abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 december 2023 @ 14:32:19 #1
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_211865527
Mijn gazonnetje (4 x 5 meter) in mijn achtertuin (rijtjeshuis) is helemaal overwoekerd met mos en onkruid. Ik heb al verschillende keren geprobeerd dit in het voorjaar met verticuteren en opnieuw inzaaien te herstellen. Dit gaat een poosje goed, maar na verloop van tijd komen de problemen iedere keer terug.

Nu is het zo erg geworden dat er amper meer een grassprietje groeit. Er groeit nu alleen mos en onkruid. Het is nu zaak al het ‘groen’ te verwijderen. Ik zie het echter niet zitten om opnieuw te gaan zaaien. Zeker met de droge lentes en zomers van tegenwoordig betekent het dat je iedere avond kunt gaan sproeien. Dit is zonde van mijn tijd en het drinkwater, zeker als het resultaat wederom onbevredigend is.

Mijn tuin bestaat grotendeels uit tegels (circa 50 m²). Daarom leek het me leuk om dit gazon (circa 20 m²) om te toveren tot een border met onderhoudsvriendelijke planten en struikjes. Beetje snoeien, beetje bijknippen en zo nu en dan wat onkruid verwijderen is geen probleem, maar het moet niet op een hobby beginnen te lijken.

Bijkomend probleem is dat mijn tuin op het Noordoosten is gesitueerd. Daarbij zit er aan de Zuid-Oost kant van het gazon een schutting van 2 meter hoog. Aan de strook langs de schutting komt dus nauwelijks (lees geen) zon.

Verder vind ik 20 m² border ook net iets te groot om het leuk te houden. Nu zat ik te denken aan onderhoudsvriendelijke groeiende bodembedekkers. Daarnaast is het ook mogelijk voor boomschors, houtsnippers of cacaodoppen te kiezen. Dit schijnt te helpen tegen onkruid en zorgt door vertering voor nieuwe voeding voor je planten en struiken. Ook kun je op die manier een soort van pad creëren.

Heeft iemand hier ervaring met dat spul? Begint dat niet te stinken? En helpt het echt tegen onkruid?

Wat zijn leuke onderhoudsvriendelijke struiken/planten voor in halfschaduw / schaduw? In mijn voortuin staat bijvoorbeeld een vlinderstruik. Dat ding snoei je één keer per jaar tot de enkels en daarna ben je klaar. Zulk soort planten/struiken wil ik ook graag in de achtertuin.

Verdere tips en tricks zijn van harte welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Van_Poppel op 31-12-2023 19:38:29 ]
  Spellchecker zondag 31 december 2023 @ 14:45:32 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211865864
Wij hebben onder andere https://plantbezorgd.nl/p(...)t%20in%20elke%20tuin. Waldsteinia, oftewel goudaardbeitjes. Doet het prima.

En cacaodoppen en boomschors/houtsnippers zijn ook prima.
Wel uitkijken als je merels in de tuin hebt; die scharrelen dat overhoop en dan moet je regelmatig vegen. :+
pi_211865922
Wat een leuk project!

Ik heb houtsnippers in de tuin: als pad, in de border en voor een grotere oppervlakte. Gewone houtsnippers moet ik elk jaar vervangen/aanvullen. Ik heb op één plek Franse boomschors en dat gaat veel langer mee. Onkruid wordt goed onderdrukt, maar niet perfect. Je kunt er niet fijn met een stoel op zitten omdat de poten wegzakken.

Als alternatief zou je halfverharding kunnen gebruiken. Ook halfverharding heeft onderhoud nodig omdat onkruid van boven aan komt waaien, maar je hoeft niet zoals met houtsnippers geregeld aan te vullen of te vervangen. Voor een terras zou ik eerder halfverharding kiezen. Voor een pad kun je ook stapstenen gebruiken en er een kruipende plant doorheen kunnen laten groeien.

Als je zoekt op schaduwplanten, kom je genoeg opties tegen. Ik weet niet hoe je tuin er nu uitziet, maar je zou een boom of bomen kunnen planten (of heesters die groeien als een kleine boom) en eronder paden kunnen maken van boomschors en schaduwplanten kunnen planten. Onderhoudsvrij is het niet, maar aan mijn schaduwborder ben ik verreweg de minste tijd kwijt. Dit is een voorbeeld van een tuin met schaduwplanten:

Hierop zie je onder andere varens, elfenbloem, heuchera en lelietje-van-dalen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211866030
Heb je trouwens een foto van je tuin?
pi_211866252
Nog wat algemene tips:
- Laat je niet verleiden om planten te kopen die je in een tuincentrum ziet staan en mooi vindt. Beperk jezelf tot schaduwplanten.
- Hoogteverschillen maken een tuin interessant. Wees dus niet bang om iets hogers in je tuin te zetten, zoals een boompje. Verhoogde borders zijn ook fraai.
- Maak een pad. Het is leuk om door je tuin te kunnen wandelen. Dat is meteen praktisch in verband met het bijwerken van je borders.
- Bollen zijn je vriend!
- Ter inspiratie zou je eens in een heempark kunnen wandelen, bij voorkeur in het voorjaar. Ik vind het Dr. J.P. Thijssepark in Amstelveen mooi, vooral op het moment dat de varens opkomen.

zondag 31 december 2023 @ 15:58:22 #6
311468 Van_Poppel
pi_211867245
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 14:54 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je trouwens een foto van je tuin?
Het betreft een postzegeltuintje van een rijtjeshuis. De tuin ziet er momenteel niet heel gezellig uit. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de tegels zal vooralsnog weinig veranderen. Het gaat er nu om om van het 'gazon' weer iets leuks te maken. Het hoeft ook niet in één keer af. Al het groen verwijderen zal eerst ook wel een behoorlijke klus zijn.

Bedankt voor je tips!

[ Bericht 1% gewijzigd door Van_Poppel op 31-12-2023 16:13:02 ]
pi_211867291
Planten dan. Ik vind zelf voor een kleine tuin een zogenaamde vaasvormige heester mooi. Denk dan aan een hazelaar of een krentenboompje. Zo breng je hoogte in je tuin maar houd je de beplanting luchtig. Mijn hazelaar vereist meer snoeiwerk dan mijn krentenboompje. Mijn krentenboompje heeft geen onderhoud nodig; ik snoei soms wat bij om de vorm te krijgen die ik wil. Leuk aan een hazelaar is wel dat je hazelnoten krijgt. Dit is een krentenboompje tijden de bloei:

De volgende planten heb ik zelf in het schaduwrijke deel van mijn tuin staan.

Vlier (groeit als een tierelier, die ging in vier jaar tijd van niks naar hieronder) en natuurlijk een rododendron:

Vrouwenmantel en kaukasisch vergeet-me-nietje bloeien wel, maar zijn vooral bladplanten:

Daslook en lelietje-van-dalen woekeren fijn:

Vogelmelk vermenigvuldigt zich ook rap, maar wordt wel wat 'slordig' na de bloei:

Tiarella cordifolia en elfenbloem zijn subtielere planten omdat ze minder hard groeien en bescheidener blijven:

Camassia is een van mijn favoriete bollen:

Leliegras blijft groen in de winter:

Helleborus (er zijn zoveel soorten!):

Hemelsleutel, allium, steenbreek en akelei doen het bij mij goed in de halfschaduw:

Bollen, bollen en nog eens bollen (zo leuk om op te zien komen O+):

Ik zou altijd een geranium proberen, want die stelt doorgaans niet teleur:

Lievevrouwebedstro heeft frisgroen blad en witte bloempjes en groeit leuk overal doorheen:

Bloemen zijn leuk, maar er kan weinig op tegen het ontkrullen van een varen:

Dit zijn nog lang niet alle planten. Er is gelukkig ook voor een schaduwtuin veel keuze!

Tot slot een fotootje van mijn boomsnipperpad:
pi_211867582
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 15:58 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Het betreft een postzegeltuintje van een rijtjeshuis. De tuin ziet er momenteel niet heel gezellig uit. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de tegels zal vooralsnog weinig veranderen. Het gaat er nu om om van het 'gazon' weer iets leuks te maken. Het hoeft ook niet in één keer af. Al het groen verwijderen zal eerst ook wel een behoorlijke klus zijn.

Bedankt voor je tips!
Oh, dat wordt hartstikke leuk! Boomsnipperpad in het midden, een hogere (boomvormige) heester links ervan om gezeur met de buren te voorkomen, een lagere heester tegen de schutting, en dan wat leuke planten in beide borders. Dat gaat wat onderhoud betreft vast enorm meevallen. Je hoeft in ieder geval niet meer elke week te maaien. Dat 't gras er niet goed groeit, is een zegen voor je tuin. *O*

Ik kan deze foto's trouwens niet zien, maar zag je foto in de PM.
pi_211867597
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 14:32 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik heb al verschillende keren geprobeerd dit in het voorjaar met verticuteren en opnieuw inzaaien te herstellen.
Al eens wat kalk gestrooid? Mos groeit het beste op zure grond. Geen idee hoe veel schaduw er verder is, maar als ik zo op je plattegrond kijk valt de hoeveelheid licht wel mee.
pi_211867680
Oh en nog een tip: ga het gras niet eruit spitten. Dat is slecht voor het bodemleven en het is bovendien onnodig werk. Dek het gras een tijdje af en dan sterft het vanzelf af. Dat afdekken kan bijvoorbeeld met plastic. Daarna kun je planten. Je kunt er ook stukken karton (onbedrukt en zonder plastic) op leggen, daar wat aarde op gooien en daarin planten.

Een boom of struik vereist wel een andere aanpak voor het planten, maar met vaste planten werkt bovenstaande prima.
  zondag 31 december 2023 @ 16:21:59 #11
311468 Van_Poppel
pi_211867681
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, dat wordt hartstikke leuk! Boomsnipperpad in het midden, een hogere (boomvormige) heester links ervan om gezeur met de buren te voorkomen, een lagere heester tegen de schutting, en dan wat leuke planten in beide borders. Dat gaat wat onderhoud betreft vast enorm meevallen. Je hoeft in ieder geval niet meer elke week te maaien. Dat 't gras er niet goed groeit, is een zegen voor je tuin. *O*

Ik kan deze foto's trouwens niet zien, maar zag je foto in de PM.
Top, dankjewel!

De foto en plattegrond zijn inmiddels bijgewerkt.
  zondag 31 december 2023 @ 16:25:12 #12
311468 Van_Poppel
pi_211867733
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Al eens wat kalk gestrooid? Mos groeit het beste op zure grond. Geen idee hoe veel schaduw er verder is, maar als ik zo op je plattegrond kijk valt de hoeveelheid licht wel mee.
Niet gedaan, maar ik wil eigenlijk ook wel 's iets anders. :@

Aan dat strookje langs de schutting komt echt amper zon.
pi_211867791
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:25 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Aan dat strookje langs de schutting komt echt amper licht.
Dat is een mooie plek voor een rododendron. Je zou die van @sigme eens moeten zien.
pi_211867799
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:25 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Aan dat strookje langs de schutting komt echt amper licht.
Dan vooral geen kalk strooien dus :) Geen direct zonlicht wil niet zeggen dat het heel donker is. Een struik als hortentia of hulst doet het daar nog prima, Varens en vele andere planten doen het ook prima met weinig licht.
pi_211867890
Ik heb een paar foto's van @sigme gevonden:

Zoals je ziet, zijn ze er in allerlei kleuren. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze donkergroen blad hebben en groenblijvend zijn in de winter. Het enige wat ik doe, is elk jaar een beetje speciale grond erbij doen (kun je makkelijk kopen) omdat rododendron houdt van zure grond. Dat hoef je niet te doen als je zelf zure grond hebt. Je moet wel wat geduld hebben omdat een rodondendron langzaam groeit, maar er staat tegenover dat je er vrijwel geen werk aan hebt. Je hoeft immers de komende 10 jaar niet te snoeien om de struik in toom te houden.

Hier zijn ze wel op hun mooist, hè? De rest van het jaar vormt de struik een achtergrond voor andere planten die bloeien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')