abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211532096
Hallo allemaal,
Vraagje: ik heb een woning met een houten vloer en overweeg vloerverwarming.

Nu zie ik dat er verschillende mogelijkheden zijn:
Fermacell platen op bestaande vloer, die invrezen en dan leidingen erin

Vloer verwijderen, nieuwe vloerplaten leggen waarin leidingen worden ingefreesd

Vloer volledig verwijderen, schuimbeton erin en daarin vloerverwarming infrezen.

Eerste optie heeft als nadeel dat de vloer 2 cm omhoog komt.

Maar wat zijn verder voor en nadelen aan de verschillende systemen?

Schuimbeton lijkt mij de beste, maar ook de duurste oplossing. Ik vraag me dan af of de investering opweegt tegen nadelen van andere opties.
pi_211541595
Wij hebben ook een houten vloer. Daar hebben ze noppenplaten op gezet en daar de vloerverwarming doorheen.
pi_211546241
ik heb alles verwijderd, incl vloer balken, daarna drukvaste EPS gelegd en daar de leidingen op gelegd. Toen beton gestort.
Ik had ook geen diepe kruipruimte. Mocht je kruipruimte diep zijn dan kan je beginnen met schuimbeton en daarna wat ik deed.

Houten balken willen nog weleens rotten of moeten ooit een keer vervangen worden. Heb je vloerverwarming er bovenop dan kan je niet zomaar even individuele balken vervangen zonder heel veel extra werk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211549301
Ah, dat is wel een punt om over na te denken.

Ik heb nu wel 2 offertes voor vloerverwarming op houten vloer, waarbij de leidingen in fermacell platen worden gelegd.
Ik kijk op van het prijsverschil, de ene offerte is 3500, de andere 6200.
  vrijdag 8 december 2023 @ 00:01:08 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211550394
Heb je het over de begane grond of is je woning een appartement?
Of wil je de eerste verdieping voorzien van vvw?

Als het beganegrond is, vloer eruit, isoleren, beton erin en daar vvw op om vervolgens met zandcement klaar te maken voor de definitieve vloerbedekking. Dat is het beste. Al het andere is mwahmwah of ronduit nogo.
pi_211573920
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2023 00:01 schreef bleiblei het volgende:
Heb je het over de begane grond of is je woning een appartement?
Of wil je de eerste verdieping voorzien van vvw?

Als het beganegrond is, vloer eruit, isoleren, beton erin en daar vvw op om vervolgens met zandcement klaar te maken voor de definitieve vloerbedekking. Dat is het beste. Al het andere is mwahmwah of ronduit nogo.
Het is inderdaad begaande grond.
Beton storten etc klinkt erg kostbaar, ben bang dat ik niet meer leef voordat dat zich heeft terugverdiend :+
Ik zit zelf ook te twijfelen, is misschien een hybride warmtepomp met convectoren geen betere optie?
pi_211576861
Voor 6k moet beton ook wel lukken hoor.

Ik vind eigenlijk een duur droogbouw systeem op hout een beetje een halve oplossing. Al het hout er uit weet je zeker dat dat nooit gaat rotten.

Ben je zelf handig? Dan kan je ook veel zelf doen.

Hoe is je huis gefundeerd? Op palen of gewoon op zand?
pi_211582071
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:20 schreef Makrolon het volgende:
Voor 6k moet beton ook wel lukken hoor.

Ik vind eigenlijk een duur droogbouw systeem op hout een beetje een halve oplossing. Al het hout er uit weet je zeker dat dat nooit gaat rotten.

Ben je zelf handig? Dan kan je ook veel zelf doen.

Hoe is je huis gefundeerd? Op palen of gewoon op zand?
Het huis is op palen gefundeerd.

Ben zelf niet de handigste, maar wellicht is met hulp veel te doen.

Ik twijfel nog wel over wat wijsheid is.
  maandag 11 december 2023 @ 13:34:35 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_211583749
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is inderdaad begaande grond.
Beton storten etc klinkt erg kostbaar, ben bang dat ik niet meer leef voordat dat zich heeft terugverdiend :+
Ik zit zelf ook te twijfelen, is misschien een hybride warmtepomp met convectoren geen betere optie?
Gaat het alleen om kosten terugwinnen of wil je ook investeren in comfort?
disclaimer
  maandag 11 december 2023 @ 19:09:26 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211587425
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 10:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het huis is op palen gefundeerd.

Ben zelf niet de handigste, maar wellicht is met hulp veel te doen.

Ik twijfel nog wel over wat wijsheid is.
Wijsheid is geen halve oplossingen. Krijg je altijd spijt van. Óf je wil er niet echt wonen, maar gewoon snel flippen en de volgende bewoners met de meukoplossingen laten zitten. Dan is het rendement-technisch het beste.
pi_211587797
Wij hebben op de verdiepingen de fermacell-optie gebruikt en op de begane grond de houten vloer vervangen door een constructie van lichtgewicht staal in combinatie met zwaluwstaartplaten en beton (en isolatie en vloerverwarming). Deze oplossing was nodig omdat we op veengrond wonen en we met verzakkingen te maken hebben. Schuimbeton durfden we niet aan, de houten vloer laten zitten vonden we suboptimaal in verband met vochtproblemen en andere oplossingen voegden te veel gewicht toe aan het huis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211589374
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 13:34 schreef SQ het volgende:

[..]
Gaat het alleen om kosten terugwinnen of wil je ook investeren in comfort?
Comfort is ook belangrijk natuurlijk.
Als ik naar mezelf kijk, ik heb jarenlang cv gehad, beviel prima, mijn vader heeft gaskachels, dat is ook wel prettig, schoonouders hebben cv en pelletkachel, is ook comfortabel, en nu woon ik in een woning die tot in de berging van vloerverwarming is voorzien, waarbij we alleen de woonkamer op 17 graden hebben en de rest staat uit.
pi_211589404
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 19:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wijsheid is geen halve oplossingen. Krijg je altijd spijt van. Óf je wil er niet echt wonen, maar gewoon snel flippen en de volgende bewoners met de meukoplossingen laten zitten. Dan is het rendement-technisch het beste.
Daarom zit ik ook te twijfelen.

Alles heeft zijn voor en tegens. Bij volledige vervanging zit ik wellicht met de keuken die gedemonteerd moet worden.
  zaterdag 16 december 2023 @ 21:28:31 #14
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_211641602
Ik ben nu met hetzelfde bezig. Heb voor rigoureus gekozen en hout eruit en beton erin. En dan vloerverwarming met water en niet te lange lussen (rond de 70m).
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')