen met de volle winkelwagens klaar zijn. Of dat je een product wilt verwijderen, omdat je niet het juiste product hebt gekozen, en daarvoor eerst een medewerker moet komen.
Bij ons is vaak maar nog één echte kassa bezet in supermarkten met zelfscankassa's en daar staat meestal een rij met volle karren, dus met weinig boodschappen niet echt een alternatief, dan ga ik toch langs de zelfscan.
Laatst was ik nog verbaasd dat ze bij de Albert Heijn, die toch meer het imago heeft een servicesupermarkt te zijn, het aantal zelfscankassa's significant hadden verhoogd, terwijl andere supermarkten nog steeds alleen maar gewone kassa's hebben.
Aan handscanners heb ik een hekel, daar ben ik echt bang dat ik vergeet te scannen of dubbel scan. En die kleine schermpjes zijn ook niet echt overzichtelijk. Ook met kindern is dat zo een ding, die vinden dat natuurlijk hartstikke leuk om te doen, maar dan is het echt goed opletten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')