abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8471867
De laatste maanden ben ik depressief, en heb ook heel erg veel last van slapeloosheid. Ik leef nu al enkele maanden op 3 uur slaap of minder.
Voor depressie ben ik begonnen met therapie (deeltijd, 3 dgn/w), alleen die slapeloosheid zorgt voor concentratieproblemen, problemen met opnemen van de therapie, en het is al enkele keren voorgekomen dat ik me had verslapen voor de therapie

De laatste tijd word het steeds erger met niet kunnen slapen, en mijn gevoel zakt ook steeds verder weg richting het negatieve.

Ik heb eerder al een keertje temazepam (Temazepam kan worden gebruikt bij de behandeling van slaapstoornissen. Het bevordert het slapen indien u slaapstoornissen hebt zoals herhaaldelijk wakker worden en/of moeilijk de slaap kunnen (her)vatten.)
voorgeschreven gekregen voor een korte periode (15 dagen).
Dit hielp een korte periode wel (ongeveer 1,5 week na de laatste keer inname, had ik nog iets wat leek op een "normaal" slaappatroon) en daarna is het weer steeds slechter geworden...

Ik ben een beetje huiverig om steeds weer aan slaapmiddelen te moeten gaan, ook aangezien deze verslavend kunnen gaan werken.

Ik heb zeer binnenkort een afspraak met de psychiater, die dus ook medicijnen kan voorschrijven e.d., en aan hem wilde ik het probleem voorleggen. Ik was zelf al op zoek naar informatie over anti-depressiva, alleen had eigenlijk nog niet gevonden wat ik wilde.

Zou anti-depressiva ook kunnen zorgen voor een beter slaap-ritme, zodat ik iig weer bij te therapie kan blijven met mijn concentratie, en dat ik weer een beetje rust krijg?
Ik ben nu steeds heel onrustig, neerslachtig, en pieker me 24 uur per dag helemaal suf.

Heeft iemand ervaring of herkenning met het bovenstaande, en is mijn idee om te informeren naar anti-depressiva iets waardoor ik ook meer rust krijg, en dus hopelijk beter kan slapen?

Groetjes Pacific

vrijdag 14 februari 2003 @ 03:00:14 #2
47063 Fritz_Wunderlich
Dé tenor. Vergis je niet.
pi_8471869
Alle aristocraten lijden aan de één of andere psychosomatische kwaal. Dat tekent de ware artiest. Tevredenheid en stabiliteit is voor burgers.
De enige operazanger die op Gordon lijkt!!
pi_8471874
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 03:00 schreef Fritz_Wunderlich het volgende:
Alle aristocraten lijden aan de één of andere psychosomatische kwaal. Dat tekent de ware artiest. Tevredenheid en stabiliteit is voor burgers.
Mooie tekst, maar het word voor mij niet echt duidelijker eigenlijk...
Doe mij maar tevredenheid en stabiliteit, al heb ik voor ik dat kan berijken nog een hele lange weg te gaan...
pi_8471875
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 03:04 schreef Pacific het volgende:

[..]

Mooie tekst, maar het word voor mij niet echt duidelijker eigenlijk...
Doe mij maar tevredenheid en stabiliteit, al heb ik voor ik dat kan berijken nog een hele lange weg te gaan...

Het is je van harte gegund hoor. Ik eet elke dag yoghurt, luister stiekem best wel eens als het WDR-Schlagerfestival wordt uitgezonden, en voel me hartstikke prettig. !
Dá ging hin der Zwölfen einer...!
pi_8471896
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 03:06 schreef Peter_Schreier het volgende:

[..]

Het is je van harte gegund hoor. Ik eet elke dag yoghurt, luister stiekem best wel eens als het WDR-Schlagerfestival wordt uitgezonden, en voel me hartstikke prettig. !

Dank je dat je mij dat gunt hoor, alleen topic ging meer erover of iemand ervaring heeft met anti-depressiva bij depressiviteit en het beter kunnen slapen als ik nu kan ...
  vrijdag 14 februari 2003 @ 03:43:11 #6
38316 BoomSmurf
pi_8471926
Anti-depressiva tja wat kan ik erover zeggen..

Een hele goeie vriendin van me heeft ze een hele tijd geslikt maar had er ook heel erg last van (depressief gevoel werd eigenlijk alleen maar vervangen door een ziek gevoel - incl kotsneigingen e.d.). Nou verwacht ik niet dat dat bij iedereen zo is, maar ja. Naar wat ik me herinner sliep ze er inderdaad wel veer beter van ('t is al weer een paar jaar terug)

Zelf ben ik ook een tijd heel erg depressief geweest, maar ik heb geen eigen ervaring met anti-depressiva buiten dat ik ze ben gaan halen, 2 dagen geslikt heb en toen tegen mezelf gezegd heb "shit zeg, ik ben zeker wel sterk genoeg om dit zonder pillen op te lossen! En zo niet, dan kijk ik mezelf nooit meer aan...", pillen weggegooid en sindsdien gaat het berg op. (Ik heb een hekel aan pillen, van vitamine tot pijnstiller tot anti-depressieva, ik "geloof" er niet in zeg maar)

Er zijn ook andere manieren om je slaapproblemen op te lossen, speciale kruidenthee bijvoorbeeld. Een paar koppen warme melk drinken helpt vaak ook. Verder is het zaak om echt hard te proberen niet te piekeren zodra je in bed ligt. Probeer aan zoveel mogenlijk leuke dingen te denken. Wat je ook kan doen en wat bij mij aardig helpt is gewoon in je hoofd tegen jezelf herhalen "ik denk aan niks... ik zie niks... ik ga slapen" constant tot je 'wegvalt'. Natuurlijk komen daar vaak nare gedachten tussendoor maar probeer je 'niks' gedachte het te laten overstemmen. 'T is niet makkelijk maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat en hoe sneller je slaapt.

Nou ja dat was aardig wat getiep, hopelijk heb je er iets aan ...

Am-Ende! | Tree huggin' hippiesmurf | Ik doe niet aan zelf avatars maken, dus ik jat de jouwe! Elke refresh een andere.
BoomSmurf's Avatar Plagiaat Pleger Pagina Gallery Dinges v1.0!
pi_8472211
Jezelf goed bevredigen voor het slapen... slaap je heerlijk ontspannen van
Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
  vrijdag 14 februari 2003 @ 07:39:14 #8
30721 Bhorka
Niet Natuurlijk :+
pi_8472233
Wat helpt voor een goed dag/nacht ritme is Melatonine, heeft mij ook geholpen toen ik gewoon niet kon slapen, zonder "een pilletje"

kijk maar es op www.melatonine.nl

Wat een kutsig had ik eigenlijk :{
pi_8477687
Je slapeloosheid is iets dat met je depressie te maken heeft. Voor je depressie ben je in therapie. Het zal een tijd duren voor je echt merkt dat je je anders gaat voelen. Therapie is een langzaam, maar als het goed is wel een structureel middel om je depressie te 'bevechten'. Te zijner tijd zal dus ook je slapeloosheid verdwijnen.

Dat klinkt heel simpel, maar zo is het wel.
Ik weet niet of je ook nog werkt, naast je therapie? In dat geval wordt het wat lastiger.
Maar als je 'alleen' therapie volgt zou ik zeggen: Accepteer je slapeloosheid. Hoe moeilijk ook. Maar het hoort erbij. Slapeloosheid kan ontzettend frustrerend werken. Ik weet er alles van . Maar als je het accepteert, je wekker omdraait, 's nachts een tijdschrift of een boekje leest, scheelt het wel in je machteloze gevoel.

Sterkte.

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_8478847
Het probleem is nu dus dat door het niet kunnen slapen, ik hierdoor niet alijd op tijd ben op therapie, en dat ik me niet kan concentreren of dingen kan opnemen...
Therapie word nu dus gehinderd door het niet kunnen slapen...
pi_8478889
Wat zeggen ze op je therapie ervan?
pi_8479564
Probeer het gewoon nog een tijdje met Temazepam (niet langer dan een dag of tien), anders kun je je huisarts nog om Oxazepam vragen, dat is wat zwaarder. Je moet namelijk toch wel een beetje slapen, je wordt er niet vrolijker van als je niet slaapt... 1 troost, het gaat ook weer over...
(Vorig jaar om deze tijd kon ik met een paar flessen wijn en 50 mg Oxazepam wel een beetje slapen maar dat is natuurlijk niet iets voor de lange termijn. Ik was toen ook erg tobberig. Dat is allemaal stukken minder, ik voel me weer stabiel en ik slaap ook weer gewoon au naturel, terwijl ik toen dacht dat dat nooit meer zou lukken.) Het komt echt weer goed, het zal misschien gelijk opgaan met het bestrijden van je depressie. Hou vol!
en haalt het maar net!
pi_8479889
Op therapie mis ik nog wel eens de dagopening, en daarbij dus ook wat bijv. de andere groepsgenoten hebben meegemaakt e.d. Dat is dus zeer lastig. Op therapie hadden ze hetzelfde idee als ik had, er over praten met de psychiater om te zoeken naar een oplossing.

Naar de dokter gaan zie ik niet zo zitten, ik heb die man slechts 1 keer gezien, en dat was alleen met de mededeling dat ik een intake had bij GGZ, en daar een verwijzing voor nodig had. Dit is toen zonder veel vragen gedaan door een van de assistenten...

Vanmorgen had ik eigenlijk een afspraak met de psychiater, alleen nu heb ik afgelopen nacht weer bijna niet geslapen, en vanmorgen ben ik door mijn wekkers heeb geslapen.
Geeft me best een rot gevoel, zoals het elke keer een rotgevoel geeft als ik me verslaap.
Vervelend, schuldig, verdrietig, onmacht...
Ik heb bericht achter gelaten voor andere afspraak, maar hier moet ik nog reactie van afwachten.

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb al een keer 15 dagen temazepam voorgeschreven gekregen, en dat werktte niet lang... Sindsdien is er ook nog het een en ander gebeurd waar ik over aan het piekeren ben. Zo is bijvoorbeeld mijn moeder overleden op 31 januari, moet de erfenis verdeeld worden, huis leeggemaakt worden en zo iets dergelijks.

Het gaat nu gewoon steeds beetje verder bergafwaarts met me...

Ik baal echt dat ik die afspraak vandaag gemist had...

pi_8480313
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 15:18 schreef Pacific het volgende:
Zo is bijvoorbeeld mijn moeder overleden op 31 januari, moet de erfenis verdeeld worden, huis leeggemaakt worden en zo iets dergelijks.
Oh, dat kan ik me nog herinneren ja.
quote:
Het gaat nu gewoon steeds beetje verder bergafwaarts met me...
Ik heb niets zinnigs te zeggen. Ik wens je veel sterkte met je therapie, je rouw, je slapeloosheid.
Je kunt het je nu mss niet voorstellen, maar dit gaat echt niet eindeloos duren.
pi_8480582
Het is zo irritant dat ik in zo een cirkeltje lijk te zitten.

Ik heb problemen, pieker daardoor teveel, krijg geen rust en kan niet slapen.

Ik kan niet slapen, ben meer geprikkelt, krijg ergenissen, problemen lijken alleen maar meer en groter te worden, en het cirkeltje is rond.

Ik ben blij als mijn vriendin het weekeind weer thuis is, dan heb ik altijd klein beetje meer rust, al kan ik dan nog niet genoeg rust krijgen om goed te slapen.
Doordeweeks is mijn vriendin nooit thuis, geeft ook nog lekker zo een gevoel van gemis, eenzaamheid en niemand om tegen te praten...

Ik zou willen dat ik ook kon voelen dat er ee nverbetering in komt, maar mijn gevoel zegt op dit moment het tegenovergestelde.
Mijn gedachten zijn een chaos, dus die durf ik al minder te vertrouwen eigenlijk...

pi_8480678
Sporten!
Simpel maar uiterst effectief.
pi_8480755
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 15:57 schreef WorstKaas het volgende:
Sporten!
Simpel maar uiterst effectief.
Klinkt misschien stom, maar alleen sporten kan ik mezelf niet voor aansporen. Wel 's een paar keer gedaan, alleen dan voel ik me zowiezo al niet op mijn gemak, en komen de redenen om te gaan al snel naar boven....

Ik ga wel fintissen met een vriend, alleen dat geeft me ook niet echt rust of voldoening. Reden is eigenlijk ook alleen conditie opbouwen...

Maar ligt denk ik niet aan het sporten dat ik er geen voldoening uit krijg.
Laatste periode krijg ik toch eigenlijk nergens voldoening uit...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')