abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211209326
Op zolder onder het schuine dak heb ik een nis tussen overloop zolder en slaapkamer zolder van 146.5 cm breed.
Hier staan de wasmachine en droger naast elkaar. De wasmiddelen bovenop de droger, staat er niet recht in, stof naast en achter de machine. Een soort vergeten hoekje.

Lang geleden al het idee opgevat hier een mooie kast te maken zodat wasmachine en droger op fijnere werkhoogte komt, eronder lades, erboven een kastje voor de wasmiddelen en dan blijft er nog wat over voor een smalle hoge kast waar precies de strijkplank in kan.

Lang geleden was mijn idee dit van mdf te maken. mooi spul, maar voor een kast eigenlijk maar rommel en tijdrovend om mooi af te werken. Het is veel simpeler om een ikea kast te pakken en dit te verbouwen. Voordeel is dat het mooi afgewerkt is, alle gaatjes zijn zuiver haaks geboord en nog enigzins voordelig.

Het plan om deze kast te bouwen is nu weer actueel en toevallig kwam het ook ter sprake in het ikea topic.

Gezien een wasmachine toch wel zwaar is en er krachten bij vrij komen die je via de vloer moet laten afvloeien is sterkte en stabiliteit wel belangrijk.

Er bestaan gewoon kasten voor, o.a bij wasombouw.nl en wastoren.nl kun je die kopen. Zien er wel degelijk uit en zijn getest op het gebruik van een wasmachine. Redelijk aan de prijs, maar alles doorgerekend niet heel veel duurder dan alles zelf doen met ikea kasten.

Probleem bij mijn nis is dat er aan beide zijdes een kozijn zit, welke ongeveer 8 a 10 mm uitsteekt. Een kast strak tegen de muur zorgt er dan voor dat de lade onder de wasmachine net aan zal gaan lopen tegen dit kozijn.

Kast dus weer via een afwerklatje een cm van de muur plaatsen zodat de lade vrijloopt is een optie.

Mijn idee nu was om de wasmachine op een massief eiken salontafel 60x60cm te zetten, en hier geheel vrijstaand een pax kast omheen te bouwen, aan te passen aan de juiste maat. Die 2 salontafels heb ik recentelijk van marktplaats gehaald.

SV'tje in het ikea topic verteld dat hun de wasmachine op een Ikea Metod kast hebben staan. En dat dit al jaren goed gaat.

Hier nog eens naar gekeken en ik zou dan boven en onder een 60cm brede metod kast gebruiken, en daartegen aan de zijwanden van een hoge metod kast.

Dit geeft een ruimte van 60 cm breed, terwijl een wasmachine 59.5 cm breed is. Is een beetje krap. De kasten van wastoren en wasombouw hebben 63 cm ruimte voor de machine.

Want dat is nog een ander vraagstuk, hoe ga je straks die loodzware wasmachine in een gat zien te krijgen op 50 cm hoogte wat slechs een cm breder is dan de machine zelf. Waarbij je alleen aan de voorkant en 1 zijkant kunt tillen. Het is geen lege doos die je even op zijn plek schuift.

Ik kreeg ineens een helder idee om in de vrije ruimte op de overloop de wasmachine op die salontafel te zetten, en dan met een verrijdbare autokrik de salontafaf ietsjes op te krikken zodat het zo de kastombouw ingeschoven kan worden.

Ik kan er aan de achterkant bij, achter het knieschot. hier zitten ook alle aansluiting.

Wie heeft ideeen of zo'n projectje al eens uitgevoerd.

Ik heb even geen tekening of schets maar de opzet zou zijn:
Links Wasmachine. Rechts Droger. En daar tussen in een hoge smalle kast voor de strijkplank.
Links en rechts komt dus tegen een muur aan. zodat ik de kast daar ook mooi aan kan fixeren.
Geen bodem in de kast.
Machine op eiken salontafel en via krik erin rijden. Als een soort pellet wagen.
Lade met front maken wat ik kan bevestigen aan de salontafel poten. Front wordt dan wel overmaats tov de lade die erachter zit.

Als de kast de machine niet hoeft te dragen kan dit ook van een simpele pax kast gemaakt worden. Een 75 cm brede pax kast kan ik aanpassen naar bv. 64 a 63 cm.

Ik zit tegen het schuine dak aan, dus daar kan ik niks fixeren, maar wel aan de zijkanten. Alle kasten met elkaar koppelen geeft naar mijn idee genoeg structuur om de bovenkastjes te dragen.

De smalle kast zal minder dan 20 cm worden, maar een strijkplank heeft maar 8 cm nodig dus dat lukt wel. De deur kan ik zelf maken. Was van plan alles te gaan wrappen in een vrolijke kleur, dus ik neem de goedkoopste frontjes.

Het mooiste is nog deuren voor de wasmachine zelf ook. Maar dit idee wordt minder praktisch uitvoerbaar omdat je dan ook weer ruimte moet scheppen voor de scharnieren door de machine verder van de zijwand af te zetten, of dieper in de kast. Ik heb normaal ook de deur van de wasmachine openstaan als deze niet in gebruik is dus dan kan de deur ervoor weer niet dicht.

En het is op zolder, niet direct in het zicht.
pi_211210005
Ik denk dat het de lezers zou helpen als je even een foto of scan van die schets of situatie kan maken. Ik vind het moeilijk voor te stellen. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211210543
Als het op zolder komt zou ik het mooi van steigerhout maken ofzo.

pi_211210701
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het op zolder komt zou ik het mooi van steigerhout maken ofzo.

[ afbeelding ]
Welnee, steigerhout is altijd zo krom als wat.

Maar op jouw foto komt de wasmachine dus op een plank te staan die aan de kast vast zit.
In mijn idee komt de wasmachine op een verhoger te staan, en los daarvan een kast erom heen bouwen.
pi_211210709
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:31 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Maar op jouw foto komt de wasmachine dus op een plank te staan die aan de kast vast zit.
In mijn idee komt de wasmachine op een verhoger te staan, en los daarvan een kast erom heen bouwen.
Het is maar een voorbeeld ;)
pi_211210717
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is maar een voorbeeld ;)
Het voorbeeld is goed. Materiaal keuze matig.
pi_211214217
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:31 schreef Glider76 het volgende:

[..]

In een dergelijke kast zoals op het plaatje zet je de wasmachine onderin, dus gewoon op de vloer. De droger komt dan op de plank te staan.
pi_211221951
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:15 schreef XanderH het volgende:

[..]
In een dergelijke kast zoals op het plaatje zet je de wasmachine onderin, dus gewoon op de vloer. De droger komt dan op de plank te staan.
Idd. Maar ik wil juist de wasmachine en droger naast elkaar op 50cm van de vloer hebben voor makkelijker in en uitladen.
pi_211222822
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:41 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Idd. Maar ik wil juist de wasmachine en droger naast elkaar op 50cm van de vloer hebben voor makkelijker in en uitladen.
Trilt je hele kast dan niet uit elkaar?
pi_211223031
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 13:50 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Trilt je hele kast dan niet uit elkaar?
Nee. Als een wasmachine stabiel en horizontaal staat en de ingebouwde schokdempers nog in orde zijn trilt hij amper.
Als je iets maakt dat het gewicht van een wasmachine kan dragen, dan komt het met trillen ook wel goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')