zeker 4gb is wat krap, maar zo is die uit de doos. Geen idee dat edge openen 10 minuten kost en dat elke pagina laden wacht loopt.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:32 schreef BertV het volgende:
4GB voor windows 11 is wel heel krap, dat wist je wel toch?
Wat windows doet is alles benutten voor het besturingssysteem zelf nu, om zoveel mogelijk vrij te maken als je "iets' opstart.
Onbenut geheugen is zinloos.
alles is verwijderd, alle apps die verwijderd kunnen worden zijn verwijderd. Dat is het eerste wat ik bij elke laptop doe die nieuw is en dat is een dag taak.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:34 schreef Het_Bokje het volgende:
4GB
2010 2006 belde
Maar dan ga je toch ff kijken wat er allemaal opstart qua programmatuur? En kijken wat wel/niet nodig is.
harde fouten
Nog eens 4 erbij en het is opgelost. Hopelijk is dat mogelijk.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zeker 4gb is wat krap, maar zo is die uit de doos. Geen idee dat edge openen 10 minuten kost en dat elke pagina laden wacht loopt.
dat geloof ik wel, maar zijn er processen die niet nodig zijn die standaard draaien?quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:38 schreef BertV het volgende:
[..]
Nog eens 4 erbij en het is opgelost. Hopelijk is dat mogelijk.
Ik bouwde ooit mijn eigen desktop-pc's maar maak zelf geen laptops open.
ik zou hem terug brengen. Ik verwacht dat alle specs van het apparaat op de ondergrens zitten.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zeker 4gb is wat krap, maar zo is die uit de doos. Geen idee dat edge openen 10 minuten kost en dat elke pagina laden wacht loopt.
dan blijft over dat 4GB gewoon super lame is.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
alles is verwijderd, alle apps die verwijderd kunnen worden zijn verwijderd. Dat is het eerste wat ik bij elke laptop doe die nieuw is en dat is een dag taak.
Ben de naam kwijt, maar indexeren van de harde schijf kost ook veel resources.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat geloof ik wel, maar zijn er processen die niet nodig zijn die standaard draaien?
het enige wat ik erop moet doen is e-mail en webpagina's bekijken. Verder hoef ik er niks mee. Echter dat gaat al niet nu.
ja ik stuur hem terug, ik moet even de originele doos dan vindenquote:
Ik begrijp de Linux-jerk, maar:quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:44 schreef Farenji het volgende:
Je kan er beter een lichte linuxversie op zetten, want 4GB met windows11 is masochisme. Maar zelfs dan, 4GB is sowieso heel erg weinig tegenwoordig. Browsers vreten ook al heel veel geheugen, die hebben zo een paar GB nodig. Dan blijft er weinig over en wordt het traag als dikke stront door een trechter bij min tien.
quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja ik stuur hem terug, ik moet even de originele doos dan vinden
Je bent de doos nu al kwijt?quote:(2 dagen geleden)
gevonden, nu nog de lapto pterugzetten naar fabrieksinstellingen en dan stuur ik hem terug. Ik moet even zoeken hoe dat ook alweer moetquote:Op zaterdag 11 november 2023 16:51 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
[..]
Je bent de doos nu al kwijt?
Tegenwoordig niet meer.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:50 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ik begrijp de Linux-jerk, maar:
is linux op een laptop niet vragen om functies die niet meer werken? (toetsen-shortcuts-volume-helderheidsknopjes-bluetooth-schakelaars etc.)
(ik heb zelf geen ervaring met Linux op laptops)
kun je op F8 drukken bij t opstarten? (ff uit mn hoofd)quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
iemand een idee hoe je een laptop naar fabriekinstellinge hersteld? Op internet staan meerdere dingen maar die werken niet.
nog steeds bizar weinig, een paar tabbladen chrome en dat gebruikt al 2gbquote:Op zaterdag 11 november 2023 17:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
F8 of F9 werkt niet, maar in windows kan je bij instelleingen de laptop opnieuw instellen, dat heb ik maar gedaan en dat draait nu. Ik heb gelijk een 8GB laptop besteld.
die ik nu heb draait primaquote:Op zaterdag 11 november 2023 17:18 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
nog steeds bizar weinig
Dat is een nog betere oplossing.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja ik stuur hem terug, ik moet even de originele doos dan vinden
ik geloof inderdaad niet dat dat nou efficiėnt geprogrammeerd is. Maar goed, het is zo en daar moet je het mee doenquote:Op zaterdag 11 november 2023 17:23 schreef Tijn het volgende:
Het is echt bizar dat er überhaupt computers met maar 8 GB RAM worden verkocht in 2023. Laat staan minder.
Mensen doen ook alsof een beetje webbrowsen niks voorstelt, maar de realiteit is dat een paar tabbladen in een moderne browser openen een enorme hoeveelheid geheugen gebruikt. Daar kun je wat van vinden, maar het is nou eenmaal zo.
Beetje afhankelijk van het merk. De allernieuwste hardware is niet altijd meteen volledig ondersteund maar dat komt dan meestal snel. De meeste dingen werken tegenwoordig gewoon out of the box, soms moet je iets meer moeite doen (bijv setting aanpassen, zelf een hulpprogramma zoeken en installeren). Er zijn inmiddels ook genoeg laptops die volledig linux certified zijn zoals een aantal dell of lenovo laptops dus dan weet je zeker dat alles 100 procent ondersteund wordt.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:50 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ik begrijp de Linux-jerk, maar:
is linux op een laptop niet vragen om functies die niet meer werken? (toetsen-shortcuts-volume-helderheidsknopjes-bluetooth-schakelaars etc.)
(ik heb zelf geen ervaring met Linux op laptops)
ik heb een 10 jaar oude Asus laptop met 4 GB ram, daarop draait opensuse Linux met KDE 5.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:23 schreef Tijn het volgende:
Het is echt bizar dat er überhaupt computers met maar 8 GB RAM worden verkocht in 2023. Laat staan minder.
Mensen doen ook alsof een beetje webbrowsen niks voorstelt, maar de realiteit is dat een paar tabbladen in een moderne browser openen een enorme hoeveelheid geheugen gebruikt. Daar kun je wat van vinden, maar het is nou eenmaal zo.
Weet jij of dat echt eXPerience is, die van de originele TinyXP of de oude Retestrak crew???quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:29 schreef jogy het volgende:
Tiny11 gebruiken is de enige oplossing op lange termijn.
https://www.minitool.com/news/tiny11-download-iso.html
Geen idee, ik heb het ooit voorbij zien komen en verder niet aan gedacht omdat het niet relevant was voor me maar dit topic deed me eraan denken. Je hebt er volgens mij een paar en ook eentje die je bestaande windows opruimt.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:54 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Weet jij of dat echt eXPerience is, die van de originele TinyXP of de oude Retestrak crew???
Je hebt/had een heleboel van die custom made windows versies, maar er waren er maar een paar die je kon vertrouwen. Die NTdev vraagt geld voor zijn releases op een Patreon website. Dat kan je niet vertouwen, de originele Tiny Windows versie makers zouden dat nooit maar dan ook nooit doen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb het ooit voorbij zien komen en verder niet aan gedacht omdat het niet relevant was voor me maar dit topic deed me eraan denken. Je hebt er volgens mij een paar en ook eentje die je bestaande windows opruimt.
Het is vooral treurig wanneer je bedenkt hoeveel meer rekenkracht en geheugen computers hebben vergeleken met 20 jaar geleden, en wat je nu daadwerkelijk meer ermee kunt doen. Die verhouding is ontzettend scheef.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:34 schreef jogy het volgende:
Ergens is de omslag gekomen dat efficiėntie omslachtig is en dat komt waarschijnlijk omdat de hardware lange tijd steeds sneller en goedkoper werd. Maar stom is het wel als je bedenkt dat het allemaal vaak met veel minder kan.
Microsoft, verdient vooral geld op de zakelijke markt en daar schaffen ze toch steeds betere hardware aan. Dus dat besturingssysteem efficienter maken is niet interessant voor hen. Zo rond windows 8 waren steeds meer services binnen windows afhankelijk van elkaar. En werd het steeds moeilijker er overbodige onderdelen weer uit te slopen, zonder dingen die je wel wou, nog te laten werken.quote:Op zaterdag 11 november 2023 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is vooral treurig wanneer je bedenkt hoeveel meer rekenkracht en geheugen computers hebben vergeleken met 20 jaar geleden, en wat je nu daadwerkelijk meer ermee kunt doen. Die verhouding is ontzettend scheef.
ik heb inderdaad niet het idee dat mijn netscape van vroeger toendertijd nou zoveel langzamer opstartte als mijn edge op mijn andere laptop nu.quote:Op zaterdag 11 november 2023 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is vooral treurig wanneer je bedenkt hoeveel meer rekenkracht en geheugen computers hebben vergeleken met 20 jaar geleden, en wat je nu daadwerkelijk meer ermee kunt doen. Die verhouding is ontzettend scheef.
Het is wat techy, maar met Winaero Tweaker, kan je veel settings die je zogenaamd helpen uitzetten.quote:Op zondag 12 november 2023 16:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb inderdaad niet het idee dat mijn netscape van vroeger toendertijd nou zoveel langzamer opstartte als mijn edge op mijn andere laptop nu.
Toen ik vroeger eenmaal 1Mbit kabel aansluiting kreeg gingen pagina's laden wel sneller dan toen op mijn 14baud modem, maar volgens mij gaat het nu juist langzamer, vanwege al die embedded zooi die automatisch altijd wordt meegeladen bij elke website.
Dat is het allereerste wat ik doe bij elke laptop en telefoon. Ik verwijder alle apps en programma's die kunnen en ik zorg ervoor dat niks automatisch opstart. Gedurende de complete levensduur van de laptop of telefoon start er niks automatisch op bij een opstart behalve wat niet anders kan. Ik zet alles wat maar iets te maken heeft met datadelen uit, locatie uit, alles uit.quote:Op zondag 12 november 2023 16:48 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Het is wat techy, maar met Winaero Tweaker, kan je veel settings die je zogenaamd helpen uitzetten.
https://winaero.com/
Maar wat het allermeeste helpt, is dingen die bij het opstarten alvast geladen worden uit te zetten.
Als je 'taak beheer' opent dan zie je een tabje, Startup(in het engels).
EN maak gebruik van systeemherstel, als het tweaken toch niet helemaal naar wens is.
Ik heb een windows tablet met een of andere crappy atom cpu en 4 gb geheugen. Die is wel traag maar edge openen lukt toch wel binnen 20 seconden ofzo. Ik gebruik op die laptop wel edge ipv firefox omdat die toch wat lichter is. Ik denk omdat ie tabbladen op de achtergrond soort van op pauze zet ofzo. Maar 10 minuten is zeker een teken dat er iets goed mis is hoor.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Defragmenteren? Ik weet niet of dat echt nog een ding is tegenwoordig? Ik heb dat in ieder geval al vele jaren niet gedaan.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ben de naam kwijt, maar indexeren van de harde schijf kost ook veel resources.
Die zou je uit kunnen zetten.
Ik heb een windows laptop/tablet. Onder linux werkt de touchpad en touchscreen wel minder goed. Vast te fixen maar zonder tweaken werkt Windows er wel lekkerder op.quote:
Nope, SSD's moet je niet zelf gaan defragmenteren, daar slijten ze alleen maar van, ze ruimen zichzelf op tegenwoordig.quote:Op zondag 12 november 2023 20:37 schreef borbit het volgende:
[..]
Defragmenteren? Ik weet niet of dat echt nog een ding is tegenwoordig? Ik heb dat in ieder geval al vele jaren niet gedaan.
[ afbeelding ]
Een hele simpele website van nu is vaak al veel zwaarder dan Photoshop van begin deze eeuwquote:Op zaterdag 11 november 2023 17:34 schreef jogy het volgende:
Ergens is de omslag gekomen dat efficiėntie omslachtig is en dat komt waarschijnlijk omdat de hardware lange tijd steeds sneller en goedkoper werd. Maar stom is het wel als je bedenkt dat het allemaal vaak met veel minder kan.
Is dat windows 11 of 10?quote:Op zondag 12 november 2023 20:34 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik heb een windows tablet met een of andere crappy atom cpu en 4 gb geheugen. Die is wel traag maar edge openen lukt toch wel binnen 20 seconden ofzo. Ik gebruik op die laptop wel edge ipv firefox omdat die toch wat lichter is. Ik denk omdat ie tabbladen op de achtergrond soort van op pauze zet ofzo. Maar 10 minuten is zeker een teken dat er iets goed mis is hoor.
10 maar heb er ook 11 opgehad. 11 was zelfs nog iets sneller had ik het idee. Dat een nieuwe versie van een OS zwaarder is, is zeker niet altijd zo. 10 was ook een stuk lichter dan 8.quote:
Ok nou ja, ik stuur die laptop terug. De retour is al aangemaakt.quote:Op zondag 12 november 2023 20:54 schreef borbit het volgende:
[..]
10 maar heb er ook 11 opgehad. 11 was zelfs nog iets sneller had ik het idee. Dat een nieuwe versie van een OS zwaarder is, is zeker niet altijd zo. 10 was ook een stuk lichter dan 8.
Ja het zou allemaal wel gewoon moeten werken met 4gb hoor. Het is wel echt weinig tegenwoordig.quote:Op zondag 12 november 2023 20:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ok nou ja, ik stuur die laptop terug. De retour is al aangemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |