abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_211524087
Ik wil graag wat raster-afbeeldingen met logo's converteren naar vector-afbeeldingen. Het gaat om iets wat vergelijkbaar is met het volgende, vooral qua stijl en eenvoud. In mijn geval heeft iemand aan mij gevraagd of ik dit soort afbeeldingen voor zijn eigen sportschool kan digitaliseren. (Zijn vader die inmiddels overleden is, had ooit een poster gemaakt handgetekend met inkt met een overzicht van de belangrijkste oefeningen voor bodybuilding en dat hangt in de sportzaal. Hij wil nu deze afbeeldingen gebruiken voor bijvoorbeeld drukwerk of zijn website.)

Ik kan wel redelijk overweg met fotobewerkingssoftware, dus met resizen en andere bewerkingen etc krijg ik de logo's wel redelijk vloeiend. Als ik zo'n logo converteer naar SVG met Inkscape, dan heeft het alsnog honderden vector-points en alle oneffenheden zitten er ook nog in, die je al snel krijgt bij schuine of ronde vormen. Je kan met Inkscape dat vereenvoudigen, maar daardoor raakt het logo te vervormd. Als ik dit allemaal handmatig moet gaan bewerken, ben ik ontzettend veel uren bezig. Ik heb al gezocht naar plugins voor Inkscape, echter ik ben dan weet ik hoeveel tijd kwijt om uit te zoeken hoe ik dat moet gebruiken en de kans zit er dan dik in dat ik er alsnog niet mee kan doen wat ik wel nodig heb :')

Dus heeft iemand advies of ideen waarmee ik geholpen kan zijn?
pi_211524103
Adobe Illustrator moet dat wel kunnen, al ben ik daar ook redelijk noob in.
pi_211524126
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Adobe Illustrator moet dat wel kunnen.
Dat programma heb ik niet. Ik wil op mijn computer ook liever niet werken met illegaal geripte software
pi_211524235
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:55 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Dat programma heb ik niet. Ik wil op mijn computer ook liever niet werken met illegaal geripte software
Je vroeg in de OP om advies en dat probeer ik naar beste kunnen te geven.

Ik weet niet wat het budget is maar je kan Illustrator voor iets van 25 per maand gebruiken en gewoon aan- of uitzetten in je Adobe account.

Tenzij je uren geheel gratis zijn, is 25 niet veel geld als het vele uren werk bespaart.

dinsdag 5 december 2023 @ 13:05:27 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_211524286
Er is geen goede converteringssoftware. Wat ik altijd deed was het plaatje inlezen in Illustrator of CorelDraw en overtrekken. Dus opnieuw tekenen. Niet ideaal, maar wel de beste manier.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_211967720
Een goede scan of foto kan een groot verschil maken.
Wanneer er een scanner gebruikt wordt, dan een zwart / donker papier erachter plaatsen.
Bij het maken van een foto een felle bouwlamp of iets dergelijks gebruiken.

Met Inkscape is het vaak spelen met de instellingen in de Trace Bitmap functie.
De opties "Smooth corners en Optimize kunnen beter uitgevinkt worden.

Als de bron te slecht is, dan is wat Lord_Vetinari al aangaf overtrekken de laatste optie.
Zelf gebruik ik dan GIMP. Bovenop de afbeelding een transparante laag toevoegen, overtrekken en dan pas converteren.
History can't change the past, the future can.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')