abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211453511
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
Maar gaan we die vinden voor januari...
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O-

Dus we wijzigen op dit moment dagelijks de plannen (voor korte termijn) :')
Benedenverdieping, het grootste project i.v.m. vloerverwarming, keuken etc., gaan we even niet doen. Maar ergens komend jaar, als we wat meer tijd hebben om de juiste keuzes te maken en de juiste mensen te vinden.
Sowieso fijn om over de keuken na te denken als we er wonen, omdat je dan wat meer gevoel hebt met de indeling en ruimte :) Dus maar even overleven met het geel en de zeer matige keuken :D

Wat we misschien wel willen doen is de bovenverdieping aanpakken, omdat we wel stucadoor hebben (en dat is later ook echt gedoe).
We willen in elk geval de muren glad laten stucen en sausen.

Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Voorwaarde is wel dat we het goed per slaapkamer kunnen regelen, voorbereid is op latere aanleg in de badkamer en alle cv-leidingen weg kunnen (uit het zicht).

En vanochtend begonnen met inlezen over vloerisolatie. Droge kruipruimte met betonnen balkenbroodjesvloer. Ga je googlen, kom je alleen maar tegenstrijdige verhalen tegen over welk type. Ik neig naar gewoon klassiek PUR laten spuiten. Ik lees ook over watergedragen PUR (merknaam bijv. Icynene), maar ik weet niet goed wat ik er van vindt om een waterproduct in de kruipruimte te spuiten.
En bodemfolie, is dat nou nodig in een droge kruipruimte :? Lijkt zo zinloos...
pi_211454726
Je hebt tegenwoordig wel mooiere oplossingen dat aircobakken :) wij hebben een radiator model (zoiets: https://comfortklimaat.nl(...)T_OFPhxoCp6QQAvD_BwE, die zijn vierkant en op de hoogte van een radiator. En op de slaapkamer konden wij die kwijt in een inbouwkast waardoor we alleen zo'n stripje hebben zoals in veel hotelkamers.

Wij hebben beneden en in de badkamer vloerverwarming, en de rest boven alleen airco (wij hebben 1 grote bak buiten staan waar 4 airco-units op kunnen). Werkt uitstekend!
pi_211456557
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.

Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget. In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.

Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen. Wil je van het gas af, dan liggen vloerverwarming en een warmtepomp voor de hand en is het goed nu bijvoorbeeld al na te denken over de toekomstige opstelling en de geschikte technische ruimte(s).

Wij hebben zelf vloerverwarming door het hele huis heen en daar ben ik erg blij mee. Ik snap niet goed waarom mensen overal airco's zouden willen, maar dat kunnen mensen die daarvoor kiezen vast uitleggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211457372
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.
Tijdelijk ergens anders wordt lastig, maar inmiddels wel steeds meer het plan om er te gaan wonen, plan te maken met een aannemer en dan rond de zomer wellicht een paar weken elders bivakkeren als men alles uitvoert idd.
Alleen als er nu al quick wins zijn vóór we het huis volzetten, dan scheelt dat weer :+
quote:
Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget.
Goeie vragen :) 1980, label A (maar iedereen behalve de keurder is het er over eens dat dat niet kan kloppen).
Alles dubbelglas, geen na-isolatie. Dus daar is ruimte voor verbetering. Ja, er is ook een bouwkundig rapport, maar daar kwam weinig bijzonders uit.
Budget rond de 50k uit mn hoofd.
quote:
In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.
Kozijnen zijn nog goed, maar wel een paar lekke ramen. Sowieso willen we een keer de stap naar HR++ glas, maar doe je dat dan in de bestaande kozijnen, of doe je alles in 1 keer...
Warmtepomp is nu nog ff niet haalbaar, maar als we de boel toch opbreken, dan wil je wel voorbereid zijn.
quote:
Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen.
Goed idee, maar voor ons nu nog erg abstract :P Gaan we eens over nadenken.
Of we lang gaan wonen? Tja, dat hebben we ons vaker voorgenomen :D
Het is niet ons eindhuis denk ik, maar komende jaren zitten we er wel. En dan graag een beetje comfortabel.
pi_211457511
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
pi_211457539
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
pi_211457658
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 12:06 schreef Piles het volgende:

[..]
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O
Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Als het om een toekomstige warmtepomp gaat, zou je ook eens kunnen kijken naar Jaga Strada Hybrid-convectoren. Die hebben een ronduit absurd vermogen bij lage aanvoertemperatuur vergeleken met dezelfde maat conventionele radiatoren. Ik heb ze hier nu hangen en dat werkt zelfs bij de huidige buitentemperatuur een zonnetje bij 35 C aanvoertemperatuur, ondanks dat het een enkelsteen gevel zonder na-isolatiemogelijkheden is met ongeisoleerde historische kozijnen.

Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.

[ Bericht 13% gewijzigd door stavromulabeta op 28-11-2023 19:48:48 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211457962
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:

[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Oef ja, dat kan ik me voorstellen.

Ik kan me voorstellen dat je de klussen kunt groeperen per wat normaal gesproken klussen voor onderaannemers van een aannemer zouden zijn. Dan skip je de aannemer, benader je zelf die partijen apart, stel je vragen en maak je plannen. Ik denk bijv. aan deze partijen:

- Alles wat te maken heeft met vloerverwarming en voorbereiding voor een warmtepomp.
- Vervangen ramen (bij HR++ kun je bestaande houten kozijnen doorgaans houden)
- Keuken.+ aanpassingen aan meterkast.
- Tegelzetter.
- Stucadoor.
- Binnenschilder.
- Buitenschilder.
- Vloerenlegger.
- Isoleren vloer.
- Dakramen plaatsen/vervangen.

Een aantal klussen kan relatief eenvoudig wachten. Dan denk ik aan glas laten vervangen, de kozijnen aan de buitenkant schilderen en waarschijnlijk ook het isoleren van de vloer. De grote klus lijkt me vloerverwarming. Zaak is dan z.s.m. iemand hiervoor te vinden.

De stucadoor kun je ook al zelf zoeken. Daarbij is het belangrijk om te bedenken welke klussen je voor die tijd wil hebben gedaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de dakramen: krijg je bij vervanging/plaatsing zoveel schade dat je stuken beter later kunt laten doen? Zulke vragen kun je ook met de stukadoor doorspreken.

De keuken: wil je de opstelling veranderen? Ga je het gedeelte dat nu betegeld is weer betegelen? Daar moet je een duidelijk beeld van hebben om met de diverse partijen goede afspraken te kunnen maken. De volgorde is normaal: aanpassingen leidingen en elektra, stuken, schilderen, vloer leggen, keuken plaatsen, betegelen. Maar een andere volgorde is wel mogelijk, bijv. eerst de keuken plaatsen en daarna de vloer leggen. Schilderen kan aan het eind.

Hoeveel flexibiliteit je hebt t.a.v. de vloer is afhankelijk van wat je wil. Klik-pvc en laminaat klinken niet moeilijk. Belangrijk is vooral dat je heel goed afspreekt wat het vloerverwarmingsbedrijf doet en wat de vloerenlegger als uitgangspunt nodig heeft en zelf nog doet.

Dit geldt ook voor stuken: spreek goed af wat voor resultaat de stukadoor oplevert. Hoe glad wordt de muur? Gaat die randen insnijden en kitten? Wat gaat de schilder doen?

Mijn ervaring is dat je een binnenschilder aan het werk kunt zetten terwijl je al in een woning leeft. Dat is even vervelend, maar onze binnenschilder was best flexibel en dacht goed mee.
pi_211458020
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:

Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.
Misschien valt het gedoe met vloerverwarming wel mee? Ik zou zoiets echt met een vakman doorspreken.
pi_211461097
Die houten vloer eruit krijgen kan ook wel eens heen helse klus zijn die men totaal onderschat.

In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.

Maar vervolgens was de dekvloer toen 1 groot maanlandschap geworden. Dus eerst weer egaliseren voordat de vloerverwarming ingefreesd kon worden.

Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
pi_211465040
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 06:22 schreef Glider76 het volgende:
In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.
Damn :X dank voor de waarschuwing :D
quote:
Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
  woensdag 29 november 2023 @ 15:22:09 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_211465078
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:

[..]
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Als jij een fatsoenlijke vv laat aanleggen is het meer dan genoeg om je huis te verwarmen. Als je huis dusdanig slecht geïsoleerd is dat het niet lukt, dan heb je een heel ander probleem dan de vloerverwarming.

Ik had in mijn vorige, niet bijster goed geïsoleerde jaren 30 huis klassieke radiatoren en daarmee krijg je zo'n huis echt niet gelijkmatig verwarmd. In mijn huidige, na renovatie aardig goed geïsoleerde jaren 20 huis heb ik beneden vloerverwarming. Thermostaat staat op 19 maar eigenlijk vind ik het met vlagen gewoon net te warm :P
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 15:22:37 #38
149959 SQ
snelle trees
pi_211465084
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
disclaimer
pi_211465109
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
Jazeker :)
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte :P ).
Boven ook betonvloer.
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
  woensdag 29 november 2023 @ 15:29:29 #40
149959 SQ
snelle trees
pi_211465127
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen :+ en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam :)
disclaimer
pi_211465393
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:29 schreef SQ het volgende:
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen :+ en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam :)
Dat is inderdaad een hele grote reden om toch voor vloerverwarming te gaan, eventueel ook boven :)
pi_211465502
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
Jazeker :)
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte :P ).
Boven ook betonvloer.
[..]
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
Je kan PIF ook nog overwegen voor je vloerisolatie :Y Isolatie Centraal zit in Vianen en is een aanrader ;)
pi_211468845
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:

[..]
[..]

Onze buren hebben eenzelfde huis als wij en kregen hun huis ook niet goed warm met vloerverwarming. Wij wel. Hun huis is geïsoleerd, dus daar zit het verschil niet in.

Als wij in ons huis uit de jaren ‘60 het kunnen redden met vloerverwarming, dan zou ik niet weten waarom dat niet in een veel jongere woning kan. En ons vrijstaande huis wordt ook nog eens flink blootgesteld aan de elementen.
pi_211486472
Inmiddels de eerste offerte binnen voor verwijderen vloer + aanleggen vloerverwarming + egaliseren. Die valt wat tegen (11k)... Vooral het verwijderen van de vloer beneden m.i. flink voor gerekend. Dus ook nog wat losse offertes hiervoor opgevraagd. Valt het allemaal zo duur uit, dan moeten we even goed nadenken of het ons waard is (nu).

Volgende week wel naar de keukenboer om een eerste ontwerp te laten maken. Kijken wat daar voor prijs uit komt :P

Meest frustrerende is nu overigens dat ik alles blind moet aanvragen: want ik kan niet even kijken hoe vast de vloer ligt, of de tegels gelijmd of in cement liggen etc. Dus dat offreert ook lastig voor partijen. Maar wachten tot januari is ook geen optie 8)7
  vrijdag 1 december 2023 @ 14:47:24 #45
149959 SQ
snelle trees
pi_211486559
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.

Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
disclaimer
pi_211486692
Ja eens, maar om vloerverwarming te leggen moet de keuken er wel uit (want indeling wijzigt en vloer gaat er uit) :D Dus ja, zonder keuken wordt ook wel een probleem :P
pi_211486956
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.

Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
Zo ontzettend dit.

Wij hebben nu al 7 jaar een 'tijdelijke' keuken staan. Een tweedehandsje. We hebben zelf nog een blad, kraan en spoelbak bij Ikea aangeschaft.

We doen dingen liever goed dan half.
Spoilers!
pi_211487109
Leuk, een verbouwtopic *O* *O*

Ik sluit me helemaal aan bij SQ en Lucky Strike, van goede beslissingen op het gebied van de basis wordt je huis ook meer waard (als het gaat om meters toevoegen door aanbouw, opbouw of betere indeling) of verminderen je woonlasten (bijvoorbeeld isolatie). Een keuken, hoe mooi en fijn ook, is op het moment van installatie al de helft minder waard en dan heb je er nog geen ei in gekookt.
  vrijdag 1 december 2023 @ 15:57:32 #49
149959 SQ
snelle trees
pi_211487156
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
disclaimer
pi_211487184
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')