abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 december 2023 @ 16:16:56 #51
149959 SQ
snelle trees
pi_211487335
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:00 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U :)
Mmja, in het uiterste geval kun je nog overwegen om alleen de vloer van de keuken te vervangen en daar alvast vloerverwarming voor te bereiden zodat het er vast ligt als je het later ooit wil aanleggen. Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.
disclaimer
pi_211487420
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:16 schreef SQ het volgende:
Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.
Tja, dat is de afweging: we zitten nu een beetje op 'alles of niks'. Want het hangt allemaal samen.
Als we géén vloerverwarming doen, dan moet de vloer er eigenlijk alsnog uit. Want anders komt er nóg een laag op (dus dekvloer + tegels + parket + nieuwe vloer). Maar als de vloer er dan toch uit is, dan meteen verwarming er in. Want dat doe je anders nooit meer (onder je nieuwe vloer...).
Maar als de vloer er dan uit ligt, dan moet wel de keuken eruit i.v.m. wijziging indeling. Als de keuken er dan uit is, wil/moet je ook stuken. En als je dan toch gaat stuken, dan de hele verdieping uiteraard.

Dus we hebben 4 opties denk ik:
1. Niks doen en het allemaal zo laten. Wellicht iets met isolatie / HR++ glas, maar verder niets groots.
2. Vloer zo laten, keuken zo laten, stuken, vloer over bestaande
3. Vloer zo laten, keuken vervangen, stuken, vloer over bestaande
4. Vloer er uit, keuken er uit, verwarming er in, stuken, nieuwe keuken, nieuwe vloer

Ik vind het maar moeilijk kiezen allemaal -O-
  vrijdag 1 december 2023 @ 16:51:49 #53
149959 SQ
snelle trees
pi_211487593
Wat is je budget als ik vragen mag?
disclaimer
  vrijdag 1 december 2023 @ 16:54:05 #54
149959 SQ
snelle trees
pi_211487610
Ik mis de optie nog waarbij je wel de vloer vervangt maar niet stuct. Is er een reden waarom je zo graag wil stucen?
disclaimer
pi_211487769
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:54 schreef SQ het volgende:
Ik mis de optie nog waarbij je wel de vloer vervangt maar niet stuct. Is er een reden waarom je zo graag wil stucen?
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:

[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 1 december 2023 @ 17:31:11 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211487860
Klustopic *O* .

Wij hebben in ons huidige huis vloerverwarming op de woonverdieping, laag temperatuur verwarming op de slaapkamers. Dus dat kan ook nog. En we hebben een all-electric warmtepomp.

En we zijn nu voor de tweede keer met een totale renovatie bezig.

Aantal tips:

Alles wat je zelf kunt doen is een dikke besparing. Makkelijke klussen: slopen, isoleren, vloerverwarming leggen (dekcement vloer laten doen), schilderen (al kun je altijd zien als mensen daar zelf mee aan de bak geweest zijn). Zelf bouwcontainers laten komen.

Goeie aannemer waarmee je goed kunt overleggen en samenwerken is goud waard.

Voor je beeldvorming, even een globaal kostenplaatje - we verbouwen nu een huis van 100m2 uit 1987, zowel boven als beneden.

Vloerverwarming kost ons voor het hele huis 11k en dan hebben we het slopen zelf gedaan. Isoleren hebben we laten doen, iets van 15k (dak en gevels van binnenuit), stucen kost ons iets van 11k (25 euro per m2 is gangbaar). Elektra vervangen wij in de hele woning, wordt zo'n 10k. We hebben iets van 15k uitgegeven aan triple glas met aluminium kozijnen en die plaatsen we zelf. Badkamer en 2 toiletten: 10k materiaal en tegels, zeker 7 k tegelen en installatie.

Verder 100% eens met Paula: vloerverwarming en elektra, en al het andere breekwerk direct doen. Als je er in zit, doe je het waarschijnlijk nooit meer.

Voor ons huidige huis hebben we vanaf het begin de verbouwing in het teken van de all-electric warmtepomp gesteld. Daar hebben we geen seconde spijt van gehad, en qua isolatie heeft hier de focus altijd gelegen op van binnenuit na-isoleren. Het heeft 5 jaar geduurd maar onze huidige woning is uit 1969 en heeft na verbouwing energielabel A+++. Daar hebben we ons huis uitstekend op kunnen verkopen.

In het nieuwe huis zag ik vandaag al dat de dakisolatie z'n werk prima doet, het enige huis in de straat met nog sneeuw op het dak. De vloerverwarming hebben we deze keer boven en beneden gedaan maar eigenlijk vooral uit esthetische overwegingen ook boven.

En ik heb trouwens zelf prima ervaring met Ikea en ik heb er met volle overtuiging opnieuw voor gekozen (13k inclusief installatie, zeker 5 maanden van tevoren regelen, leveren is geen probleem maar installeren duurt lang)

Glas vervangen: uiteindelijk viel dat voor ons bijna even duur uit als nieuwe kozijnen. Dus uiteindelijk bij Creon terecht gekomen. Over een week komen ze leveren.
Resistance is futile.
  vrijdag 1 december 2023 @ 17:41:55 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211487925
En ik persoonlijk zou voor optie 5 gaan:

Vloer eruit, vloerverwarming erin, zoveel mogelijk breekwerk en elektra aanpakken en stucen. Evt een leuke 2e hands keuken in de juiste opstelling.

Het helpt ook als je een eindplaatje in je hoofd hebt. Bedenk dus alvast de indeling van het huis en pas ook het leidingwerk en elektra alvast aan.

Nog iets: wij hebben in onze huidige woning een multifunctionele ruimte. Feitelijk is dat mijn kantoor maar het is ook bijkeuken, bevalkamer, logeerkamer, opslagruimte geweest, wat we op dat moment maar nodig hadden. We hebben daar warm water en een afvoer en dat maakt dat het ook veel verschillende functies kon vervullen. Ik kan je van harte aanraden om ook zo'n ruimte in te richten als je langdurig gaat verbouwen.
Resistance is futile.
pi_211488704
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:51 schreef SQ het volgende:
Wat is je budget als ik vragen mag?
Dat mag je zeker vragen :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet hierover nog even in gesprek met onze hypotheekadviseur, want de taxateur heeft ons kladblaadje (bovenstaande) als definitief getaxeerd. Waardoor we nu dus gebonden zijn aan die posten 8)7
Zorgt er ook voor dat we zelf een flink deel moeten inleggen in het bouwdepot (45%), en dat geld dus niet vrij te besteden is.

Maar goed, ik heb het gevoel dat jullie gaan reageren met: "Dat is veel te weinig voor wat jullie allemaal willen" :+

Optie 6 is er trouwens ook nog: niets doen, nog even doorsparen en dán alles doen. Daar neigen we soms ook naar, omdat je dan ook een tijdje in het huis kan wonen voor je je plannen definitief moet maken. Want nu moet alles op gevoel / tekening / plattegrond. En das ook best lastig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Piles op 01-12-2023 19:23:12 ]
pi_211488745
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2023 17:31 schreef Seven. het volgende:
Alles wat je zelf kunt doen is een dikke besparing. Makkelijke klussen: slopen, isoleren, vloerverwarming leggen (dekcement vloer laten doen), schilderen (al kun je altijd zien als mensen daar zelf mee aan de bak geweest zijn). Zelf bouwcontainers laten komen.
Slopen sowieso, isoleren overweeg ik ook wel. Vloerverwarming weet ik niet of ik dat aandurf :P Schilderen is inderdaad ook iets om zelf te doen.
We zitten op dit moment alleen heel laag in de energie door de nachten van 4-5 uur, dus het idee was om dit keer wat meer uit te besteden. Maar tegen de tijd dat we de sleutel hebben is dat wellicht ook weer anders. En het gaat wel om flink wat ¤.
quote:
Goeie aannemer waarmee je goed kunt overleggen en samenwerken is goud waard.
Ja, das dus een ding: die vind je niet meer voor januari. Vind je er wel 1, dan is er iets mis mee. Zie daar optie 6: wachten
quote:
Voor je beeldvorming, even een globaal kostenplaatje - we verbouwen nu een huis van 100m2 uit 1987, zowel boven als beneden.
Thanks, dat zijn idd bedragen die ik wel begin te herkennen nu de eerste offertes binnendruppelen :)
Ik zou vooral zelf de vloer wel willen proberen te slopen (eerste offerte = 3k), maar dat weet ik pas als ik er in januari aan begin...
  vrijdag 1 december 2023 @ 19:13:15 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211488789
Je gevoel is correct ;) .

CV: wij hebben gekozen voor een huurketel met gasloos contract. Zodra we van het gas afgaan (over een jaar of 2-3 hopen we), komen ze de ketel bijna gratis weghalen en stopt het contract. Evt ook nog het overwegen waard voor je.

Vloerisolatie is denk ik wel een redelijk goede schatting.
Resistance is futile.
pi_211488934
Maar om het ook even in perspectief te plaatsen: het is geen klushuis / project zoals sommigen hier hebben :D Het is ook zeker niet ons eindhuis, maar gewoon een prima tussenwoning die we wat meer naar onze zin willen maken. Dus volledig strippen en weer opbouwen, dat hoeft niet ;) Sowieso is het ons eerste koophuis, dus we nemen geen lekkere overwaarde mee om mee te klussen (dat moet allemaal gespaard zijn/worden).
En als dat betekent dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, dan is dat niet anders :)
  vrijdag 1 december 2023 @ 19:45:00 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211489151
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 19:29 schreef Piles het volgende:
Maar om het ook even in perspectief te plaatsen: het is geen klushuis / project zoals sommigen hier hebben :D Het is ook zeker niet ons eindhuis, maar gewoon een prima tussenwoning die we wat meer naar onze zin willen maken. Dus volledig strippen en weer opbouwen, dat hoeft niet ;) Sowieso is het ons eerste koophuis, dus we nemen geen lekkere overwaarde mee om mee te klussen (dat moet allemaal gespaard zijn/worden).
En als dat betekent dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, dan is dat niet anders :)
En zo is het. Je gaat er in ieder geval hopen van leren. En hopelijk gaan jullie er ook van genieten want het is ook gewoon heel erg tof om te doen. Je valt van het één in het ander en dat maakt het ook heel leuk.

Qua stijlkeuzes zul je in je topic vooral adviezen krijgen die richting de huidige VT wonen inrichting gaan. Daar kun je haast niet mis mee gaan. En daar genieten wij trouwen K&W-ers ook erg van :9~ . Maar wees niet te bang om je eigen kop te volgen :) .
Resistance is futile.
pi_211525453
Update :s)

Na heel veel wikken en wegen (de ene dag gingen we toch alles doen, de andere dag helemaal niks tot we er wonen) zijn we er uit voor de korte termijn :)

Bouwdepot laten we lekker vullen met 'het grote plan': we hebben dan 2 jaar om dat op te maken :7
Voor de korte termijn gaan we het volgende doen:
- Glad stucwerk muren boven + sausen (plafonds en muren)
- Plafonds en muren sausen beneden. Ergens zonde als we volgend jaar laten stuken, maar ik trek dat geel echt niet.
- Isoleren: sowieso vloerisolatie, maar ook (deels) HR++ glas waarschijnlijk. En gevelisolatie als dat kan (kan alleen als het huis met dampopen verf geverfd is ivm vocht).
- Nieuwe vloeren boven (uiteraard). Beneden gaan we nog even kijken (wellicht nemen we de vloer uit ons huurhuis mee als de nieuwe huurders deze niet willen overnemen).

De lange termijn wordt dan de benedenverdieping:
- Nieuwe keuken
- Vloer eruit + vloerverwarming + nieuwe vloer
- Muren glad stuken
En wat we verder nog tegenkomen & bedenken als we er wonen...

De stukadoor staat gepland voor januari, dus het gaat echt gebeuren nu *O*
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:50:45 #64
149959 SQ
snelle trees
pi_211525521
Top. Muren verven kun je overigens heel makkelijk zelf doen, zeker als je alles wit wil (wat ik meen te hebben gelezen), dat scheelt echt een enorme bak met geld.
disclaimer
pi_211525553
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:50 schreef SQ het volgende:
Top. Muren verven kun je overigens heel makkelijk zelf doen, zeker als je alles wit wil (wat ik meen te hebben gelezen), dat scheelt echt een enorme bak met geld.
Ja, daar denken we nog over na :)
Boven wil ik sowieso netjes laten doen, dus dat mag de stukadoor/schilder doen (incl kitten en schuurwerk).
Beneden moet het plafond ook (en daar heb ik écht geen zin in), dus dat mag ie ook spuiten. Dan denk ik: als ie dan toch bezig is, spuit de muur dan ook maar ff mee O-) Maar das wel 1000 euro ja (en dat voor tijdelijk). Dus misschien schrappen we dat nog.
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:56:15 #66
149959 SQ
snelle trees
pi_211525570
Ja het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven natuurlijk. Ook een plafonnetje is naar mijn mening zo gepiept met een roller.
Wat gaan jullie wel zelf doen?
disclaimer
  dinsdag 5 december 2023 @ 15:12:15 #67
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_211525698
Ik zou er eerst gaan wonen en een keer de seizoenen beleven en dan kijken wat je precies wil. Wij hebben samen met vrienden een huis gekocht en wij zijn er eerst gaan wonen maar onze vrienden hadden al bedacht hoe ze het willen voordat ze er kwamen wonen. Ze hebben een aanbouw maar hebben niet goed over het lichtinval nagedacht zodat ze nu een vrij donker huis hebben. Ook wilden ze de cementen stampvloer er niet uit halen want veel werk zodat hun keuken nu erg koud is. Wij hebben besloten om een tijd in een caravan te gaan wonen omdat wij de vloer er wel uit hebben gebikt en het allemaal net iets anders aanpakken.
To BG or not to BG!
pi_211812199
Nog 5 nachtjes slapen en dan de sleutel :o
Over 4 weken zijn we voor het eerst wakker geworden in ons nieuwe huis :o
Voorbereidingen zijn zoveel mogelijk gedaan. Nu vooral druk met lijstjes maken en alvast heel veel inpakken (dan hoeft dat niet tijdens het klussen).
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:56 schreef SQ het volgende:
Ja het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven natuurlijk. Ook een plafonnetje is naar mijn mening zo gepiept met een roller.
Ik ben er ook gewoon niet zo goed in :@ Dit huis (huur) heb ik het plafond zelf gedaan, en dat is niet supergoed gelukt. Nu met koophuis willen we het wel netjes, dus liever door een pro :+
En met die kleine + werk is er ook even niet de tijd om veel zelf te doen deze maand. We zouden een maand langer kunnen huren, maar dat kost dan 2000 euro. Voor dat geld kan ik ook een hoop laten doen ;)
quote:
Wat gaan jullie wel zelf doen?
Wat we in januari gaan doen:

• Vloer zolder en eerste verdieping er uit, plinten eerste verdieping weg (ivm stucen)
• Eerste verdieping muren laten stucen + plafond&muren laten spuiten
• Beneden plafonds laten spuiten. De meeste wanden gaan we zelf wit sausen, want binnen nu en 2 jaar worden die alsnog gestuct.
• Zelf laminaatvloer leggen op zolder en eerste verdieping
• Snel verhuizen :+

Daarna is het lijstje oneindig met wat moet en wat we willen, maar dat zien we daarna wel...

[ Bericht 5% gewijzigd door Piles op 29-12-2023 10:00:02 ]
pi_211815651
Vloerverwarming leggen is echt simpel, wij hebben het ook zelf gedaan zonder problemen. Mocht je nog tips willen dan hoor ik het wel.

Waar je wat tijd in moet investeren is het tekenen van je legplan, dat is een van de belangrijkste dingen. Hou in je legplan ook rekening met de aanvoerlijnen van andere kamers naar je verdeler.

Je moet alleen een afrolapparaat via Marktplaats op de kop tikken want zonder is het eigenlijk niet werkbaar.
pi_211816234
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:40 schreef Managarm het volgende:
Vloerverwarming leggen is echt simpel, wij hebben het ook zelf gedaan zonder problemen. Mocht je nog tips willen dan hoor ik het wel.
Ik heb er (hier o.a.) wel e.e.a. over gelezen inderdaad. Zeker dat zo'n afrolhaspel een must is :D

Maar ik moet me nog eens goed (laten) informeren over de vloerverwarming: wordt het infrezen (dat laten doen) of nieuwe dekvloer (dan evt. zelf doen). Klusje voor februari :)
  vrijdag 29 december 2023 @ 21:15:21 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211826461
Leuk, het gaat beginnen. Veel succes!
Resistance is futile.
pi_211905048
Sleutels in the pocket, it's on!
En mijn god, wat ziet het er niet uit als zo'n huis leeg is :D
Veel te doen morgen :7
pi_211905080
Foto's *O*

En gefeliciteerd!
pi_211918297
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:30 schreef Puala het volgende:
Foto's *O*
Heb ik, ik probeer morgen update met foto's te posten :)

Vandaag al lekker veel gedaan. Stukadoor zou morgen beginnen, maar die kwam vanmiddag 'even kijken'. Gelijk 2 slaapkamers in de voorstrijk gezet _O_
Morgen dus al stucen.
pi_211939711
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:42 schreef Piles het volgende:

[..]
Heb ik, ik probeer morgen update met foto's te posten :)

Vandaag al lekker veel gedaan. Stukadoor zou morgen beginnen, maar die kwam vanmiddag 'even kijken'. Gelijk 2 slaapkamers in de voorstrijk gezet _O_
Morgen dus al stucen.
Zijn er al foto’s? *O*
Is dat zo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')