SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
Dat is het ook denk ik, je kan er in verdrinken. Ik denk dat het een kwestie is, van de tank weer wat laten leeglopen, zodat ie weer gevuld kan worden met nieuwe negatieve energie.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:17 schreef lily het volgende:
En als ik mijn bericht zo nalees, het is niet dat ik in een tranendal leef ofzo![]()
We zijn een hecht en liefdevol gezin.
Maar wat SQ ook aangeeft, de invloed van de humeuren van je gezinsleden, en als je daar dus heel gevoelig voor bent, heeft invloed op je eigen zijn. En dat is niet erg (want ze hebben duizend leuke dingen ertegenover).
Maar je kunt er dus wel wat mee zodat je er niet in verdrinkt. Of in meegaat.
Mij heeft geholpen het gesprek aan te gaan op een neutraal niet chagrijnig moment over dat soort gedrag. Chagrijnig zijn en/of in een dipje zitten is prima, je hart bij iemand luchten ook, maar door het hele huis nadrukkelijk de sfeerspons uithangen hoeft niet per se.quote:Op dinsdag 14 november 2023 09:00 schreef SQ het volgende:
Er wordt heel vaak gemopperd, gezeurd, geschreeuwd en geklaagd.
Interessant topic. Als je vatbaar bent voor de stemmingen/energiestromen/emoties van anderen werkt dat natuurlijk ook de andere kant op, op positieve manier!quote:
Herkenbaar, bij mij is het vaak andersom, mijn posteriteit bevorderd vaak het gedrag van anderen!quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:16 schreef kwiwi het volgende:
Interessant topic. Ik heb dit helemaal niet eigenlijk. Zit me nu af te vragen of ik iets specifieks doe waardoor ik er geen last van heb, maar het enige wat ik kan bedenken is dat ik mezelf fysiek uit de situatie verwijder (naar een andere kamer/kantoor, rondje wandelen, hardlopen, etc.).
Wacht jij op reactie?quote:
Als ik dit zo lees, vind ik persoonlijk dat dit wel heel erg geeft. Je beschrijft zelf dat je er last van hebt: de situatie beïnvloed jouw mentale gezondheid op een negatieve manier.quote:Op dinsdag 14 november 2023 09:00 schreef SQ het volgende:
Nou zijn mijn gezinsleden (man + 3 kinderen) meer dan regelmatig geen zonnetjes. Dat geeft niets, dat hoeft ook niet van mij, maar ik merk dus wel dat ik er echt heel veel last van heb. Het vreet energie en ik word er in mee getrokken. Er wordt heel vaak gemopperd, gezeurd, geschreeuwd en geklaagd.
Ik heb heel veel interessante dingen gelezen waar ik zo op ga reageren maar eerst even de quick win: ik vind dit een beetje een aparte stelling, je geeft nu mij de schuld van het gechagrijn van anderen omdat ik ze met aandacht verwen? Haha. Nee, dat is niet het geval hoorquote:Op dinsdag 14 november 2023 10:24 schreef LeesFoknl het volgende:
Je man en je kinderen, je moet het (slechte) gedrag niet belonen met aandacht verwennerij, arme zielige jij, enz. Natuurlijk doet men dat in het gezin maar blijkbaar doe jij dat teveel, want zij zijn humeurig, omdat het hen iets opbrengt. Assertiever worden!
Ik vind dit een interessante reactie. Het zit helemaal niet in mijn systeem om na te denken over dit soort dingen, ik heb ook een beetje een labeltjes-allergie en denk liever dat ik gewoon normaal ben en soms met wat dingen struggle waar ik wat beter mee om moet leren gaan. Ik zoek niet graag oorzaken buiten mezelf en met een labeltje voelt dat toch wel een beetje zo. Desondanks is het misschien wel interessant om me hier eens over in te lezen ja. Thanks!quote:Op vrijdag 17 november 2023 22:29 schreef Daboman het volgende:
Voor mij hielp het een hoop om me in te lezen op HSP. Ik heb nooit echt een hulpverlener een conclusie horen trekken dat ik HSP'er zou zijn, maar de gegeven handvatten voor HSP'ers hielpen voor mij enorm. Je hoeft geen HSP'er te zijn om de tips die aan HSP'ers worden gegeven uit te proberen en als het werkt, boeit het dan of je het nou wel of niet bent? Verder helpt het om me af te vragen of emoties echt van mij zijn, bijv door mezelf nog eens af te vragen hoe dacht ik er ook alweer over voor dit gesprek en wat voelde ik toen? Dit helpt enorm in het blokkeren van negatieve emoties. En ik heb over de tijd heen geleerd meer naar signalen van m'n lichaam te luisteren, als je goed uitgerust bent gaat het blokkeren ook beter.
Het stukje anticiperen is inderdaad wel een goede. Ik pas dat nu al wel toe op momenten waarop ik wéét dat de shit de fan gaat raken, bijvoorbeeld als ik sta te koken en mijn man de kinderen uit de opvang haalt. Ik weet dan gewoon met garantie dat er minstens 1, maar waarschijnlijk 3 klagend en jankend binnen komen, dat het eten blegh is en dat het leven in z'n algemeen gewoon kut is. Door geen hoop te hebben op iets beters kan ik het al veel beter hebben.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:39 schreef Cockwhale het volgende:
Je initiële "instinctieve" reactie ga je niet zo maar veranderen.
Eerste stap is anticiperen. Je kent waarschijnlijk al de situaties die jou triggeren en voor een groot deel weet je wanneer deze situaties voorkomen. Je kunt je dus voorbereiden. Als je zelf al positief en ontspannen bent met een zorgeloze houding ten opzichte van (naderende) triggermomenten, dan zal dat al een dempende werking op je voelsprieten hebben wanneer de triggers aanwezig zijn.
Ter plekke, ademhalingstechnieken, vlot en diep in en zeer langzaam uit met een korte pauze voordat je weer inademt. Tegelijkertijd herhaal je een "motto" in je hoofd dat jou moed/kracht geeft en het werkt nog sterker als je een houding en expressie aanneemt die overeenkomt met het gewenste gevoel en gedrag. Tot 10 tellen op momenten dat het echt zwaar wordt om je focus te verleggen.
Hoe vaker je dit doet, hoe minder je dit op den duur bewust hoeft toe te passen. Het vergt echter tijd en moeite.
ik praat hier geregeld met mijn man over, maar het is heel erg afhankelijk van hoe we in onze energie zitten hoe goed we er uit kunnen komen. Ik ben zeker geen gewillig schaap dat zich constant in een hoek laat blaffen hoor, ik kan best voor mezelf opkomen en ik zeg ook zeker wel wat ik denk hier in huis. Dat is het probleem niet zo.quote:Op dinsdag 21 november 2023 18:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees, vind ik persoonlijk dat dit wel heel erg geeft. Je beschrijft zelf dat je er last van hebt: de situatie beïnvloed jouw mentale gezondheid op een negatieve manier.
Jouw thuissituatie is jouw basis: de plek die voor jou veilig zou moeten zijn. Veiligheid kan gecreëerd worden als iedereen rekening met elkaar houdt. Uit jouw tekst maak ik op dat jij jouw man en kinderen de ruimte gunt om hun frustraties te kunnen uiten. Jij bent volgens mij niet bepaald een dominante kenau die verweten kan worden dat mensen op eieren moeten lopen om met jou om te kunnen gaan, toch?
Maar je merkt zelf dat anderen wel over jouw grenzen heen gaan. Ik denk dat je dus moet beginnen om dat te veranderen. Klopt het als ik mij afvraag dat je moeilijk voor jezelf kunt opkomen, omdat je bang bent dat jij toch niks tegen hen kan inbrengen en dat je problemen over jezelf afroept wanneer jij het waagt om het eens een keer te proberen? Of ben je vooral bang dat ze jou dan verlaten?
Als jouw man en kinderen niet genoeg rekening willen houden met jou, benadelen ze daarmee niet alleen jou maar ook zichzelf. Hoe meer jij daar last van krijgt, hoe moeilijker het jou zal afgaan om voor ze te zorgen. Natuurlijk mogen ze thuis zichzelf uiten en hoeven ze geen schone schijn op te houden om jou tevreden te stellen. Het heeft waarschijnlijk meer te maken met HOE ze dat doen of niet? Kan jij uit hun gedrag en woorden opmaken wat er aan de hand is waarom ze zo negatief zijn? Want negativiteit ontstaat niet zomaar: er zit hen iets dwars. Als ze dat vooral uiten op een passief-agressieve manier of ze projecteren het op elkaar, wordt voor jou niet duidelijk wat er aan de hand is, want je kan immers niet in hun hoofd kijken.
Kan het een idee zijn dat je met jouw man eens gaat praten hierover? Het gaat hem allereerst vooral zichzelf helpen als hij aan zichzelf gaat werken om te leren zich duidelijker te uiten. Als hem dat oplevert dat jij hem daardoor beter gaat begrijpen, zal er bij hem vanzelf wat negativiteit verdwijnen en hij krijgt er energie voor terug waardoor het weer leuker tussen jullie kan gaan worden. Aangezien kinderen vaak het gedrag van hun ouders afkijken, zal ook daarin iets veranderen.
Gewoon dit, gewoon dat. Voor iemand die dat nog nooit zo gevoeld heeft is het geen kwestie van "gewoon" dit of datquote:Op dinsdag 21 november 2023 21:23 schreef DjDaano het volgende:
Gewoon erkennen dat jij niet verantwoordelijk bent voor iemand anders zijn geluk of humeur. Je betrekt het veel te veel op jezelf. Dat lijkt prettig voor anderen maar is stiekem nog irritant ook.
Oftewel gewoon een beetje schijt hebben.
Gewoon weghalen en exact hetzelfde advies blijft staan. Je niet zo druk maken. :-)quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:28 schreef SQ het volgende:
[..]
Gewoon dit, gewoon dat. Voor iemand die dat nog nooit zo gevoeld heeft is het geen kwestie van "gewoon" dit of datAls het zo simpel was had ik geen hulpvraag.
JA MAAR HOE DANquote:Op dinsdag 21 november 2023 21:34 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Gewoon weghalen en exact hetzelfde advies blijft staan. Je niet zo druk maken. :-)
Door te erkennen dat het niet jouw verantwoordelijkheid is!!!!quote:
Tja probeer eens Ritalin of een jointje?quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:58 schreef SQ het volgende:
Ja nee sorry dat is geen advies. Ik was al zo ver gekomen dat ik meer moest laten afglijden (zie mijn hulpvraag.) Hoe er te komen is heel wat anders. Het doel is helder.
Het hele stuk is een goeie, maar 't is aan jou of je het toepast. Uit ervaring weet ik dat mensen liever lui dan moe zijn of weinig vertrouwen hebben in methodes waarvan ze niet hetzelfde idee hebben.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:21 schreef SQ het volgende:
[..]
Het stukje anticiperen is inderdaad wel een goede. Ik pas dat nu al wel toe op momenten waarop ik wéét dat de shit de fan gaat raken, bijvoorbeeld als ik sta te koken en mijn man de kinderen uit de opvang haalt. Ik weet dan gewoon met garantie dat er minstens 1, maar waarschijnlijk 3 klagend en jankend binnen komen, dat het eten blegh is en dat het leven in z'n algemeen gewoon kut is. Door geen hoop te hebben op iets beters kan ik het al veel beter hebben.
Nee hoor, ik geloof best in de positieve krachten van meditatiequote:Op dinsdag 21 november 2023 22:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het hele stuk is een goeie, maar 't is aan jou of je het toepast. Uit ervaring weet ik dat mensen liever lui dan moe zijn of weinig vertrouwen hebben in methodes waarvan ze niet hetzelfde idee hebben.
Dat zeg ik al jarenquote:Op dinsdag 21 november 2023 21:39 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Door te erkennen dat het niet jouw verantwoordelijkheid is!!!!
Probeer Ayahuasca, is heel laagdrempelig en oplossing voor allesquote:Op dinsdag 21 november 2023 22:22 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee hoor, ik geloof best in de positieve krachten van meditatieMaar het echt in m'n systeem krijgen vind ik wel lastig. Daar zou ik meer mee kunnen oefenen.
Waarom heb je het nou over schuld? Zo een beladen woord. Neen, geen schuld! Maar je kan toch de oorzaak zijn. Ik ben pragmatisch en blijkbaar werkt hoe jij DOET (dus niet hoe je bent !!) niet; dit brengt het niet tot het gewenste resultaat.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:15 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik heb heel veel interessante dingen gelezen waar ik zo op ga reageren maar eerst even de quick win: ik vind dit een beetje een aparte stelling, je geeft nu mij de schuld van het gechagrijn van anderen omdat ik ze met aandacht verwen? Haha. Nee, dat is niet het geval hoor
Ik zou het niet per definitie tot mediteren scharen, wat ik beschrijf. Het is je reflexmatige denken en handelen conditioneren.quote:Op dinsdag 21 november 2023 22:22 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee hoor, ik geloof best in de positieve krachten van meditatieMaar het echt in m'n systeem krijgen vind ik wel lastig. Daar zou ik meer mee kunnen oefenen.
Nou ja als je een beetje bekend bent met de principes van mindfulness en meditatie zie je denk ik ook de overeenkomsten wel. Maar ook dat kun je conditioneren.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik zou het niet per definitie tot mediteren scharen, wat ik beschrijf. Het is je reflexmatige denken en handelen conditioneren.
Vaak is het inderdaad wel zo dat je het moet trainen en dagelijks/geregeld moet doen om er profijt van te hebben.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:27 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik heb wel zo'n mindfulness cursus gedaan bijvoorbeeld, maar je moet dat echt dagelijks doen wil je daar een beetje effect van ondervinden. En dan vind ik daar weer geen tijd of energie voor. Ik loop er een beetje in vast, op alle fronten
Als het voor hem en veel anderen zo gewoon is, houdt het in dat jouw situatie dus niet gewoon is. En dat blijkt ook uit de problemen die jij ervaart.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:28 schreef SQ het volgende:
[..]
Gewoon dit, gewoon dat. Voor iemand die dat nog nooit zo gevoeld heeft is het geen kwestie van "gewoon" dit of datAls het zo simpel was had ik geen hulpvraag.
Transactionele analyse lijkt me hier voor Prima vorm van coaching of therapie daar voorquote:Op dinsdag 14 november 2023 09:00 schreef SQ het volgende:
Wel even een drempel om een topic in R&P te openen, maar wie weet heeft iemand wel een toptip
Ik ben al zo lang als ik me kan herinneren heel erg vatbaar voor de stemming van anderen. Als ik omgeven ben door mensen die chagrijnig zijn trekt me dat echt heel erg omlaag. Ook voor boosheid en verdriet ben ik best gevoelig.
Nou zijn mijn gezinsleden (man + 3 kinderen) meer dan regelmatig geen zonnetjes. Dat geeft niets, dat hoeft ook niet van mij, maar ik merk dus wel dat ik er echt heel veel last van heb. Het vreet energie en ik word er in mee getrokken. Er wordt heel vaak gemopperd, gezeurd, geschreeuwd en geklaagd.
Ik wil dus graag leren om een teflonlaagje te kweken zodat ik er niet meer zo'n last van heb. En misschien zijn er ook wel toptips die ik kan toepassen in mijn eigen gedrag zodat de mensen om me heen zich misschien zelf ook wat minder negatief hoeven te uiten.
Er zijn heel veel mensen zoals ik, dat weet ik, maar er zijn ook heel veel mensen die hier geen last van hebben, en mensen die geleerd hebben hier anders mee om te gaan. Vooral die laatste groep vind ik interessant. Wat heb je gedaan om het voor jezelf te verbeteren en wat is er veranderd? Ik sta open voor suggesties. Waar ik overigens minder behoefte aan heb is een complete psycho-analyse, want elk mens heeft zo wel z'n dingen
Dingen die in elk geval geen oplossing zijn:
- negatieve mensen laten vallen. Het is m'n gezin ffs.
- zelf heel vrolijk lopen doen maakt andere mensen niet minder chagrijnig
Ik zoek dus echt dingen die ik voor mijzelf kan doen om minder last te hebben van de stemming van anderen. Zeg het maar! Coaching, boeken, therapie, meditatie, wat heeft jou geholpen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |