Maar hoe onthouden ze dan wie een x iets vergeten is?quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Nee, (helaas) regelmatig meegemaakt dat ik vergeten ben om iets te scannen. Vaak dat je meerdere items van een product koopt en er vergeet van het "1" over te zetten naar "2,3,4" items. Het wordt gecorrigeerd naar juiste aantal en je moet het juiste bedrag afrekenen. Je krijgt wel even wat vaker controle na zoiets, maar als het dan weer een paar keer goed is gegaan, wordt dat weer minder. Als het te vaak voorkomt, kun je toestemming verliezen om uberhaupt te mogen zelfscannen.
Ik gebruik het bij AH met een bonuskaart en wel eens begrepen van zo'n meisje dat het daar wel op wordt bijgehouden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:06 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maar hoe onthouden ze dan wie een x iets vergeten is?
Ohh op die fiets, ja ik ga alleen naar Dirk en soms Jumbo haha.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:07 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Ik gebruik het bij AH met een bonuskaart en wel eens begrepen van zo'n meisje dat het daar wel op wordt bijgehouden.
Inmiddels met 3 verschillende woningen altijd Appie als dichtsbijzijnde supermarkt. Dan scannen vanuit de app o.b.v. vooraf aangemaakt boodschappenlijstje. Ideaalquote:Op woensdag 3 januari 2024 15:08 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Ohh op die fiets, ja ik ga alleen naar Dirk en soms Jumbo haha.
Dat soort acties gaan ze nu wel meer doen. Net als eurootje.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Geen verrassing dat het marktaandeel zo is gekrompen. Jumbo is een dure supermarkt vergelijkbaar met de AH, met slechtere aanbiedingen dan de AH. Ze hebben bijvoorbeeld vrijwel nooit 1+1 gratis acties.
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/quote:Klanten van Jumbo opgelet: supermarkt rekent vaakst hogere prijzen dan op prijskaartje
Klanten die elk bonnetje na aankoop controleren, doen dat vaak met een goede reden. Want supermarkten rekenen nogal eens de verkeerde prijs voor aanbiedingen. De supermarktketen Jumbo spant de kroon, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel. Bovendien waren de fouten die deze supermarkten maakten bijna altijd in het voordeel van de klant, net als bij Plus. De mysteryshoppers van de Consumentenbond betaalden bij Albert Heijn en Jumbo juist vaak een hogere prijs aan de kassa.
Jumbo maakte de meeste fouten. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt een andere prijs aan de kassa dan in de winkel. Albert Heijn ging 22 keer de mist in, Plus 17 keer. Ook in eerdere onderzoeken kwam Jumbo als slechtste uit de bus, aldus de Consumentenbond.
Het lijkt mij ook niet heel onopvallend, echter ken ik mensen (vaag) die dit deden.quote:
Weet ik niet, maar ik heb sterk de indruk dat het niet per ongeluk is. De AH had een tijdje terug een 10% korting die 8.8% bleek. Dat moet iemand in de computer hebben gezet lijkt me.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/
Over wat voor bedragen zou dit gaan op jaarbasis?
Als het foutjes zouden zijn zou het gemiddeld net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant moeten zijn lijkt me.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ik heb sterk de indruk dat het niet per ongeluk is. De AH had een tijdje terug een 10% korting die 8.8% bleek. Dat moet iemand in de computer hebben gezet lijkt me.
Niet als de steekproef alleen op aanbiedingen gegaan wordt. Dan is er een kans dat iemand vergeten is de aanbieding door te voeren en dat is altijd in het nadeel van de klant.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als het foutjes zouden zijn zou het gemiddeld net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant moeten zijn lijkt me.
Dan ga je naar een andere winkel, want dit is echt niet de standaard.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg. Ik vind dat ver gaan want ieder mens kan fouten maken en om te bepalen of er wel/geen sprake is van diefstal zou je eerst de intentie moeten weten.
Toch vreemd dat volgens het artikel het prijsverschil bij Aldi en Lidl vaker in het voordeel van de klant zijn itt AH en Jumbo.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:32 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Niet als de steekproef alleen op aanbiedingen gegaan wordt. Dan is er een kans dat iemand vergeten is de aanbieding door te voeren en dat is altijd in het nadeel van de klant.
In dat geval zou bij een steekproef op afgelopen aanbiedingen van vorige week, zou dan een fout moeten komen die wel in het voordeel van de klant is.
Het idee van zelfscankassa's is gebaseerd op het extreem korten op personeelskosten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:05 schreef beantherio het volgende:
Het hele idee van zelfscankassa's is gebaseerd op de foutieve aanname dat alle mensen zich nog gedragen zoals in de jaren 50. Ik gedraag me wel zo maar het is me allang duidelijk dat dit voor lang niet iedereen geldt.
Heb ook geen zin in een winkelverbod want dan mot je ergens ander heen. (Verder uit de buurt.)quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Ben ik de enige die bij die zelfscan altijd als de dood is dat je misschien toch per ongeluk een product vergeten bent te scannen?
Dit is ook diefstal. Want reken er maar op dat ze gokken dat mensen het pakken en niet kijken naar de bon. Of het laten zitten om naar de service balie te gaan, omdat ze daar weer moeten wachten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/
Over wat voor bedragen zou dit gaan op jaarbasis?
Vorig jaar betaalde Jumbo nog 26% aan winstbelastingen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:58 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
In 2022 maakte Jumbo een winst na belasting van ¤79,68 miljoen. Als je dan nagaat dat er voor ¤100 miljoen aan goederen gejat wordt dan is dat wel een gigantische hap uit de winst.
Bron: https://www.jumborapporta(...)jaarverslag_2022.pdf
Pagina 90
Dat dus. Volgens Ton van Veen bij het NOS Journaal is het een maatschappelijk probleem. Dat is misschien wel ten dele waar, maar het beveiligen van je eigen winkelnering is toch echt jouw probleem, niet dat van ons.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het idee van zelfscankassa's is gebaseerd op het extreem korten op personeelskosten.
1% van de omzet is niks vergeleken met welk bedrag personeelskosten je schrapt. Dat was het idee, gewoon een kosten-batenanalyse. Zoveel procent meer diefstal levert zoveel minder personeelskosten op, prima
En met zo'n zielig verhaaltje proberen ze zelfs nog sympathie te winnen.
quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:52 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Vorig jaar betaalde Jumbo nog 26% aan winstbelastingen.
Na de FIOD-inval is het dit jaar gedaald naar 12,5%
Ik ben bij de Jumbo niet zo lang geleden oprecht een pak eieren vergeten te scannen (wel vrij duur toevallig, 30 stuks 8 euro). Was niet veel aan de hand verder, werd alleen naar een normale kassa gestuurd met alles.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan ga je naar een andere winkel, want dit is echt niet de standaard.
Bangmakerij inderdaad. Erg overdreven.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan ga je naar een andere winkel, want dit is echt niet de standaard.
Vooral ook niet in discussie gaan met dat soort gasten...quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het idee van de zelfscankassa werkt gewoon niet in bepaalde buurten. Daar mag de zelfscankassa weggehaald worden want je komt er nooit uit met zulke 'klanten'.
Ze moeten niet zeuren Jumbo hanteert een betalingstermijn van 90 dagen aan hun leveranciersquote:
Na het lezen van van dit artikel vraag me af hoeveel het aan zelfscans ligt. Kledingwinkels en speelgoedzaken hebben 't meestal ook nietquote:Op woensdag 3 januari 2024 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het idee van de zelfscankassa werkt gewoon niet in bepaalde buurten. Daar mag de zelfscankassa weggehaald worden want je komt er nooit uit met zulke 'klanten'.
Zo simpel is het meestal. Als je iets vergeet en ze doen of je iets gestolen hebt, kom je daar nooit meer terugquote:Op woensdag 3 januari 2024 18:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik ben bij de Jumbo niet zo lang geleden oprecht een pak eieren vergeten te scannen (wel vrij duur toevallig, 30 stuks 8 euro). Was niet veel aan de hand verder, werd alleen naar een normale kassa gestuurd met alles.
Het is in zoverre een maatschappelijk probleem dat de samenleving criminaliteit acceptabel vinden als het onder de streep geld oplevert.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat dus. Volgens Ton van Veen bij het NOS Journaal is het een maatschappelijk probleem. Dat is misschien wel ten dele waar, maar het beveiligen van je eigen winkelnering is toch echt jouw probleem, niet dat van ons.
Heb 1 keer meegemaakt dat er een tweede gratis korting op een product zat dat ik vaak koop terwijl dit nergens was aangekondigd. Flinke voorraad ingeslagenquote:Op woensdag 3 januari 2024 16:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als het foutjes zouden zijn zou het gemiddeld net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant moeten zijn lijkt me.
Hele bergkast vol glijmiddel is ook niet alles.quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:18 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Heb 1 keer meegemaakt dat er een tweede gratis korting op een product zat dat ik vaak koop terwijl dit nergens was aangekondigd. Flinke voorraad ingeslagen
En als zakelijke klant moet je hun binnen 14 dagen betalen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:40 schreef halfway het volgende:
[..]
Ze moeten niet zeuren Jumbo hanteert een betalingstermijn van 90 dagen aan hun leveranciers
Jij als klant bent ook een zakelijke klant 🤔quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:59 schreef Donna het volgende:
[..]
En als zakelijke klant moet je hun binnen 14 dagen betalen.
Ja nou goed, maar online bestellen doe je als particulier niet via het knopje zakelijk. Je snapt heus wat ik bedoel.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:17 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Jij als klant bent ook een zakelijke klant 🤔
Daar heb je een punt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toch vreemd dat volgens het artikel het prijsverschil bij Aldi en Lidl vaker in het voordeel van de klant zijn itt AH en Jumbo.
Bron: https://www.foodpersonality.nl/branche-cijfers/branche-cijfers/17713/aart-van-haren-vomar-40-tot-50-winkeldiefstal-door-personeelquote:Aart van Haren (Vomar): 40 tot 50% winkeldiefstal door personeel
Door: Dave van Loon - 23 februari 2023 · leestijd 2 minuten - Branche & Cijfers
Vomar-directeur Aart van Haren zegt in een artikel in Het Financieele Dagblad van deze week dat hij – ‘al sinds ik in de detailhandel werk’ – hoort dat 40 tot 50% van alle winkeldiefstallen door het eigen personeel wordt gepleegd. Met die 40 tot 50% bedoelt hij niet direct de diefstal in Vomar, maar winkeldiefstal in de gehele detailhandel. En, zegt hij, ‘het zit niet ver van de waarheid’. Echter, hij wijst ook op Vomar zelf: “Wij hebben tienduizend mensen op de loonlijst, om de een of andere reden zijn daar mensen bij die toch wat meenemen.”
Nu gaat dat artikel vooral over diefstal in de hele detailhandel en toename van winkeldiefstal door de hoge prijzen en de inflatie, maar er komen ook mensen uit de supermarktsector aan bod. Er is een vrouw die een supermarkt heeft en niet bij naam genoemd wil worden. Ze loopt veel vaker in haar supermarkt rond dan voorheen, vanwege die diefstal, en ze heeft meer camera’s opgehangen. “Ik word steeds argwanender, zo langzamerhand heb ik ook ogen in mijn achterhoofd.” Waarom zij anoniem wil blijven? Ze wil niet dat haar klanten er via dat artikel achter komen dat ze zo wantrouwend is. Het uitgangspunt is dat ze ‘gastvrij’ wil zijn en als klanten erachter zouden komen wat zij ‘in dat artikel’ zegt, zou dat haar gastvrijheidsimago ondermijnen.
Van Haren van Vomar meldt dat de formule zelfs niet verder heeft geïnvesteerd in zelfscan. “Wij waren er laat mee, maar we hebben alweer besloten er een rem op te zetten.” Want? Hij noemt bijvoorbeeld studenten en andere groepen die er een sport van maken om zoveel mogelijk niet af te rekenen. O, en dan deze: een klant koopt één onbeduidend en goedkoop artikel en rekent dat af met zelfscan. Maar, er is een tweede klant, met een volle winkelwagen. En die horen bij elkaar. En als klant 1 met die uitgeprinte kassabon met code het poortje opent, rijdt klant 2 die volle kar er ook doorheen… (Foto: ‘zelfscansituatie’ in een verbouwde Albert Heijn, hier ziet een personeelslid duidelijk wat de klant doet en is de klant er zich van bewust dat zij gezien wordt, dat is zogezegd ‘die ideale situatie’ om diefstal bij zelfscan te voorkomen, fotobron: Albert Heijn.)
Mathijs Faassen, eigenaar van een Spar City in Zwolle en in Leeuwarden, vertelt de journalist van dienst in dat artikel dat hij even later moet terugbellen omdat ‘net op dat moment’ iemand in een van die Sparren op winkeldiefstal is betrapt. Naderhand blijkt: de jas vol met twee sixpacks Desperado, vier stukken kaas en vochtige doekjes, ter waarde van ¤ 38,-. Faassen: “Dat was de derde al vandaag.” In het stuk wordt nog gemeld dat er drie soorten winkeldieven zijn, althans, voor de gehele detailhandel.
Ten eerste met name jongeren die niet zozeer omwille van de buit stelen, maar veeleer omwille van de ‘de kick’. En die filmen hun eigen handelingen met hun telefoon, om dat op sociale media te laten zien.
Ten tweede dieven die eten en drinken stelen omwille van eigen gebruik, denk ook aan bijvoorbeeld alcoholische dranken. En in deze groep zitten ook dieven die zijn gaan stelen omdat de producten zo duur zijn geworden.
En ten derde bendes, die stelen om de gestolen waar zelf weer te verkopen. Zij maken gebruik van tassen waarin materiaal is gestopt waardoor detectiepoortjes niets kunnen signaleren. Of soms gebruiken ze geweld. En dan gaat het om duurdere artikelen, zoals merkkleding, elektronica en parfums. Bij deze groep moeten we ook denken aan bendes die een gesloten supermarkt binnengaan (door middel van vernielingen) om de tabaksartikelen of een groot deel daarvan te stelen.
Het blijkt ook dat winkeliers weinig actie ondernemen na een diefstal, omdat het in hun ogen zoveel rompslomp is en/of omdat de politie toch niet in actie komt omdat die zoveel andere zaken op te lossen heeft. Ene Arie van Os van ‘Service Organisatie Directe Aansprakelijkheid’ (afgekort: SODA), die winkeliers bijstaat in de afhandeling van winkeldiefstallen, meldt een jaarlijks aantal van 40.000 aangiften. Bij SODA zijn supermarkten, grootwinkelbedrijven en pompstations van oliebedrijven aangesloten. Volgens Van Os stijgt het aantal winkeldiefstallen niet alleen door de inflatie en de prijssstijgingen, maar ook omdat de detailhandel steeds meer moeite heeft om beveiligers en personeel in dienst te krijgen. “Personeel dat er nog wel is, is minder gemotiveerd. En als personeelsleden zich niet verbonden voelen met een winkel, wordt stelen makkelijker.”
Bericht uit 2022quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/
Over wat voor bedragen zou dit gaan op jaarbasis?
Bij de AH kwam wel eens iets naar buiten (in het nieuws) dat een medewerker een koekje had genomen bij de bakkerij en dat die ook prompt ontslagen werd.quote:Op donderdag 4 januari 2024 04:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.foodpersonality.nl/branche-cijfers/branche-cijfers/17713/aart-van-haren-vomar-40-tot-50-winkeldiefstal-door-personeel
'Vergeet' Jumbo er even bij te vermelden, maar ook bij het acht uur journaal gisteren sprak men er niet over.
Waarom zou winkeldiefstal de situatie voor andere klanten onveilig maken?quote:Op woensdag 3 januari 2024 09:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ik een veiligere omgeving voor medewerkers en klanten in de winkel wil creëren.
als een 'klant' is betrapt op winkeldiefstal, en de situatie dreigt te escaleren, dan kan er inderdaad zomaar een onschuldige andere klant slachtoffer worden. bijvoorbeeld door te zeggen 'hey gast doe effe relaxed'.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom zou winkeldiefstal de situatie voor andere klanten onveilig maken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |