abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 11 november 2023 @ 15:35:14 #1
485843 crew  Jippie
pi_211263223

Het kleitablet met deze unieke tekst is 4000 jaar oud en werd aan het begin van de 20e eeuw gevonden door de Duits-Amerikaanse geleerde Hermann Vplrath Hilprecht.

De meest opmerkelijke oude Soemerische tekst vermeldt een lijst van acht oude koningen, ook wel goden genoemd, die uit de hemel neerdaalden en hier meer dan tweehonderdduizend jaar regeerden. Volgens de tekst heerste er vóór de Grote Zondvloed een groep van 8 intelligente wezens over Mesopotamië voor een periode van 241.200 jaar.

De Soemeriërs waren een van de oude geavanceerde beschavingen die ongeveer 7000 jaar geleden leefden in Mesopotamië tussen de rivieren de Tigris en de Eufraat, wat later Babylonië werd en nu in Irak en Syrië ligt. Er zijn veel artefacten teruggevonden op de oude locatie van de Soemeriërs in Irak, maar het meest intrigerende was het manuscript waarin de lijst van Soemerische koningen en hun regeringsduur werd vastgelegd.

Het kleitablet met deze unieke tekst is 4000 jaar oud en werd aan het begin van de 20e eeuw gevonden door de Duits-Amerikaanse geleerde Hermann Hilprecht. Hilprecht vond minstens 18 van dergelijke spijkerschrifttabletten (ca. 2017-1794 v. Chr.). Ze waren niet identiek, maar ze deelden de informatie die vermoedelijk afkomstig was uit één bron van de Soemerische geschiedenis. Er zijn meer dan een dozijn kopieën van de Soemerische Koningslijst gevonden in Babylon, Susa en Assyrië, en de Koninklijke Bibliotheek van Nineve uit de 7e eeuw voor Christus.

De lijst in de Soemerische taal bevat de namen van een groot aantal koningen van de generatie die over het oude Mesopotamië regeerden en deelde ook de details van hun veronderstelde duur en locatie van hun koningschap. Naast de lijst bevatte de tekst ook de gebeurtenissen van de Grote Vloed, tradities, verhalen van Gilgamesj en verhalen over antediluviaanse heersers.

De Sumerische lijst voor de zondvloed:

"Nadat het koningschap uit de hemel was neergedaald, bevond het koningschap zich in Eridug. In Eridug werd Alulim koning; hij regeerde 28800 jaar. Alaljar regeerde 36000 jaar. 2 koningen; zij regeerden 64800 jaar. Toen viel Eridug en werd het koningschap naar Bad-tibira gebracht.

In Bad-tibira regeerde En-men-luana 43200 jaar. En-men-gal-ana regeerde 28800 jaar. Dumuzid, de herder, regeerde 36000 jaar. 3 koningen; zij regeerden 108000 jaar. Toen viel Bad-tibira en werd het koningschap naar Larag gebracht.

In Larag heerste En-sipad-zid-ana 28800 jaar lang. 1 koning; hij regeerde 28800 jaar. Toen viel Larag en werd het koningschap naar Zimbir gebracht. In Zimbir werd En-men-dur-ana koning; hij regeerde 21000 jaar. 1 koning; hij regeerde 21000 jaar. Toen viel Zimbir en werd het koningschap naar Shuruppag gebracht. In Shuruppag werd Ubara-Tutu koning; hij regeerde 18600 jaar. 1 koning; hij regeerde 18600 jaar. In totaal 5 steden 8 koningen, zij regeerden voor 241200 jaar. Toen kwam de vloed."

Hoe konden de 8 koningen 241.200 jaar over de aarde heersen? Er was een grote discussie over de lange ambtstermijn van de vroege koningen. In de lijst werden enkele mythische en legendarische figuren genoemd zoals Etana, Lugal-banda en Gilgamesh die voor een onwaarschijnlijke periode regeerden. Sommigen geloofden dat ze inderdaad goden waren die een langere levensduur hadden dan aardse wezens. Er is ook een lijst van de regels en hun koningschap na de zondvloed.

Jarenlang geloofden mensen dat de geschiedenis van 8 Soemerische koningen en hun ongeloofwaardige koningschap, de Grote Zondvloed en hun vervanging door een andere reeks koningen na de Zondvloed slechts de interpretatie van de Soemeriërs van mythologische verhalen waren. Tegelijkertijd verwierpen sommige onderzoekers en auteurs deze theorie en suggereerden dat de lijst geen mythe kan zijn. Ze begonnen sommige koningen die in de lijst werden genoemd te herkennen.

Interessant genoeg vonden sommige schriftgeleerden opvallende overeenkomsten tussen de Soemerische Koningslijst en het Boek Genesis. Bijvoorbeeld, net zoals de lijst de 8 koningen besprak die generaties lang regeerden, wordt er voor de zondvloed ook gesproken over acht generaties die bestonden tussen Adam en Noach voor de grote vernietiging. En na de zondvloed nam de levensduur af.

Het mysterie van de Soemerische Lijst stelt historici nog steeds voor lastige vragen omdat het enkele verbluffende feiten bevat die betrekking hebben op werkelijke gebeurtenissen. Wat als de lijst ons de juiste informatie vertelt en de hemelse goden werkelijk zo lang leefden en regeerden? Wat als ze de technologie bezaten om hun levensverwachting te verhogen en onsterfelijk te zijn?

Anunna (van Sumerisch wat "pantheon" betekent; Akk: Anunnaki, wat "prinselijke nakomelingen" of "nakomelingen van Anu" betekent) verwijst naar het pantheon van godheden die de Soemeriërs al rond 5500 v. Chr. vereerden. In het Soemerische tekstuele corpus waren de hoogste goden in het Mesopotamische pantheon AN (Sum: ) en zijn negen prinselijke erfgenamen.

Bron
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 11 november 2023 @ 15:45:04 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_211263294
De welbekende King List inderdaad, hoewel er nou niet bepaald serieuze wetenschappers zijn die de vele duizenden jaren per koning als iets meer dan gewoon een mythische aanduiding zien :+

quote:
De meest opmerkelijke oude Soemerische tekst vermeldt een lijst van acht oude koningen,
Dit is wel wat overdreven lijkt me. Er zijn veel oude Soemerische teksten ontcijferd (en nog véél meer niet), en daar zitten toch wel heel veel meer opmerkelijke en interessante stukken tussen dan het lijstje mythische koningen. Wat verder ook boeiend is hoor, dat zeker. Maar alle verhalen over Gilgamesh, Ishtar en allerhande goden en hun avonturen, en later de veroveringen tussen allerlei steden onderling, lijkt me historisch gezien wel interessanter :P

Oldest Stories is daar wel een leuke podcast over, is blijkbaar ook via YouTube te beluisteren.
https://www.youtube.com/@entirelyalive/videos
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_211263432
volgens mij konden de sumeriers vooral niet erg goed tellen...
pi_211263454
Hoe is het aantal jaren bepaald?
Wij volgen de gregoriaanse kalender, maar die is een heel stuk recenter dan 4000 jaar.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 13 november 2023 @ 18:46:23 #5
485843 crew  Jippie
pi_211284175
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 16:02 schreef Wantie het volgende:
Hoe is het aantal jaren bepaald?
Wij volgen de gregoriaanse kalender, maar die is een heel stuk recenter dan 4000 jaar.
Zou het niet weten, misschien waren hun jaren maar 20 dagen?
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 13 november 2023 @ 19:53:10 #6
284411 crew  heywoodu
pi_211285029
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2023 18:46 schreef Jippie het volgende:

[..]
Vergeet niet dat deze dingen zijn opgeschreven door mensen die het hadden over dingen die ook in het voor hun verre verleden lagen, gewoon uit de overlevering en verhalen enzo :+

Het is niet zo dat die jaren daadwerkelijk bij zijn gehouden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 13 november 2023 @ 20:53:12 #7
485843 crew  Jippie
pi_211286021
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 19:53 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Vergeet niet dat deze dingen zijn opgeschreven door mensen die het hadden over dingen die ook in het voor hun verre verleden lagen, gewoon uit de overlevering en verhalen enzo :+

Het is niet zo dat die jaren daadwerkelijk bij zijn gehouden.
Precies, het zijn veelal aannames. Maar daarbij zou je toch enige logica uit de 20ste eeuw verwachten.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 13 november 2023 @ 20:54:46 #8
284411 crew  heywoodu
pi_211286041
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2023 20:53 schreef Jippie het volgende:

[..]
Precies, het zijn veelal aannames. Maar daarbij zou je toch enige logica uit de 20ste eeuw verwachten.
Ik zou van de Soemeriërs van pak 'm beet 5000 jaar geleden geen logica uit de 20e eeuw verwachten, nee :+
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 november 2023 @ 12:44:46 #9
485843 crew  Jippie
pi_211292419
quote:
10s.gif Op maandag 13 november 2023 20:54 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik zou van de Soemeriërs van pak 'm beet 5000 jaar geleden geen logica uit de 20e eeuw verwachten, nee :+
Nee van de ontdekker dhr. Hilprecht natuurlijk _O-
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 november 2023 @ 13:32:08 #10
284411 crew  heywoodu
pi_211293036
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:44 schreef Jippie het volgende:

[..]
Nee van de ontdekker dhr. Hilprecht natuurlijk _O-
Ah :+

Overigens vraag ik me af wat meneer Hilprecht precies betekent heeft voor onze kennis over deze specifieke lijsten, hij staat immers niet bekend als degene die ze wist te vertalen en er zijn ongetwijfeld meerdere mensen die tabletten met zo'n lijst hebben gevonden (het was immers niet één document, maar iets dat door de eeuwen heen is overgenomen en aangepast, etc, vooral om de posities van steden en koningen te rechtvaardigen en verstevigen).

Er wordt trouwens nergens melding gemaakt van aliens, maar dat terzijde :T

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je zin en tijd hebt zijn de lezingen van Irving Finkel overigens fantastisch. Vertelt het echt op een geweldige manier en ik denk dat er weinig mensen op aarde zijn met meer kennis over deze materie dan hij. Sluit wellicht niet perfect aan op de Sumerian King List, maar toch :+ Heeft op basis van oude Soemerische teksten over het zondvloedverhaal ook een hele andere vorm van een 'ark' gebouwd, vermoedelijk zijn de verhalen over Noah's ark op die oude Soemerische verhalen gebaseerd.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 14 november 2023 @ 13:47:01 #11
485843 crew  Jippie
pi_211293195
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 13:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ah :+

Overigens vraag ik me af wat meneer Hilprecht precies betekent heeft voor onze kennis over deze specifieke lijsten, hij staat immers niet bekend als degene die ze wist te vertalen en er zijn ongetwijfeld meerdere mensen die tabletten met zo'n lijst hebben gevonden (het was immers niet één document, maar iets dat door de eeuwen heen is overgenomen en aangepast, etc, vooral om de posities van steden en koningen te rechtvaardigen en verstevigen).

Er wordt trouwens nergens melding gemaakt van aliens, maar dat terzijde :T

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je zin en tijd hebt zijn de lezingen van Irving Finkel overigens fantastisch. Vertelt het echt op een geweldige manier en ik denk dat er weinig mensen op aarde zijn met meer kennis over deze materie dan hij. Sluit wellicht niet perfect aan op de Sumerian King List, maar toch :+ Heeft op basis van oude Soemerische teksten over het zondvloedverhaal ook een hele andere vorm van een 'ark' gebouwd, vermoedelijk zijn de verhalen over Noah's ark op die oude Soemerische verhalen gebaseerd.
Ik lees het niet als kritiek hoor, ik vraag mij hetzelfde af. De omschrijving 'koningen die uit de hemel neerdaalden' is te vaag om te kunnen concluderen dat het wel Aliens moeten zijn.

Er zullen vast iets van 'sagen en legendes' doorheen lopen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 november 2023 @ 13:53:33 #12
284411 crew  heywoodu
pi_211293266
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 november 2023 13:47 schreef Jippie het volgende:

[..]
Ik lees het niet als kritiek hoor, ik vraag mij hetzelfde af. De omschrijving 'koningen die uit de hemel neerdaalden' is te vaag om te kunnen concluderen dat het wel Aliens moeten zijn.

Er zullen vast iets van 'sagen en legendes' doorheen lopen.
Dat vooral ja. Al die kleine stadsstaatjes hadden natuurlijk wel een verhaal nodig om aan te geven waarom hun stad de boel zou moeten regeren (waarbij een stad vaak ook min of meer gelijk stond aan een god, die volgens de mensen fysiek in die stad woonde). Ik zat een tijdje terug een podcast te luisteren en toen hadden ze het over de vroegste koning waarvan echt met 99,999% zekerheid gezegd kan worden wanneer hij regeerde, maar ik ben even kwijt wanneer dat precies was :P

Volgens mij ging dat over de Assyriërs en dat is echt al heel ruim na de (vroege) Soemeriërs.
pi_211293380
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:35 schreef Jippie het volgende:
"Nadat het koningschap uit de hemel was neergedaald, bevond het koningschap zich in Eridug. In Eridug werd Alulim koning; hij regeerde 28800 jaar. Alaljar regeerde 36000 jaar. 2 koningen; zij regeerden 64800 jaar. Toen viel Eridug en werd het koningschap naar Bad-tibira gebracht.

In Bad-tibira regeerde En-men-luana 43200 jaar. En-men-gal-ana regeerde 28800 jaar. Dumuzid, de herder, regeerde 36000 jaar. 3 koningen; zij regeerden 108000 jaar. Toen viel Bad-tibira en werd het koningschap naar Larag gebracht.

In Larag heerste En-sipad-zid-ana 28800 jaar lang. 1 koning; hij regeerde 28800 jaar. Toen viel Larag en werd het koningschap naar Zimbir gebracht. In Zimbir werd En-men-dur-ana koning; hij regeerde 21000 jaar. 1 koning; hij regeerde 21000 jaar. Toen viel Zimbir en werd het koningschap naar Shuruppag gebracht. In Shuruppag werd Ubara-Tutu koning; hij regeerde 18600 jaar. 1 koning; hij regeerde 18600 jaar. In totaal 5 steden 8 koningen, zij regeerden voor 241200 jaar. Toen kwam de vloed."
Daar kunnen we als Nederland weinig tegenover stellen...

behalve dan dat bij ons Mark Rutte ook 126000 jaar regeerde (als we de formatie-periodes er eventjes bijtellen) en na hem ook de Zondvloed kwam
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 15 november 2023 @ 01:13:05 #14
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_211299674
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 november 2023 @ 07:34:18 #15
284411 crew  heywoodu
pi_211300237
quote:
Dit is wel behoorlijk Erich von Däniken-terrein, en die mafklapper van Ancient Aliens :+
  zondag 31 december 2023 @ 22:35:37 #16
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_211873912
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2023 18:46 schreef Jippie het volgende:

[..]
Wat dacht je van 28 dagen veel om op af te gaan was er niet , zelfde als met de bijbel de leeftijden lijken abnormaal maar gedeeld door 12 of 13 (aantal volle manen per jaar ) kom je aardig in de richting.
There is only one religion
  zondag 31 december 2023 @ 22:43:55 #17
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_211874034
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 13:32 schreef heywoodu het volgende:
Er wordt trouwens nergens melding gemaakt van aliens, maar dat terzijde
Je kent het verhaal niet bedoel je, de aliens kwamen naar de aarde om goud te delven, dat was zware labor en toen hebben ze de mens gecreëerd om het zware werk te doen. dat is in het heel kort het verhaal van die aliens.

De summeriers hebben een link met nibiru volgens sommigen, de egyptenaren hadden een link met sirius, bijde waren dus gelinkt aan het universum mischien wel aan de zelfde bron.

https://www.afrikaiswoke.com/anunnaki-summarised/

[ Bericht 10% gewijzigd door Dance99Vv op 31-12-2023 22:54:35 ]
pi_211874186
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 22:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
Je kent het verhaal niet bedoel je, de aliens kwamen naar de aarde om goud te delven, dat was zware labor en toen hebben ze de mens gecreëerd om het zware werk te doen. dat is in het heel kort het verhaal van die aliens.

De summeriers hebben een link met nibiru volgens sommigen, de egyptenaren hadden een link met sirius, bijde waren dus gelinkt aan het universum mischien wel aan de zelfde bron.

https://www.afrikaiswoke.com/anunnaki-summarised/
Je zou verwachten dat aliens die de tech hebben om Interstellaire reizen te maken en diersoorten te creëren ook de tech hebben om goud machinaal te delven.
  zondag 31 december 2023 @ 22:57:18 #19
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_211874194
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:59 schreef pokkerdepok het volgende:
volgens mij konden de sumeriers vooral niet erg goed tellen...
de uitvinders van het telraam, de huidige klok die we al eeuwen gebruiken is summeries gegrondvest , een dozijn (12) is ook een overblijfsel van die tijd en regio
  zondag 31 december 2023 @ 22:58:37 #20
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_211874209
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 22:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je zou verwachten dat aliens die de tech hebben om Interstellaire reizen te maken en diersoorten te creëren ook de tech hebben om goud machinaal te delven.
en wie zegt dat ze dat niet deden maar er blijft een hoop werk ook al doe je het delven machinaal, tussen het creeeren van diersoorten en machinale werkzaamheden zit een flink hiaat, iets met grondstoffen voor de machinerie?
Het reizen is hoogstaand maar om dan ook hele vrachtschepen mee te nemen ,,,

[ Bericht 13% gewijzigd door Dance99Vv op 31-12-2023 23:04:35 ]
pi_211874253
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 22:58 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
en wie zegt dat ze dat niet deden maar er blijft een hoop werk ook al doe je het delven machinaal
Machines ontwikkelen die dat werk volledig doen lijkt me eenvoudiger dan een diersoort kweken die dat werk (deels) gaat doen..
  zondag 31 december 2023 @ 23:06:06 #22
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_211874288
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 23:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Machines ontwikkelen die dat werk volledig doen lijkt me eenvoudiger dan een diersoort kweken die dat werk (deels) gaat doen..
zoek het op ik ga niet het hele verhaal daarover hier neer typen, is wel interressant verhaal overigens

"lijkt me eenvoudiger" uh nee , het was geen heel volk wat hierheen kwam maar een paar met kennis .
pi_211874393
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 23:06 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
zoek het op ik ga niet het hele verhaal daarover hier neer typen, is wel interressant verhaal overigens

"lijkt me eenvoudiger" uh nee , het was geen heel volk wat hierheen kwam maar een paar met kennis .
Het gaat niet om het aantal aliens, maar om wat eenvoudiger is, machines maken die het werk doen, of een diersoort ontwikkelen die het werk gaat doen.

Het verhaal erachter zal fascinerend zijn, maar ik mis toch de logica.
Een machine ontwikkelen is vele malen sneller en eenvoudiger dan genetische manipulatie om tot een diersoort te komen die het werk kan doen.
  zondag 31 december 2023 @ 23:26:41 #24
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_211874535
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 23:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het gaat niet om het aantal aliens, maar om wat eenvoudiger is, machines maken die het werk doen, of een diersoort ontwikkelen die het werk gaat doen.

Het verhaal erachter zal fascinerend zijn, maar ik mis toch de logica.
Een machine ontwikkelen is vele malen sneller en eenvoudiger dan genetische manipulatie om tot een diersoort te komen die het werk kan doen.
typische denkwijze van de tegenwoordige mens, doe eens onderzoek , i.p.v. achter je keybord bepalen wat voor die tijd makkelijker , sneller of eenvoudiger zou moeten zijn volgens jouw 2023 logicaq
pi_211875392
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 23:26 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]
typische denkwijze van de tegenwoordige mens, doe eens onderzoek , i.p.v. achter je keybord bepalen wat voor die tijd makkelijker , sneller of eenvoudiger zou moeten zijn volgens jouw 2023 logicaq
Even resumeren, een buitenaards ras is in staat om afstanden door de ruimte af te leggen die voor ons onmogelijk zijn, gaan dan een Interstellaire reis afleggen om hier goud te delven, en in plaats van dat ze daarvoor de benodigde apparatuur meenemen besluiten ze om een diersoort te kweken die dat sowieso zonder hulpmiddelen ook niet kan...

In welktijdperk is dat logisch .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')