Disclaimer: longreed maar ik moet het kwijt. Ja, ook dit is een onderdeel van een parlementaire democratie maar dat hoeft niet te betekenen dat ik er blij mee hoef te zijn.
‘Landgenoten’. Het lullige bloemstukje, de griezelige man en het stijve ouderwetse taalgebruik. Wat was het een zege voor ons land. Hans Janmaat kreeg met zijn Centrum Democraten weinig voor elkaar omdat iedereen kon zien en horen dat hij een vreselijk enge figuur was. Gisteren moet hij gelachen hebben in zijn graf. Want gisteren won iemand met zijn gedachtengoed de verkiezingen.
Feitelijk gezien is het de schuld van de VVD. Die blies het kabinet op omdat ze liever over rechts wilden gaan. De VVD creëerden de asielcrisis zelf door te bezuinigen en de boel te frustreren. Ze namen deze gok omdat de afgelopen paar verkiezingen zagen dat de tweede partij werd gestraft door het cynische neo-liberale wanbeleid van de VVD.
Dit keer hielpen de FvD, BVNL en JA21 met een regelrechte haatcampagne. Eerst was D66 aan de beurt. Daarna de PVDA. Links had het gedaan. Deze campagne was dermate dwaas dat zelfs de VVD opeens links bleek. Volstrekt onzinnig en gestoord. Maar de VVD zat vol goede moed. Gewoon doen alsof je neus bloedt. Want links is zwak en de nieuwe partijen worden net zo makkelijk weggegooid voor ‘zekerheid’.
De ogen van de pers waren gericht op de nieuwe redder. Omtzigt. Dat was gewoon de nieuwe nog rechtsere CDA en hij molde eigenhandig de BBB hun kortstondige succes. Alleen zijn draaikonterij bleek te opzichtig. Dat Frans Timmermans een duidelijk verhaal had wekte ook wrevel op en zo mocht Frans het in de debatten opnemen tegen voornamelijk rechtse partijen die tegen elkaar schuurden.
Want per saldo waren de VVD, NSC en de andere rechtse partijen het behoorlijk met elkaar eens en was de media hier best blij mee. Links bleef grotendeel buiten beeld. Sterker nog, Ongehoord Nieuws was één van de weinige programma’s die de kleinere linkse partijen aan het woord liet (LEF, de Piratenpartij). Voor de rest liet de ‘linkse’ media Links links liggen. Op Timmerfrans na. Aan de andere kant, Links zelf maakte er zelf ook een puinhoop van en was dermate zwak en klunzig dat je ze amper serieus kon nemen.
En daar was plots gekke Geertje die gevat en verbindend uit de hoek kwam. Het laatste SBS6 debat had een voorspellende kracht. VI jubelde om zijn grappen en hoe sterk hij was. Opeens 'kon' Wilders weer. Geert speelde zich positief in de kijker. Want Geert had door dat ondanks alle onrust de kiezer zou gaan kiezen voor oud en vertrouwd. Sterker nog, de veel gestoordere Baudet en zijn fascistische rebellenclub normaliseerden Wilders. Hij ‘viel wel mee’. Zeggen dat ik het voorspeld heb gaat te ver maar er begon afgelopen weekend een buzz te ontstaan. Met de zege van Geip, de Snor uit Grollo en Genee.
Dat de man staat voor xenofobie, klimaatontkenning en Europa-haat werd vergeten door een groot gedeelte van de kiezers. Sterker nog, gisteren werd er op de televisie gewaarschuwd. Duw de kiezer niet in de hoek van de racisten. Dat is bizar want per saldo is Wilders even xenofoob en tegen vooruitgang. Inmiddels is de pers dermate geconditioneerd dat meteen de fluwelen handschoenen aangetrokken worden als het om Wilders en andere extreem rechtse politici.
Wat je wel kon voorspellen is dat na de uitslag Omtzigt en Dilan milder werden. De BBB stond meteen te juichen. Dus dat rechtse kabinet hoeft niet zo heel moeilijk te zijn. Net als bij Trump mag je er op rekenen dat hij het vol gaat houden. Ik ben er niet blij mee. Integendeel. Ik vind het vreselijk. Links liet het weer afweten, de pers was weer gefixeerd en Gekke Geertje lacht zich suf.
En Hans Janmaat? Die kreeg alsnog zijn zin…
Lichtpunten; ik heb niemand in mijn directe omgeving gelukkig met de uitslag gezien. Dat vind ik fijn.
En we gaan hele pissige punk en hardcore krijgen.
![R.5a8011a4b0e70b95966f7491dbdfce45?rik=lkDRy1G%2fnwpe0Q&pid=ImgRaw&r=0]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !