abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213413433
Ok, door met de meterkast. Want daar moet wel wat bij met alle (geplande) apparatuur.

Huidige groepenindeling

Groen1: Woonkamer excl uitbouw + 2 slaapkamers achter
Groen2: Hal excl wc, overloop, badkamer, slaapkamer voor, voorzolder incl cv.
Groen3: Keuken excl fornuis/afz.kap, wc, achterzolder, mechanische ventilatie
Kookgroep (ongebruikt, ik denk op Blauw)
Blauw 4: Uitbouw
Blauw 5: Meterkast, fornuis/afz.kap, schuur
Eigen aardlek+groep: PV-panelen

Nieuwe apparatuur
Kookplaat (=kookgroep)
Afzuigkap
Vaatwasser
Oven
Combimagnetron
Boiler
Koelvriescombi

Warmtepomp (2 groepen)
Warmtepompboiler (1 groep?)
Mechanische ventilatie (omhangen naar groep 2?)
Wasmachine
Wasdroger (<1000W)

Nieuwe groepenindeling
Max 4 groepen per aardlek, kleuren blauw/groen/geel/rood zijn aardlekgroepering

Groen1: Woonkamer excl uitbouw + 2 slaapkamers achter
Groen2: Hal excl wc, overloop, badkamer, slaapkamer voor, voorzolder incl. MV en wasdroger
Groen3: WC, achterzolder, keuken incl afzuigkap, excl overige inbouwapparatuur incl losse apparaten (koffiezetapp., waterkoker, airfryer, contactgrill etc.).

Blauw: Kookgroep
Blauw 4: Uitbouw
Blauw 5: Meterkast, vaatwasser (2400W), schuur

Geel 7: Combimagnetron (3000W), koelvriescombi
Geel 8: Oven (3150W)
Geel 9: Wasmachine (zolder)
Geel 10: Warmtepompboiler (zolder)

Rood 11: Warmtepomp (buiten)
Rood 12: Warmtepomp (buiten)
Rood 13: Keukenboiler

Eigen aardlek+groep: PV-panelen

Is dat wat zo? Of beter anders? Ik lees dat men koelvries ook vaak op eigen groep doet, zodat die niet uitgaat als er een keer een groep (van bijv. oven) er uit klapt. Maar dat vind ik wel een heel klein risico. Maar daarom koelvries dus in dezelfde groep als combimagnetron (en niet aan bijv. schuur, want daar is de kans op stroomuitval groter als ik aan het klussen ben O-) ).
Enige waar ik over twijfel is groep 3. Misschien beter om deze te splitsen in groep 3 (groen) en groep 6 (blauw)?

Er komen dus 2 aardleks + 7 groepen bij.
https://www.sandervunderi(...)kar-1p-n-mks516.html
https://www.sandervunderi(...)h-202-a-40-0-03.html
Zijn dit de juiste spullen? Nee, ik ga het niet zelf doen, geen zorgen :D Maar ik ben wel benieuwd naar de materiaalkosten ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door Piles op 04-05-2024 11:12:53 ]
pi_213413566
@XanderH en @Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast :@
pi_213413880
Tuin/schuur hoort altijd op aparte groep is mij verteld, dus niet gecombineerd met wat anders.
En hier is de combi logisch qua ruimtes, weinig gecombineerd. Want dat maakt t zoeken lastig als er maar een klein deel uitvalt in een ruimte.
  Moderator zaterdag 4 mei 2024 @ 16:03:49 #179
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213416382
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 11:03 schreef Piles het volgende:
@:XanderH en @:Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast :@
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.

De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
pi_213417494
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn. :D

Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
pi_213419078
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 16:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.
Ja goed punt. Vorig jaar is de groepenkast vernieuwd door de vorige bewoners ivm PV, geen idee waarom ze het zo gedaan hebben.
Maar als we dan toch aanpassen, misschien gelijk maar verdelen.
quote:
De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
1 fase, maar ik begreep dat er wel 2 groepen voor nodig zijn? :@
Gaat om deze: Panasonic WH-MDC07J3E5 (1 fase, 7kW).
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 17:44 schreef Bami het volgende:
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn. :D
Staan beide al in mijn post ;)
quote:
Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
Nee, alleen buitenlamp en dus de schuur.
Maar goed, dan zou de vaatwasser en meterkast (internet e.d.) uitvallen bij gedoe in die groep. Vind ik niet heel boeiend eigenlijk. En het handige is dat de vaatwasser op de plek van het huidige fornuis komt, dus dan hoef ik niets aan te passen in meterkast of leidingen :)
  zondag 5 mei 2024 @ 02:49:41 #182
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213424800
Meterkast uitval is echt heel irritant is mijn ervaring. Dat is doorgaand niet alleen internet, maar mogelijk ook deurbel en in de toekomst zaken als home automation waardoor je ineens geen lampen aan kan zetten in de ochtend.
pi_213425961
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven :P

Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 10:00:14 #184
92034 crew  Vonkenboer
pi_213426086
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven :P

Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
Vaatwasser zou ik op een eigen groep aansluiten. Dit is een vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt.

(Al ben ik op de hoogte dat hier tegenwoordig anders nagekeken wordt, en het in nieuwere uitgaven van de NEN1010 anders benoemd is).
  zondag 5 mei 2024 @ 10:16:02 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_213426225
Wat zijn de kosten van een extra groep en dus een aparte aansluiting voor bepaalde zaken?

Heb je een beperkt ruimte en daarom een maximaal aantal groepen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 11:04:21 #186
92034 crew  Vonkenboer
pi_213426883
Nee dat is geen probleem. Kosten ook niet, zo duur is een extra automaat niet.

Maar ik wil(de) bestaande leiding vanaf 5 gebruiken voor de vaatwasser, scheelt een leiding. Maar dan moet ik even op zoek naar de splitsing richting schuur&keuken. Hopelijk in de meterkast zelf, dan is een aparte groep zo gedaan :)
pi_213557067

Schoorsteen :W
pi_213557232
Geen valbeveiliging? :X
pi_213557282
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:23 schreef Puala het volgende:
Geen valbeveiliging? :X
Nee joh, waarom zou je :')

Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:32:05 #191
35189 Troel
scherp en bot
pi_213557299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee joh, waarom zou je :')

Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
Nou is valbescherming ook niet heilig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213557358
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Damn :o
Das een hele ongelukkige en nare :X
pi_213557502
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:

[..]

SPOILER
Zo dat is ook gewoon pech hebben
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:55:10 #194
35189 Troel
scherp en bot
pi_213557518
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:54 schreef Puala het volgende:

[..]
Zo dat is ook gewoon pech hebben
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213557548
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:55 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad ;)
Dat ook :Y
pi_213568991

Schoorsteen is weg *O* Moet alleen nog even foto van buiten maken eigenlijk :)

Afgevoerd puin: schatting van 1200-1300 kg :o :X

Ik heb een dikke pijp, de buurman heeft een kleintje :+
Bij mij vast de voorbereiding voor de warmtepompboiler.
pi_213676973
Update: keuken is ingemeten en meerwerk akkoord. Dus alleen nog even bestellen en plannen (en betalen ;( )...

Mechanische ventilatie is vervangen.
Komende week wordt alvast nieuwe afzuigkapdoorvoer geboord + badkamerdoorvoer. Dan kan ik eindelijk afzuiging in de badkamer maken.

Ook is het eerste spul voor de warmtepomp binnen (meerlagenbuis).

En dan binnenkort aan de gang met het leegmaken van de kruipruimte en het leggen van de meerlagenbuis en nieuwe elektragroepen.

Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 18:59:10 #198
92034 crew  Vonkenboer
pi_213681178
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:21 schreef Piles het volgende:
Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.

Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken, en de zadels kun je netjes aan elkaar rijgen, dat scheelt weer schroeven.
pi_213681641
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.

[ afbeelding ]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis :?
Ik zou eerder andersom verwachten :P
quote:
Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken,
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
  Moderator zondag 26 mei 2024 @ 20:46:51 #200
92034 crew  Vonkenboer
pi_213695856
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis :?
Ik zou eerder andersom verwachten :P
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
Je mag geen open bochten gebruiken wanneer je gewoon VD-draad gebruikt; alles staat en valt met de gekozen installatiemethode, gewoon installatiedraad/vd draad ligt doorgaans altijd in een gesloten buissysteem in of op de muur/plafonds.

Kabel word vaak aangelegd in slagvaste buis en op een wand of plafond gemonteerd in omgevingen die vereisen dat je een kabel extra bescherming bied. Zoals in de industrie en utiliteitsbouw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')