Die aandacht is er nog steeds wel hoor, bijvoorbeeld die zaak van Carlo Heuvelman heeft (terecht) ziek veel aandacht gekregen in ongeveer alle media. Dit verhaal van de man met hondje is ook gewoon voorpaginanieuws in alle landelijke media, terwijl de politie nog helemaal geen uitspraken heeft gedaan over de toedracht.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:06 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Klopt Daniel bedoel ik
Dat was een heel grote landelijke zaak toen, media en stille tochten.
Nu staat er nog steeds een standbeeld of kunstwerk ter nagedachtenis op die plek.
Ik vind het verschil in aandacht opvallend.
Toen 20 jaar geleden zoiets gebeurde opende het journaal er mee, kranten stonden er vol van maar nu over deze man is er een klein krantenberichtje en meer ook niet.
Zwak whataboutism argumentquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:58 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik las laatst ook over criminelen die auto's gebruikten. Misschien ook maar verbieden. En drugstelers met waakhonden, dus misschien moeten honden ook wel verboden worden. Kan niet lang meer duren vrees ik.
Om dezelfde reden dat roken nog niet verboden is, het spekt elk jaar de staatskas.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:29 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Zwak whataboutism argumentAls je deze logica van jou volgt zou het verbod op messen in de publieke ruimte ook opgeheven moeten worden.
![]()
Vuurwerk moet verboden worden omdat mensen te dom zijn om er veilig mee om te gaan. Het voldoet geen noodzakelijke functie net zoals bv een auto dat wel doet. Snap je het verschil zo misschien?
https://www.ad.nl/binnenl(...)-zijn-hond~ab413a20/quote:Een ruzie over vuurwerk is de aanleiding geweest voor een dodelijke mishandeling van een man in het Groningse Leek. Dat zegt een van de beste vrienden van het slachtoffer tegen deze site. De 52-jarige Bert Suurd liep tijdens nieuwjaarsnacht over straat toen er zonder aanleiding vuurwerk naar zijn hond zou zijn gegooid. ,,Daar zei hij wat van, en toen hebben ze hem te grazen genomen”, zegt de vriend, die in nauw contact staat met de nabestaanden.
Bert liet zondagnacht rond 02.30 uur zijn hond uit, vlakbij zijn huis in het Groningse dorp. Hij kwam ter hoogte van de Windsingel een groepje jongeren tegen dat vuurwerk aan het afsteken was. ,,Zij gooiden zonder pardon een stuk vuurwerk naar zijn hondje. Bert kan niet tegen onrecht, en zei daar wat van. Dat is hem fataal geworden”, zegt Tomas Merkies, een van zijn beste vrienden, op basis van informatie van de nabestaanden.
Het zou gaan om zo’n vijftien jonge jongens. Een overbuurman verklaart geschreeuw en getrap te hebben gehoord. ,,Ik hoorde een man vallen en roepen: ‘Kappen nou! Kappen nou!’ Ik heb die jongens helaas niet kunnen zien, ik hoorde wel meerdere stemmen.”
Overleden in huis
Bert raakte bij de aanval zwaargewond. Volgens Dagblad van het Noorden is Bert vermoedelijk tegen het hoofd geschopt. Ook de krant heeft informatie dat vuurwerk een rol heeft gespeeld bij het drama. De man wist zijn huis nog te bereiken, waar zijn vrouw hem stond op te wachten. In de woning overleed de man aan zijn verwondingen. Later op de dag werd een 18-jarige jongen opgepakt voor mogelijke betrokkenheid bij de dood van de man. De politie kan het verhaal van het vuurwerk vooralsnog niet bevestigen.
,,We zijn bekend met dit verhaal, maar het is nog veel te prematuur om hier iets over te zeggen. Die context moeten we nog helder krijgen.” De politie weet inmiddels wel zeker dat er meerdere mensen bij de aanval betrokken waren. ,,Uit onderzoek moet blijken wat hun rol en betrokkenheid bij het incident precies geweest is”, meldt een politiewoordvoerder.
In de wijk waar het drama gebeurde, gonst het van de speculaties. Buurtbewoners zijn er stellig van overtuigd dat het gooien van vuurwerk een rol heeft gespeeld. Voor een aantal is Slachtofferhulp geregeld, zegt een buurman. Hij wijst op het feit dat het om een rustige wijk gaat waar normaal amper iets gebeurt. ,,Hier in de buurt is wel een sporthal waar heel soms grote feesten worden gehouden. Alleen dan zijn er ongeregeldheden, jongens die rotzooi willen trappen. Ik sluit niet uit dat deze gasten van een feest vandaan kwamen.”
‘Een van de meest lieve mensen’
De gewelddadige dood van Bert komt in Leek hard aan. De man was als vrijwilliger van ijshockeyclub GIJS Groningen een bekend figuur. ‘We zijn als club ontzettend geschrokken van dit bericht’, valt te lezen op de website. ‘Wij verliezen in hem een trouwe vrijwilliger, scheidsrechter, oud-jeugdbestuurslid en een groot ijshockeyliefhebber.’ Bert zou ook komend weekend weer fluiten. Altijd op vrijwillige basis. Bert stond volgens bekenden altijd in dienst van een ander. ,,Bert is een van de meest integere, oprechte en lieve mensen die ik ken. Dat uitgerekend hem dit moet overkomen, is niet te verkroppen”, zegt goede vriend Tomas Merkies.
Het verbaast hem niet dat Bert op zou zijn gekomen voor zijn hondje, met alle risico’s van dien. ,,Als iemand aan zijn dieren komt, dan zegt hij daar wat van. Ongeacht of hij hierdoor zelf in de problemen komt. Zo is Bert. Hij denkt altijd eerst aan anderen, en dan pas aan zichzelf. Je kon altijd op hem rekenen”, vertelt Merkies. Hij en Bert kennen elkaar al jaren. Van de wintersport, en van de IT. ,,We zijn allebei freelancers. Zijn laatste klus was bij ING. Dit jaar had hij weer nieuwe uitdagingen op de rol staan. Maar dat zal hij allemaal niet meer meemaken.
Onvervangbaar en zeldzaam
Dit voorjaar zouden de twee vrienden samen op wintersportvakantie gaan. ,,Maar mijn onvervangbare, lieve vriend is niet meer. Een dapperder mens was er niet. Bert was van een heel zeldzaam soort. Ik ga hem missen.” Aanstaande vrijdag vindt in Groningen de afscheidsceremonie plaats. ,,De familie van Bert is natuurlijk helemaal verscheurd door dit drama. Zij verdienen een groots en bijzonder afscheid.”
Het Openbaar Ministerie zegt in de loop van woensdag met een update te komen. Het is de verwachting dat de 18-jarige verdachte deze week nog wordt voorgeleid.
Mag eigenlijk goedkoper gemaakt worden. Gaan die mensen eerder dood.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:35 schreef Elan het volgende:
Om dezelfde reden dat roken nog niet verboden is, het spekt elk jaar de staatskas.
quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:42 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Mag eigenlijk goedkoper gemaakt worden. Gaan die mensen eerder dood.
Ja, veilig zijn bazooka's, M16's, en Buk-raketten ook...quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Cobra's zijn geen granaten, totale onzin. Als je er normaal mee omgaat is het het veiligste vuurwerk dat er bestaat.
15 jongeren ... ok, dus dat wordt weer een ellenlang 'stond er wel bij maar niet geschopt' gehannes. Allemaal naar elkaar wijzen, en dan zal het grootste deel er wel weer mee weg komen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:42 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-zijn-hond~ab413a20/
Misschien moeten we in Nederland dan een keer de totaalidioten gaan aanpakken in plaats van lukraak alles verbieden dat totaalidioten aan gereedschap gebruiken om chaos mee te creëren.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, veilig zijn bazooka's, M16's, en Buk-raketten ook...
Tót er totaalidioten mee gaan stunten...
Allemaal mondje dicht, en je kunt ze niks maken als er verder geen bewijs is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:09 schreef probeer het volgende:
[..]
15 jongeren ... ok, dus dat wordt weer een ellenlang 'stond er wel bij maar niet geschopt' gehannes. Allemaal naar elkaar wijzen, en dan zal het grootste deel er wel weer mee weg komen.
Toch wel bizar dat in een dorp met 11 duizend inwoners, waar mensen elkaar wel redelijk goed kennen. 15 jongeren ze zich zo gedragen. Zelfs als sommige enkel erbij stonden zegt genoeg dat je schijnbaar gewoon ok is als je met deze groep om gaat en je zo gedraagt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:09 schreef probeer het volgende:
[..]
15 jongeren ... ok, dus dat wordt weer een ellenlang 'stond er wel bij maar niet geschopt' gehannes. Allemaal naar elkaar wijzen, en dan zal het grootste deel er wel weer mee weg komen.
Mijn vader is er toe in staat. Ik heb hem op het hart gedrukt om niet naar buiten te gaan om de cobra-afstekende jeugd daar aan te spreken. Een buurman had het ook al gedaan en was verrot gescholden. Het helpt tòch niets en je loopt waarschijnlijk domweg nog gevaar ook. Of ze besluiten jouw huis lekker extra te bestoken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:21 schreef tesssssssss het volgende:
Ik snap uberhaupt niet dat er nog mensen zijn die andere mensen op hun gedrag aanspreken in deze tijd.
Levensgevaarlijk.
Het is ook vaak wel de toon waar het e.e.a. aan mankeert bij veel van die boomers.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn vader is er toe in staat. Ik heb hem op het hart gedrukt om niet naar buiten te gaan om de cobra-afstekende jeugd daar aan te spreken. Een buurman had het ook al gedaan en was verrot gescholden. Het helpt tòch niets en je loopt waarschijnlijk domweg nog gevaar ook. Of ze besluiten jouw huis lekker extra te bestoken.
Want het helpt wel als je het tactvol en begripvol vraagt aan die koters?quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is ook vaak wel de toon waar het e.e.a. aan mankeert bij veel van die boomers.
Tja,áls ze daar idd eens mee zouden beginnen...quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Misschien moeten we in Nederland dan een keer de totaalidioten gaan aanpakken in plaats van lukraak alles verbieden dat totaalidioten aan gereedschap gebruiken om chaos mee te creëren.
Shit denken mensen nu dat ik dealer ben? Woon in een volksbuurt en heb ook een waakhond. Wel verdacht natuurlijk, zit ik ineens in zo'n profiel dat de politie mij komt controleren.quote:
Kan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Want het helpt wel als je het tactvol en begripvol vraagt aan die koters?
Zijn we hier niet al allemaal bij de AIVD bekend dan?quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:28 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Shit denken mensen nu dat ik dealer ben? Woon in een volksbuurt en heb ook een waakhond. Wel verdacht natuurlijk, zit ik ineens in zo'n profiel dat de politie mij komt controleren.
Want je moet dingen op een hele vriendelijke manier als er vuurwerk naar je hond wordt gegooid?quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Want het helpt wel als je het tactvol en begripvol vraagt aan die koters?
Nederland is van de zachte heelmeesters stinkende wonen, liefst verbieden we alles wat risico met zich mee brengt in plaats van de daders aan te pakken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tja,áls ze daar idd eens mee zouden beginnen...
Maar met die softe aanpak hier zal dat niet gebeuren. Wat zeg ik? Elk jaar wordt dit geroepen. En er gebeurt niks!
Top van die jongeren/mensen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan.
Was met oudjaar bij mijn zus en zwager en die wonen aan een pleintje waar ongeveer elke 5 minuten zo'n bom afging, mijn zwager heeft gewoon vriendelijk gevraagd of ze wat verderop wilden gaan staan omdat de baby moest slapen en daar werd in elk geval keurig gehoor aan gegeven.
Als je gelijk briesend naar buiten stormt dat ze OP MOETEN ROTTEN weet je in elk geval zeker dat je exact het tegenovergestelde bereikt. En laten we vooral niet doen alsof dat 30 jaar geleden anders was
n=1 in je voorbeeldquote:Op woensdag 3 januari 2024 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je gelijk briesend naar buiten stormt dat ze OP MOETEN ROTTEN weet je in elk geval zeker dat je exact het tegenovergestelde bereikt. En laten we vooral niet doen alsof dat 30 jaar geleden anders was
Eens hoor, als dat echt zo gegaan is is dat op geen enkele manier goed te praten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Top van die jongeren/mensen.
Maar he, als het gedrag waar je ze op aanspreekt al 'vuurwerk naar dieren gooien' is, verwacht ik toch al een stuk minder fatsoen.
Kan het prima zo zijn dat Bert de eerste klappen heeft uitgedeeld omdat iemand al dan niet met opzet een rotje bij zijn hond heeft afgestoken.quote:Het verbaast hem niet dat Bert op zou zijn gekomen voor zijn hondje, met alle risico’s van dien. ,,Als iemand aan zijn dieren komt, dan kom je aan Bert.
Stel het is je vader dan wacht je de dader toch wel even op na de straf. Ik vind dat er dan wel verzachtende omstandigheden mee mogen spelenquote:Op woensdag 3 januari 2024 14:43 schreef TLC het volgende:
Fucking tuig van de richel, ik hoop dat hun ouders alsnog aan een wat late abortus gaan denken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |