abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212105320
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
Beneden vloerverwarming is wel lekker, dan zou ik boven niet te gek doen en de huidige dingen laten hangen.
Doen we ook zo :)
Onze installateur is fan van duo-systeem: warmtepomp voor vloerverwarming (langzame warmte), en ketel voor radiatoren en tapwater (snelle warmte). Dus daar gaan we ons komende maanden eens in verdiepen :)
pi_212105330
Gisteren de eerste verhuisdag: 2 bakwagentjes vol met tuin, schuur en zolderspullen. Blij dat dat alvast weg is ^O^
Nu druk met de laminaatvloer op 1e verdieping (zelfde als op zolder), helemaal doorgelegd over hele verdieping, in patroon... 2 kamers + overloop gedaan, morgen de laatste kamer (maar die moet ik achteruit leggen ;( ). Kijken of dat lukt, anders komt er een drempeltje :P
pi_212106279
Oh en wat heb ik toch een grafhekel aan Praxis, Gamma en Karwei. Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat. Normaal rij ik naar Hornbach, nu een keer niet. Meteen spijt. Nog 1 blad van 216, van Einhell. Rest was op 8)7

En ja ook eigen fout, had gewoon alvast bij ecotools moeten bestellen. Maar toch.
pi_212126093
Verhuisweek :o *O* :X
Wat vliegt de tijd...

Vandaag de vloer boven afmaken, nog 1 kamertje laminaat. Dan de deuren inkorten (zucht) en gordijnrails ophangen. En hopelijk vast wat echte lampen, zodat we een keer niet verhuizen naar een huis met Verhuisfittingen :P

Zaterdag ook nog even de meterkast nader bekeken. Er zit een 3fasen hoofdschakelaar in, maar tis een 1fase aansluiting :? Blijkbaar wordt ie in de hoofdschakelaar doorgelust van 1 naar 3, en vanuit daar naar blauwe, groene en pv-groep. Zal wel ter voorbereiding zijn op ooit een mogelijke 3fasen aansluiting?
pi_212126530
Wat gaan jullie lekker Piles :D
  Moderator maandag 22 januari 2024 @ 16:02:37 #106
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_212130901
Poeh, gaat er best van hier ! Lekker bezig !

Die kast lijkt dan inderdaad alvast voorbereid op driefase.
pi_212133329
Stang op zolder gemaakt voor alle handkleding, zodat de PAX-kasten voor de verhuizing uit elkaar kunnen. Was een tijdelijk idee, maar zal wel blijven hangen, is best handig zo :+

Laminaat boven, doorgelegd en in patroon. Dit was het lastigste stuk:

Kamer 2 klaar (zaterdag):

Kamer 3 klaar (vanmiddag):

Maar door het vervangen van vinyl door laminaat (+ondervloer) passen de deuren niet meer. Dus moet een 1,5cm af. Zou ik normaal spannend vinden, maar deze deuren zijn toch al godsgruwelijk lelijk (en worden zsm vervangen).
Ik dacht eind v/d middag: even snel met decoupeerzaag (had ik toch liggen voor laminaat). Maar dat werd niks natuurlijk :@

Het goede gereedschap, voor de juiste klus. Dat werkt een stuk makkelijker, netter en veiliger:

En hij past ^O^ Morgen de rest.
pi_212133397
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 19:18 schreef Piles het volgende:
Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat.
Nou, soap continues. Blad geruild, want dacht verkeerde te hebben (en moest toch bij Hornbach zijn). Dus nu een Bosch.
Kom ik thuis, krijg ik het blad er niet op. Ben ik een ring kwijt :X Overal gezocht, nergens te vinden. Dus vandaag alles afgekort met decouperzaag. Gaat ook, maar geeft zo'n zooi... En ik moet dus nieuwe set borgringen bestellen. Zucht.
pi_212167669
We zijn verhuisd :o

Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters :( Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.

Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:57:43 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212168099
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:

Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters :( Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.

Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Ellende, 2 woningen... Succes morgen!
Resistance is futile.
pi_212168635
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:

Dat is een behoorlijke hindernis. Maar jullie zijn over _O_
Spoilers!
pi_212210624
Wat. Een. Chaos. :D
Maar langzaam maar zeker wordt het opgeruimder en pakken we steeds een beetje uit.

Waar ik al bang voor was: de Pax-kast van 237 paste nét niet. Zaterdag opgelost met de invalzaag, 2 cm er af was voldoende:

pi_212493907
De chaos is wel aardig voorbij :) Alle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken :)

Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat :P

Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine :X

maandag 19 februari 2024 @ 10:31:17 #114
35189 Troel
scherp en bot
pi_212493943
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:27 schreef Piles het volgende:
De chaos is wel aardig voorbij :) Alle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken :)

Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat :P

Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine :X

[ afbeelding ]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212493972
quote:
7s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Troel het volgende:

[..]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
Ja ik vermoed dat dit al jaaaaaren zo zit :{
Maar staat nu wel hoog op het lijstje om even wat lasklemmen te plaatsen (en de juiste draad etc.).
Voor korte termijn in elk geval de rookmelders opgehangen, is ook al iets :')
  maandag 19 februari 2024 @ 10:47:15 #116
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212494168
Och, dit valt nog relatief mee toch? I've seen worse.

Al kan het inderdaad netter.
Meest tricky vind ik nog de nul-draad met een flink stuk koper bloot.
Maar ik zou er een stopcontact monteren en een stekkerdoos in prikken.
pi_212679862
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg :o
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 volt :X Spanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).

Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
pi_212685901
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 19:10 schreef Piles het volgende:
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg :o
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 volt :X Spanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).

Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.

Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.

Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen. Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
pi_212686035
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.

Wanneer je de CV-ketel insteekt vormt deze een verbinding tussen de aarding van de elektra-installatie en de water- en CV-leidingen, welke misschien wel goed geaard zijn. Je merkt dan niets van problemen met de aarde totdat je die stekker lostrekt.
pi_212686187
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.
Mulimeter inderdaad (maar ben er niet heel erg in thuis...). Die 100 volt meet ik alleen op zolder:
Met ingeschakelde groep + ingeschakelde PV panelen:
Aarde x fase = 100v
Aarde x nul = 75v
Fase x nul = 240v

Met uitgeschakelde groep of uitgeschakelde PV meet ik niks (want heb ik geen nul/fase of geen spanning op aarde)...

quote:
Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.
De groep van de panelen heeft een combi zekering+aardlek, met daarop 30mA. Dus die lijkt gewoon op 30 gezekerd.
quote:
Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen.
Nou, die heb ik zeker wel gevoeld :D :X
quote:
Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
Das jammer.

Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).

Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
pi_212686206
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:21 schreef XanderH het volgende:
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.
Ja, daar raak ik inmiddels wel een beetje ongerust over. Maar dat meet lastig idd.
Ik ga maar eens een elektricien bellen om e.e.a. uitgezocht te krijgen.
En dan het juridische deel in: want een onveilige installatie is een verborgen gebrek (dus daar mogen de oud-bewoners iets mee...).
pi_212686576
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:30 schreef Piles het volgende:
Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).
Dat is wel raar, want de aardedraad in de badkamer zou verbonden moeten zijn met de aardedraad op zolder (en natuurlijk alle andere aardedraden in de woning). Oftewel wat je op zolder meet zou je ook in de badkamer moeten meten, tenzij één van de twee niet is verbonden.

Maar als een aardedraad niet is verbonden, zouden de zonnepanelen er toch ook geen invloed op mogen hebben als die op een eigen groep zijn aangesloten, want de enige plek waar een aardedraad van de zonnepanelen samenkomt met aardedraden van andere groepen is normaliter in de groepenkast.

quote:
Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
Dit geeft toch te denken dat draden van beide groepen wel allebei zijn bevestigd op de aardrail in de groepenkast...
quote:
2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
... maar dit doet weer anders vermoeden?

(Overigens reageert de aardlekschakelaar niet op spanning op de aardedraad, hij reageert op een lekstroom in de aangesloten groepen. Met een slechte aarde staat er wel spanning op de aardedraad, maar kan er niet genoeg stroom naar aarde lopen om de aardlekschakelaar uit te laten schakelen)

Misschien deugt de aarding van de hele woning niet en is daarnaast de aardedraad in de badkamer niet goed aangesloten, waardoor je het in de badkamer niet kunt meten. 🤷‍♂️

Je had eerder in dit topic al foto's van de groepenkast beloofd, kun je die misschien eens plaatsen? En dan ook foto's van de hoofdaardrail, aardelektrode en vereffeningsdraden naar de water- en gasleiding etc?

Misschien ook een foto van de PV-installatie? Heeft deze gewoon een aparte kabel naar de groepenkast of kan het zijn dat een creatieveling de aarde van een andere groep heeft aangesloten?

Wat je met een multimeter wel kunt meten is of de aardedraden in je eigen installatie goed zijn aangesloten. Heb je een geaarde contactdoos in de meterkast? Steek daar dan een lange haspel in en loop daarmee door de woning langs alle geaarde contactdozen, en meet met de multimeter weerstand in het laagste bereik tussen het aardcontact van de haspel en het aardcontact van de contactdoos. Doe dit wel met alle geaarde stekkers in de woning uitgetrokken, toch zeker van toestellen die op een andere manier met aarde zijn verbonden (zoals een CV-ketel of boiler die met een metalen waterleiding is verbonden, of een TV die met een geaarde coax-kabel is verbonden, etc.)

[ Bericht 3% gewijzigd door XanderH op 04-03-2024 11:07:29 ]
pi_212782775
@XanderH: allemaal terechte observaties en vragen. Maar inmiddels wel besloten om er zelf niet verder aan te knutselen en zoeken, maar een elektrcien te vragen. Dus daar is het nu wachten op.

Een vriend die er handiger mee is heeft gisteren wel een blik op de panelen en meterkast geworpen (incl binnenzijde), maar die snapte er ook niks van...
pi_212782901
Ondertussen zijn we vooral plannen aan het maken om al onze ideeën wat meer concreet te maken.
1 daarvan zijn de kozijnen/ramen. We hebben boven 2 lekke ramen, die we uiteraard sowieso willen laten vervangen (door glas+rooster). Daarnaast hebben we in de woonkamer geen raam wat open kan (alleen achterdeur). In de keuken mist ook een rooster.

Omdat het kozijn in de woonkamer 1 geheel is (achterdeur en 3 vaste ramen), was het idee om 1 raam/glas te vervangen door een inzetkozijn met draaikiepraam. Maar kan dat? En dat wordt dan een raam van 1.8m h x 1m b. Das ook wel fors.

In de keuken hebben we 1 klapraampje wat niet meer open wil, die wil ik laten vervangen door vast glas met rooster.

Oh ja, en nog 2 dakramen te vervangen op zolder...
pi_212783792
Volgend jaar het grote project: woonkamer&keuken :)
Binnenkort vast op zoek naar aannemer, want anders zijn we weer te laat. En we hebben een deadline qua bouwdepot :P

Grootste vraag voor nu: hoe delen we de keuken in...
We hebben een wensen/eisenlijstje, en met de ruimte die we hebben is dat een beetje een uitdaging. Maar ik weet dat hier wat mensen zijn die met hele creatieve oplossingen kunnen komen O-)

Plattegrond:

In de OP staat de huidige plattegrond, maar dat tussenmuurtje bij de keuken gaat er dus sowieso uit.
Aan de linkerkant van bovenstaande plattegrond heb ik 2 maatstrepen gezet: op 3m en op 3.6m, om te laten zien hoe ver je dan de woonkamer in komt met de keuken.

Wensenlijstje:
- fullsize koelkast (dus hoge kast van 60 breed)
- fullsize vriezer (dus hoge kast van 60 breed)
- losse oven en magnetron, op hoogte (dus hoge kost van 60 breed)
- 4 pits inductieplaat. Is standaard 60 breed, maar als 90 past zou dat chill zijn ivm grote pannen en evt. ingebouwde afzuiging...)
- Afzuiging sowieso naar buiten (kap of ingebouwd)
- Veel bergruimte en werkruimte, maar dat wil iedereen denk ik :P
- Vaatwasser uiteraard, ergens naast de spoelbak (zit nu op een hele onhandige plek...).

Verder niet echt voorkeur voor de indeling (barretje, kookeiland etc).
Wij komen niet verder dan een U-keuken met spoelbak&vaatwasser bij het raam, aan de lange wand de kookplaat + ovens + koelkast + vriezer. Maar dan kom je dus 3,6m de woonkamer in.
Tegen het wandje met de gang kan prima werkblad van 60 (of 40) diep. Maar het vervelende is dat de ruimte tussen wandje en raam maar 48cm is. Dus je kan daar geen hoge kasten van 60 kwijt (dus geen koelkast/vriezer/oven). Eventueel wel hangkastjes van 30 of 40 diep (boven een blad van 60 diep).

Uiteraard gaan we shoppen bij keukenboeren, maar ik ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')