abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211249112
Ik heb als zzp'er al heel lang een opdrachtgever die me voorheen vooral kleinere opdrachten gaf, van paar dagen max per keer. En dan weer een tijd niks. Maar nu werk ik opeens al een paar maanden bijna fulltime aan een groot project dat potenteel nog wel een jaar of meer werk kan hebben. Dat geeft ook veel dikkere facturen dan hiervoor. De opdrachtgever gaf al eerder aan dat het budget niet oneindig is en nu komt de bodem in zicht. Het is niet een heel groot bedrijf dus wel begrijpelijk. Maar dat project is wel belangrijk en hij is tevreden met me dus wil hij wel graag verder.

Hij stelde voor om me in vaste dienst te nemen maar daar heb ik geen zin in. ZZPen bevalt me te goed en ik heb natuurlijk ook andere opdrachtgevers. Ik stelde zelf het idee van een retainer voor: dat hij van te voren periodiek een blok van uren inkoopt, met korting. Die uren zouden dan beperkt geldig kunnen zijn. Ik krijg dan meer financiele zekerheid maar per uur minder geld, en hij krijgt dan een lagere uurprijs maar beperkte houdbaarheid.

We moeten het verder nog bespreken en ik zit nu zelf over de details te denken. Ik ken dit principe van andere bedrijven waar ik heb gewerkt maar heb er zelf nog geen ervaring mee. Er komt toch net wat meer bij kijken dan gewoon uurtjes registreren en achteraf factureren. Ook ben ik nog niet uit over hoeveel korting ik dan ongeveer zou kunnen geven. Mijn huidige uurprijs was eigenlijk ook vooral gebaseerd op wat nattevingerwerk en een portie bluf.

Iemand hier ervaring mee?
pi_211250504
Tja jullie zijn beide ondernemers dus je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. Je kan ook gewoon afspreken dat hij bijv. de helft van de uren van een maand vooraf betaald en de andere helft achteraf. Of altijd 1 week/maand al vooraf betalen... maar ja als hij in de problemen komt met z'n budget dan vraag ik me af waarom hij het met deze constructie het ineens wel kan betalen... Als je ze een beetje korting geeft voor zekerheid is dat prima, maar als jij zat andere opdrachtgevers kan vinden die voor dit uurtarief wel gewoon betalen dan moet je je natuurlijk afvragen of het waard is om hier te blijven werken met meer risico...
Facts don't care about your feelings
pi_211250906
Wat jij benoemt is een strippenkaart model.

Je koopt 100 uur, tegen bijvoorbeeld 10% korting. Bijvoorbeeld uurtarief uurtje factuurtje = 100 euro.

Koop je een half jaar aan uren (die je altijd moet afnemen), betaald maandelijks en dan krijg je 10% korting. Ik zou ook niet stunten met je tarief om eerlijk te zijn. Als je nu 150 euro per uur rekent is het weer een ander verhaal.

Het is lastig te benoemen wat je prijs moet zijn omdat het afhankelijk is van veel factoren zoals je rol, bedrijf (zal iets kleiner zijn dus tarief is ook lager dan vaak omdat de complexiteit ook lager is). Dat is aan jou als ondernemer om een prijs te bepalen.

Wat wel belangrijk is, is dat je iets ruilt dus commitment om die uren af te nemen en dat ze hun geld kwijt zijn, als ze dat niet doen. Ook wil je voorkomen dat ze je aan het eind je opeens full time inhuren. Dus verplicht elke maand een range aan uren, anders gaat het stapelen.

Als ze geen vaste uren willen afnemen, dan zou ik ook geen korting geven. Dus alleen een strippenkaart met 100 uur en ze mogen zelf bepalen wanneer ze het afnemen en geen verplichting tot afname = geen korting omdat er geen commitment is. Het is wel een vooruitgang omdat de administratie van beide partijen enorm afneemt, je zou dat kunnen zien als een framework agreement.

Ik zit in de consultancy en verkoop het op deze manier heel vaak, we doen het vaak bij startende klanten, die nog zoekende zijn. Prima maar ik heb een bedrijf te runnen. Op langere termijn wil ik deze klanten altijd omzetten naar meer vastigheid in de vorm van een project of maandelijkse service omdat het veel regelwerk is en je verdient er relatief weinig aan. Als ik geen ontwikkeling zie in een half jaar, dan neem ik vaak afscheid of laat het doodbloeden op een nette manier.

[ Bericht 1% gewijzigd door RealRS op 10-11-2023 09:38:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')