abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211565629
Voor iets heb ik zalm blokjes nodig, best veel ook
Kost 50 euro de kilo, terwijl een zalm filet uit de super maar 25euro de kilo kost

Kan ik dat gewoon tot blokjes snijden en rauw knagen?

Ik dacht altijd van niet tot ik deze sushi vent zag

In die filmpjes doet hij zout en suiker op de zalm en wast het daarna weer af

Kun je dus een zalm filetje rauw eten?
pi_211565722
Ik eet regelmatig zalm rauw, nooit ergens last van gehad.
  zaterdag 9 december 2023 @ 16:42:56 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211565792
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:14 schreef BiftekiMetFeta het volgende:
Voor iets heb ik zalm blokjes nodig, best veel ook
Kost 50 euro de kilo, terwijl een zalm filet uit de super maar 25euro de kilo kost

Kan ik dat gewoon tot blokjes snijden en rauw knagen?

Ik dacht altijd van niet tot ik deze sushi vent zag

In die filmpjes doet hij zout en suiker op de zalm en wast het daarna weer af

Kun je dus een zalm filetje rauw eten?
Neem gewoon diepvries zalm, dan heb je geen kans op parasieten. Verse vis rauw eten is vragen op haringworm en andere wormen.
pi_211565797
Ja hoor, geen probleem.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_211565807
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Neem gewoon diepvries zalm, dan heb je geen kans op parasieten. Verse vis rauw eten is vragen op haringworm en andere wormen.
Dan zou het juist niet meer vers zijn hè. :')
  zaterdag 9 december 2023 @ 16:48:23 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211565841
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:45 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]
Eet jij toch lekker rauwe vis die niet ingevroren is geweest.
pi_211565911
Volgens mij moet in NL alle vis die verkocht wordt ingevroren geweest zijn, ook zgn verse vis.
pi_211565933
quote:

[..]
'Verse' vis uit de supermarkt is ook gewoon ingevroren geweest. Er zit vrijwel geen verschil in ingevroren vis en verse vis uit de supermarkt.
pi_211565965
quote:

[..]
Het is wel een misverstand dat 'verse vis' betekent dat het niet is ingevroren geweest. Als vis na de vangst direct ingevroren wordt, kan je het bij ontdooide verkoop nog steeds vers noemen. Als je in Nederland bijvoorbeeld praat over verse tonijn, gaat het vooral over het onbewerkte aspect, niet zozeer over hoe lang geleden de tonijn gevangen is.
-nee-
pi_211566046
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:54 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
'Verse' vis uit de supermarkt is ook gewoon ingevroren geweest. Er zit vrijwel geen verschil in ingevroren vis en verse vis uit de supermarkt.
Nogwal wiedes, anders is net gevangen vis na middagje al rotte vis. Sommige landen strooien ter compensatie een kilo zout er over, maar dat is ook niks natuurlijk.
pi_211566080
quote:

[..]
Alle sushi zalm is ingevroren geweest :')
Anders gaan de parasieten niet dood
Tot -35 (als ik het goed heb) is verplicht

Oh. Ik ben spuit 11 :') al vaker gezegd :')
  zaterdag 9 december 2023 @ 17:27:47 #12
505199 Squishmallow
Cuno doesn't fucking care
pi_211566292
Ik zou nooit vis in de supermarkt kopen.
"Alright. Entertain the Cuno! Show me whatcha got. Watcha got there? Whatcha got, huh?! Show me whatcha got!"
pi_211566745
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 17:27 schreef Squishmallow het volgende:
Waar dan wel? De visboer op de markt uit Spakenburg vertrouw ik nog minder, als ik zie hoe die met hun vis omgaan. Bij een simpele kibbeling lopen ze al de kantjes er vanaf, meer deeg dan vis om nog niet te spreken van de kwaliteit van de vis

De andere vis idem, die ligt dan wel op ijs maar wat er met die vis aan het einde van de dag gebeurd is mij een groot raadsel, ik verwacht dat de overgebleven zalm van zaterdag op maandag elders weer in de kraam ligt
pi_211566761
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:57 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Het is wel een misverstand dat 'verse vis' betekent dat het niet is ingevroren geweest. Als vis na de vangst direct ingevroren wordt, kan je het bij ontdooide verkoop nog steeds vers noemen. Als je in Nederland bijvoorbeeld praat over verse tonijn, gaat het vooral over het onbewerkte aspect, niet zozeer over hoe lang geleden de tonijn gevangen is.
Dan kan je dus beter bevroren zalm kopen en die zelf ontdooien? Dan is het het verste? En is dat dan rauw eetbaar?
pi_211566778
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:52 schreef Farenji het volgende:
Volgens mij moet in NL alle vis die verkocht wordt ingevroren geweest zijn, ook zgn verse vis.
Maar maakt dat daardoor alle rauwe zalm rauw eetbaar?
pi_211566797
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zou je dan zalm vers uit de zee, direct geslacht etc wel eetbaar zijn of moet het altijd ingevroren zijn om de parasieten te doden?
pi_211566893
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 17:27 schreef Squishmallow het volgende:
Het enige verschil tussen diepgevroren vis en niet bevroren vis in de supermarkt, is dat ze de de niet bevroren vis voor jou ontdooid hebben.
pi_211566921
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:17 schreef BiftekiMetFeta het volgende:

[..]
Dan kan je dus beter bevroren zalm kopen en die zelf ontdooien? Dan is het het verste? En is dat dan rauw eetbaar?
Dat kan ik je niet zeggen, ik heb eerlijk gezegd een miljoen keer rauwe zalm gegeten, van verschillende bronnen, nooit me er druk over gemaakt.

Ik ben er gek op, vooral samen met creme fraiche en lekker zout en peper. Maar ik heb me nooit druk gemaakt over parasieten of wormen.

Nu ik er over nadenk, in Nederland zijn voedselwettem dusdanig rigide dat ik me zou verbazen als je ziek kon worden van rauwe zalm. Het is niet zoals kip ofzo, dat de v&w-autoriteiten zeggen dat je altijd goed moet doorgaren.
-nee-
  zaterdag 9 december 2023 @ 20:47:59 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211568115
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:19 schreef BiftekiMetFeta het volgende:

[..]
Zou je dan zalm vers uit de zee, direct geslacht etc wel eetbaar zijn of moet het altijd ingevroren zijn om de parasieten te doden?
Het is altijd eetbaar, maar je hebt het risico van parasieten als het niet diepgevroren is geweest en je eet het rauw.

quote:
Aanvankelijke symptomen binnen een paar uur na inname zijn misselijkheid, overgeven en hevige buikpijn. Als de larven de darmen bereiken kan na twee weken een ernstige eosinofiele granulomateuze reactie optreden met symptomen die doen denken aan de ziekte van Crohn.
Bron: Wikipedia
  zaterdag 9 december 2023 @ 20:52:20 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211568162
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:33 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Dat kan ik je niet zeggen, ik heb eerlijk gezegd een miljoen keer rauwe zalm gegeten, van verschillende bronnen, nooit me er druk over gemaakt.
Ik ben er gek op, vooral samen met creme fraiche en lekker zout en peper. Maar ik heb me nooit druk gemaakt over parasieten of wormen.
Nu ik er over nadenk, in Nederland zijn voedselwettem dusdanig rigide dat ik me zou verbazen als je ziek kon worden van rauwe zalm. Het is niet zoals kip ofzo, dat de v&w-autoriteiten zeggen dat je altijd goed moet doorgaren.
tja, kweekzalm wordt behandeld met pesticiden en antibiotica, kleurstoffen gevoerd om hem oranje te maken, als jij dat liever eet dan zalm die alleen maar ingevroren is, keuzes.
pi_211568550
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 20:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
tja, kweekzalm wordt behandeld met pesticiden en antibiotica, kleurstoffen gevoerd om hem oranje te maken, als jij dat liever eet dan zalm die alleen maar ingevroren is, keuzes.
Nou, dat zijn voor mij geen keuzes. Heb er gewoon nooit zo over nagedacht. Ik koop mn zalm gewoon als ik er aan denk bij de meest dichtbijzijnde plek. Meestal een supermarkt, soms een visboer... Soms bevroren, soms ontdooid/niet bevroren, meestal weet ik het gewoon niet. Ik heb ook geen voorkeuren.
-nee-
  zondag 10 december 2023 @ 00:32:34 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211570723
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 december 2023 21:28 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Nou, dat zijn voor mij geen keuzes.
Je kiest ervoor je niet te verdiepen in wat je eet
pi_211581503
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:54 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 17:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Alle sushi zalm is ingevroren geweest :')
Anders gaan de parasieten niet dood
Tot -35 (als ik het goed heb) is verplicht

Oh. Ik ben spuit 11 :') al vaker gezegd :')
Dit is allemaal onzin.

In de supermarkt ligt gewoon verse vis tenzij het aangegeven is op de verpakking dat het bevroren is geweest (vaak met de term refresh). De EU heeft wel een richtlijn dat vis bevroren moet zijn geweest, maar dat hoeft niet nagevolgd te worden. Sommige vissen (haring & kabeljauw) hebben ook meer kans op de parasieten dan andere vissen (zalm & tonijn).

Bron: ik ben werkzaam bij een grote leverancier van vis

[ Bericht 9% gewijzigd door dimmak op 11-12-2023 11:01:19 ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_211581858
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2023 09:57 schreef dimmak het volgende:

[..]
[..]
[..]
Dit is allemaal onzin.

In de supermarkt ligt gewoon verse vis tenzij het aangegeven is op de verpakking dat het bevroren is geweest (vaak met de term refresh). De EU heeft wel een richtlijn dat vis bevroren moet zijn geweest, maar dat hoeft niet nagevolgd te worden. Sommige vissen (haring & kabeljauw) hebben ook meer kans op de parasieten dan andere vissen (zalm & tonijn).

Bron: ik ben werkzaam bij een grote leverancier van vis
Wateen kutleverancier

Edit: ik heb het even gedubbelcheckt, maar mijn bewering dat 'vers' niet betekent dat het niet bevroren is geweest is toch echt een juiste.
-nee-
pi_211582140
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2023 10:33 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Wateen kutleverancier

Edit: ik heb het even gedubbelcheckt, maar mijn bewering dat 'vers' niet betekent dat het niet bevroren is geweest is toch echt een juiste.
Hmm, excuses. Ik heb jouw bericht niet goed gelezen, dacht dat die in de trant was van die andere 2 (nu dus ook uit mijn bericht gehaald). Jouw bewering en de mijne kunnen inderdaad hand in hand gaan. "Verse vis" kan ingevroren geweest zijn, maar dan moet dat nog steeds op de verpakking staan. Daarnaast ligt er ook gewoon echte verse vis in de supermarkt. :)

Wij leveren zelf niet aan supermarkten, maar restaurants. We doen wel genoeg zaken met bedrijven die retail doen. Zo heb ik goed contact met verschillende bedrijven die echte verse zalm aan NL en DE supermarkten leveren. Kabeljauw bijv. is in de supermarkt vrijwel altijd refresh.

Zalm zou je dus prima in de supermarkt kunnen kopen (de kwaliteitseisen zijn vaak strenger dan bij welke andere klant dan ook), andere vissoorten zou ik lekker bij je vishandel kopen.
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')