Dat is sowieso mijn mening over stemmen in het algemeen, dat het zonde van je tijd is. Maar dan hoor je altijd jA mAaR aLs iEdErEn zO dEnKtquote:Op zondag 19 november 2023 10:08 schreef Farenji het volgende:
En je hebt helemaal niet genoeg invloed met 1 stem om uberhaupt strategisch te kunnen stemmen
Oh? Vertel, hoe heeft dat gewerkt sinds de FvD in de 2e Kamer zit? De enige verandering is dat we nu idiote complottheorieen in de 2e Kamer geetaleerd zien, niet echt een verbetering maar wel een verandering, inderdaad.quote:Op zondag 19 november 2023 10:28 schreef cabe0002 het volgende:
Ik snap het ook wel. De meeste partijen verschillen nauwelijks van elkaar. 1 pot nat allemaal. Maken allemaal onderdeel uit van het partijkartel. Beter gewoon FvD stemmen, dan weet je tenminste dat Den Haag echt gaat veranderen....
quote:Op zondag 19 november 2023 10:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Yep. Strategisch gezien zou ik op PVV kunnen stemmen. Echter vind ik dat de PVV niet bij mijn standpunten past. Ze waren niet actief tegen de coronavaccinaties, genderwaanzin, ze maakten Baudet belachelijk en ik heb sterk het vermoeden dat ze controlled opposition zijn. Nu worden standpunten gematigd om de VVD te pleasen. Ik stem gewoon voor FvD, de enige echte oppositie.
De FvD die meer afwezig dan aanwezig is in de tweede kamer, ja daar hebben mensen wat aanquote:Op zondag 19 november 2023 10:28 schreef cabe0002 het volgende:
Ik snap het ook wel. De meeste partijen verschillen nauwelijks van elkaar. 1 pot nat allemaal. Maken allemaal onderdeel uit van het partijkartel. Beter gewoon FvD stemmen, dan weet je tenminste dat Den Haag echt gaat veranderen....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Siert je niet.quote:
quote:Op zondag 19 november 2023 11:00 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik ga zeker strategisch stemmenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dilan lekker vindenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
En:quote:Op zondag 19 november 2023 10:22 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dat is sowieso mijn mening over stemmen in het algemeen, dat het zonde van je tijd is. Maar dan hoor je altijd jA mAaR aLs iEdErEn zO dEnKt![]()
Welneequote:
Ja richting de afgrond ja, hebben we gezien afgelopen decenia....quote:Op zondag 19 november 2023 12:37 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Welnee
Ik stem op de VVD voor hun richting en ideeėn niet voor de leider, die moet toch handjeklap doen met de coalitie. 100% van de ideeėn zal nooit uitgevoerd worden
Echt, je hebt he politieke inzicht van een schemerlamp.quote:Op zondag 19 november 2023 10:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Yep. Strategisch gezien zou ik op PVV kunnen stemmen. Echter vind ik dat de PVV niet bij mijn standpunten past. Ze waren niet actief tegen de coronavaccinaties, genderwaanzin, ze maakten Baudet belachelijk en ik heb sterk het vermoeden dat ze controlled opposition zijn. Nu worden standpunten gematigd om de VVD te pleasen. Ik stem gewoon voor FvD, de enige echte oppositie.
Wat had je dan verwacht van iemand met de intelligentie van een schemerlamp?quote:Op zondag 19 november 2023 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Echt, je hebt he politieke inzicht van een schemerlamp.
Ssst, op dit soort feiten mag je user niet wijzen. Dan ben je namelijk alleen maar aan het demoniseren. Het is jouw en NOS haar schuld dat Baudet zo inactief is en zich meer bekommert om zijn nevenactiviteiten dan de belangen van zijn achterban.quote:Op zondag 19 november 2023 10:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De FvD die meer afwezig dan aanwezig is in de tweede kamer, ja daar hebben mensen wat aan
Dat sowieso. Peilingen zijn vooral zodat ze het in de media niet over de inhoud hoeven te hebben, maar alleen lekker naar nikszeggende cijfertjes hoeven te kijken, en het houdt ook de illusie van strategisch stemmen in stand.quote:Op zondag 19 november 2023 12:49 schreef Zorro het volgende:
Helaas kun je het niet uitbannen, maar gewoon geen peilingen zou al veel beter zijn.
Dat laatste is ook zo. Een blanco stem wordt, net als een ongeldige stem, alleen meegeteld voor de opkomst. Maar deze heeft geen invloed op de zetelverdeling.quote:Op zondag 19 november 2023 14:26 schreef Vrackna het volgende:
Neem mensen die niet weten welke patrij bij hen past en daarom maar niet stemmen.
Is ook niet eerlijk van onze overheid om hun niet gestemde stemmen automatisch bij de grootste partij te tellen.
Naar mijn mening dienen die stemmen achterwege te blijven.
In Amerika kun je in de praktijk slechts kiezen uit 2 partijen, de rest krijgt zo weinig aandacht dat die misschien 1 procent van de stemmen haalt. Amerika is daardoor het ultieme schrikbeeld geworden van wat er gebeurt als iedereen strategisch stemt - uiteindelijk blijft er dan geen enkele mogelijke strategie meer over. Je kan alleen nog kiezen uit extreem kut of net iets minder kut.quote:Op zondag 19 november 2023 14:45 schreef trein2000 het volgende:
Het kan een goed middel zijn hoor. Als er echt iets onaanvaardbaars dreigt te gebeuren. Een trump, een PiS. Dat soort werk. Maar anders hoor ik nagenoeg altijd spijt achteraf. Zeker in een coalitieland als Nederland.
Dat van het niet meetellen voor de zetelverdeling wist ik niet, mijn excuses voor mijn eerdere foutieve aanname.quote:Op zondag 19 november 2023 14:42 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat laatste is ook zo. Een blanco stem wordt, net als een ongeldige stem, alleen meegeteld voor de opkomst. Maar deze heeft geen invloed op de zetelverdeling.
https://www.kiesraad.nl/v(...)mmen/blanco-ongeldig
Welnee maar stem vooral wat je zelf wil stemmen, dat is het belangrijkstequote:Op zondag 19 november 2023 12:39 schreef cabe0002 het volgende:
[..]
Ja richting de afgrond ja, hebben we gezien afgelopen decenia....
De kans dat net jouw ene stem de doorslag geeft in de strijd tussen de twee grootste partijen is natuurlijk verwaarloosbaar klein. Die kans is sowieso een stuk kleiner dan de kans dat een kleine partij door jouw stem net een extra zetel krijgt. En juist voor kleine partijen is een extra zetel uiterst belangrijk.quote:Op zondag 19 november 2023 15:39 schreef Scjvb het volgende:
Nog niet eens zo heel erg dom strategisch te stemmen.
Het kan namelijk net de doorslag geven tot een meerderheid van stemmen voor een partij die (al heeft die voor de stemmer in kwestie niet de juiste 'ingrediėnten') voorkomt dat de 'onwenselijke tegenhanger' bij de verkiezingen aan het langste eind trekt.
Kleine partijen maken meestal toch weinig kans, maar let wel en ik zeg het: wanneer iemand strikt zijn of haar principes volgt, is dat natuurlijk ook altijd oké.
Scjvb
In theorie eens over extra zetels voor kleine partijen.quote:Op zondag 19 november 2023 15:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
De kans dat net jouw ene stem de doorslag geeft in de strijd tussen de twee grootste partijen is natuurlijk verwaarloosbaar klein. Die kans is sowieso een stuk kleiner dan de kans dat een kleine partij door jouw stem net een extra zetel krijgt. En juist voor kleine partijen is een extra zetel uiterst belangrijk.
quote:Op zondag 19 november 2023 10:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Nah, overdrijven is ook 'n vak. Maar het getuigt zeker van karakter als men stemt op de partij die hem/haar het meest aanspreekt, hoe klein die ook moge zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 18:37 schreef sturmpie het volgende:
strategisch stemmen is omslachtig, dan sla je behoorlijk de plank mis en eigenlijk is er dan sprake van verwarring, geestelijk gestoord.
Mensen die VVD stemmen en denken dat ze bij de elite van Nederland horen die zijn pas geestelijk gestoord.quote:Op zondag 19 november 2023 18:37 schreef sturmpie het volgende:
strategisch stemmen is omslachtig, dan sla je behoorlijk de plank mis en eigenlijk is er dan sprake van verwarring, geestelijk gestoord.
Dit vraag ik me nog wel eens af. Volgens mij is niet helemaal niet zonde in diverse gevallen.quote:Op zondag 19 november 2023 10:08 schreef Farenji het volgende:
Strategisch stemmen is ontzettend zonde van je stem. Doe het niet. Kies de partij die het beste bij jou past!
ok, nu snap ik waarom die jongen in de ggz VVD ging stemmen, graag bij de elite willen horen.quote:Op zondag 19 november 2023 22:51 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Mensen die VVD stemmen en denken dat ze bij de elite van Nederland horen die zijn pas geestelijk gestoord.
quote:Meer dan de helft van de gepeilde kiezers van GroenLinks-PvdA zegt hun stem op strategie te baseren, namelijk 54 procent. Bij geen enkele partij speelt invloed op een mogelijke coalitie zo sterk mee als bij hen, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag.
Kiezers van GroenLinks-PvdA stemmen dus niet per se op de partij die het dichtstbij hen staat, maar proberen met hun stem een rechts kabinet te voorkomen. Deze strategische kiezers horen eigenlijk thuis bij andere linkse progressieve partijen, zoals SP, Partij voor de Dieren, D66 en Volt, maar deze maken te weinig kans om de grootste te worden, luidt het.
quote:Op maandag 6 november 2023 06:34 schreef Erno-BE het volgende:
Toch maar vanwege strategische redenen op PvdA/GroenLinks stemmen, ook al vind ik Timmermans gedram om het minimumuurloon naar ¤ 16 per uur, plus afschaffing minimumjeugdloon vanaf 18 jaar helemaal niets en ook die aversie tegen kernenergie staat mij tegen. Een coalitie met BBB en/of PVV betekent stilstand in de woningbouw aangezien de boeren alle ruimte krijgen en populistische onzin als 130 km/h op de snelweg.
Meer dan de helft die stemt op Timmermans zou normaal gesproken niet op hem stemmen, maar stemt strategisch op hem. Als jouw keuze dichtbij de PvdA/GL komt kan ik het nog begrijpen, maar het merendeel van die strategische stemmers kiest nu voor een partij die politiek radicaal anders denkt dan waarop ze eigenlijk wilde stemmen.quote:
Dit vat het wel samen.quote:
Dat betwijfel ik: zeker PvdD, Volt, en D66 liggen ideologisch gezien niet heel ver van PvdA/GL. In elk geval niet 'radicaal anders'.quote:Op maandag 20 november 2023 14:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Meer dan de helft die stemt op Timmermans zou normaal gesproken niet op hem stemmen, maar stemt strategisch op hem. Als jouw keuze dichtbij de PvdA/GL komt kan ik het nog begrijpen, maar het merendeel van die strategische stemmers kiest nu voor een partij die politiek radicaal anders denkt dan waarop ze eigenlijk wilde stemmen.
Zo ging het ooit ook uit onvrede na zoveel jaar Lubbers (van bezuiniging naar bezuiniging) van het CDA, Kok (PvdA) werd de winnaar en eindelijk het CDA eruit, coalitie met de VVD en D66. Herhaling van zetten weer. Strategisch stemmen, zal mij een worst wezen, ik wil nu eindelijk weer een linkse afslag en kies dus SP.quote:Op maandag 20 november 2023 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
Dat werkte toen Rutte I was gevallen ook zo goed. Iedereen moest PvdA stemmen om Rutte uit het torentje te houden. Toen kwam Rutte II. Met de PvdA.
Dus je kiest specifiek voor SP omdat je een linkse afslag wilt, klinkt vrij strategisch.quote:Op dinsdag 21 november 2023 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Strategisch stemmen, zal mij een worst wezen, ik wil nu eindelijk weer een linkse afslag en kies dus SP.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |