Dit is wel wat overdreven lijkt me. Er zijn veel oude Soemerische teksten ontcijferd (en nog véél meer niet), en daar zitten toch wel heel veel meer opmerkelijke en interessante stukken tussen dan het lijstje mythische koningen. Wat verder ook boeiend is hoor, dat zeker. Maar alle verhalen over Gilgamesh, Ishtar en allerhande goden en hun avonturen, en later de veroveringen tussen allerlei steden onderling, lijkt me historisch gezien wel interessanterquote:De meest opmerkelijke oude Soemerische tekst vermeldt een lijst van acht oude koningen,
Zou het niet weten, misschien waren hun jaren maar 20 dagen?quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:02 schreef Wantie het volgende:
Hoe is het aantal jaren bepaald?
Wij volgen de gregoriaanse kalender, maar die is een heel stuk recenter dan 4000 jaar.
Vergeet niet dat deze dingen zijn opgeschreven door mensen die het hadden over dingen die ook in het voor hun verre verleden lagen, gewoon uit de overlevering en verhalen enzoquote:Op maandag 13 november 2023 18:46 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zou het niet weten, misschien waren hun jaren maar 20 dagen?
Precies, het zijn veelal aannames. Maar daarbij zou je toch enige logica uit de 20ste eeuw verwachten.quote:Op maandag 13 november 2023 19:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Vergeet niet dat deze dingen zijn opgeschreven door mensen die het hadden over dingen die ook in het voor hun verre verleden lagen, gewoon uit de overlevering en verhalen enzo
Het is niet zo dat die jaren daadwerkelijk bij zijn gehouden.
Ik zou van de Soemeriërs van pak 'm beet 5000 jaar geleden geen logica uit de 20e eeuw verwachten, neequote:Op maandag 13 november 2023 20:53 schreef Jippie het volgende:
[..]
Precies, het zijn veelal aannames. Maar daarbij zou je toch enige logica uit de 20ste eeuw verwachten.
Nee van de ontdekker dhr. Hilprecht natuurlijkquote:Op maandag 13 november 2023 20:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik zou van de Soemeriërs van pak 'm beet 5000 jaar geleden geen logica uit de 20e eeuw verwachten, nee
Ahquote:Op dinsdag 14 november 2023 12:44 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nee van de ontdekker dhr. Hilprecht natuurlijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je zin en tijd hebt zijn de lezingen van Irving Finkel overigens fantastisch. Vertelt het echt op een geweldige manier en ik denk dat er weinig mensen op aarde zijn met meer kennis over deze materie dan hij. Sluit wellicht niet perfect aan op de Sumerian King List, maar tochHeeft op basis van oude Soemerische teksten over het zondvloedverhaal ook een hele andere vorm van een 'ark' gebouwd, vermoedelijk zijn de verhalen over Noah's ark op die oude Soemerische verhalen gebaseerd.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ah
Overigens vraag ik me af wat meneer Hilprecht precies betekent heeft voor onze kennis over deze specifieke lijsten, hij staat immers niet bekend als degene die ze wist te vertalen en er zijn ongetwijfeld meerdere mensen die tabletten met zo'n lijst hebben gevonden (het was immers niet één document, maar iets dat door de eeuwen heen is overgenomen en aangepast, etc, vooral om de posities van steden en koningen te rechtvaardigen en verstevigen).
Er wordt trouwens nergens melding gemaakt van aliens, maar dat terzijdeIk lees het niet als kritiek hoor, ik vraag mij hetzelfde af. De omschrijving 'koningen die uit de hemel neerdaalden' is te vaag om te kunnen concluderen dat het wel Aliens moeten zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je zin en tijd hebt zijn de lezingen van Irving Finkel overigens fantastisch. Vertelt het echt op een geweldige manier en ik denk dat er weinig mensen op aarde zijn met meer kennis over deze materie dan hij. Sluit wellicht niet perfect aan op de Sumerian King List, maar tochHeeft op basis van oude Soemerische teksten over het zondvloedverhaal ook een hele andere vorm van een 'ark' gebouwd, vermoedelijk zijn de verhalen over Noah's ark op die oude Soemerische verhalen gebaseerd.
Er zullen vast iets van 'sagen en legendes' doorheen lopen.
Dat vooral ja. Al die kleine stadsstaatjes hadden natuurlijk wel een verhaal nodig om aan te geven waarom hun stad de boel zou moeten regeren (waarbij een stad vaak ook min of meer gelijk stond aan een god, die volgens de mensen fysiek in die stad woonde). Ik zat een tijdje terug een podcast te luisteren en toen hadden ze het over de vroegste koning waarvan echt met 99,999% zekerheid gezegd kan worden wanneer hij regeerde, maar ik ben even kwijt wanneer dat precies wasquote:Op dinsdag 14 november 2023 13:47 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik lees het niet als kritiek hoor, ik vraag mij hetzelfde af. De omschrijving 'koningen die uit de hemel neerdaalden' is te vaag om te kunnen concluderen dat het wel Aliens moeten zijn.
Er zullen vast iets van 'sagen en legendes' doorheen lopen.
Daar kunnen we als Nederland weinig tegenover stellen...quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:35 schreef Jippie het volgende:
"Nadat het koningschap uit de hemel was neergedaald, bevond het koningschap zich in Eridug. In Eridug werd Alulim koning; hij regeerde 28800 jaar. Alaljar regeerde 36000 jaar. 2 koningen; zij regeerden 64800 jaar. Toen viel Eridug en werd het koningschap naar Bad-tibira gebracht.
In Bad-tibira regeerde En-men-luana 43200 jaar. En-men-gal-ana regeerde 28800 jaar. Dumuzid, de herder, regeerde 36000 jaar. 3 koningen; zij regeerden 108000 jaar. Toen viel Bad-tibira en werd het koningschap naar Larag gebracht.
In Larag heerste En-sipad-zid-ana 28800 jaar lang. 1 koning; hij regeerde 28800 jaar. Toen viel Larag en werd het koningschap naar Zimbir gebracht. In Zimbir werd En-men-dur-ana koning; hij regeerde 21000 jaar. 1 koning; hij regeerde 21000 jaar. Toen viel Zimbir en werd het koningschap naar Shuruppag gebracht. In Shuruppag werd Ubara-Tutu koning; hij regeerde 18600 jaar. 1 koning; hij regeerde 18600 jaar. In totaal 5 steden 8 koningen, zij regeerden voor 241200 jaar. Toen kwam de vloed."
Dit is wel behoorlijk Erich von Däniken-terrein, en die mafklapper van Ancient Aliensquote:Op woensdag 15 november 2023 01:13 schreef DeMolay het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zecharia_Sitchin
Wat dacht je van 28 dagen veel om op af te gaan was er niet , zelfde als met de bijbel de leeftijden lijken abnormaal maar gedeeld door 12 of 13 (aantal volle manen per jaar ) kom je aardig in de richting.quote:Op maandag 13 november 2023 18:46 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zou het niet weten, misschien waren hun jaren maar 20 dagen?
Je kent het verhaal niet bedoel je, de aliens kwamen naar de aarde om goud te delven, dat was zware labor en toen hebben ze de mens gecreëerd om het zware werk te doen. dat is in het heel kort het verhaal van die aliens.quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:32 schreef heywoodu het volgende:
Er wordt trouwens nergens melding gemaakt van aliens, maar dat terzijde
Je zou verwachten dat aliens die de tech hebben om Interstellaire reizen te maken en diersoorten te creëren ook de tech hebben om goud machinaal te delven.quote:Op zondag 31 december 2023 22:43 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Je kent het verhaal niet bedoel je, de aliens kwamen naar de aarde om goud te delven, dat was zware labor en toen hebben ze de mens gecreëerd om het zware werk te doen. dat is in het heel kort het verhaal van die aliens.
De summeriers hebben een link met nibiru volgens sommigen, de egyptenaren hadden een link met sirius, bijde waren dus gelinkt aan het universum mischien wel aan de zelfde bron.
https://www.afrikaiswoke.com/anunnaki-summarised/
de uitvinders van het telraam, de huidige klok die we al eeuwen gebruiken is summeries gegrondvest , een dozijn (12) is ook een overblijfsel van die tijd en regioquote:Op zaterdag 11 november 2023 15:59 schreef pokkerdepok het volgende:
volgens mij konden de sumeriers vooral niet erg goed tellen...
en wie zegt dat ze dat niet deden maar er blijft een hoop werk ook al doe je het delven machinaal, tussen het creeeren van diersoorten en machinale werkzaamheden zit een flink hiaat, iets met grondstoffen voor de machinerie?quote:Op zondag 31 december 2023 22:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je zou verwachten dat aliens die de tech hebben om Interstellaire reizen te maken en diersoorten te creëren ook de tech hebben om goud machinaal te delven.
Machines ontwikkelen die dat werk volledig doen lijkt me eenvoudiger dan een diersoort kweken die dat werk (deels) gaat doen..quote:Op zondag 31 december 2023 22:58 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
en wie zegt dat ze dat niet deden maar er blijft een hoop werk ook al doe je het delven machinaal
zoek het op ik ga niet het hele verhaal daarover hier neer typen, is wel interressant verhaal overigensquote:Op zondag 31 december 2023 23:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Machines ontwikkelen die dat werk volledig doen lijkt me eenvoudiger dan een diersoort kweken die dat werk (deels) gaat doen..
Het gaat niet om het aantal aliens, maar om wat eenvoudiger is, machines maken die het werk doen, of een diersoort ontwikkelen die het werk gaat doen.quote:Op zondag 31 december 2023 23:06 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
zoek het op ik ga niet het hele verhaal daarover hier neer typen, is wel interressant verhaal overigens
"lijkt me eenvoudiger" uh nee , het was geen heel volk wat hierheen kwam maar een paar met kennis .
typische denkwijze van de tegenwoordige mens, doe eens onderzoek , i.p.v. achter je keybord bepalen wat voor die tijd makkelijker , sneller of eenvoudiger zou moeten zijn volgens jouw 2023 logicaqquote:Op zondag 31 december 2023 23:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal aliens, maar om wat eenvoudiger is, machines maken die het werk doen, of een diersoort ontwikkelen die het werk gaat doen.
Het verhaal erachter zal fascinerend zijn, maar ik mis toch de logica.
Een machine ontwikkelen is vele malen sneller en eenvoudiger dan genetische manipulatie om tot een diersoort te komen die het werk kan doen.
Even resumeren, een buitenaards ras is in staat om afstanden door de ruimte af te leggen die voor ons onmogelijk zijn, gaan dan een Interstellaire reis afleggen om hier goud te delven, en in plaats van dat ze daarvoor de benodigde apparatuur meenemen besluiten ze om een diersoort te kweken die dat sowieso zonder hulpmiddelen ook niet kan...quote:Op zondag 31 december 2023 23:26 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
typische denkwijze van de tegenwoordige mens, doe eens onderzoek , i.p.v. achter je keybord bepalen wat voor die tijd makkelijker , sneller of eenvoudiger zou moeten zijn volgens jouw 2023 logicaq
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |