Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:03 schreef Piles het volgende:
@:XanderH en @:Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast
Ja goed punt. Vorig jaar is de groepenkast vernieuwd door de vorige bewoners ivm PV, geen idee waarom ze het zo gedaan hebben.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.
1 fase, maar ik begreep dat er wel 2 groepen voor nodig zijn?quote:De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
Staan beide al in mijn postquote:Op zaterdag 4 mei 2024 17:44 schreef Bami het volgende:
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn.
Nee, alleen buitenlamp en dus de schuur.quote:Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
Vaatwasser zou ik op een eigen groep aansluiten. Dit is een vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt.quote:Op zondag 5 mei 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven
Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
Nee joh, waarom zou jequote:
Nou is valbescherming ook niet heilig.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee joh, waarom zou je
Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou is valbescherming ook niet heilig.DamnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Das een hele ongelukkige en nare
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou is valbescherming ook niet heilig.Zo dat is ook gewoon pech hebbenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehadquote:
Dat ookquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:21 schreef Piles het volgende:
Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buisquote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.
[ afbeelding ]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?quote:Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken,
Je mag geen open bochten gebruiken wanneer je gewoon VD-draad gebruikt; alles staat en valt met de gekozen installatiemethode, gewoon installatiedraad/vd draad ligt doorgaans altijd in een gesloten buissysteem in of op de muur/plafonds.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis
Ik zou eerder andersom verwachten
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |