abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211719757
Hoogwater in de rivieren: 'Met kerst wordt het spannend'

Waterschappen door heel Nederland proberen te voorkomen dat hoogwater nog meer problemen veroorzaakt. Daarbij treffen ze vooral bij de rivieren maatregelen, zoals de Roer bij Vlodrop, de Lek bij Lopik en bij de Overijsselse Vecht.

Bij storm Pia eerder deze week was het vooral de wind die tot problemen leidde. Nu gaat het om de aanhoudende regen. In veel gevallen blijft de overlast beperkt tot ondergelopen kades en weilanden. Maar in een aantal gevallen grijpen de waterschappen in. Zo is de waterstand in de Roer bij Vlodrop inmiddels zo hoog dat daar over een afstand van meer dan vijftig meter noodschotten en zandzakken zijn geplaatst. Dat levert bij het dorp op de grens met Duitsland een 'extra' dijk op van ongeveer een meter hoog, meldt 1Limburg

Het is de eerste keer dat het Waterschap Limburg de schotten in de praktijk gebruikt. Ze zijn aangeschaft na het hoogwater dat in de zomer van 2021 vooral het zuiden van Limburg trof. "We blijven de waterstanden, waterafvoeren en verwachte neerslag in de gaten houden", laat het waterschap weten.

Van Amsterdam tot Leiden
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden bereidt zich voor op hoogwater dat uit Duitsland via de Rijn en de Lek op weg is naar onder andere Lopik en Nieuwegein. Er wordt een 'hoogwatergolf' verwacht van zo'n 3,5 meter hoger dan gewoonlijk. Delen van de Lekdijk ter hoogte van Lopik zijn over een afstand van ongeveer 360 meter ingepakt met speciale beschermende doeken (krammatten).

lees hier verder
  zaterdag 23 december 2023 @ 19:20:41 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_211719799
We kunnen tot onze knieën in het water staan en dan is klimaatverandering nog een hoax.
pi_211720063
De actuele waterstanden kun je hier volgen: Rijkswaterstaat Waterdata.
pi_211720109
Dat water uit Mexico komt er mooi weer niet in!

DIJKED
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 december 2023 @ 20:06:07 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211720172
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
We kunnen tot onze knieën in het water staan en dan is klimaatverandering nog een hoax.
Nee, dan is het de schuld van de overheid. Ze verzinnen wel wat.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211721062
Het zijn de asielsoekers
  zondag 24 december 2023 @ 00:14:51 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211724124
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
Het is de WEF!!!!!!!! Bill Gates laat veel water stromen zodat we geloven dat klimaatverandering geen hoax is. Maar wij zijn veel slimmer en hebben door dat de communisten van de EU ons bedriegen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 24 december 2023 @ 00:15:15 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211724128
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:53 schreef hb64 het volgende:
De actuele waterstanden kun je hier volgen: Rijkswaterstaat Waterdata.
Van welke rivier verwachten we het meeste water?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 december 2023 @ 10:51:07 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211726755
quote:
84s.gif Op zondag 24 december 2023 00:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Van welke rivier verwachten we het meeste water?
Rijn :+
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 24 december 2023 @ 13:48:39 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211729099
twitter
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 december 2023 @ 13:50:28 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211729120
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:48 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Dit is toch wel één van de laatste steden waar ik zoiets van had verwacht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 24 december 2023 @ 13:56:11 #12
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211729184
Meer social media posts

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter
  zondag 24 december 2023 @ 14:33:28 #13
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211729730
Wordt het weer zo spannend als in 1993 en 1995?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 24 december 2023 @ 15:54:07 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211730480
twitter

twitter

twitter

twitter
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 december 2023 @ 16:41:51 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211730958
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:56 schreef Momo het volgende:
Meer social media posts

[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Het verbaast me nog steeds dat het gebied met de minste rivieren en reliëf dit heeft.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 24 december 2023 @ 17:02:04 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211731075
Grootschalige overstroming Overijsselse Vecht is zegen voor de natuur

Door de vele regen is de Overijsselse Vecht ver buiten de oevers getreden, net als kleinere zijrivieren als de Dinkel en de Regge. De Vecht kan komende dagen zelfs de hoogste stand bereiken in 25 jaar, zegt Waterschap Vechtstromen.

Dat brengt problemen met zich mee, "maar ecologisch is dit gewoon een zegen", zegt Arend Spijker van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Zo werd dat vroeger ook gezien door de mens. De Vecht overstroomde toen nog jaarlijks over een groot oppervlak."

Kalkrijke levensader

Voor de komst van gemotoriseerd transport was de Vecht een belangrijke handelsader, waarover onder meer Bentheimer zandsteen uit Duitsland naar Nederland werd vervoerd. Tegenwoordig heeft de rivier een toeristische functie, met tal van campings en is het een decor van het Pieterpad, dat van Gramsbergen tot Ommen slingerend langs de oevers loopt.

De Vecht is ook een bron van kalk - kalkrijk water dat door de kalkarme en inmiddels sterk verzuurde zandgronden van Oost-Nederland stroomt. Het is afkomstig van kalksteenlagen die in het Duitse brongebied in de ondergrond zitten, vertelt geomorfoloog Karianne van der Werf van Witteveen en Bos.

Ze onderzocht de ontstaansgeschiedenis van de regenrivier, die vroeger veel meer ruimte had in het landschap. De Vecht kronkelde met lange, ondiepe meanders door het land, van waaruit de rivier 's winters over veel grotere oppervlakten overstroomde.

Zomerse bloemenzee

Bij elke overstroming bleef een klein beetje van het Duitse kalk achter op het voedselarme zand. Dat vormde een uniek milieu, met een hoge soortenrijkdom. De typische natuur van het Vechtdal is van die kleine beetjes kalk afhankelijk. Dat zijn de oeroude 'koelanden', stroomdalgraslanden die 's zomers paars en roze kleuren van de tijm en steenanjer, aangevuld met blauwe knoop, geel walstro en nog tientallen andere kenmerkende bloemen.

"Zulke stroomdalflora kan niet tegen te zure omstandigheden", zegt plantenexpert Henk Ruiter van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Het is de typische combinatie van voedselarme, maar kalkrijke grond, waardoor de bloemrijkdom hier van oorsprong heel hoog is."

Wegkwijnen door verzuring

Dat geldt niet alleen voor bloeiende kruiden, maar ook voor bloeiende struiken. Vooral uitgestrekte sleedoornstruwelen zijn kenmerkend voor dit gebied, afgewisseld met bijvoorbeeld wegedoorn en inmiddels zeer zeldzame wilde rozen, zoals de heggenroos, viltroos en egelantier. De doornstruiken trekken grote hoeveelheden bijen en vlinders en maken het Vechtdal tot een ideaal leefgebied voor vogels als de grauwe klauwier.

Maar stuk voor stuk kunnen deze soorten slecht tegen verzuring door stikstofvervuiling, en hebben ze daarom om de zoveel tijd kalkrijk water nodig. Struwelen en graslanden die na de kanalisatie van de Vecht niet langer overstromen kwijnen weg en verliezen hun unieke soorten en karakter.
Steenanjer en geel walstro: kenmerkende bloemrijkdom van stroomdalgraslanden langs de Vecht

Waterschappen kunnen in Nederland nog aansprakelijk gesteld worden voor zogeheten 'natschade' bij landbouwpercelen. Waterschap Vechtstromen laat weten dat ook de noodgemalen momenteel op volle kracht draaien, om rivierwater uit de Vecht zo snel mogelijk weg te voeren.

Dat heeft nog een ander gevolg. Waar velden vroeger wekenlang blank stonden, duren overstromingen tegenwoordig meestal niet langer dan een paar dagen. Dat maakt verschil: niet alleen voor de bezinking van het kalkrijke slib, maar ook voor de aanvulling van het grondwater.

Dezelfde zandgronden die nu blank staan, kunnen over enkele maanden alweer geplaagd worden door een toenemend probleem: droogte. Hydrologen zien het 's winters hoger laten oplopen van het grondwater als een mogelijke oplossing, om de zomers in elk geval met een grotere watervoorraad te laten beginnen.

Maar eigenlijk zou je de Vecht naar z'n oorspronkelijke staat moeten terugbrengen, zegt Van der Werf: traag slingerend, met ondiepe geulen. "Dan houd je in de zomer ook beter het water vast. En dat past in de gedachte om water en bodem weer sturend te maken, zoals het eeuwenlang is geweest."
pi_211731094
Niet een beslissingen die ze snel zullen nemen :X

quote:
In het plaatsje Rodenberg in de buurt van Hannover in de noordelijke deelstaat Nedersaksen werden de inwoners in de nacht van zaterdag op zondag door sirenes gewekt omdat het water buiten de oevers trad.
https://www.ad.nl/binnenl(...)urg-bijeen~a08ce085/

Hier in de provincie is vanmiddag de crisisstaf blijkbaar bijeengekomen. De Maas stond gisteren wel hoog en stroomde snel, maar zo hoog vond ik het nou ook weer niet.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 24 december 2023 @ 17:06:17 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211731095
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:56 schreef Momo het volgende:
Meer social media posts

[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Die reacties ook :') Mooi en prachtig hoor als je straks een rivier door je straat of huis hebt stromen :')

twitter

twitter
  zondag 24 december 2023 @ 17:08:41 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211731121
Volgens de modellen zal hoogtepunt Lobith (Rijn) ongeveer op 28-29 december liggen.

zondag 24 december 2023 @ 17:15:25 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211731163
De wadi hierachter, waar normaal een slootje van een meter aan grenst, is inmiddels ook weer een rivier van 5 meter breed.
Dit is de 3de keer in de 2½ jaar dat we hier wonen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211731201
Grootschalige overstroming Overijsselse Vecht is zegen voor de natuur

Door de vele regen is de Overijsselse Vecht ver buiten de oevers getreden, net als kleinere zijrivieren als de Dinkel en de Regge. De Vecht kan komende dagen zelfs de hoogste stand bereiken in 25 jaar, zegt Waterschap Vechtstromen.

Dat brengt problemen met zich mee, "maar ecologisch is dit gewoon een zegen", zegt Arend Spijker van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Zo werd dat vroeger ook gezien door de mens. De Vecht overstroomde toen nog jaarlijks over een groot oppervlak."

Kalkrijke levensader
Voor de komst van gemotoriseerd transport was de Vecht een belangrijke handelsader, waarover onder meer Bentheimer zandsteen uit Duitsland naar Nederland werd vervoerd. Tegenwoordig heeft de rivier een toeristische functie, met tal van campings en is het een decor van het Pieterpad, dat van Gramsbergen tot Ommen slingerend langs de oevers loopt.

De Vecht is ook een bron van kalk - kalkrijk water dat door de kalkarme en inmiddels sterk verzuurde zandgronden van Oost-Nederland stroomt. Het is afkomstig van kalksteenlagen die in het Duitse brongebied in de ondergrond zitten, vertelt geomorfoloog Karianne van der Werf van Witteveen en Bos.

Ze onderzocht de ontstaansgeschiedenis van de regenrivier, die vroeger veel meer ruimte had in het landschap. De Vecht kronkelde met lange, ondiepe meanders door het land, van waaruit de rivier 's winters over veel grotere oppervlakten overstroomde.

Zomerse bloemenzee
Bij elke overstroming bleef een klein beetje van het Duitse kalk achter op het voedselarme zand. Dat vormde een uniek milieu, met een hoge soortenrijkdom. De typische natuur van het Vechtdal is van die kleine beetjes kalk afhankelijk. Dat zijn de oeroude 'koelanden', stroomdalgraslanden die 's zomers paars en roze kleuren van de tijm en steenanjer, aangevuld met blauwe knoop, geel walstro en nog tientallen andere kenmerkende bloemen.

"Zulke stroomdalflora kan niet tegen te zure omstandigheden", zegt plantenexpert Henk Ruiter van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Het is de typische combinatie van voedselarme, maar kalkrijke grond, waardoor de bloemrijkdom hier van oorsprong heel hoog is."

Wegkwijnen door verzuring
Dat geldt niet alleen voor bloeiende kruiden, maar ook voor bloeiende struiken. Vooral uitgestrekte sleedoornstruwelen zijn kenmerkend voor dit gebied, afgewisseld met bijvoorbeeld wegedoorn en inmiddels zeer zeldzame wilde rozen, zoals de heggenroos, viltroos en egelantier. De doornstruiken trekken grote hoeveelheden bijen en vlinders en maken het Vechtdal tot een ideaal leefgebied voor vogels als de grauwe klauwier.

Maar stuk voor stuk kunnen deze soorten slecht tegen verzuring door stikstofvervuiling, en hebben ze daarom om de zoveel tijd kalkrijk water nodig. Struwelen en graslanden die na de kanalisatie van de Vecht niet langer overstromen kwijnen weg en verliezen hun unieke soorten en karakter.

lees hier verder
pi_211731256
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:06 schreef marcb1974 het volgende:
Niet een beslissingen die ze snel zullen nemen :X
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)urg-bijeen~a08ce085/

Hier in de provincie is vanmiddag de crisisstaf blijkbaar bijeengekomen. De Maas stond gisteren wel hoog en stroomde snel, maar zo hoog vond ik het nou ook weer niet.
Lekker als je zo in de nacht wakker wordt. :X

twitter

Wel interessant dat de Duitse sirene kan praten. Handig om via die manier extra instructies te geven.
  zondag 24 december 2023 @ 17:42:22 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211731324
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:28 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Lekker als je zo in de nacht wakker wordt. :X

[ twitter ]

Dat lijkt mij heel eng :o
quote:
Wel interessant dat de Duitse sirene kan praten. Handig om via die manier extra instructies te geven.
Wel goed te verstaan met al die echo's :')
  zondag 24 december 2023 @ 19:21:00 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211732165
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wordt het weer zo spannend als in 1993 en 1995?
Waterhoogte Lobith in 1993 was 1639cm en in 1995 1668cm
De verwachting komende 4 dagen is 1500cm: https://www.rijkswatersta(...)rstanden-en-afvoeren
pi_211733178
quote:
84s.gif Op zondag 24 december 2023 19:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waterhoogte Lobith in 1993 was 1639cm en in 1995 1668cm
De verwachting komende 4 dagen is 1500cm: https://www.rijkswatersta(...)rstanden-en-afvoeren
En de 16 meter plus bij Lobith geeft tegenwoordig minder problemen. Door alle projecten zoals "ruimte voor de rivier" is het risico op problemen veel minder.
Voorheen Post ID 101472
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')