abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_211345685
Je hoort het best vaak, mensen die niet op de partij stemmen waar echt hun hart ligt, maar "strategisch" stemmen, vaak op een grotere partij waar ze eigenlijk niet zo veel mee hebben, maar met het argument "anders krijgen we een <vul maar in> kabinet! Het is de enige optie!"

Ik vind dat nogal dom. We hebben hier in Nederland geen twee-partijenstelsel en dat willen we ook zeker niet. Kies liever de partij die echt bij je past, en steun die met je stem. Ipv je toch al niet zo heel invloedrijke stem verder te verdunnen door te gokken op een bepaalde uitslag, of zelfs voor te sorteren op een bepaalde coalitie, wat natuurlijk helemaal niet hoeft te gebeuren. Je kan daar niet op vooruitlopen. Hoe dan ook ben je je stem kwijt aan een partij die jou niet goed vertegenwoordigt. En je hebt helemaal niet genoeg invloed met 1 stem om uberhaupt strategisch te kunnen stemmen. De oppositie is ook minstens zo belangrijk als de coalitie.

Strategisch stemmen is ontzettend zonde van je stem. Doe het niet. Kies de partij die het beste bij jou past!
pi_211345829
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:08 schreef Farenji het volgende:
En je hebt helemaal niet genoeg invloed met 1 stem om uberhaupt strategisch te kunnen stemmen
Dat is sowieso mijn mening over stemmen in het algemeen, dat het zonde van je tijd is. Maar dan hoor je altijd jA mAaR aLs iEdErEn zO dEnKt :'( :'(
  zondag 19 november 2023 @ 10:24:10 #3
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_211345844
Yep. Strategisch gezien zou ik op PVV kunnen stemmen. Echter vind ik dat de PVV niet bij mijn standpunten past. Ze waren niet actief tegen de coronavaccinaties, genderwaanzin, ze maakten Baudet belachelijk en ik heb sterk het vermoeden dat ze controlled opposition zijn. Nu worden standpunten gematigd om de VVD te pleasen. Ik stem gewoon voor FvD, de enige echte oppositie.
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
  zondag 19 november 2023 @ 10:28:31 #4
420862 cabe0002
Dat moet in je aard liggen
pi_211345892
Ik snap het ook wel. De meeste partijen verschillen nauwelijks van elkaar. 1 pot nat allemaal. Maken allemaal onderdeel uit van het partijkartel. Beter gewoon FvD stemmen, dan weet je tenminste dat Den Haag echt gaat veranderen....
Op woensdag 10 mei 2023 13:15 schreef Nova het volgende:
Een Marokkaan met een nektasje loopt het UWV binnen en vraagt aan de receptionist: "Mag ik een uitkering voor mijn nektasje?"
  zondag 19 november 2023 @ 10:44:52 #5
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_211346000
Partijen kunnen om verschillende redenen bij iemand passen en mensen kunnen om verschillende redenen strategisch stemmen. Ik weet nog dat in 2012 mensen PvdA of VVD stemden om de ander uit de kamer te houden. Toen moesten ze vervolgens samen een kabinet vormen. Dat vond ik dom ja.

Een grote linkse partij, met standpunten waar ik net iets anders insta, past echter beter bij mij dan een kleine linkse partij, die elkaar al de tent uitvechten met minder dan 10 zetels. Dus is dat een overweging in mijn stem, ook als die kleine partij mijn standpunten iets beter vertegenwoordigt.
  Moderator zondag 19 november 2023 @ 10:51:53 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_211346046
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:28 schreef cabe0002 het volgende:
Ik snap het ook wel. De meeste partijen verschillen nauwelijks van elkaar. 1 pot nat allemaal. Maken allemaal onderdeel uit van het partijkartel. Beter gewoon FvD stemmen, dan weet je tenminste dat Den Haag echt gaat veranderen....
Oh? Vertel, hoe heeft dat gewerkt sinds de FvD in de 2e Kamer zit? De enige verandering is dat we nu idiote complottheorieen in de 2e Kamer geetaleerd zien, niet echt een verbetering maar wel een verandering, inderdaad.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zondag 19 november 2023 @ 10:55:38 #7
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_211346073
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Yep. Strategisch gezien zou ik op PVV kunnen stemmen. Echter vind ik dat de PVV niet bij mijn standpunten past. Ze waren niet actief tegen de coronavaccinaties, genderwaanzin, ze maakten Baudet belachelijk en ik heb sterk het vermoeden dat ze controlled opposition zijn. Nu worden standpunten gematigd om de VVD te pleasen. Ik stem gewoon voor FvD, de enige echte oppositie.
:')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_211346098
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:28 schreef cabe0002 het volgende:
De FvD die meer afwezig dan aanwezig is in de tweede kamer, ja daar hebben mensen wat aan
pi_211346127
Ik ga zeker strategisch stemmen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 19 november 2023 @ 11:10:51 #10
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_211346220
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 10:55 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Siert je niet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_211346261
Gelukkig gaat iedereen pvv stemmen
pi_211346272
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 11:00 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik ga zeker strategisch stemmen

SPOILER
SPOILER
Dilan lekker vinden :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211346291
quote:
6s.gif Op zondag 19 november 2023 10:22 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Dat is sowieso mijn mening over stemmen in het algemeen, dat het zonde van je tijd is. Maar dan hoor je altijd jA mAaR aLs iEdErEn zO dEnKt :'( :'(
En:
DaN ook nIeT kLaGeN
  zondag 19 november 2023 @ 11:51:02 #14
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_211346614
Ik stem op een partij waar ik het mee eens ben. Dat is naar mijn weten de bedoeling van stemmen.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_211347034
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 11:16 schreef halfway het volgende:

[..]
Dilan lekker vinden :')
Welnee

Ik stem op de VVD voor hun richting en ideeėn niet voor de leider, die moet toch handjeklap doen met de coalitie. 100% van de ideeėn zal nooit uitgevoerd worden
  zondag 19 november 2023 @ 12:39:55 #16
420862 cabe0002
Dat moet in je aard liggen
pi_211347048
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 12:37 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Welnee

Ik stem op de VVD voor hun richting en ideeėn niet voor de leider, die moet toch handjeklap doen met de coalitie. 100% van de ideeėn zal nooit uitgevoerd worden
Ja richting de afgrond ja, hebben we gezien afgelopen decenia....
Op woensdag 10 mei 2023 13:15 schreef Nova het volgende:
Een Marokkaan met een nektasje loopt het UWV binnen en vraagt aan de receptionist: "Mag ik een uitkering voor mijn nektasje?"
  zondag 19 november 2023 @ 12:43:10 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_211347073
quote:
Echt, je hebt he politieke inzicht van een schemerlamp.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 19 november 2023 @ 12:44:51 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_211347087
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 11:14 schreef hoechst het volgende:
Gelukkig gaat iedereen pvv stemmen
Grapje, neem ik aan?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  FOK!fotograaf zondag 19 november 2023 @ 12:49:37 #19
842 Zorro
Z
pi_211347118
Helaas kun je het niet uitbannen, maar gewoon geen peilingen zou al veel beter zijn.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zondag 19 november 2023 @ 12:49:40 #20
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_211347119
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Echt, je hebt he politieke inzicht van een schemerlamp.
Wat had je dan verwacht van iemand met de intelligentie van een schemerlamp?
pi_211347150
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:58 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
De FvD die meer afwezig dan aanwezig is in de tweede kamer, ja daar hebben mensen wat aan
Ssst, op dit soort feiten mag je user niet wijzen. Dan ben je namelijk alleen maar aan het demoniseren. Het is jouw en NOS haar schuld dat Baudet zo inactief is en zich meer bekommert om zijn nevenactiviteiten dan de belangen van zijn achterban. :6
pi_211347174
quote:
6s.gif Op zondag 19 november 2023 12:49 schreef Zorro het volgende:
Helaas kun je het niet uitbannen, maar gewoon geen peilingen zou al veel beter zijn.
Dat sowieso. Peilingen zijn vooral zodat ze het in de media niet over de inhoud hoeven te hebben, maar alleen lekker naar nikszeggende cijfertjes hoeven te kijken, en het houdt ook de illusie van strategisch stemmen in stand.
pi_211348041
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 12:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Grapje, neem ik aan?
Nee
  zondag 19 november 2023 @ 14:26:31 #24
499920 Vrackna
Met vuur spelen.
pi_211348073
Neem mensen die niet weten welke patrij bij hen past en daarom maar niet stemmen.
Is ook niet eerlijk van onze overheid om hun niet gestemde stemmen automatisch bij de grootste partij te tellen.
Naar mijn mening dienen die stemmen achterwege te blijven.
pi_211348195
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 14:26 schreef Vrackna het volgende:
Neem mensen die niet weten welke patrij bij hen past en daarom maar niet stemmen.
Is ook niet eerlijk van onze overheid om hun niet gestemde stemmen automatisch bij de grootste partij te tellen.
Naar mijn mening dienen die stemmen achterwege te blijven.
Dat laatste is ook zo. Een blanco stem wordt, net als een ongeldige stem, alleen meegeteld voor de opkomst. Maar deze heeft geen invloed op de zetelverdeling.

https://www.kiesraad.nl/v(...)mmen/blanco-ongeldig
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 19 november 2023 @ 14:45:11 #26
408813 crew  trein2000
pi_211348204
Het kan een goed middel zijn hoor. Als er echt iets onaanvaardbaars dreigt te gebeuren. Een trump, een PiS. Dat soort werk. Maar anders hoor ik nagenoeg altijd spijt achteraf. Zeker in een coalitieland als Nederland.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_211348300
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:
Het kan een goed middel zijn hoor. Als er echt iets onaanvaardbaars dreigt te gebeuren. Een trump, een PiS. Dat soort werk. Maar anders hoor ik nagenoeg altijd spijt achteraf. Zeker in een coalitieland als Nederland.
In Amerika kun je in de praktijk slechts kiezen uit 2 partijen, de rest krijgt zo weinig aandacht dat die misschien 1 procent van de stemmen haalt. Amerika is daardoor het ultieme schrikbeeld geworden van wat er gebeurt als iedereen strategisch stemt - uiteindelijk blijft er dan geen enkele mogelijke strategie meer over. Je kan alleen nog kiezen uit extreem kut of net iets minder kut.
  zondag 19 november 2023 @ 15:02:08 #28
499920 Vrackna
Met vuur spelen.
pi_211348325
quote:
4s.gif Op zondag 19 november 2023 14:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat laatste is ook zo. Een blanco stem wordt, net als een ongeldige stem, alleen meegeteld voor de opkomst. Maar deze heeft geen invloed op de zetelverdeling.

https://www.kiesraad.nl/v(...)mmen/blanco-ongeldig
Dat van het niet meetellen voor de zetelverdeling wist ik niet, mijn excuses voor mijn eerdere foutieve aanname.
  zondag 19 november 2023 @ 15:39:38 #29
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_211348691
Nog niet eens zo heel erg dom strategisch te stemmen.

Het kan namelijk net de doorslag geven tot een meerderheid van stemmen voor een partij die (al heeft die voor de stemmer in kwestie niet de juiste 'ingrediėnten') voorkomt dat de 'onwenselijke tegenhanger' bij de verkiezingen aan het langste eind trekt.

Kleine partijen maken meestal toch weinig kans op enige invloed, maar let wel en ik zeg het: wanneer iemand strikt zijn of haar principes volgt, is dat natuurlijk ook altijd oké.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_211348722
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 12:39 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Ja richting de afgrond ja, hebben we gezien afgelopen decenia....
Welnee maar stem vooral wat je zelf wil stemmen, dat is het belangrijkste
pi_211348750
quote:
6s.gif Op zondag 19 november 2023 15:39 schreef Scjvb het volgende:
Nog niet eens zo heel erg dom strategisch te stemmen.

Het kan namelijk net de doorslag geven tot een meerderheid van stemmen voor een partij die (al heeft die voor de stemmer in kwestie niet de juiste 'ingrediėnten') voorkomt dat de 'onwenselijke tegenhanger' bij de verkiezingen aan het langste eind trekt.

Kleine partijen maken meestal toch weinig kans, maar let wel en ik zeg het: wanneer iemand strikt zijn of haar principes volgt, is dat natuurlijk ook altijd oké.

Scjvb
De kans dat net jouw ene stem de doorslag geeft in de strijd tussen de twee grootste partijen is natuurlijk verwaarloosbaar klein. Die kans is sowieso een stuk kleiner dan de kans dat een kleine partij door jouw stem net een extra zetel krijgt. En juist voor kleine partijen is een extra zetel uiterst belangrijk.
  zondag 19 november 2023 @ 15:52:11 #32
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_211348804
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 15:45 schreef Farenji het volgende:

[..]
De kans dat net jouw ene stem de doorslag geeft in de strijd tussen de twee grootste partijen is natuurlijk verwaarloosbaar klein. Die kans is sowieso een stuk kleiner dan de kans dat een kleine partij door jouw stem net een extra zetel krijgt. En juist voor kleine partijen is een extra zetel uiterst belangrijk.
In theorie eens over extra zetels voor kleine partijen.

Maar dan mag het best wat vaker stormlopen met die stemmen op kleinere partijen (niet mijn keuze hoor, want zit telkens weer gebeiteld met de VVD). Je ziet in de regel dat dit niet tot nooit voldoende gebeurt, tegenover strategische stemmers waarbij het lang niet alleen bij 'die ene' blijft. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
  zondag 19 november 2023 @ 16:29:35 #33
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_211349101
Daarbij moet wel worden aangemerkt dat het dubbel is. Vaak de angst voor 'nieuw' overwicht van de veel grotere tegenpartij beweegt deze kiezers uiteindelijk om dan toch maar strategisch te stemmen.

Maar daartegenover staat dat wanneer men uit principe en vanuit het hart stemt op kleinere partijen, deze 'tamelijk kansloze' partijen aanzienlijk groter kunnen worden én meer kans gaan maken.

Keuzes, keuzes, keuzes.
  zondag 19 november 2023 @ 18:37:47 #34
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211350520
strategisch stemmen is omslachtig, dan sla je behoorlijk de plank mis en eigenlijk is er dan sprake van verwarring, geestelijk gestoord.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211350978
quote:
_O-
  zondag 19 november 2023 @ 20:24:30 #36
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_211351768
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:37 schreef sturmpie het volgende:
strategisch stemmen is omslachtig, dan sla je behoorlijk de plank mis en eigenlijk is er dan sprake van verwarring, geestelijk gestoord.
Nah, overdrijven is ook 'n vak. Maar het getuigt zeker van karakter als men stemt op de partij die hem/haar het meest aanspreekt, hoe klein die ook moge zijn.

Indien men toch strategisch stemt, dan is het wel verstandig allereerst goed af te wegen in hoeverre nog iemands belangen door deze partij behartigd worden en in hoeverre het serieuze nadelen bevat.
pi_211353429
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:37 schreef sturmpie het volgende:
Mensen die VVD stemmen en denken dat ze bij de elite van Nederland horen die zijn pas geestelijk gestoord.
pi_211353437
En dan zijn strategische stemmers het minst gestoord als je dat soort figuren ook genoeg hebt in dit land.
pi_211353751
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:08 schreef Farenji het volgende:
Strategisch stemmen is ontzettend zonde van je stem. Doe het niet. Kies de partij die het beste bij jou past!
Dit vraag ik me nog wel eens af. Volgens mij is niet helemaal niet zonde in diverse gevallen.

Veel mensen hebben affiniteit met enkele partijen, waarbinnen één partij zit die hun favoriet is.

Ik ken meerdere boeren die SGP-er waren, maar toch CDA gingen stemmen in het verleden. Dit kwam veel voor, want de SGP was een splinterpartij, en in de ogen van de boeren vaak wel goed om als kritisch geluid erbij te hebben, maar het CDA had een grotere kans om iets in de melk te brokkelen.

Ik hoor de laatste tien jaar steeds meer mensen klagen over de onmogelijkheid van een coalitie. Er zijn teveel partijen, en de one-issue partijen maken het alleen maar lastiger. Het gevolg is enorm lange formaties, waarbij de unique selling points van alle partijen verdwijnen in de eindsoep. Een beetje offtopic: maar daar zou ook wel paal en perk aan gesteld mogen worden. Een kiesdrempel bijvoorbeeld en zetelroof verbieden (partij heeft tenslotte de campagne voor die zetel betaald).

Door bovenstaande kun je dus naast je eigen favorietje -die misschien wel in een onmogelijke situatie zit- misschien juist wčl beter strategisch stemmen. Ik denk dat de invloed van strategische stemmers -mits genoeg mensen hetzelfde doen- groter is dan van gewone stemmers.
_-L'avenir est déja lą
  zondag 19 november 2023 @ 23:26:53 #40
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211353768
quote:
6s.gif Op zondag 19 november 2023 22:51 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Mensen die VVD stemmen en denken dat ze bij de elite van Nederland horen die zijn pas geestelijk gestoord.
ok, nu snap ik waarom die jongen in de ggz VVD ging stemmen, graag bij de elite willen horen.
stem je VVD dan ben je gewoon wannabee die eigenlijk SP zou stemmen als ze niet bij de elite zouden willen horen pfff dat is weer 'n potje ziek nederlands
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211355314
twitter

_O-
pi_211357056
quote:
Meer dan de helft van de gepeilde kiezers van GroenLinks-PvdA zegt hun stem op strategie te baseren, namelijk 54 procent. Bij geen enkele partij speelt invloed op een mogelijke coalitie zo sterk mee als bij hen, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag.

Kiezers van GroenLinks-PvdA stemmen dus niet per se op de partij die het dichtstbij hen staat, maar proberen met hun stem een rechts kabinet te voorkomen. Deze strategische kiezers horen eigenlijk thuis bij andere linkse progressieve partijen, zoals SP, Partij voor de Dieren, D66 en Volt, maar deze maken te weinig kans om de grootste te worden, luidt het.

quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 06:34 schreef Erno-BE het volgende:
Toch maar vanwege strategische redenen op PvdA/GroenLinks stemmen, ook al vind ik Timmermans gedram om het minimumuurloon naar ¤ 16 per uur, plus afschaffing minimumjeugdloon vanaf 18 jaar helemaal niets en ook die aversie tegen kernenergie staat mij tegen. Een coalitie met BBB en/of PVV betekent stilstand in de woningbouw aangezien de boeren alle ruimte krijgen en populistische onzin als 130 km/h op de snelweg.

[ Bericht 34% gewijzigd door voetbalmanager2 op 20-11-2023 12:58:07 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 20 november 2023 @ 14:02:41 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211357757
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]

Hoezo is dat :') ?
Huilen dan.
pi_211357801
quote:
7s.gif Op maandag 20 november 2023 14:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo is dat :') ?
Meer dan de helft die stemt op Timmermans zou normaal gesproken niet op hem stemmen, maar stemt strategisch op hem. Als jouw keuze dichtbij de PvdA/GL komt kan ik het nog begrijpen, maar het merendeel van die strategische stemmers kiest nu voor een partij die politiek radicaal anders denkt dan waarop ze eigenlijk wilde stemmen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211357824
quote:
Dit vat het wel samen. _O-

Stemmen om een ander uit het torentje te houden ipv. stemmen vanwege je eigen standpunten :')
  maandag 20 november 2023 @ 14:13:24 #46
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211357844
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Meer dan de helft die stemt op Timmermans zou normaal gesproken niet op hem stemmen, maar stemt strategisch op hem. Als jouw keuze dichtbij de PvdA/GL komt kan ik het nog begrijpen, maar het merendeel van die strategische stemmers kiest nu voor een partij die politiek radicaal anders denkt dan waarop ze eigenlijk wilde stemmen.
Dat betwijfel ik: zeker PvdD, Volt, en D66 liggen ideologisch gezien niet heel ver van PvdA/GL. In elk geval niet 'radicaal anders'.
Huilen dan.
  maandag 20 november 2023 @ 14:41:37 #47
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_211358084
Niets mis met strategisch stemmen, juist in een politiek landschap met zoveel splinters. Idealiter hadden we allang een stevige kiesdrempel (7.5% of zo) ingevoerd, aangezien dat niet het geval is, krijgen we steeds meer one-issue partijen die er in essentie niet echt toedoen.

Als links figuur PvdA/GL in plaats van SP/PvdD of vergelijkbaar hoewel SP misschien dichter bij je staat, omdat daarmee de kans op een deels links kabinet groter wordt? Als rechts figuur VVD in plaats van PVV of een van de anderen omdat daarmee regeringsdeelname van die partij waarschijnlijker wordt? Allebei helemaal niets mis mee. Het ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt.

Wanneer je stemmen ziet als een protest omdat alles in jouw leven kut is en jij anderen de schuld moet geven van jouw kutleven, stem dan vooral op een splinter of een extremistisch clubje. Zie je stemmen als dat waarvoor het bedoeld is, namelijk een kleine mate van invloed op de mogelijk koers, dan is strategisch stemmen daar een mogelijkheid voor.
pi_211358390
Dat werkte toen Rutte I was gevallen ook zo goed. Iedereen moest PvdA stemmen om Rutte uit het torentje te houden. Toen kwam Rutte II. Met de PvdA.
pi_211364607
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
Dat werkte toen Rutte I was gevallen ook zo goed. Iedereen moest PvdA stemmen om Rutte uit het torentje te houden. Toen kwam Rutte II. Met de PvdA.
Zo ging het ooit ook uit onvrede na zoveel jaar Lubbers (van bezuiniging naar bezuiniging) van het CDA, Kok (PvdA) werd de winnaar en eindelijk het CDA eruit, coalitie met de VVD en D66. Herhaling van zetten weer. Strategisch stemmen, zal mij een worst wezen, ik wil nu eindelijk weer een linkse afslag en kies dus SP.
  dinsdag 21 november 2023 @ 09:45:04 #50
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_211365920
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 00:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Strategisch stemmen, zal mij een worst wezen, ik wil nu eindelijk weer een linkse afslag en kies dus SP.
Dus je kiest specifiek voor SP omdat je een linkse afslag wilt, klinkt vrij strategisch.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciėle doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')