abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213699700
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis :?
Ik zou eerder andersom verwachten :P
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
Hier zit in t woonhuis ymvk-kabel in een niet slagvaste gele pvc buis, omdat dat met de installatie makkelijker was om te leggen :Y
pi_213963568
Eindelijk aan de meterkast begonnen. 10 nieuwe leidingen geboord naar kruipruimte.
Best even spannend, want gas- en waterleiding en alles liep scheef (dus boven zat het anders dan in de kruipruimte).
Uiteindelijk beetje schuin weggeboord en ging allemaal prima ^O^

Daarnaast is de opstelplaats voor de warmtepomp af. Inclusief 2 gaten voor elektra, door 35cm funderingsbeton. Dat was best taai, ook met mn goeie Bosch blauw. Maar het zit :)

En vandaag is ook het isolatieglas gezet. U-waarde van 1.0 en roosters op alle slaapkamers + woonkamer + keuken. Heel fijn.
pi_214730829
Kick! Nog 2 weken en we gaan beginnen met het grote werk. Spannend!

Intussen is de meterkast uitgebreid (@Vonkenboer ;) ):

(klik voor groot)

Enige wat nu dus officieel moet, is over naar 3 fasen. Want meer dan 12 groepen...
Dus dat ga ik misschien maar aanvragen binnenkort. Ik vind het beetje zinloos, maar goed, als het zo hoort... De hoofdschakelaar is gelukkig al 3 fase.

[ Bericht 15% gewijzigd door Piles op 16-08-2024 15:53:37 ]
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:25:50 #204
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214730911
Los daarvan, de tranen springen mij een beetje bij in de ogen.. :X
Flexibele buis was waarschijnlijk in de aanbieding bij de groothandel ? En er waren niet genoeg buiszadels ?

Verder heb ik mijn vragen bij de interne bedrading en hoe de pv groep aangesloten is op de installatie.
pi_214730931
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Los daarvan, de tranen springen mij een beetje bij in de ogen.. :X
Flexibele buis was waarschijnlijk in de aanbieding bij de groothandel ? En er waren niet genoeg buiszadels ?
Nou ja, dat is mijn schuld :@ Ik dacht dat de kabels wel lang genoeg waren, maar dat waren ze net niet :( Dus het was of opnieuw (of te kort aan de andere kant), of zo. Nou, ik kijk niet dagelijks naar mn meterkast, dus vond het wel best.
quote:
Verder heb ik mijn vragen bij de interne bedrading
Want?
quote:
en hoe de pv groep aangesloten is op de installatie.
Die zat er al van de vorige bewoners, daar is niks aan veranderd.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:34:51 #206
92034 crew  Vonkenboer
pi_214732495
Omdat ik het wat flauw van mijzelf vind om wel te zeggen dat er iets niet goed is, maar niet te laten zien wat.
Sommige zaken zijn gewoon slordig gemaakt maar niet fout, andere zaken zijn dingen waar wat meer aandacht aan besteed had kunnen worden. Nogmaals het is een vaktechnische mening hé. @Piles

Voor het gemak heb ik ze nummers gegeven.

1. De groep van de zonnepanelen heeft een verkeerde kleur qua bekabeling, de grijze draad had bruin of zwart moeten zijn. Ook lijkt er een groot lengte verschil te zijn tussen de blauwe en de grijze draad.
De groep van de zonnepanelen moet rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten worden (dat zit hij nu ook geloof ik) en vanuit de hoofdschakelaar moet hij ook na een 4 polige C 40 A automaat (rem automaat)gebracht worden van waaruit je dan na je aardlekschakelaars en aardlekautomaten gaat.

Als er zonnepanelen geplaatst worden, kan de maximale stroom door de aardlekschakelaars groter worden dan 40A. De bestaande aardlekschakelaars moeten worden beveiligd met een zogenaamde remautomaat.
Dat is hier niet gebeurd. De voedende bekabeling naar de aardlekschakelaars een naar de aardlekautomaten is dan wel weer voldoende groot uitgevoerd; zou toch overwegen een dergelijke automaat te plaatsen.

2. Hier zit de voedende bekabeling die van de aardlekschakelaars komt niet in het midden van de kam-rail van de automaten. Zelf plaatst ik die altijd in het midden omdat er anders (onnodig) warmte zou kunnen ontstaan wanneer één van de groepen links daarvan veel zwaarder belast worden dan de andere.
In de industrietechniek proberen we dat altijd te vermijden.

3. Hier twijfel ik of hier wel de juiste soort kammen zijn toegepast die bij deze automaten horen, de voedende bekabeling zit hier ook zoals bij 2 niet in het midden van de kam, denk dat hier een passende kabelschoen toegepast had moeten worden en dat de draad er nu gewoon tussen geprutst is met een gewone adereindhuls.

4. Hier is de kabel door de behuizing van de kast heen geboord en ontbreekt de trekontlasting, hier had of een wartel toegepast moeten worden, of de bekabeling had naar boven gebracht moeten worden. Er zijn passende invoerstukken waar je de bekabeling op aan kunt sluiten die je dan kunt plaatsen daar waar je buisinvoer zit.
Een andere oplossing was gewoon een passende wartel + moer.

5. Twijfel of deze aardlekschakelaars allemaal dezelfde uitvoering hebben, maar dat kan ik op basis van deze foto niet helemaal 100% zeker zeggen; wel lijkt de kam aan de bovenzijde van de aardlekschakelaars wat krom en scheef erin te zitten. Is dit wel het juiste type en zit hij wel lekker gemonteerd ? Hier kan onnodig warmte ontstaan door slecht contacten of in het allerergste geval brand.

6. Deze klemmen hadden gewoon verwijderd kunnen worden, ze hebben in dit geval geen enkel nut.

7. Kan op basis van de foto niet goed zien of hier de aarde die vanuit de aardpen komt goed vastgezet is.
Gaat van hieruit wel rechtstreeks een aarde draad naar de hoofdaardrail onderin de meterkast ?
Hier had dan in ieder geval een pvc buis om heen moeten zitten.

Verder ontbreekt het buiten de verdeelkast aan fatsoenlijk en deugdelijk vastzetten van het leidingwerk, als leidingen onverhoopt te kort zijn dan hadden daar in mijn ogen gewoon enkele lasdozen gezet moeten worden.
Er zijn wat lasdozen met ongebruikte buisinvoeren, die moeten eigenlijk dichtgemaakt worden, ook ontbreken er wat deksels op de lasdozen. De leidingen lijken net boven de meterkast dan wel weer vastgezet te zijn met klembeugels.
pi_214781870
Ik was van plan om per punt te reageren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in :D

Maar ik snap dat je er als professional anders naar kijkt dan ik. Een deel had netter gekund, en een deel is erfenis van de vorige bewoners (incl. zonnepanelenbeunhazen). En sommige dingen waren work in progress (zoals afdekken dozen).
Maar zoals gezegd: ik kijk niet dagelijks naar m'n meterkast, dus het moet vooral functioneel zijn :)
pi_214783124
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 09:08 schreef Piles het volgende:
Ik was van plan om per punt te reageren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in :D

Maar ik snap dat je er als professional anders naar kijkt dan ik. Een deel had netter gekund, en een deel is erfenis van de vorige bewoners (incl. zonnepanelenbeunhazen). En sommige dingen waren work in progress (zoals afdekken dozen).
Maar zoals gezegd: ik kijk niet dagelijks naar m'n meterkast, dus het moet vooral functioneel zijn :)
Ik zou t puntje van brandgevaar wel ff checken :Y
pi_214786085
@Piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Nogmaals het is een vaktechnische mening hé.
Als ik toch nog ooit ergens een nieuwe meterkast laat plaatsen vlieg ik jou in O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214786613
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 18:07 schreef sigme het volgende:
@:piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?
Jawel, grote klussen moeten nog beginnen.
Tis nu vooral lastig qua tijd, want die heb je niet met een baby :P

Volgend weekend gaat de keuken eruit en gaan we dus echt beginnen. Spannend :o
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:07:01 #211
92034 crew  Vonkenboer
pi_214790755
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 09:08 schreef Piles het volgende:

Ik begrijp je reactie, maar ik zou zeker zo'n zogenoemde rem automaat plaatsen in deze installatie en even na alle elektrische verbindingen na laten kijken, waar warmte ontstaat door slechte contacten is er namelijk een kans op brandgevaar, met het blote oog kun je dat niet zien, dat kun je alleen vaststellen met een warmtebeeldcamera of fysieke controle van de verbindingen.

Je zult niet de eerste zijn, waar op deze manier een brand in huis ontstaat.. met alle gevolgen van dien..

Functioneel betekend in mijn ogen vooral dat iets ook technisch veilig moet zijn, zeker als je deze installatie nog verder uit gaat bereiden in de toekomst. Installaties worden steeds meer en zwaarder belast door de vele apparatuur die we tegenwoordig aansluiten; de elektrische stromen daarbij worden steeds groter; en de daarbij behorende risico's ook.

Zelf zou ik in ieder geval op die punten de installatie laten nakijken om dat risico te minimaliseren.

Je moet er toch niet aan denken dat er brand uitbreekt door slechte verbindingen en in het ergste geval je vrouw en kind niet kunnen vluchten door de brand en/of rook. :N
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:10:14 #212
92034 crew  Vonkenboer
pi_214790776
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 18:07 schreef sigme het volgende:
@:piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?
[..]
Als ik toch nog ooit ergens een nieuwe meterkast laat plaatsen vlieg ik jou in O+
Bedankt voor je compliment.
Ik hou mij aanbevolen ;) ^O^
pi_214792208
Maar over die REM-automaat: theoretisch wekken mn panelen max 16A op richting hoofdschakelaar. Vanaf hoofdschakelaar gaat er max 35A naar de aardlekschakelaars.

Hoofdschakelaar is max 40A.
Gaat die er dan niet uit bij 16+35?
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:21:22 #214
92034 crew  Vonkenboer
pi_214794026
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 15:19 schreef Piles het volgende:
Maar over die REM-automaat: theoretisch wekken mn panelen max 16A op richting hoofdschakelaar. Vanaf hoofdschakelaar gaat er max 35A naar de aardlekschakelaars.

Hoofdschakelaar is max 40A.
Gaat die er dan niet uit bij 16+35?
Een hoofdschakelaar is een lastscheider, geen beveiliging. Dat er 40A op aangegeven staat houd in dat de contacten voor 40A geschikt zijn om te kunnen schakelen. Eigenlijk zou er dus naast een rem automaat ook een lastscheider van 63A geplaatst moeten worden

Dat is ook het enige waar een hoofdschakelaar voor bedoeld is, om een installatie in één handeling compleet spanningsloos te maken. Het woord zegt het eigenlijk ook al.
pi_214794402
Helder, dan snap ik m ^O^

Al vraag ik me af hoeveel mensen met PV-panelen ook zo'n ding hebben... :o
pi_214852943
We zijn begonnen *O*

Huis is (weer) leeg:

Radiator aftappen :X

En het eerste sloopwerk, geen weg meer terug :D
  Moderator zondag 1 september 2024 @ 10:40:08 #217
92034 crew  Vonkenboer
pi_214856031
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 19:05 schreef Piles het volgende:
Helder, dan snap ik m ^O^

Al vraag ik me af hoeveel mensen met PV-panelen ook zo'n ding hebben... :o
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.

Ze doen de aanname dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
pi_214860771
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.

Ze doen de aanname dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
Ja beroerd is dat eigenlijk. Dan had ik liever een oude groepenkast gehad, die ik volledig had laten vernieuwen.
Maar ja, grootste deel is een jaar oud, dat gooi ik niet weg...

Als je nog een tip hebt voor goeie installateur in de omgeving die een keer tijd heeft, hou ik me aanbevolen :P
pi_214860788
Dag 2: een vriend wilde heel graag slopen, dus die heb ik z'n gang maar laten gaan :D

Morgen komen de slopers voor de vloer (en het afvoeren van de keuken).
pi_214869172

Vloer weg :)
pi_214890860
Leidingwerk voor de keuken zit er inmiddels ook in, en as we speak wordt de keuken gestuct. Morgen vloer egaliseren zodat er vrijdag gefreest kan worden.

Wij zijn zelf vooral druk met 1001 kleine klusjes, zoals kozijnen en kinderkamer schilderen.

Maar het tempo zit er lekker in. Hoewel het erg vermoeiend is, zeker met heen-en-weer rijden naar logeeradres.
pi_214891042
Wat een klus zeg!
Spoilers!
pi_214891402
Wat fijn, dat jullie een logeeradres hebben om tot rust te komen👍🏼
pi_214891633
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een klus zeg!
Ja, ik kan me nog niet helemaal voorstellen dat het over 13 dagen af is :D
pi_214891654
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:25 schreef AnneX het volgende:
Wat fijn, dat jullie een logeeradres hebben om tot rust te komen👍🏼
Ja wel nodig ook met die kleine. Zelf kun je prima kamperen boven, maar niet met een dreumes :P
Enige nadeel is het logistieke (opvang brengen en halen, en ik dan weer vroeg hier zijn). Maar met auto en elektrische fiets komen we een eind :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')