(Gebruik maken van) zwijgrecht kan tegen je werken? Dat is iets nieuws.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:57 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je kan altijd de waarheid vertellen, dat kan niemand tegen je gebruiken als je niet liegt. Maar de politie zal je altijd vertellen dat je niets hoeft te verklaren en je kan beroepen op een advocaat. Heb je wel jezelf mee waarschijnlijk in deze, want dan mag je mee naar het bureau hoogstwaarschijnlijk. Nogal vervelend bij een foutje.
[..]
Een advocaat zal je vertellen dat je de waarheid moet vertellen. Gezond verstand is dat je niet steelt en als je een foutje maakt dat je dat gewoon eerlijk kan vertellen.
Zwijgrecht kan ook goed tegen je werken, zeker als het om een foutje gaat. Waarom zou je over een foutje liegen of zwijgen tenslotte. Dan zal de rechter uitgaan van opzet en ben je dus de spreekwoordelijke sjaak.
Nog beter is je spullen op de band gooien en de caissière het laten scannen.quote:Nog beter is gewoon goed scannen en als je dat niet kan gebruik maken van een normale kassa met een medewerker. Ben je alle problemen voor.
[..]
Eigen keuze, niets mis mee voor de miljoenste keer.
Niemand, diefstal is een opzetdelict. Oogmerk zelfs. Je moet echt willen jatten. Per ongeluk iets meenemen is geen diefstal.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?
Toevallig een bakje sushi?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef Ama het volgende:
[..]
De enige keer dat ik per ongeluk wel echt iets had gejat was ook niet bij de zelfscan idd. Product was onder mijn tas gegleden in de kar dus niet gezien toen ik spul op de band legde. Dus geloof idd best dat het probleem niet eens zo zeer de zelfscan alleen is.
Als de caissière het vergeet of niet juist doet en jij hebt de artikelen wel op de juiste manier aangeboden dan lijkt het mij nooit onder diefstal te kunnen vallen. Dat is ook eenvoudig terug te zien op camera beelden indien nodig.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?
Maar dat geldt dan toch ook voor de zelfscankassa's. Daar kun je het enkel het feit dat er iets niet gescand is niet meteen tot diefstal bestempelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niemand, diefstal is een opzetdelict. Oogmerk zelfs. Je moet echt willen jatten. Per ongeluk iets meenemen is geen diefstal.
Ja dat laatste wel, de cayennepeper bij de plus scant bijvoorbeeld zelden goed bij de zelfscan of normale kassa.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel meer fouten worden gemaakt (scan die niet lukte bijvoorbeeld)
Als jij geen tekst en uitlegt geeft, dus je beroept op zwijgrecht, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen met enkel het verhaal van de andere kant en de feiten. En feit is dat je iets mee wilde nemen waarvoor je niet ging betalen en dat is diefstal, dus werkt het zwijgrecht tegen je. Want als je netjes het verhaal had verteld hoe het echt ging dan was dat op zijn minst meegenomen in het oordeel van de rechter.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
(Gebruik maken van) zwijgrecht kan tegen je werken? Dat is iets nieuws.
[..]
Het allerbeste is begrijpend leren lezen natuurlijk, daarom ga ik vanaf nu niet meer op je gezuig in en mag je het lekker uitzoeken verder.quote:Nog beter is je spullen op de band gooien en de caissière het laten scannen.
Jaren geleden was dat met flessen frisdrank van de Jumbo ook. Stond een hele grote streepjescode op die amper gescand kon worden door de handscanner (kassa vond het wel prima), dat is ook snel aangepast haha.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ja dat laatste wel, de cayennepeper bij de plus scant bijvoorbeeld zelden goed bij de zelfscan of normale kassa.
Dat weten ze allemaal ook al driekwart jaar en toch lukt het ze niet er een normale scancode op te zetten
Ik snap nog steeds niet waarom het er is. Een oplossing voor een niet bestaand probleem.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Zelfscan afschaffen lijkt me een goede eerste stap. Dat is klantvriendelijker en uiteindelijk voordeliger voor de supermarkt.
Je verdraait het nu een beetje. Ik zeg dat je niet met de politie moet praten en dus gebruik moet maken van je zwijgrecht. Met een advocaat erbij ligt dat anders en bij de rechter uiteraard ook, afhankelijk van het advies van je advocaat.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:04 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als jij geen tekst en uitlegt geeft, dus je beroept op zwijgrecht, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen met enkel het verhaal van de andere kant en de feiten.
In beide gevallen gaat het hier niet om aan het licht komen van niet-gescande producten bij de zelfscankassa maar zijn medewerkers bij het door de klant verlaten van de winkel achter de klant aangegaan. ZIj hadden dus blijkbaar iets verdachts waargenomen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In een paar minuten al aardig wat gevallen gevonden van mensen die een boete van 181 Euro en een winkelverbod van een jaar kregen vanwege een foutje bij de zelfscan.
Deze bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1921916
https://www.maxmeldpunt.nl/geld/het-gevaar-van-de-zelfscankassa/
Je kan me een hoop vertellen maar bij een gewone kassa is dat risico fors lager.
Ze kunnen alleen iets "verdachts" waarnemen als ze iets gezien hebben. Dus als ze niets gezien hebben en je hebt geen controle, dan is het een foutje waar je thuis (misschien) pas achter komt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In beide gevallen gaat het hier niet om aan het licht komen van niet-gescande producten bij de zelfscankassa maar zijn medewerkers bij het door de klant verlaten van de winkel achter de klant aangegaan. ZIj hadden dus blijkbaar iets verdachts waargenomen.
Ik heb een kleine supermarkt vlakbij een bejaardencentrum, dat ding is echt een uitkomst.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:07 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom het er is. Een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Alle complexiteit, overhead en diefstal door de zelfscan kan toch nooit opboksen door paar cassieres die het minimumloon krijgen?
Ze hebben blijkbaar het niet scannen van boodschappen waargenomen, dat is wat anders dan bij een controle met zo'n blieper erachter komen dat er producten niet gescand zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze kunnen alleen iets "verdachts" waarnemen als ze iets gezien hebben. Dus als ze niets gezien hebben en je hebt geen controle, dan is het een foutje waar je thuis (misschien) pas achter komt.
Het is heel random en een kwestie van pech of geluk, blijkbaar.
Als winkeldiefstal toeneemt door zelfscan, dan neemt het percentage door personeel uiteraard af.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar we hebben het wel over klanten, maar hoe zit het met het personeel?
In dit artikel staat dat 40% van de derving veroorzaakt wordt door personeel.
https://www.maatbeveiliging.nl/derving/
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg.
Maar ook dat kan een fout of opzet zijn. Dat maakt voor het eindresultaat, "iets dat niet gescand is" niet uit natuurlijk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ze hebben blijkbaar het niet scannen van boodschappen waargenomen.
Maar dan gaan ze er dus vanuit dat er een foutje is gemaakt en er niet vanuit dat het diefstal is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.
Ik vind het ook dubieus trouwens, dit is niet meer 'betrappen op het moment zelf'.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook dat kan een fout of opzet zijn. Dat maakt voor het eindresultaat, "iets dat niet gescand is" niet uit natuurlijk.
Ohja moet hier ook bij de Jumbo idd. Dirk is gelukkig wat makkelijker, die scannen het product voor je zodat het er alsnog bij komt te staan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.
Het kan handig zijn, maar in principe kun je ook gewoon leren goed op en af te schalen met je cassieres.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik heb een kleine supermarkt vlakbij een bejaardencentrum, dat ding is echt een uitkomst.
Kan nu gewoon ff vlug een paar artikelen halen en snel scannen in plaats van vast te staan in een file achter een bejaarde met een gigantische kar met de handelingssnelheid van een mossel.
Ik heb meestal max 10 artikelen en die zelf even snel scannen en weer door is echt veel fijner dan elke keer in de rij die er vroeger stond.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |