Nee, ik ookquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Ben ik de enige die bij die zelfscan altijd als de dood is dat je misschien toch per ongeluk een product vergeten bent te scannen?
Hoe wil je dat zo snel checken?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nee, ik ookAls ik controle krijg check ik altijd alles even snel
Ik ook. En laatst had ik controle waarbij de medewerker per ongeluk de streepjescode van zijn eigen medewerkerspasje scande. Die zat uiteraard niet tussen mijn gescande artikelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Ben ik de enige die bij die zelfscan altijd als de dood is dat je misschien toch per ongeluk een product vergeten bent te scannen?
Als ik zelfscan heb ik altijd maar een paar artikelen. Die heb je zo gecheckt. Met meerdere boodschappen ga ik altijd naar de kassa.quote:
Ik word er ook zenuwachtig van soms. Volgens mij gedraag ik me als een dief met de zelfscanner.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Daarom reken ik af bij de gewone kassa, ik werd best vaak gecontroleerd en dat was ik zatquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:04 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik word er ook zenuwachtig van soms. Volgens mij gedraag ik me als een dief met de zelfscanner.
Er is hier vaak nog maar 1 gewone kassa open en altijd als ik in de supermarkt ben staan alle bejaarden daar in de rij.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Daarom reken ik af bij de gewone kassa, ik werd best vaak gecontroleerd en dat was ik zat
Klopt dat probleem heb ik hier ook dat er maar 1 gewone kassa is maar die controles ben ik spuugzat zeker omdat ik altijd alles scanquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Er is hier vaak nog maar 1 gewone kassa open en altijd als ik in de supermarkt ben staan alle bejaarden daar in de rij.
Kies dan toch 9/10x voor snelheid.
En ik scan het meestal pas bij de zelfscankassa, dan valt het nog wel wat mee. Met zo'n handscanner word ik sowieso zenuwachtig.
Ik vind handscanners veel klantvriendelijker.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Zelfscan afschaffen lijkt me een goede eerste stap. Dat is klantvriendelijker en uiteindelijk voordeliger voor de supermarkt.
Dat vind ik ook. Blijkbaar kunnen we niet omgaan met deze vrijheid en moet het weer teruggedraaid worden. Best een sneue constatering wel. Ook geen gezeik meer tegen de medewerkers, ik zie alleen maar voordelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Zelfscan afschaffen lijkt me een goede eerste stap. Dat is klantvriendelijker en uiteindelijk voordeliger voor de supermarkt.
Hier staat er continue een medewerkster bij de zelfs an te staan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:05 schreef Cupfighter het volgende:
Zelfscan is denk ik de grootste veroorzaker, iets waar men dacht voordeliger uit te zijn door besparen personeel is misschien uiteindelijk toch een misser
quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Daarom reken ik af bij de gewone kassa, ik werd best vaak gecontroleerd en dat was ik zat
Ik intussen ook, als ik bij de Jumbo boodschappen doe. Ik erger me vooral aan die melding op dat scherm 'dat er een medewerker naar je onderweg is om je te helpen'. Nee, dat is niet helpen. Dat is controleren of je geen vieze vuile dief bent.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Inmiddels niet meer, maar tot kort geleden keek ik alles nog twee keer na voor ik die scanner terugzette. Ik wil echt niet voor winkeldief aangezien worden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Die staan er bij voor de checks die vanzelf worden opgeroepen en voor eventuele vragen. Het schrikt verder ook nauwelijks af.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hier staat er continue een medewerkster bij de zelfs an te staan.
Gebruik de zelfscan overigens alleen als ik maar een paar dingen heb.
Heb ik veel boodschappen dan ga ik gewoon naar de gewone kassa.
De minimale tijdwinst van zo'n handscanner ben je alweer kwijt als je een keer een controle krijgt, want het zijn tegenwoordig eerder volledige controles dan steekproeven.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik vind handscanners veel klantvriendelijker.
Dus laten we niet weer gelijk de goedwillenden offeren voor de kwaadwillenden.
quote:,,Als we dit bedrag in prijsverlaging zouden kunnen stoppen, dan profiteren al onze klanten hiervan”
Dat idee staat me het meest tegen inderdaad. Dat je direct voor winkeldief uitgemaakt wordt zonder dat je die intentie hebt..quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:26 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Inmiddels niet meer, maar tot kort geleden keek ik alles nog twee keer na voor ik die scanner terugzette. Ik wil echt niet voor winkeldief aangezien worden.
Er wordt voor 100 miljoen gestolen (bij de jumbo alleen al) maar ze moeten jou op je blauwe ogen geloven dat je wat vergeten was te scannen? Leuk is anders idd maar je hebt dat 'gebrek aan vertrouwen' ook gewoon aan je mede"klanten" te danken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat idee staat me het meest tegen inderdaad. Dat je direct voor winkeldief uitgemaakt wordt zonder dat je die intentie hebt..
Nee hoor, heb ik ook. Ik doe altijd even een check of ik echt alles heb gescand.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Nee, er wordt voor 100 miljoen niet afgerekend. Of dat per ongeluk is of met opzet is niet bekend.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:34 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Er wordt voor 100 miljoen gestolen (bij de jumbo alleen al) maar ze moeten jou op je blauwe ogen geloven dat je wat vergeten was te scannen? Leuk is anders idd maar je hebt dat 'gebrek aan vertrouwen' ook gewoon aan je mede"klanten" te danken.
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg. Ik vind dat ver gaan want ieder mens kan fouten maken en om te bepalen of er wel/geen sprake is van diefstal zou je eerst de intentie moeten weten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:34 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Er wordt voor 100 miljoen gestolen (bij de jumbo alleen al) maar ze moeten jou op je blauwe ogen geloven dat je wat vergeten was te scannen? Leuk is anders idd maar je hebt dat 'gebrek aan vertrouwen' ook gewoon aan je mede"klanten" te danken.
Ja hier is de communicatieafdeling even helemaal op los gegaan.quote:
Fixed.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Leuk om te werken ja met allemaal camera's om je heen. Pure intimidatie naar personeel. Ook het ongevraagd openen van kluisjes is de leiding daar niet vreemd volgens diverse nieuwsberichten. Verder nog een hoge werkdruk bij distributiecentra maken het een slechte werkgever. En dan die woekerwinsten plus een ex directeur die wordt verdacht van witwaspraktijken.
Echt een topbedrijf ja.
100%quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:05 schreef Cupfighter het volgende:
Zelfscan is denk ik de grootste veroorzaker, iets waar men dacht voordeliger uit te zijn door besparen personeel is misschien uiteindelijk toch een misser
Het ligt er denk ik aan wat je vergeten bent te stelen. Is het een duur stuk biefstuk of zalm terwijl de rest van de spullen euroshopper shit is ja, dan kan ik wel snappen dat het een beetje raar staat.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg. Ik vind dat ver gaan want ieder mens kan fouten maken en om te bepalen of er wel/geen sprake is van diefstal zou je eerst de intentie moeten weten.
Ik pak dat ding tegenwoordig niet eens meer, gewone kassa gaat sneller als je bij de zelfscan eerst op een medewerker moet wachten die nog 4 bejaarden voor je moet helpen en vervolgens de helft uit je mandje haalt om te checken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
je kan het oplossen door gewoon af te spreken de rest ook te betalen op dat moment idd. Feit blijft wel dat ze jouw intenties niet kunnen ruiken en jij de fout in bent gegaan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg. Ik vind dat ver gaan want ieder mens kan fouten maken en om te bepalen of er wel/geen sprake is van diefstal zou je eerst de intentie moeten weten.
Dat is niet wat er in de OP staat. Maargoed, snap je punt wel hoor. Hoe dan ook wordt er idioot veel gestolen en kunnen er ook redelijk wat mensen dan kennelijk niet zelf scannen. Bizar, zo lastig is het niet.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nee, er wordt voor 100 miljoen niet afgerekend. Of dat per ongeluk is of met opzet is niet bekend.
Flitspalen langs de weg controleren of je geen vieze vuile hardrijder bent.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:24 schreef Morri2 het volgende:
[..]
erger me vooral aan die melding op dat scherm 'dat er een medewerker naar je onderweg is om je te helpen'. Nee, dat is niet helpen. Dat is controleren of je geen vieze vuile dief bent.
Jawel, dat kunnen we wel. Maar niet iedereen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:28 schreef Bofjijff het volgende:
We kunnen kennelijk idd niet met de zelfscankassas omgaan,
eens, goeie fix iddquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:45 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Flitspalen langs de weg controleren of je geen vieze vuile hardrijder bent.
[..]
Jawel, dat kunnen we wel. Maar niet iedereen.
Daar hangt alleen geen bord bij met de tekst: "We gaan je helpen". Vooral het woord 'helpen' ook...quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:45 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Flitspalen langs de weg controleren of je geen vieze vuile hardrijder bent.
[..]
Minimale tijdwinst?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:28 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
De minimale tijdwinst van zo'n handscanner ben je alweer kwijt als je een keer een controle krijgt, want het zijn tegenwoordig eerder volledige controles dan steekproeven.
Ik denk dat zelfscan ook flinke winst oplevert voor bijvoorbeeld Albert Heijn, waar diefstal lager lijkt te zijn. De doorloop is enorm. Vroeger had je hier 6 kassa's. Nu met zelfscan erbij zijn het er iets van 16 geworden. Edit: Plus natuurlijk nog iets van 30 handscanners)quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zelfscan zorgt er wel voor dat de wachttijd in de super echt heel laag is
Voor mij een reden om niet naar de Lidl te gaan zegmaar
Is dat echt zo?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zoals vaker verzin je maar weer wat om interessant te doen. Je weet pas na het inleveren van de handscanner of er een controle is. En daar kan je dan helemaal niets meer aan veranderen, er valt niks meer te checken. De handscanner krijgt dan opdracht om een X aantal artikelen te scannen en dat mag je lijdzaam ondergaan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als ik zelfscan heb ik altijd maar een paar artikelen. Die heb je zo gecheckt. Met meerdere boodschappen ga ik altijd naar de kassa.
stel je niet aan zegquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:48 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Daar hangt alleen geen bord bij met de tekst: "We gaan je helpen". Vooral het woord 'helpen' ook...
Nee dat is hier in ieder geval niet zo bij de Plus, ik heb dat een keer gezien naast me die persoon moest alsnog het product scannen en mocht gewoon doorquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:54 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Is dat echt zo?
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik bij een controle iets niet gescand had.
Maar moet je dan gelijk mee naar achteren en word de politie direct ingeschakeld?
Dan ga ik toch maar bij de kassa staan als dat zo is
En dat gebeurd dan ook niet als je een keer wat vergeet te scannen. De medewerkers zijn echt wel in staat om een schifting te maken tussen een foutje of opzettelijk. Als jij voor 100 euro boodschappen komt afrekenen en je bent een blikje tomatenpuree van 35 cent vergeten dan is dat een ander verhaal dan als je 25 euro komt afrekenen en voor 75 euro ingescande artikelen mee wil nemen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zouden ze er bij Jumbo ook zo over denken wat betreft het geld wat van Eerd probeerde wit te wassen?quote:
Zal in de meeste gevallen wel meevallen. Tenzij je "toevallig" vergeten bent om de stapel biefstukken te scannen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:54 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Is dat echt zo?
Maar moet je dan gelijk mee naar achteren en word de politie direct ingeschakeld?
Zodat ik weer moet wachten op trage bejaarden die een uur doen over het inpakken van hun boodschappen en gepast contant betalen? Nee dankje.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
En een stukje Amsterdammer van ¤13,25?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:58 schreef GereDathan het volgende:
[..]
En dat gebeurd dan ook niet als je een keer wat vergeet te scannen. De medewerkers zijn echt wel in staat om een schifting te maken tussen een foutje of opzettelijk. Als jij voor 100 euro boodschappen komt afrekenen en je bent een blikje tomatenpuree van 35 cent vergeten dan is dat een ander verhaal dan als je 25 euro komt afrekenen en voor 75 euro ingescande artikelen mee wil nemen.
quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zodat ik weer moet wachten trage bejaarden die een uur doen over het inpakken van hun boodschappen en gepast contant betalen? Nee dankje.
In welke context? Want ik ben het er bijvoorbeeld ook niet mee eens dat je een Boeing 777 zou stelen bij de Jumbo.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En een stukje Amsterdammer van ¤13,25?
Daar hebben ze natuurlijk een bepaalde foutmarge en opzettelijke diefstal bij ingecalculeerd. Misschien hebben ze dat verkeerd ingeschat en bijt het ze nu in de bips.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Zo werkt het niet. Vooral niet als je maar een product bent vergeten. Op zijn slechts krijg je dan een pandverbod. Iets vergeten te scannen terwijl je nog niet hebt betaald voor alle boodschappen is geen diefstal. Daar komt de politie ook niet voor opdraven.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dan zullen weer minder mensen van de zelfscan gebruik gaan makenquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:04 schreef GereDathan het volgende:
Overigens is wat mij betreft de beste oplossing om diefstal bij zelfscan te beperken: zelfscan verplicht koppelen aan je Jumbo account. Zonder Jumbo account geen handscanner. En dan kan er eenvoudig bijgehouden worden hoe vaak je gecontroleerd bent en wat het resultaat van de controle was. Daarmee kan je als klant dan een track-record opbouwen en het aantal controles op termijn fors verminderen.
Hoewel ik ook geen medelijden heb met de Jumbo an sich, ze verdienen schofterig veel geld over de rug van klanten én leveranciers, ben ik het er wel 100% mee eens dat ze de winkeldiefstal willen stoppen. Als je de boodschappen bij de Jumbo niet kan of wil betalen dan heb je daar niets te zoeken. Wat overigens niet alleen voor de Jumbo geldt natuurlijk.
Er zijn veel betere oplossingen denkbaar. Bijvoorbeeld een optie dat je vooraf zou kunnen bestellen en betalen en dan de boodschappen zo kan oppikken bij de supermarkt. Of nog gekker, dat je vooraf kan bestellen en betalen en dat ze het gewoon thuis komen brengen. Wat een vooruitgang zou dat zijn zeg!quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
ik heb wel een oplossing voor de Jumbo:
Stel dat je nu bij de uitgang van de winkel een lopende band plaatst waar mensen hun boodschappen op kunnen leggen. Een professional scant dan al die producten secuur in, klant legt de producten weer terug in de winkelkar of in een tas/krat, klant betaalt het eindbedrag en loopt zo naar buiten.
Je wordt bij de snelkassa betrapt op het niet scannen van een stukje Amsterdammer van ¤13,25.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:05 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In welke context? Want ik ben het er bijvoorbeeld ook niet mee eens dat je een Boeing 777 zou stelen bij de Jumbo.
Dat kan, maar daar zie ik geen probleem in. Dan moet er 1 kassa bij wellicht, maar dat is nog steeds een stuk minder dan voorheen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:06 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan zullen weer minder mensen van de zelfscan gebruik gaan maken
Nogmaals, in welke context.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je wordt bij de snelkassa betrapt op het niet scannen van een stukje Amsterdammer van ¤13,25.
Is dat diefstal of een fout?
Dit is exact de reden dat ik de zelfscan niet gebruik. Ik heb weinig zin om ze werk uit handen te nemen en daarbij ook nog het risico te lopen als crimineel behandeld te worden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Geen verrassing dat het marktaandeel zo is gekrompen. Jumbo is een dure supermarkt vergelijkbaar met de AH, met slechtere aanbiedingen dan de AH. Ze hebben bijvoorbeeld vrijwel nooit 1+1 gratis acties.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
ik zie hier trouwens toch ook wat nieuws waar het AD het niet over heeft
https://www.volkskrant.nl(...)rktaandeel~bbbe4250/
Namelijk dat Jumbos marktaandeel 21% gekrompen is.
Ik heb dat nu een aantal keer gedaan maar je krijgt altijd aan de deur pas te horen dat 1 artikel (vaak brood) niet leverbaar was. Dan moet je alsnog zelf naar de supermarkt, dus dat doe ik inmiddels ook maar weer.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:06 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Er zijn veel betere oplossingen denkbaar. Bijvoorbeeld een optie dat je vooraf zou kunnen bestellen en betalen en dan de boodschappen zo kan oppikken bij de supermarkt. Of nog gekker, dat je vooraf kan bestellen en betalen en dat ze het gewoon thuis komen brengen. Wat een vooruitgang zou dat zijn zeg!
Ze lijken er alleen niet van te leren. Eerst verhogen ze het aantal controles waardoor er meer controlemedewerkers nodig zijn en de besparing op personeel teniet wordt gedaan en nu gaat men weer allerlei dure camerasystemen ophangen in de winkel.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:06 schreef nixxx het volgende:
[..]
Daar hebben ze natuurlijk een bepaalde foutmarge en opzettelijke diefstal bij ingecalculeerd. Misschien hebben ze dat verkeerd ingeschat en bijt het ze nu in de bips.
Maakt het uit of een niet gescand product in het zicht ligt of onderop?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Nogmaals, in welke context.
Ik zal je helpen om je gezuig voor te zijn. Is dat stukje onderdeel van 300 euro boodschappen en ligt het bovenop in het zicht of is er slechts een pakje kauwgom van 1,50 wat wel afgerekend wordt?
Alleen Kies en Mix waarbij je vervolgens weer goed op moet letten of producten er wel bij horenquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Geen verrassing dat het marktaandeel zo is gekrompen. Jumbo is een dure supermarkt vergelijkbaar met de AH, met slechtere aanbiedingen dan de AH. Ze hebben bijvoorbeeld vrijwel nooit 1+1 gratis acties.
Daar worden je boodschappen ook duurder vanquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
ik heb wel een oplossing voor de Jumbo:
Stel dat je nu bij de uitgang van de winkel een lopende band plaatst waar mensen hun boodschappen op kunnen leggen. Een professional scant dan al die producten secuur in, klant legt de producten weer terug in de winkelkar of in een tas/krat, klant betaalt het eindbedrag en loopt zo naar buiten.
Die ervaring heb ik niet, al zal ik niet zeggen dat wij nooit iets missen cq. fout geleverd krijgen. Maar zeker 99% gaat goed bij Picnic hier. En ook moet ik erbij zeggen dat wij lang niet alles bij de supermarkt halen. Brood bij de bakker (die bezorgt sowieso niet) en groente, fruit en eieren bij de lokale boer (soort van schuur met allerlei producten, bezorgen ook niet). Het meeste wat wij bestellen zijn houdbare producten, die zijn over het algemeen wel op voorraad en worden netjes geleverd (of een vervangend artikel).quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb dat nu een aantal keer gedaan maar je krijgt altijd aan de deur pas te horen dat 1 artikel (vaak brood) niet leverbaar was. Dan moet je alsnog zelf naar de supermarkt, dus dat doe ik inmiddels ook maar weer.
Misschien ligt dat aan de vestiging maar het zorgt er wel voor dat ik er alleen in geval van nood nog gebruik van maak.
quote:Koninklijke Jumbo Food Groep heeft 2023 afgesloten met een totaalomzet van ¤ 11,02 miljard, een toename van 7,3% ten opzichte van 2022
quote:Een verlies door diefstal van 1% klinkt misschien niet zo veel, maar in ons geval gaat het dan om een bedrag van meer dan ¤100 miljoen per jaar.
Mijn boodschappen zijn sowieso duurder geworden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar worden je boodschappen ook duurder van
99% goed, betekent bij mij dat op 2x boodschappen doen 1 artikel er niet bij zit.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:12 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik niet, al zal ik niet zeggen dat wij nooit iets missen cq. fout geleverd krijgen. Maar zeker 99% gaat goed bij Picnic hier. En ook moet ik erbij zeggen dat wij lang niet alles bij de supermarkt halen. Brood bij de bakker (die bezorgt sowieso niet) en groente, fruit en eieren bij de lokale boer (soort van schuur met allerlei producten, bezorgen ook niet). Het meeste wat wij bestellen zijn houdbare producten, die zijn over het algemeen wel op voorraad en worden netjes geleverd (of een vervangend artikel).
Maar dat er verbeteringen mogelijk zijn, dat onderschrijf ik direct.
Nee, maar het invoeren van zelfscankassa's heeft in de gemiddelde winkel geleid tot een daling van pak 'm beet 15-20% aan gewerkte uren (niet de duurste uren, maar toch). Als die nog steeds betaald hadden moeten worden, dan waren je boodschappen ongetwijfeld nog duurder.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn boodschappen zijn sowieso duurder geworden.
Is het bij jouw zelfscan winkel goedkoper geworden?
Ik heb daar geen zicht op. Ik heb ook nog nooit een zelfscanner gebruikt bij een supermarkt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar het invoeren van zelfscankassa's heeft in de gemiddelde winkel geleid tot een daling van pak 'm beet 15-20% aan gewerkte uren (niet de duurste uren, maar toch). Als die nog steeds betaald hadden moeten worden, dan waren je boodschappen ongetwijfeld nog duurder.
wordquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:17 schreef Document1 het volgende:
Ik ga altijd langs de zelfscan en wordt bijna nooit gecontroleerd. Wat voor paupers zijn jullie dan?
Wel voor het algehele beeld om te bepalen of iets bewust of onbewust is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maakt het uit of een niet gescand product in het zicht ligt of onderop?
Ik heb het nergens over een handscanner. Ik heb het over de zelfscan waar je zelf je artikelen scant aan het einde van de winkel....quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zoals vaker verzin je maar weer wat om interessant te doen. Je weet pas na het inleveren van de handscanner of er een controle is. En daar kan je dan helemaal niets meer aan veranderen, er valt niks meer te checken. De handscanner krijgt dan opdracht om een X aantal artikelen te scannen en dat mag je lijdzaam ondergaan.
Ofwel: je bent dus afhankelijk van een inschatting of de politie gebeld wordt als je een oprechte fout maakt en je kan wegkomen met diefstal als je het met opzet doet en zorgt dat het maar een pakje kauwgom is tussen je boodschappen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wel voor het algehele beeld om te bepalen of iets bewust of onbewust is.
Als een niet gescande product in het zicht ligt en er 300 euro afgerekend wordt en verder niks mist dan neig ik al snel naar een foutje. Als het niet gescande artikel overduidelijk weggemoffeld is en er slechts een pakje kauwgom afgerekend wordt dan neig ik naar een opzettelijke actie.
In het eerste geval zou ik als winkel dus het niet gescande product laten afrekenen en een aantekening maken (in het Jumbo account bijvoorbeeld). In het 2e geval zou ik de politie inschakelen (en natuurlijk ook een aantekening).
Nuance en context bepaald of iets als een foutje gezien kan worden of als een opzettelijke actie. Maak je meerdere foutjes, hoe onbewust ook, dan neem je als winkel ook actie wat mij betreft (bijvoorbeeld vaker controle of zelfs een verbod op zelfscan of betreden van de winkel).
Ik bekijk het per keer. Van de 100 keer boodschappen bestellen gaat het dus 1 keer fout.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
99% goed, betekent bij mij dat op 2x boodschappen doen 1 artikel er niet bij zit.
Als je zo picky bent, waarom koop je dan brood bij een supermarkt?quote:En al ben ik wat "picky" met m'n keuze voor brood, ze bieden ook geen alternatief. Ze komen gewoon bezorgen met de melding dat het brood er niet is. Eigenlijk zou je ze alles weer mee terug moeten laten nemen zodat ze er (hopelijk) van leren maar dat zal in de praktijk wel betekenen dat ik op een "zwarte lijst" kom.
Hun marktaandeel is volgens dat artikel 1% gekrompen in 2023. Huidige marktaandeel is 21% tegen 35% van AH.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Geen verrassing dat het marktaandeel zo is gekrompen. Jumbo is een dure supermarkt vergelijkbaar met de AH, met slechtere aanbiedingen dan de AH. Ze hebben bijvoorbeeld vrijwel nooit 1+1 gratis acties.
Dan moet je dus geen fout maken, dat heb je volledig (letterlijk haha) zelf in de hand.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ofwel: je bent dus afhankelijk van een inschatting of de politie gebeld wordt als je een oprechte fout maakt en je kan wegkomen met diefstal als je het met opzet doet en zorgt dat het maar een pakje kauwgom is tussen je boodschappen.
Dat kan, dat is een keuze. Niets mis met die keuze toch?quote:Voor mij geen zelfscan.
Je word opeens afhankelijk van het inschattingsvermogen van een supermarktmedewerker. Die gok weiger ik te nemen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ofwel: je bent dus afhankelijk van een inschatting of de politie gebeld wordt als je een oprechte fout maakt en je kan wegkomen met diefstal als je het met opzet doet en zorgt dat het maar een pakje kauwgom is tussen je boodschappen.
Voor mij geen zelfscan.
En dan is het opeens anders? Niet dus. Ook dan weet je pas dat er controle is ná je alles gescand hebt en voor betalen kiest. Daar kan je dan ook niets meer aan veranderen. En bij twijfel kijken ze gewoon even op de camera terug.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over een handscanner. Ik heb het over de zelfscan waar je zelf je artikelen scant aan het einde van de winkel....
Echt, serieus...
Ik kom gemakkelijk aan 1% van de artikelen, niet van het aantal keren boodschappen doen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:22 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik bekijk het per keer. Van de 100 keer boodschappen bestellen gaat het dus 1 keer fout.
[..]
Omdat de bakker niet bezorgt.quote:Als je zo picky bent, waarom koop je dan brood bij een supermarkt?
Ik heb het idee dat ze bij mijn supermarkt de artikelen niet reserveren en gewoon een medewerker met een karretje door de winkel sturen en "ja, helaas, het brood is op".quote:Bij Picnic weet je het van te voren over het algemeen als iets niet voorradig is, dan kan je het simpelweg niet bestellen. Mocht het onverhoopt niet leverbaar zijn dan krijg je een vervangend product én je geld terug. En het kan ook voorkomen dat er geen vervangend product leverbaar is, dan krijg je enkel je geld terug. Gaat automatisch in de app en het is vooral een kostenpost voor Picnic. Het is ze er dus alles aan gelegen om correct en volledig te leveren.
Oh daar heb ik geen last van. Ik ben een keer iets vergeten maar dat had ik al heel snel door toen die mevrouw kwam en toen heb ik dat gewoon gezegd van hey volgens mij heb ik dat product helemaal niet gescand. 1 knop op dat apparaatje en het stond erbij op de bon.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
De grap is dat wanneer je wat meer boodschappen hebt, je meestal sneller bent wanneer je bij de gewone kassa aansluit dan bij de zelfscanner. Zo'n kassajuffrouw scant gemiddeld een stuk sneller. De zelfscanner lijkt alleen sneller omdat je daar zelf bezig bent terwijl je bij de kassa uit je neus staat te vreten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zodat ik weer moet wachten op trage bejaarden die een uur doen over het inpakken van hun boodschappen en gepast contant betalen? Nee dankje.
Jij zet op die plekken natuurlijk liever blanke, heteroseksuele, witte mannen van rond de 45 neer die een universitaire opleiding in de rechten hebben afgerond. Maar of dat nou gunstig is voor de prijzen, dat durf ik wel te betwijfelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:24 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Je word opeens afhankelijk van het inschattingsvermogen van een supermarktmedewerker. Die gok weiger ik te nemen.
Je zou natuurlijk ook gewoon die bejaarde vrouw of man voor jou even kunnen helpen om haar of zijn tas in te pakken. Zijn die mensen sneller weg en heb jij ook iets goeds gedaan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zodat ik weer moet wachten op trage bejaarden die een uur doen over het inpakken van hun boodschappen en gepast contant betalen? Nee dankje.
Waarom doe jij zo agressief en ben je alles in twijfels aan het trekken? Waarom zou ik interessant willen doen over een fucking zelfscan? En ja, ik bedoelde dat ik vaak alles na kijk voordat ik op betalen druk. Sorry my bad.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:24 schreef GereDathan het volgende:
[..]
En dan is het opeens anders? Niet dus. Ook dan weet je pas dat er controle is ná je alles gescand hebt en voor betalen kiest. Daar kan je dan ook niets meer aan veranderen. En bij twijfel kijken ze gewoon even op de camera terug.
Dat klinkt als een lokaal probleem, ik herken het niet van mijzelf en anderen in mijn omgeving.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kom gemakkelijk aan 1% van de artikelen, niet van het aantal keren boodschappen doen.
[..]
Dus zo picky ben je niet. Anders was je wel van je zolderkamertje gekomen om even langs de bakker te gaan.quote:Omdat de bakker niet bezorgt.
Ligt aan de winkel, elke winkelketen heeft het anders ingericht. Om het ontopic te houden, de Jumbo bezorgt vanuit een DC en als je bij de Jumbo bestelt en afhaalt dan wordt een deel vanuit het DC geleverd (houdbare producten) en deels door de lokale ondernemer (versproducten en eventuele missende producten).quote:Ik heb het idee dat ze bij mijn supermarkt de artikelen niet reserveren en gewoon een medewerker met een karretje door de winkel sturen en "ja, helaas, het brood is op".
En een andere keten bezorgt hier niet, als ik een paar straten verderop had gewoond dan wel
Omdat je zoals in ongeveer elk topic onzin aan het verspreiden bent om interessant te doen. Daar mag best wat van gezegd worden op zijn tijd. Al is het maar om te laten zien dat het onzin is wat je zegt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom doe jij zo agressief en ben je alles in twijfels aan het trekken?
Ik zou zeggen, werk eens aan je issues en dan zien we je wel weer terug
Ik weet niet of het zinvol is om je onschuld te proberen te bewijzen bij de politie.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Jij zet op die plekken natuurlijk liever blanke, heteroseksuele, witte mannen van rond de 45 neer die een universitaire opleiding in de rechten hebben afgerond. Maar of dat nou gunstig is voor de prijzen, dat durf ik wel te betwijfelen.
Overigens ben je dat dus niet en die gok neem je niet. De winkelmedewerker kan niks anders doen dan de politie bellen, als jij overtuigd bent dat je geen fout hebt gemaakt dan kan je dit eenvoudig uitleggen aan de politie toch?
Maar buiten dat, niemand verplicht je om aan zelfscan te doen. Er zijn meerdere andere mogelijkheden tenslotte.
Als ik zelf geen tijd heb om boodschappen te doen, heb ik ook geen tijd om naar de bakker te gaan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:29 schreef GereDathan het volgende:
Dus zo picky ben je niet. Anders was je wel van je zolderkamertje gekomen om even langs de bakker te gaan.
Dat is niet mijn ervaring. Bij de kassa heb ik vaak 4 - 6 mensen voor mij en moet ik de boodschappen na afrekenen nog inpakken. Met een zelfscan kan ik dat meteen al doen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De grap is dat wanneer je wat meer boodschappen hebt, je meestal sneller bent wanneer je bij de gewone kassa aansluit dan bij de zelfscanner. Zo'n kassajuffrouw scant gemiddeld een stuk sneller. De zelfscanner lijkt alleen sneller omdat je daar zelf bezig bent terwijl je bij de kassa uit je neus staat te vreten.
Ik wens niemand die macht te geven en al helemaal geen supermarktmedewerker. Ik kan best een fout maken en ik wens al klant niet bestraft te worden voor een fout. Vooral niet voor iets wat ik niet mijn taak vind.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Jij zet op die plekken natuurlijk liever blanke, heteroseksuele, witte mannen van rond de 45 neer die een universitaire opleiding in de rechten hebben afgerond. Maar of dat nou gunstig is voor de prijzen, dat durf ik wel te betwijfelen.
Overigens ben je dat dus niet en die gok neem je niet. De winkelmedewerker kan niks anders doen dan de politie bellen, als jij overtuigd bent dat je geen fout hebt gemaakt dan kan je dit eenvoudig uitleggen aan de politie toch?
Maar buiten dat, niemand verplicht je om aan zelfscan te doen. Er zijn meerdere andere mogelijkheden tenslotte.
Complotdenkertje gespot?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zinvol is om je onschuld te proberen te bewijzen bij de politie.
De algemene tip is "praat niet met de politie".
Maar dan ga je niet in discussie. Uiteindelijk komt het vanzelf voor de rechter. Doe je daar je verhaal toch? Dan komt het allemaal op zijn pootjes terecht, eind goed al goed.quote:Als de winkel aangifte doet dan valt er weinig te discussiëren.
Hier bij de Dirk mogen ze weleens gaan handhaven op een maximum aantal artikelen bij de zelfscan, want mensen staan gewoon meer dan 30 dingen te scannen daar met een enorme rij erachter. En dan zijn ze klaar en komt er controle waarbij ze alles opnieuw gaan scannen, als ik bij de enige kassa was gaan staan achter mensen met 4 volle karren was ik nog eerder buiten geweestquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Er is hier vaak nog maar 1 gewone kassa open en altijd als ik in de supermarkt ben staan alle bejaarden daar in de rij.
Kies dan toch 9/10x voor snelheid.
En ik scan het meestal pas bij de zelfscankassa, dan valt het nog wel wat mee. Met zo'n handscanner word ik sowieso zenuwachtig.
Daar zitten de meeste helemaal niet op te wachten. Krijg je een opmerking waar ik me mee bemoei en dat ze het zelf wel kunnen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:28 schreef Ama het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook gewoon die bejaarde vrouw of man voor jou even kunnen helpen om haar of zijn tas in te pakken. Zijn die mensen sneller weg en heb jij ook iets goeds gedaan.
Als je geen tijd wil maken dan ben je dus niet picky. Want sowieso moet je alsnog naar de supermarkt omdat je geliefde brood mist. Had je net zo goed naar de bakker kunnen fietsen, had net zoveel tijd gekost en minder frustratie maar bovenal brood wat eetbaar is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik zelf geen tijd heb om boodschappen te doen, heb ik ook geen tijd om naar de bakker te gaan.
Als ik wel tijd heb om naar de bakker te gaan, kan ik m'n boodschappen ook wel zelf doen.
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.
Haha geen tijd hebben om naar de bakker te gaanquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik zelf geen tijd heb om boodschappen te doen, heb ik ook geen tijd om naar de bakker te gaan.
Als ik wel tijd heb om naar de bakker te gaan, kan ik m'n boodschappen ook wel zelf doen.
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.
dan ga je lekker niet naar de zelfscan als je zelf die verantwoordelijkheid en macht kennelijk ook niet aankan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:34 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik wens niemand die macht te geven en al helemaal geen supermarktmedewerker. Ik kan best een fout maken en ik wens al klant niet bestraft te worden voor een fout. Vooral niet voor iets wat ik niet mijn taak vind.
Wat een moeilijk leven zal je hebben met een dergelijke instelling, maar gelukkig kies je er zelf voor allemaal. Niemand verplicht je tot iets en ik begrijp ook niet waarom je dan in dit topic post over iets wat je toch nooit zal meemaken?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:34 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik wens niemand die macht te geven en al helemaal geen supermarktmedewerker. Ik kan best een fout maken en ik wens al klant niet bestraft te worden voor een fout. Vooral niet voor iets wat ik niet mijn taak vind.
Heb ik echt nooit last van als ik vraag of ik even kan helpen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daar zitten de meeste helemaal niet op te wachten. Krijg je een opmerking waar ik me mee bemoei en dat ze het zelf wel kunnen.
Nee hoor want het maken van een fout is gewoon gelijk aan winkeldiefstal dus de rechter zal je veroordelen. Dus helaas.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:34 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Complotdenkertje gespot?
[..]
Maar dan ga je niet in discussie. Uiteindelijk komt het vanzelf voor de rechter. Doe je daar je verhaal toch? Dan komt het allemaal op zijn pootjes terecht, eind goed al goed.
Dat heeft niets met "complotdenken" te maken. De politie maakt het niet uit of je schuldig bent of niet.quote:
Ja lekker, voor de rechter omdat je bij de zelfscan een foutje maakte. Dat bespaart echt een hoop tijd en gedoe.quote:Maar dan ga je niet in discussie. Uiteindelijk komt het vanzelf voor de rechter. Doe je daar je verhaal toch? Dan komt het allemaal op zijn pootjes terecht, eind goed al goed.
Ik heb het meerdere keren meegemaakt dus vraag het niet meer.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:36 schreef Ama het volgende:
[..]
Heb ik echt nooit last van als ik vraag of ik even kan helpen.
En ben je eventueel nog medeplichtig ook want bejaarden jatten net zo hard mee als andere burgers alleen doen zij net of ze seniel zijn als ze worden betrapt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daar zitten de meeste helemaal niet op te wachten. Krijg je een opmerking waar ik me mee bemoei en dat ze het zelf wel kunnen.
Nee joh. Er is pas sprake van diefstal als je het oogmerk had om iets te stellen. Bij het maken van een fout is dat er niet en wordt dus niet voldaan aan de tenlastelegging en zal de rechter je niet veroordelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:36 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nee hoor want het maken van een fout is gewoon gelijk aan winkeldiefstal dus de rechter zal je veroordelen. Dus helaas.
Voel je jezelf aangesproken ofzo....quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dan ga je lekker niet naar de zelfscan als je zelf die verantwoordelijkheid en macht kennelijk ook niet aankan.
Maar leg de schuld lekker bij iemand anders
Eerst krijgen vrouwen alle vrijheid en daarna zeiken als ze verkracht worden. Eigen schuld toch?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:40 schreef Farenji het volgende:
Eerst alle taken van de cassiere outsourcen naar je klanten, en dan boos worden dat die klanten dat niet allemaal gratis willen doen
En wanneer is het niet afrekenen van een artikel een fout?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee joh. Er is pas sprake van diefstal als je het oogmerk had om iets te stellen. Bij het maken van een fout is dat er niet en wordt dus niet voldaan aan de tenlastelegging en zal de rechter je niet veroordelen.
nee hoor. Jij wel zo te zien?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:41 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Voel je jezelf aangesproken ofzo....
Dit soort bullshit vergelijkingen zijn voor jouw rekening, gek.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:41 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Eerst krijgen vrouwen alle vrijheid en daarna zeiken als ze verkracht worden. Eigen schuld toch?
Ik gok dat jij geen advocaat bent... In theorie heb je gelijk echter is het voor de rechter onmogelijk om dit onderscheid te maken dus hij zal je gewoon veroordelen. Lees maar eens wat zaken terug.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee joh. Er is pas sprake van diefstal als je het oogmerk had om iets te stellen. Bij het maken van een fout is dat er niet en wordt dus niet voldaan aan de tenlastelegging en zal de rechter je niet veroordelen.
het principe is aardig hetzelfde, de gelegenheid pakken is kennelijk ok. Val je daar ff door de mand joh gek.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dit soort bullshit vergelijkingen zijn voor jouw rekening, gek.
Ik ben wel jurist. Mijn specialiteit is niet strafrecht, maar heb het wel een tijdens mijn studie gehad.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:43 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik gok dat jij geen advocaat bent... In theorie heb je gelijk echter is het voor de rechter onmogelijk om dit onderscheid te maken dus hij zal je gewoon veroordelen. Lees maar eens wat zaken terug.
Is je aan die zaken die gepubliceerd zijn ook iets opgevallen?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:43 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik gok dat jij geen advocaat bent... In theorie heb je gelijk echter is het voor de rechter onmogelijk om dit onderscheid te maken dus hij zal je gewoon veroordelen. Lees maar eens wat zaken terug.
Nee want hij kan dus je schuld niet bewijzen. Je bent ook pas strafbaar als je het poortje uitloopt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:43 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat is echt een misverstand hoor. De winkel uitlopen is zeker niet vereist voor een voltooide diefstal. Als jij iets in je binnenzak stopt zonder te zelfscannen zou je er al zomaar eens kunnen zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee want hij kan dus je schuld niet bewijzen. Je bent ook pas strafbaar als je het poortje uitloopt.
Shopping mall Filipijnen:quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:43 schreef Hexagon het volgende:
Gewoon iedereen die een fout heeft gemaakt bij de scan per direct standrechtelijk executeren. Dan leert men het wel af.
Uit de jurisprudentie hierover blijkt dat dit van feiten en omstandigheden afhangt. Als je meerdere producten niet hebt gescand bijvoorbeeld wordt eerder aangenomen dat er geen sprake is geweest van een fout of wanneer het een duur product is dat verstopt zat onder de tas.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En wanneer is het niet afrekenen van een artikel een fout?
Een rol drop? Een stuk kaas? Een krat bier onder je kar? Twee stukken kaas? Een pak wasmiddel? Alleen het 3e brood?
Gok het er maar op.
En dat kan je dus bij zowel een normale kassa als een zelfscan kassa doen. Bij de zelfscan zal het ook niet opvallen als je voldoende artikelen hebt, bij een controle pakken ze tenslotte enkel de artikelen die in het zicht liggen. Ze gaan niet je zakken leeghalen om dat ook te scannen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:47 schreef tizitl2 het volgende:
Grappig dat zovelen denken dat het alleen aan de zelfscankassa ligt.
Scanfouten zullen best eens gebeuren. Maar iemand die echt wil jatten stopt dat artikel gewoon in de winkel in zijn tas, rekent rustig wat andere dingen af bij de kassa of zelfscankassa en loopt vervolgens vrolijk naar buiten hoor
Je moet wel heel dom zijn als dief om de gejatte artikelen tussen de rest te leggen bij de steekproef.
Dat dus. En twijfel is vrijspreken geldt ook nog altijd. Als je de zaken bekijkt die gepubliceerd zijn dan zijn het vaak ook best wel extreme gevallen (van de 25 producten maar 3 gescand en dat werk).quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Uit de jurisprudentie hierover blijkt dat dit van feiten en omstandigheden afhangt. Als je meerdere producten niet hebt gescand bijvoorbeeld wordt eerder aangenomen dat er geen sprake is geweest van een fout of wanneer het een duur product is dat verstopt zat onder de tas.
De enige keer dat ik per ongeluk wel echt iets had gejat was ook niet bij de zelfscan idd. Product was onder mijn tas gegleden in de kar dus niet gezien toen ik spul op de band legde. Dus geloof idd best dat het probleem niet eens zo zeer de zelfscan alleen is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:47 schreef tizitl2 het volgende:
Grappig dat zovelen denken dat het alleen aan de zelfscankassa ligt.
Scanfouten zullen best eens gebeuren. Maar iemand die echt wil jatten stopt dat artikel gewoon in de winkel in zijn tas, rekent rustig wat andere dingen af bij de kassa of zelfscankassa en loopt vervolgens vrolijk naar buiten hoor
Je moet wel heel dom zijn als dief om de gejatte artikelen tussen de rest te leggen bij de steekproef.
In een paar minuten al aardig wat gevallen gevonden van mensen die een boete van 181 Euro en een winkelverbod van een jaar kregen vanwege een foutje bij de zelfscan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Uit de jurisprudentie hierover blijkt dat dit van feiten en omstandigheden afhangt. Als je meerdere producten niet hebt gescand bijvoorbeeld wordt eerder aangenomen dat er geen sprake is geweest van een fout of wanneer het een duur product is dat verstopt zat onder de tas.
Maar dat is een civiele kwestie. Geen strafzaak.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In een paar minuten al aardig wat gevallen gevonden van mensen die een boete van 181 Euro en een winkelverbod van een jaar kregen.
Deze bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1921916
Je kan me een hoop vertellen maar bij een gewone kassa is dat risico fors lager.
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Is het eindresultaat beter dan?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is een civiele kwestie. Geen strafzaak.
Je kan altijd de waarheid vertellen, dat kan niemand tegen je gebruiken als je niet liegt. Maar de politie zal je altijd vertellen dat je niets hoeft te verklaren en je kan beroepen op een advocaat. Heb je wel jezelf mee waarschijnlijk in deze, want dan mag je mee naar het bureau hoogstwaarschijnlijk. Nogal vervelend bij een foutje.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat heeft niets met "complotdenken" te maken. De politie maakt het niet uit of je schuldig bent of niet.
Je kunt je situatie alleen maar verslechteren door met ze te praten, aangezien ze alles wat je zegt later tegen je kunnen gebruiken. Daarom niet met de politie praten.
Een advocaat zal je vertellen dat je de waarheid moet vertellen. Gezond verstand is dat je niet steelt en als je een foutje maakt dat je dat gewoon eerlijk kan vertellen.quote:Dat is gezond verstand en dat zal een advocaat je ook vertellen.
[..]
Eigen keuze, niets mis mee voor de miljoenste keer.quote:Ja lekker, voor de rechter omdat je bij de zelfscan een foutje maakte. Dat bespaart echt een hoop tijd en gedoe.
Ik reken wel lekker af bij de kassa.
Juridisch is het nogal een verschil; het lever bijvoorbeeld geen aantekening op je jusdoc op. En als meneer dat voor de rechter had laten komen moest ik het ook nog maar zien.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is het eindresultaat beter dan?
(Gebruik maken van) zwijgrecht kan tegen je werken? Dat is iets nieuws.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:57 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je kan altijd de waarheid vertellen, dat kan niemand tegen je gebruiken als je niet liegt. Maar de politie zal je altijd vertellen dat je niets hoeft te verklaren en je kan beroepen op een advocaat. Heb je wel jezelf mee waarschijnlijk in deze, want dan mag je mee naar het bureau hoogstwaarschijnlijk. Nogal vervelend bij een foutje.
[..]
Een advocaat zal je vertellen dat je de waarheid moet vertellen. Gezond verstand is dat je niet steelt en als je een foutje maakt dat je dat gewoon eerlijk kan vertellen.
Zwijgrecht kan ook goed tegen je werken, zeker als het om een foutje gaat. Waarom zou je over een foutje liegen of zwijgen tenslotte. Dan zal de rechter uitgaan van opzet en ben je dus de spreekwoordelijke sjaak.
Nog beter is je spullen op de band gooien en de caissière het laten scannen.quote:Nog beter is gewoon goed scannen en als je dat niet kan gebruik maken van een normale kassa met een medewerker. Ben je alle problemen voor.
[..]
Eigen keuze, niets mis mee voor de miljoenste keer.
Niemand, diefstal is een opzetdelict. Oogmerk zelfs. Je moet echt willen jatten. Per ongeluk iets meenemen is geen diefstal.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?
Toevallig een bakje sushi?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef Ama het volgende:
[..]
De enige keer dat ik per ongeluk wel echt iets had gejat was ook niet bij de zelfscan idd. Product was onder mijn tas gegleden in de kar dus niet gezien toen ik spul op de band legde. Dus geloof idd best dat het probleem niet eens zo zeer de zelfscan alleen is.
Als de caissière het vergeet of niet juist doet en jij hebt de artikelen wel op de juiste manier aangeboden dan lijkt het mij nooit onder diefstal te kunnen vallen. Dat is ook eenvoudig terug te zien op camera beelden indien nodig.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik vraag me af als de kassière vergeten is iets te scannen, of je dan ook een winkeldief bent. Of is zij dat dan?
Maar dat geldt dan toch ook voor de zelfscankassa's. Daar kun je het enkel het feit dat er iets niet gescand is niet meteen tot diefstal bestempelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niemand, diefstal is een opzetdelict. Oogmerk zelfs. Je moet echt willen jatten. Per ongeluk iets meenemen is geen diefstal.
Ja dat laatste wel, de cayennepeper bij de plus scant bijvoorbeeld zelden goed bij de zelfscan of normale kassa.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel meer fouten worden gemaakt (scan die niet lukte bijvoorbeeld)
Als jij geen tekst en uitlegt geeft, dus je beroept op zwijgrecht, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen met enkel het verhaal van de andere kant en de feiten. En feit is dat je iets mee wilde nemen waarvoor je niet ging betalen en dat is diefstal, dus werkt het zwijgrecht tegen je. Want als je netjes het verhaal had verteld hoe het echt ging dan was dat op zijn minst meegenomen in het oordeel van de rechter.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
(Gebruik maken van) zwijgrecht kan tegen je werken? Dat is iets nieuws.
[..]
Het allerbeste is begrijpend leren lezen natuurlijk, daarom ga ik vanaf nu niet meer op je gezuig in en mag je het lekker uitzoeken verder.quote:Nog beter is je spullen op de band gooien en de caissière het laten scannen.
Jaren geleden was dat met flessen frisdrank van de Jumbo ook. Stond een hele grote streepjescode op die amper gescand kon worden door de handscanner (kassa vond het wel prima), dat is ook snel aangepast haha.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ja dat laatste wel, de cayennepeper bij de plus scant bijvoorbeeld zelden goed bij de zelfscan of normale kassa.
Dat weten ze allemaal ook al driekwart jaar en toch lukt het ze niet er een normale scancode op te zetten
Ik snap nog steeds niet waarom het er is. Een oplossing voor een niet bestaand probleem.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Je verdraait het nu een beetje. Ik zeg dat je niet met de politie moet praten en dus gebruik moet maken van je zwijgrecht. Met een advocaat erbij ligt dat anders en bij de rechter uiteraard ook, afhankelijk van het advies van je advocaat.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:04 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als jij geen tekst en uitlegt geeft, dus je beroept op zwijgrecht, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen met enkel het verhaal van de andere kant en de feiten.
In beide gevallen gaat het hier niet om aan het licht komen van niet-gescande producten bij de zelfscankassa maar zijn medewerkers bij het door de klant verlaten van de winkel achter de klant aangegaan. ZIj hadden dus blijkbaar iets verdachts waargenomen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In een paar minuten al aardig wat gevallen gevonden van mensen die een boete van 181 Euro en een winkelverbod van een jaar kregen vanwege een foutje bij de zelfscan.
Deze bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1921916
https://www.maxmeldpunt.nl/geld/het-gevaar-van-de-zelfscankassa/
Je kan me een hoop vertellen maar bij een gewone kassa is dat risico fors lager.
Ze kunnen alleen iets "verdachts" waarnemen als ze iets gezien hebben. Dus als ze niets gezien hebben en je hebt geen controle, dan is het een foutje waar je thuis (misschien) pas achter komt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In beide gevallen gaat het hier niet om aan het licht komen van niet-gescande producten bij de zelfscankassa maar zijn medewerkers bij het door de klant verlaten van de winkel achter de klant aangegaan. ZIj hadden dus blijkbaar iets verdachts waargenomen.
Ik heb een kleine supermarkt vlakbij een bejaardencentrum, dat ding is echt een uitkomst.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:07 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom het er is. Een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Alle complexiteit, overhead en diefstal door de zelfscan kan toch nooit opboksen door paar cassieres die het minimumloon krijgen?
Ze hebben blijkbaar het niet scannen van boodschappen waargenomen, dat is wat anders dan bij een controle met zo'n blieper erachter komen dat er producten niet gescand zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze kunnen alleen iets "verdachts" waarnemen als ze iets gezien hebben. Dus als ze niets gezien hebben en je hebt geen controle, dan is het een foutje waar je thuis (misschien) pas achter komt.
Het is heel random en een kwestie van pech of geluk, blijkbaar.
Als winkeldiefstal toeneemt door zelfscan, dan neemt het percentage door personeel uiteraard af.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar we hebben het wel over klanten, maar hoe zit het met het personeel?
In dit artikel staat dat 40% van de derving veroorzaakt wordt door personeel.
https://www.maatbeveiliging.nl/derving/
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je bij de controle gepakt wordt en je zou toch per ongeluk een product vergeten zijn te scannen kun je direct even mee naar achteren lopen en is de politie al onderweg.
Maar ook dat kan een fout of opzet zijn. Dat maakt voor het eindresultaat, "iets dat niet gescand is" niet uit natuurlijk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ze hebben blijkbaar het niet scannen van boodschappen waargenomen.
Maar dan gaan ze er dus vanuit dat er een foutje is gemaakt en er niet vanuit dat het diefstal is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.
Ik vind het ook dubieus trouwens, dit is niet meer 'betrappen op het moment zelf'.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook dat kan een fout of opzet zijn. Dat maakt voor het eindresultaat, "iets dat niet gescand is" niet uit natuurlijk.
Ohja moet hier ook bij de Jumbo idd. Dirk is gelukkig wat makkelijker, die scannen het product voor je zodat het er alsnog bij komt te staan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn vrouw had dat een keer en toen moest ze naar de reguliere kassa. Meer niet.
Het kan handig zijn, maar in principe kun je ook gewoon leren goed op en af te schalen met je cassieres.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:12 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik heb een kleine supermarkt vlakbij een bejaardencentrum, dat ding is echt een uitkomst.
Kan nu gewoon ff vlug een paar artikelen halen en snel scannen in plaats van vast te staan in een file achter een bejaarde met een gigantische kar met de handelingssnelheid van een mossel.
Ik heb meestal max 10 artikelen en die zelf even snel scannen en weer door is echt veel fijner dan elke keer in de rij die er vroeger stond.
O, ik probeer je ook niet te overtuigen hoor! Er zijn vrij veel mensen die liever in de rij staan, dus zo gek is dat niet.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan gaan ze er dus vanuit dat er een foutje is gemaakt en er niet vanuit dat het diefstal is.
Het blijft afhankelijk van de inschatting van het personeel.
Ik zie voor mijn rechtspositie geen enkel voordeel in de zelfscan. Alle verantwoordelijkheid wordt bij mij als klant gelegd. Ik hou het daarom bij een normale kassa.
De producten kun je niet scannen maar de verpakking welquote:Op woensdag 3 januari 2024 12:33 schreef Zorro het volgende:
"Is het gelukt om alles te scannen?"
Ik zeg altijd "Dat gaan we nou zien he".
Heb ik iig niet mezelf vastgelegd
Idiote is dat ze dat ook vragen als je daar met 3 producten staat
Arme Jumbo, dat zijn natuurlijk miljoenenverliezen.quote:
Zelfscan is dan ook niet enkel in het leven geroepen als kostenbesparing op personeelskosten. Het is voor een groot deel ook gemak en snelheidswinst voor de klant. Met name als er gebruik wordt gemaakt van handscanners en de boodschappen direct de tas/krat in gaan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:03 schreef Idisrom het volgende:
Voor dat geld aan omzetverlies kun je ook 5 miljoen extra uren aan kassières en andere medewerkers besteden.
Dat is per Jumbo supermarkt meer dan vier full time medewerkers op jaarbasis.
De oude Jumbo formule was dat je gratis boodschappen kreeg als niet alle kassas open waren en je als nummer 4 in de rij aansloot.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:34 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
O, ik probeer je ook niet te overtuigen hoor! Er zijn vrij veel mensen die liever in de rij staan, dus zo gek is dat niet.
Waar veel gedoe over was, want mensen dachten vaak dat de persoon die op dat moment geholpen wordt meetelde, wat dus niet zo was. En als er een kassa bij werd geroepen telde het ook al niet meer.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De oude Jumbo formule was dat je gratis boodschappen kreeg als niet alle kassas open waren en je als nummer 4 in de rij aansloot.
Die plus bij mij is niet zo groot, ze hadden maar 3 kassa's en zon serviceding.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het kan handig zijn, maar in principe kun je ook gewoon leren goed op en af te schalen met je cassieres.
Bij de AH in mijn buurt lijk je nu in plaats van cassieres fulltime overzichthouders te hebben. Staan daar een beetje de hele dag. Ook zijn vaak maar een aantal zelfscankassas operationeel en sta je alsnog te wachten, omdat het anders te veel is om in de gaten te houden door de overzichthouders waarschijnlijkHet is een verkapte bezuinigingsmaatregel wat gewoonweg ineffectief blijkt.
Die 100 miljoen is het totaal aan gederfde inkomsten door diefstal, niet de meerkosten aan diefstal door de zelfscan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:12 schreef ZanneG het volgende:
Als er echt voor 100 miljoen euro wordt gestolen uit de jumbo zaken dan kunnen ze beter terug gaan naar het oude kassa systeem.
Dan heeft zelfscannen dus geen meerwaarde.
Ik gebruik de zelfscan regelmatig maar als het er niet is dan vind ik dat ook prima, het is niet perse nodig.
Winkels als Aldi en Lidll hebben geen zelfscan en daar is het nog steeds altijd druk
Geen zelfscans meer in pauper wijkenquote:Op woensdag 3 januari 2024 13:12 schreef ZanneG het volgende:
Als er echt voor 100 miljoen euro wordt gestolen uit de jumbo zaken dan kunnen ze beter terug gaan naar het oude kassa systeem.
Oh wanneer ik maar een paar producten heb en er geen medewerker in 2 minuten komt dan loop ik naar een andere terminal en herhaal ik het scannen nog een keer.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:28 schreef Zana het volgende:
Bij onze Jumbo krijg je nog een spaarkaart voor een gratis product, en elke keer als je gecontroleerd wordt een stempel. Dat heeft nog iets "positiefs".
Bij andere supermarkten moet je soms heel lang wachten voordat überhaupt een medewerker komt als het op dat moment niet druk is in de winkel, want dan staat er geen medewerker bij de zelfscankassa's. En ik heb al zo vaak controle gehad met maar één of twee producten...ik maak mij er niet meer druk om. Echt vervelend is, wanneer meerdere kassa's op hetzelfde moment gecontroleerd moeten worden, dan sta je daar te wachten voordat ze met de mensen met de volle winkelwagens klaar zijn. Of dat je een product wilt verwijderen, omdat je niet het juiste product hebt gekozen, en daarvoor eerst een medewerker moet komen.
Bij ons is vaak maar nog één echte kassa bezet in supermarkten met zelfscankassa's en daar staat meestal een rij met volle karren, dus met weinig boodschappen niet echt een alternatief, dan ga ik toch langs de zelfscan.
Laatst was ik nog verbaasd dat ze bij de Albert Heijn, die toch meer het imago heeft een servicesupermarkt te zijn, het aantal zelfscankassa's significant hadden verhoogd, terwijl andere supermarkten nog steeds alleen maar gewone kassa's hebben.
Aan handscanners heb ik een hekel, daar ben ik echt bang dat ik vergeet te scannen of dubbel scan. En die kleine schermpjes zijn ook niet echt overzichtelijk. Ook met kindern is dat zo een ding, die vinden dat natuurlijk hartstikke leuk om te doen, maar dan is het echt goed opletten.
En ondanks dat het aanzienlijk deel van de niet deugende bevolking heel herkenbaar is, worden ze niet gestoord bij het vermenigvuldigen van zichzelf.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:57 schreef Confetti het volgende:
Een aanzienlijk deel van de bevolking deugt niet en verdient repressie.
Nee, (helaas) regelmatig meegemaakt dat ik vergeten ben om iets te scannen. Vaak dat je meerdere items van een product koopt en er vergeet van het "1" over te zetten naar "2,3,4" items. Het wordt gecorrigeerd naar juiste aantal en je moet het juiste bedrag afrekenen. Je krijgt wel even wat vaker controle na zoiets, maar als het dan weer een paar keer goed is gegaan, wordt dat weer minder. Als het te vaak voorkomt, kun je toestemming verliezen om uberhaupt te mogen zelfscannen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:54 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Is dat echt zo?
"Het Volk" wil dit juist graag.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:57 schreef Confetti het volgende:
Mooi voorbeeld waarom het volk wantrouwt moet worden. Zou de overheid ook moeten doen.
Een aanzienlijk deel van de bevolking deugt niet en verdient repressie.
Jawel hoor, minstens 2 filialen van de Lidl met een zelfscan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:12 schreef ZanneG het volgende:
Ik gebruik de zelfscan regelmatig maar als het er niet is dan vind ik dat ook prima, het is niet perse nodig.
Winkels als Aldi en Lidll hebben geen zelfscan en daar is het nog steeds altijd druk
Lidl heeft al langer zelfscankassa's ja. Geldt bijvoorbeeld ook voor een Coop.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:45 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Jawel hoor, minstens 2 filialen van de Lidl met een zelfscan.
De Lidl in Amsterdam, Sara Burgerhartstraat
en weer heel toevallig in Amsterdam, de Lidl August Allebéplein
De Jumbo is de dichtsbijzijnste supermarkt en verder prima voor de boodscahppen die ik nodig heb.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:46 schreef capricia het volgende:
Sinds ze de 7 zekerheden hebben afgeschaft eind vorig jaar, ben ik niet 1 keer meer geweest.
Vooral die garantie van 'vers is vers' (dat je een gratis goed product mee kon nemen als iets over datum was), gebruikte ik vaak.
Nu liggen alle over datum produkten gewoon weg te rotten in die Jumbo.
En jij @:inbox Ga jij nog naar de Jumbo?
Maar hoe onthouden ze dan wie een x iets vergeten is?quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Nee, (helaas) regelmatig meegemaakt dat ik vergeten ben om iets te scannen. Vaak dat je meerdere items van een product koopt en er vergeet van het "1" over te zetten naar "2,3,4" items. Het wordt gecorrigeerd naar juiste aantal en je moet het juiste bedrag afrekenen. Je krijgt wel even wat vaker controle na zoiets, maar als het dan weer een paar keer goed is gegaan, wordt dat weer minder. Als het te vaak voorkomt, kun je toestemming verliezen om uberhaupt te mogen zelfscannen.
Ik gebruik het bij AH met een bonuskaart en wel eens begrepen van zo'n meisje dat het daar wel op wordt bijgehouden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:06 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maar hoe onthouden ze dan wie een x iets vergeten is?
Ohh op die fiets, ja ik ga alleen naar Dirk en soms Jumbo haha.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:07 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Ik gebruik het bij AH met een bonuskaart en wel eens begrepen van zo'n meisje dat het daar wel op wordt bijgehouden.
Inmiddels met 3 verschillende woningen altijd Appie als dichtsbijzijnde supermarkt. Dan scannen vanuit de app o.b.v. vooraf aangemaakt boodschappenlijstje. Ideaalquote:Op woensdag 3 januari 2024 15:08 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Ohh op die fiets, ja ik ga alleen naar Dirk en soms Jumbo haha.
Dat soort acties gaan ze nu wel meer doen. Net als eurootje.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/quote:Klanten van Jumbo opgelet: supermarkt rekent vaakst hogere prijzen dan op prijskaartje
Klanten die elk bonnetje na aankoop controleren, doen dat vaak met een goede reden. Want supermarkten rekenen nogal eens de verkeerde prijs voor aanbiedingen. De supermarktketen Jumbo spant de kroon, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel. Bovendien waren de fouten die deze supermarkten maakten bijna altijd in het voordeel van de klant, net als bij Plus. De mysteryshoppers van de Consumentenbond betaalden bij Albert Heijn en Jumbo juist vaak een hogere prijs aan de kassa.
Jumbo maakte de meeste fouten. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt een andere prijs aan de kassa dan in de winkel. Albert Heijn ging 22 keer de mist in, Plus 17 keer. Ook in eerdere onderzoeken kwam Jumbo als slechtste uit de bus, aldus de Consumentenbond.
Het lijkt mij ook niet heel onopvallend, echter ken ik mensen (vaag) die dit deden.quote:
Weet ik niet, maar ik heb sterk de indruk dat het niet per ongeluk is. De AH had een tijdje terug een 10% korting die 8.8% bleek. Dat moet iemand in de computer hebben gezet lijkt me.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/
Over wat voor bedragen zou dit gaan op jaarbasis?
Als het foutjes zouden zijn zou het gemiddeld net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant moeten zijn lijkt me.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ik heb sterk de indruk dat het niet per ongeluk is. De AH had een tijdje terug een 10% korting die 8.8% bleek. Dat moet iemand in de computer hebben gezet lijkt me.
Niet als de steekproef alleen op aanbiedingen gegaan wordt. Dan is er een kans dat iemand vergeten is de aanbieding door te voeren en dat is altijd in het nadeel van de klant.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als het foutjes zouden zijn zou het gemiddeld net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant moeten zijn lijkt me.
Dan ga je naar een andere winkel, want dit is echt niet de standaard.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Toch vreemd dat volgens het artikel het prijsverschil bij Aldi en Lidl vaker in het voordeel van de klant zijn itt AH en Jumbo.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:32 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Niet als de steekproef alleen op aanbiedingen gegaan wordt. Dan is er een kans dat iemand vergeten is de aanbieding door te voeren en dat is altijd in het nadeel van de klant.
In dat geval zou bij een steekproef op afgelopen aanbiedingen van vorige week, zou dan een fout moeten komen die wel in het voordeel van de klant is.
Het idee van zelfscankassa's is gebaseerd op het extreem korten op personeelskosten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:05 schreef beantherio het volgende:
Het hele idee van zelfscankassa's is gebaseerd op de foutieve aanname dat alle mensen zich nog gedragen zoals in de jaren 50. Ik gedraag me wel zo maar het is me allang duidelijk dat dit voor lang niet iedereen geldt.
Heb ook geen zin in een winkelverbod want dan mot je ergens ander heen. (Verder uit de buurt.)quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Dit is ook diefstal. Want reken er maar op dat ze gokken dat mensen het pakken en niet kijken naar de bon. Of het laten zitten om naar de service balie te gaan, omdat ze daar weer moeten wachten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/economie/klanten-van-jumbo-opgelet-supermarkt-rekent-vaakst-hogere-prijzen-dan-op-prijskaartje~a740632a/
Vorig jaar betaalde Jumbo nog 26% aan winstbelastingen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:58 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
In 2022 maakte Jumbo een winst na belasting van ¤79,68 miljoen. Als je dan nagaat dat er voor ¤100 miljoen aan goederen gejat wordt dan is dat wel een gigantische hap uit de winst.
Bron: https://www.jumborapporta(...)jaarverslag_2022.pdf
Pagina 90
Dat dus. Volgens Ton van Veen bij het NOS Journaal is het een maatschappelijk probleem. Dat is misschien wel ten dele waar, maar het beveiligen van je eigen winkelnering is toch echt jouw probleem, niet dat van ons.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het idee van zelfscankassa's is gebaseerd op het extreem korten op personeelskosten.
1% van de omzet is niks vergeleken met welk bedrag personeelskosten je schrapt. Dat was het idee, gewoon een kosten-batenanalyse. Zoveel procent meer diefstal levert zoveel minder personeelskosten op, prima
En met zo'n zielig verhaaltje proberen ze zelfs nog sympathie te winnen.
quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:52 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Vorig jaar betaalde Jumbo nog 26% aan winstbelastingen.
Na de FIOD-inval is het dit jaar gedaald naar 12,5%
Ik ben bij de Jumbo niet zo lang geleden oprecht een pak eieren vergeten te scannen (wel vrij duur toevallig, 30 stuks 8 euro). Was niet veel aan de hand verder, werd alleen naar een normale kassa gestuurd met alles.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan ga je naar een andere winkel, want dit is echt niet de standaard.
Bangmakerij inderdaad. Erg overdreven.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan ga je naar een andere winkel, want dit is echt niet de standaard.
Vooral ook niet in discussie gaan met dat soort gasten...quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het idee van de zelfscankassa werkt gewoon niet in bepaalde buurten. Daar mag de zelfscankassa weggehaald worden want je komt er nooit uit met zulke 'klanten'.
Ze moeten niet zeuren Jumbo hanteert een betalingstermijn van 90 dagen aan hun leveranciersquote:
Na het lezen van van dit artikel vraag me af hoeveel het aan zelfscans ligt. Kledingwinkels en speelgoedzaken hebben 't meestal ook nietquote:Op woensdag 3 januari 2024 18:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het idee van de zelfscankassa werkt gewoon niet in bepaalde buurten. Daar mag de zelfscankassa weggehaald worden want je komt er nooit uit met zulke 'klanten'.
Zo simpel is het meestal. Als je iets vergeet en ze doen of je iets gestolen hebt, kom je daar nooit meer terugquote:Op woensdag 3 januari 2024 18:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik ben bij de Jumbo niet zo lang geleden oprecht een pak eieren vergeten te scannen (wel vrij duur toevallig, 30 stuks 8 euro). Was niet veel aan de hand verder, werd alleen naar een normale kassa gestuurd met alles.
Het is in zoverre een maatschappelijk probleem dat de samenleving criminaliteit acceptabel vinden als het onder de streep geld oplevert.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat dus. Volgens Ton van Veen bij het NOS Journaal is het een maatschappelijk probleem. Dat is misschien wel ten dele waar, maar het beveiligen van je eigen winkelnering is toch echt jouw probleem, niet dat van ons.
Heb 1 keer meegemaakt dat er een tweede gratis korting op een product zat dat ik vaak koop terwijl dit nergens was aangekondigd. Flinke voorraad ingeslagenquote:Op woensdag 3 januari 2024 16:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als het foutjes zouden zijn zou het gemiddeld net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant moeten zijn lijkt me.
Hele bergkast vol glijmiddel is ook niet alles.quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:18 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Heb 1 keer meegemaakt dat er een tweede gratis korting op een product zat dat ik vaak koop terwijl dit nergens was aangekondigd. Flinke voorraad ingeslagen
En als zakelijke klant moet je hun binnen 14 dagen betalen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:40 schreef halfway het volgende:
[..]
Ze moeten niet zeuren Jumbo hanteert een betalingstermijn van 90 dagen aan hun leveranciers
Jij als klant bent ook een zakelijke klant 🤔quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:59 schreef Donna het volgende:
[..]
En als zakelijke klant moet je hun binnen 14 dagen betalen.
Ja nou goed, maar online bestellen doe je als particulier niet via het knopje zakelijk. Je snapt heus wat ik bedoel.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:17 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Jij als klant bent ook een zakelijke klant 🤔
Daar heb je een punt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toch vreemd dat volgens het artikel het prijsverschil bij Aldi en Lidl vaker in het voordeel van de klant zijn itt AH en Jumbo.
Bron: https://www.foodpersonality.nl/branche-cijfers/branche-cijfers/17713/aart-van-haren-vomar-40-tot-50-winkeldiefstal-door-personeelquote:Aart van Haren (Vomar): 40 tot 50% winkeldiefstal door personeel
Door: Dave van Loon - 23 februari 2023 · leestijd 2 minuten - Branche & Cijfers
Vomar-directeur Aart van Haren zegt in een artikel in Het Financieele Dagblad van deze week dat hij – ‘al sinds ik in de detailhandel werk’ – hoort dat 40 tot 50% van alle winkeldiefstallen door het eigen personeel wordt gepleegd. Met die 40 tot 50% bedoelt hij niet direct de diefstal in Vomar, maar winkeldiefstal in de gehele detailhandel. En, zegt hij, ‘het zit niet ver van de waarheid’. Echter, hij wijst ook op Vomar zelf: “Wij hebben tienduizend mensen op de loonlijst, om de een of andere reden zijn daar mensen bij die toch wat meenemen.”
Nu gaat dat artikel vooral over diefstal in de hele detailhandel en toename van winkeldiefstal door de hoge prijzen en de inflatie, maar er komen ook mensen uit de supermarktsector aan bod. Er is een vrouw die een supermarkt heeft en niet bij naam genoemd wil worden. Ze loopt veel vaker in haar supermarkt rond dan voorheen, vanwege die diefstal, en ze heeft meer camera’s opgehangen. “Ik word steeds argwanender, zo langzamerhand heb ik ook ogen in mijn achterhoofd.” Waarom zij anoniem wil blijven? Ze wil niet dat haar klanten er via dat artikel achter komen dat ze zo wantrouwend is. Het uitgangspunt is dat ze ‘gastvrij’ wil zijn en als klanten erachter zouden komen wat zij ‘in dat artikel’ zegt, zou dat haar gastvrijheidsimago ondermijnen.
Van Haren van Vomar meldt dat de formule zelfs niet verder heeft geïnvesteerd in zelfscan. “Wij waren er laat mee, maar we hebben alweer besloten er een rem op te zetten.” Want? Hij noemt bijvoorbeeld studenten en andere groepen die er een sport van maken om zoveel mogelijk niet af te rekenen. O, en dan deze: een klant koopt één onbeduidend en goedkoop artikel en rekent dat af met zelfscan. Maar, er is een tweede klant, met een volle winkelwagen. En die horen bij elkaar. En als klant 1 met die uitgeprinte kassabon met code het poortje opent, rijdt klant 2 die volle kar er ook doorheen… (Foto: ‘zelfscansituatie’ in een verbouwde Albert Heijn, hier ziet een personeelslid duidelijk wat de klant doet en is de klant er zich van bewust dat zij gezien wordt, dat is zogezegd ‘die ideale situatie’ om diefstal bij zelfscan te voorkomen, fotobron: Albert Heijn.)
Mathijs Faassen, eigenaar van een Spar City in Zwolle en in Leeuwarden, vertelt de journalist van dienst in dat artikel dat hij even later moet terugbellen omdat ‘net op dat moment’ iemand in een van die Sparren op winkeldiefstal is betrapt. Naderhand blijkt: de jas vol met twee sixpacks Desperado, vier stukken kaas en vochtige doekjes, ter waarde van ¤ 38,-. Faassen: “Dat was de derde al vandaag.” In het stuk wordt nog gemeld dat er drie soorten winkeldieven zijn, althans, voor de gehele detailhandel.
Ten eerste met name jongeren die niet zozeer omwille van de buit stelen, maar veeleer omwille van de ‘de kick’. En die filmen hun eigen handelingen met hun telefoon, om dat op sociale media te laten zien.
Ten tweede dieven die eten en drinken stelen omwille van eigen gebruik, denk ook aan bijvoorbeeld alcoholische dranken. En in deze groep zitten ook dieven die zijn gaan stelen omdat de producten zo duur zijn geworden.
En ten derde bendes, die stelen om de gestolen waar zelf weer te verkopen. Zij maken gebruik van tassen waarin materiaal is gestopt waardoor detectiepoortjes niets kunnen signaleren. Of soms gebruiken ze geweld. En dan gaat het om duurdere artikelen, zoals merkkleding, elektronica en parfums. Bij deze groep moeten we ook denken aan bendes die een gesloten supermarkt binnengaan (door middel van vernielingen) om de tabaksartikelen of een groot deel daarvan te stelen.
Het blijkt ook dat winkeliers weinig actie ondernemen na een diefstal, omdat het in hun ogen zoveel rompslomp is en/of omdat de politie toch niet in actie komt omdat die zoveel andere zaken op te lossen heeft. Ene Arie van Os van ‘Service Organisatie Directe Aansprakelijkheid’ (afgekort: SODA), die winkeliers bijstaat in de afhandeling van winkeldiefstallen, meldt een jaarlijks aantal van 40.000 aangiften. Bij SODA zijn supermarkten, grootwinkelbedrijven en pompstations van oliebedrijven aangesloten. Volgens Van Os stijgt het aantal winkeldiefstallen niet alleen door de inflatie en de prijssstijgingen, maar ook omdat de detailhandel steeds meer moeite heeft om beveiligers en personeel in dienst te krijgen. “Personeel dat er nog wel is, is minder gemotiveerd. En als personeelsleden zich niet verbonden voelen met een winkel, wordt stelen makkelijker.”
Bericht uit 2022quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bij de AH kwam wel eens iets naar buiten (in het nieuws) dat een medewerker een koekje had genomen bij de bakkerij en dat die ook prompt ontslagen werd.quote:Op donderdag 4 januari 2024 04:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Bron: https://www.foodpersonality.nl/branche-cijfers/branche-cijfers/17713/aart-van-haren-vomar-40-tot-50-winkeldiefstal-door-personeel
'Vergeet' Jumbo er even bij te vermelden, maar ook bij het acht uur journaal gisteren sprak men er niet over.
Waarom zou winkeldiefstal de situatie voor andere klanten onveilig maken?quote:Op woensdag 3 januari 2024 09:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ik een veiligere omgeving voor medewerkers en klanten in de winkel wil creëren.
als een 'klant' is betrapt op winkeldiefstal, en de situatie dreigt te escaleren, dan kan er inderdaad zomaar een onschuldige andere klant slachtoffer worden. bijvoorbeeld door te zeggen 'hey gast doe effe relaxed'.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom zou winkeldiefstal de situatie voor andere klanten onveilig maken?
Even veel natuurlijk, waarom zou je van Rico Verhoeven in een Jumboshirtje minder stelen?quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
stelen via de zelfscan is een soort zwartrijden in de trein. de jeugd doet het gewoon, er is toch maar een lage kans op controle.
het zijn in de regel ook alleen maar jonge meiden die in zo'n supermarkt die controles moeten doen.
leuk experiment, vraag Rico Verhoeven een halve dag daar te staan en check dan hoeveel er gestolen is.
Ehmmm, ehmm... Ja!quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:22 schreef timmmmm het volgende:
...of denk je dat Rci Verhoeven in een Jumboshirt je ineens de tering inslaat wanneer je doet of je iets vergeten bent te scannen
Nogal vergezochtquote:Op donderdag 4 januari 2024 21:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
als een 'klant' is betrapt op winkeldiefstal, en de situatie dreigt te escaleren, dan kan er inderdaad zomaar een onschuldige andere klant slachtoffer worden. bijvoorbeeld door te zeggen 'hey gast doe effe relaxed'.
dan kan de winkeldiefstal plegende klant reageren in de trend van: "WAT ZEG JIJ? HOUD JE BEK!"
En je kunt ook zo gemakkelijk een mede-shopper (doorgaans een lager geplaatst roedellid) ff snel-snel langs de guns sturen als het erop lijkt dat je er niet uit gaat komen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:10 schreef Bocaj het volgende:
Walmart in de VS heeft een camerasysteem in hun winkels waar je U tegen zegt.
Je kunt ervan uitgaan dat ze daar alles zien wat je in die winkel doet.
Watte?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:44 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
En je kunt ook zo gemakkelijk een mede-shopper (doorgaans een lager geplaatst roedellid) ff snel-snel langs de guns sturen als het erop lijkt dat je er niet uit gaat komen.
Ja, dit kennen we nog niet in Holland. (Komt nog wel!)quote:
Roedellid?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:43 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja, dit kennen we nog niet in Holland. (Komt nog wel!)
quote:
Ander woord voor bijvoorbeeld een familielid!quote:Roedel is het begrip dat een groep honden, wolven, herten of ook gemzen aanduidt waar een sterke hiërarchie heerst. Ieder lid van de roedel weet zijn plaats in de hiërarchie. Wikipedia (NL)
In USA misschienquote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Ander woord voor bijvoorbeeld een familielid!
quote:VEGHEL | De Jumbo laat weten dat de extra maatregelen tegen winkeldiefstallen werken. In de eerste helft van dit jaar werd dertig procent minder gestolen dan vorig jaar.
De afgelopen maanden heeft Jumbo aandacht gevraagd voor de problemen waar medewerkers van de Veghelse supermarktketen op de winkelvloer mee te maken krijgen. Steeds vaker worden zij geconfronteerd met agressie en geweld en Jumbo liet begin dit jaar weten dat in veel winkels het verlies door gestolen producten zo’n één procent van de omzet bedraagt. Daarom kondigde het bedrijf aan verschillende maatregelen te nemen om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen. “En met resultaat. We merken dat collega’s een veiliger gevoel en meer begrip ervaren op de winkelvloer. Een veilige omgeving, voor zowel klant als collega, is ons belangrijkste uitgangspunt. Ook zien we dat de totale derving, waaronder derving vanuit winkeldiefstal, met ruim dertig procent is gedaald. Een aantal tests die we in een select aantal winkels hebben ingezet, laten we langer doorlopen om meer ervaring op te doen”, zegt Van Veen, CEO van Jumbo.
Winwiel
Jumbo controleert sinds januari 2024 klanten vaker bij de zelfscankassa’s en heeft meer camera’s in de winkels opgehangen. Verder wordt er in de supermarkt duidelijk gecommuniceerd dat klanten hun boodschappen moeten afrekenen en dat er wordt gecontroleerd. Klanten in Veghel reageren enthousiast op het zogenaamde ‘winwiel’. Dit rad van fortuin is terug te vinden bij de zelfscankassa’s. Klanten die een extra controle krijgen en alles netjes hebben afgerekend mogen aan het ‘winwiel’ draaien. Ze kunnen op die manier gratis producten winnen.
https://www.kliknieuwsveg(...)a-maatregelen-winwie
Leuk als je van zoetigheid houd.quote:Op donderdag 18 juli 2024 14:21 schreef Nober het volgende:
KICK
Veel minder diefstallen bij Jumbo na extra maatregelen, ‘winwiel’ valt in de smaak
[..]
Op woensdag 3 januari 2024 14:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |