Omdat ik het wat flauw van mijzelf vind om wel te zeggen dat er iets niet goed is, maar niet te laten zien wat.
Sommige zaken zijn gewoon slordig gemaakt maar niet fout, andere zaken zijn dingen waar wat meer aandacht aan besteed had kunnen worden. Nogmaals het is een vaktechnische mening hé.
@PilesVoor het gemak heb ik ze nummers gegeven.
![npPJyRe.jpeg]()
1. De groep van de zonnepanelen heeft een verkeerde kleur qua bekabeling, de grijze draad had bruin of zwart moeten zijn. Ook lijkt er een groot lengte verschil te zijn tussen de blauwe en de grijze draad.
De groep van de zonnepanelen moet rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten worden (dat zit hij nu ook geloof ik) en vanuit de hoofdschakelaar moet hij ook na een 4 polige C 40 A automaat (rem automaat)gebracht worden van waaruit je dan na je aardlekschakelaars en aardlekautomaten gaat.
Als er zonnepanelen geplaatst worden, kan de maximale stroom door de aardlekschakelaars groter worden dan 40A. De bestaande aardlekschakelaars moeten worden beveiligd met een zogenaamde remautomaat.
Dat is hier niet gebeurd. De voedende bekabeling naar de aardlekschakelaars een naar de aardlekautomaten is dan wel weer voldoende groot uitgevoerd; zou toch overwegen een dergelijke automaat te plaatsen.
2. Hier zit de voedende bekabeling die van de aardlekschakelaars komt niet in het midden van de kam-rail van de automaten. Zelf plaatst ik die altijd in het midden omdat er anders (onnodig) warmte zou kunnen ontstaan wanneer één van de groepen links daarvan veel zwaarder belast worden dan de andere.
In de industrietechniek proberen we dat altijd te vermijden.
3. Hier twijfel ik of hier wel de juiste soort kammen zijn toegepast die bij deze automaten horen, de voedende bekabeling zit hier ook zoals bij 2 niet in het midden van de kam, denk dat hier een
passende kabelschoen toegepast had moeten worden en dat de draad er nu gewoon tussen geprutst is met een gewone adereindhuls.
4. Hier is de kabel door de behuizing van de kast heen geboord en ontbreekt de trekontlasting, hier had of een wartel toegepast moeten worden, of de bekabeling had naar boven gebracht moeten worden. Er zijn passende invoerstukken waar je de bekabeling op aan kunt sluiten die je dan kunt plaatsen daar waar je buisinvoer zit.
Een andere oplossing was gewoon een passende wartel + moer.
5. Twijfel of deze aardlekschakelaars allemaal dezelfde uitvoering hebben, maar dat kan ik op basis van deze foto niet helemaal 100% zeker zeggen; wel lijkt de kam aan de bovenzijde van de aardlekschakelaars wat krom en scheef erin te zitten. Is dit wel het juiste type en zit hij wel lekker gemonteerd ? Hier kan onnodig warmte ontstaan door slecht contacten of in het allerergste geval brand.
6. Deze klemmen hadden gewoon verwijderd kunnen worden, ze hebben in dit geval geen enkel nut.
7. Kan op basis van de foto niet goed zien of hier de aarde die vanuit de aardpen komt goed vastgezet is.
Gaat van hieruit wel rechtstreeks een aarde draad naar de hoofdaardrail onderin de meterkast ?
Hier had dan in ieder geval een pvc buis om heen moeten zitten.
Verder ontbreekt het buiten de verdeelkast aan fatsoenlijk en deugdelijk vastzetten van het leidingwerk, als leidingen onverhoopt te kort zijn dan hadden daar in mijn ogen gewoon enkele lasdozen gezet moeten worden.
Er zijn wat lasdozen met ongebruikte buisinvoeren, die moeten eigenlijk dichtgemaakt worden, ook ontbreken er wat deksels op de lasdozen. De leidingen lijken net boven de meterkast dan wel weer vastgezet te zijn met klembeugels.