abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211891767
quote:
De problemen op de Rode Zee stapelen zich op. De Deense rederij Maersk besloot vandaag opnieuw om de belangrijke zeeroute stop te zetten nadat een van zijn schepen was aangevallen door Houthi-rebellen. De NOS sprak met een politieke vertegenwoordiger van de Houthi's. Hij vindt aanvallen op schepen geoorloofd om een einde af te dwingen aan de oorlog in Gaza.

De Houthi's zeggen dat ze met deze reeks aanvallen de Palestijnen willen steunen. Ze hebben daarmee de oorlog tussen Israël en Hamas op een internationaal niveau gebracht. "De agressie tegen Gaza moet stoppen. Mensen daar moeten voedsel, water, medicijnen en brandstof krijgen. Dat zijn humane eisen", zegt Mohammed al Houthi, een politieke leider van de Houthi's, in een interview met de NOS. "Zodra die eisen worden ingewilligd, zal er geen schip meer aangevallen worden. Niet in de Rode Zee, niet in de Golf van Aden, niet in de Arabische zee en niet in de zeestraat Bab el Mandeb."

Met de aanhoudende aanvallen raken de Houthi's, formeel bekend als Ansar Allah ('aanhangers van God'), een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld. Ze laten de wereld zien dat ze de commerciële scheepvaart in de Rode Zee kunnen beïnvloeden met alle economische gevolgen van dien.

De aanvallen, uitgevoerd met drones en raketten, vinden plaats ten noorden van Bab el Mandeb. Dat is de nauwe zeestraat tussen Djibouti en Jemen die de Rode Zee met de Golf van Aden verbindt. Omvaren duurt rond de tien dagen langer dan de route door het Suezkanaal en kost dus meer brandstof. Dat maakt het vervoer van containers een stuk duurder. Zo'n 12 procent van de wereldhandel kiest normaal gesproken de route via het Suezkanaal.
https://nos.nl/artikel/25(...)zee-kunnen-saboteren
quote:
Rederij Maersk stopt tijdelijk met varen door Rode Zee na aanval op vrachtschip

Het Deense scheepvaartbedrijf Maersk heeft de doorvaart door de Rode Zee 48 uur stopgezet nadat een van zijn schepen was aangevallen door Houthi-rebellen.

Het schip, de Maersk Hangzhou, werd gisteravond aangevallen. De Amerikaanse marine, die in het gebied patrouilleert, heeft gemeld dat het drie van de vier boten van de rebellen tot zinken heeft gebracht. Tien Jemenitische Houthi-strijders zouden zijn gedood en twee anderen raakten gewond bij een Amerikaanse luchtaanval.

De aanval volgde op een noodoproep van het vrachtschip van Maersk, dat was geraakt door een raket. Volgens de Amerikanen was het de 23e aanval van de Jemenitische Houthi-beweging op de internationale scheepvaart sinds 19 november.

Maersk had een aantal dagen geleden nog besloten om bijna al zijn schepen weer door het gebied te laten varen, nadat bekend was geworden dat de VS een multinationale veiligheidsoperatie gaat leiden in het gebied. Daaraan nemen ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Spanje, Bahrein en de Seychellen deel.

Iran verantwoordelijk
De Houthi's hebben nauwe banden met Iran en de Amerikaanse regering is er zeker van dat Iran de Houthi-rebellen van wapens voorziet en traint. Dankzij Iran beschikken ze over een groot raket- en drone-arsenaal, waarmee ze doelen tot honderden kilometers ver kunnen raken.

Ook de Britse minister van Buitenlandse Zaken, David Cameron, legt de link tussen Iran en de Houthi's en zegt op X met zijn ambtgenoot uit Iran te hebben gesproken. "Ik heb duidelijk gemaakt dat Iran de verantwoordelijkheid draagt voor het voorkomen van deze aanvallen, gezien de langdurige steun aan de Houthi's", aldus Cameron.
https://nos.nl/artikel/25(...)anval-op-vrachtschip
Iedereen die Israël steunt is doelwit.
VS: Hold my beer B:)B

Iran heeft nu een oorlogsschip die kant op gestuurd, dat zal de Amerikanen leren.

blablablabla
pi_211891901
Saoedi-Arabië heeft wel een prima oplossing. Gewoon een paar burgerdoelen zoals kinderziekenhuizen of winkelcentra in Jemen bombarderen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_211892433
Rebellen :') kapot sniperen
U MAD?
pi_211893113
Paar kruisraketten op die lijers.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:23 #5
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211894828
Qat-kauwers verjagen de rednecks

Two U.S. Navy Amphibs Leave Red Sea Despite Houthi Attacks on Shipping

The two U.S. Navy amphibs that were deployed to the Red Sea to deter Iranian-allied Houthi rebels have now been withdrawn to the Mediterranean, though attacks by Houthi forces continue unabated.

On Thursday, USS Bataan and USS Carter Hall - two-thirds of the Bataan Amphibious Ready Group (ARG) - transited north through the Suez Canal. They are headed to meet up with the third vessel in their unit, USS Mesa Verde, and will reassemble as a full ARG.

The departing amphibs take with them a group of about 100 Marines who had training to serve as embarked maritime security teams for merchant vessels. Other Marine Corps members of the ARG are designated special-operations-ready forces for complex missions, like hostage rescue.
https://maritime-executiv(...)-attacks-on-shipping
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211894888
Stuur de Touthsi's erop af.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211894928
Toch ergens wel bijzonder hoe die Houthi's opereren. Saudi-Arabië probeert ze al jaren vergeefs met grof geweld (leve de westerse wapenexport naar dit soort schurkenstaten) op de knieën te krijgen. Het valt zelfs zo tegen dat ze maar een wapenstilstand proberen te zoeken…
  dinsdag 2 januari 2024 @ 18:34:52 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_211894965
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:30 schreef KareldeStoute het volgende:
Toch ergens wel bijzonder hoe die Houthi's opereren. Saudi-Arabië probeert ze al jaren vergeefs met grof geweld (leve de westerse wapenexport naar dit soort schurkenstaten) op de knieën te krijgen. Het valt zelfs zo tegen dat ze maar een wapenstilstand proberen te zoeken…
Dat wel ja, maar de Saudi’s zijn in het algemeen nogal incompetent en Saudische binnenlandse politiek en stammenstructuur is erg ingewikkeld. Je kunt er dus ook niet vanuit gaan dat iedereen die erbij betrokken is hetzelfde doel heeft, ergo Houthis vernietigen. Sommigen zullen dat waarschijnlijk zelfs tegenwerken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_211894995
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:34 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dat wel ja, maar de Saudi’s zijn in het algemeen nogal incompetent en Saudische binnenlandse politiek en stammenstructuur is erg ingewikkeld. Je kunt er dus ook niet vanuit gaan dat iedereen die erbij betrokken is hetzelfde doel heeft, ergo Houthis vernietigen. Sommigen zullen dat waarschijnlijk zelfs tegenwerken.
Allicht maar ze hebben echt voor vele miljarden aan bommen en granaten die kant op gestuurd met echt verdomde weinig effect…
Verder heb ik weinig verstand van SA dus ik geloof je analyse zeker.
pi_211895036
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:59 schreef de_boswachter het volgende:
Rebellen :') kapot sniperen
Of een flinke dosis vitamine B-52 door de amerikanen.
-
  dinsdag 2 januari 2024 @ 19:02:01 #11
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211895216
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:

Allicht maar ze hebben echt voor vele miljarden aan bommen en granaten die kant op gestuurd met echt verdomde weinig effect…
Jemen is een tweede Afghanistan, erg bergachtig gebied waar de Amerikanen en Saoedi's kansloos zijn. Ze kunnen een paar bergen bombarderen, meer niet. Noord-Jemen werd voor 1065 jaar door geloofsgenoten van de Houthi's geregeerd die nu een minderheid van 35% in Jemen vormen.
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
  dinsdag 2 januari 2024 @ 19:10:16 #12
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_211895296
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 19:02 schreef Eriksson666 het volgende:

[..]
Jemen is een tweede Afghanistan, erg bergachtig gebied waar de Amerikanen en Saoedi's kansloos zijn. Ze kunnen een paar bergen bombarderen, meer niet. Noord-Jemen werd voor 1065 jaar door geloofsgenoten van de Houthi's geregeerd die nu een minderheid van 35% in Jemen vormen.
Ik denk dat het wel kan hoor, maar dan moet je wel wat regels over oorlogsvoering etc en humanitair recht gaan negeren. Alles wat beweegt of een infrarood signatuur groter dan een kat heeft kapot dronen zonder te checken of het een militair doel is.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_211895382
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 19:10 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik denk dat het wel kan hoor, maar dan moet je wel wat regels over oorlogsvoering etc en humanitair recht gaan negeren. Alles wat beweegt of een infrarood signatuur groter dan een kat heeft kapot dronen zonder te checken of het een militair doel is.
Heb niet het idee dat SA zich iets aan humanitair recht en dergelijke gelegen laat liggen…
pi_211900900
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Mee eens maar dat ligt waarschijnlijk niet aan het wapentuig.
Overigens verbaas ik mij erover dat we dat zo lang toe staan dat wat rebellen met bootje de wereld terroriseren.
Bij Somalie hebben we dat toen ook te lang op zijn beloop gelaten.

Overigens zou ik niet graag op dat Iraanse schip zitten in de jaren 80 liep dat ook niet goed af voor ze.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211900937
quote:

[..]
Daarom is sa daar ook bezig en de vs niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:28:08 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211907791
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211907818
Nou hup al die Houthi’s naar hun moeder terug bombarderen.
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:37:10 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211907873
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:30 schreef Scorpie het volgende:
Nou hup al die Houthi’s naar hun moeder terug bombarderen.
Zo te zien is er al een coalition of the willing om de Hoeties een stukje platter te maken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211912361
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:22 schreef HSG het volgende:
Saoedi-Arabië heeft wel een prima oplossing. Gewoon een paar burgerdoelen zoals kinderziekenhuizen of winkelcentra in Jemen bombarderen.
Ja. Blijft bijzonder dat het westen (wat SA support qua wapenleveringen) niet zegt dat die tacktiek weinig efficient is om de houthi's te bestrijden.
pi_211912366
quote:

[..]
Intelligent wel. Om zo met je materiaal om te gaan.
pi_211912527
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 07:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja. Blijft bijzonder dat het westen (wat SA support qua wapenleveringen) niet zegt dat die tacktiek weinig efficient is om de houthi's te bestrijden.
Nope...men heeft het te druk met Israël want dat durven ze wel.
  Redactie Sport donderdag 4 januari 2024 @ 08:33:49 #22
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211912544
Dit voelt tactisch niet handig.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211913167
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 08:30 schreef HSG het volgende:

[..]
Nope...men heeft het te druk met Israël want dat durven ze wel.
Israel en SA hebben ook uitstekende banden, hoor.

Geopolitiek werkt niet zo eendimensionaal.
pi_211913876
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 09:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Israel en SA hebben ook uitstekende banden, hoor.

Geopolitiek werkt niet zo eendimensionaal.
Heeft niks met mijn post te maken.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 09:16:00 #25
8781 crew  Frutsel
pi_211980246
twitter

Schijnbaar grootste droneaanval tot nu toe vanuit Yemen, grotendeels onderschept door oorlogsschepen in de Rode Zee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')