Doen we ook zoquote:Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
Beneden vloerverwarming is wel lekker, dan zou ik boven niet te gek doen en de huidige dingen laten hangen.
Nou, soap continues. Blad geruild, want dacht verkeerde te hebben (en moest toch bij Hornbach zijn). Dus nu een Bosch.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:18 schreef Piles het volgende:
Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat.
Ellende, 2 woningen... Succes morgen!quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:
We zijn verhuisd
Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.
Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Dat is een behoorlijke hindernis. Maar jullie zijn overquote:Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:
We zijn verhuisd
Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.
Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"quote:Op maandag 19 februari 2024 10:27 schreef Piles het volgende:
De chaos is wel aardig voorbij Alle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken
Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat
Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine
[ afbeelding ]
Ja ik vermoed dat dit al jaaaaaren zo zitquote:Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.quote:Op zondag 3 maart 2024 19:10 schreef Piles het volgende:
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 volt Spanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).
Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
Mulimeter inderdaad (maar ben er niet heel erg in thuis...). Die 100 volt meet ik alleen op zolder:quote:Op maandag 4 maart 2024 10:09 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.
De groep van de panelen heeft een combi zekering+aardlek, met daarop 30mA. Dus die lijkt gewoon op 30 gezekerd.quote:Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.
Nou, die heb ik zeker wel gevoeldquote:Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen.
Das jammer.quote:Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
Ja, daar raak ik inmiddels wel een beetje ongerust over. Maar dat meet lastig idd.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:21 schreef XanderH het volgende:
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.
Dat is wel raar, want de aardedraad in de badkamer zou verbonden moeten zijn met de aardedraad op zolder (en natuurlijk alle andere aardedraden in de woning). Oftewel wat je op zolder meet zou je ook in de badkamer moeten meten, tenzij één van de twee niet is verbonden.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:30 schreef Piles het volgende:
Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).
Dit geeft toch te denken dat draden van beide groepen wel allebei zijn bevestigd op de aardrail in de groepenkast...quote:Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
... maar dit doet weer anders vermoeden?quote:2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |