https://www.gelderlander.(...)r-starters~a738f3b5/quote:Vermogen van huishoudens door het dak door hoge woningprijzen: ‘Goed nieuws voor bezitters, niet voor starters’
Nederlanders zijn in een jaar tijd een heel stuk rijker geworden. Het doorsnee vermogen is sinds 2012 niet zo hard gestegen, blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag publiceert. Inmiddels telt ons land meer dan 900.000 huishoudens met een vermogen van vijf ton tot een miljoen, en nog eens 400.000 huishoudens met meer dan een miljoen. Ook die aantallen zijn fors gestegen.
Zo gooide Rob het roer om en werd succesvol ondernemer
Begin 2022 bedroeg het netto vermogen van een doorsnee huishouden 135.100 euro — bijna een halve ton meer dan een jaar eerder. Het vermogen wordt berekend door alle schulden van de waarde van de bezittingen af te trekken. ,,De stijging komt vooral door de gestegen huizenprijzen’’, vertelt Peter Hein van Mulligen van het CBS. ,,De eigen woning is een groot deel van je vermogen, het is dus niet gek dat we dat terugzien in de resultaten.’’
De cijfers zijn dus bijna twee jaar oud, maar zeer waarschijnlijk is het doorsnee vermogen daarna alleen maar verder gegroeid: in 2022 stegen de huizenprijzen in recordtempo, en in 2023 is er wel een daling, maar die blijft beperkt tot nog geen vijf procent.
Bijna zes op de tien huishoudens had in 2022 een eigen woning. Volgens Van Mulligen is het duidelijk dat veel Nederlanders hebben geprofiteerd van de gestegen woningprijzen. ,,Voor de starters is dat natuurlijk geen goed nieuws, maar voor de bezitters is het een plezier.’’ Ongeveer de helft van de huishoudens had in 2022 een hypotheekschuld, dit is ook gelijk de grootste schuldenpost.
De prijs voor de gemeente met het hoogste vermogen gaat naar Bloemendaal met een doorsnee vermogen van 663.300 euro. Zij staan al jaren aan kop. Er zijn nog vier andere gemeenten uit Noord-Holland die de top tien meest vermogend hebben gehaald. ,,De WOZ-waarde is daar heel hoog en daar staan de duurste huizen’’, aldus Van Mulligen. ,,De mensen die daar wonen hebben een hoog inkomen of zijn gepensioneerde ondernemers die veel geld hebben verdiend. Ze clusteren samen in die gemeentes.’’
Huishoudens met het laagste doorsnee vermogen bevinden zich vooral in de grote steden. Rotterdam staat aan kop als minst vermogend met een doorsnee van 11.800 euro. ,,Leeuwarden, Groningen en Heerlen scoren ook laag. In die grote steden staan vooral sociale huurwoningen en er wonen veel jongeren. Die groep heeft nog weinig vermogen kunnen opbouwen door bijvoorbeeld een grote studieschuld.’’
Vermogensongelijkheid omlaag
Sinds 2015 neemt het vermogensverschil ieder jaar af, ook dat komt door de gestegen huizenprijzen. ,,Als de huizenprijzen zouden dalen, dan merken de rijkste mensen daar weinig van. De woning is namelijk maar een klein deel van hun vermogen. Voor de gemiddelde Nederland is de eigen woning natuurlijk het grootste bezit. Door de gestegen huizenprijzen is er dus minder verschil gekomen in de vermogensongelijkheid.’’
Vertel mij, als huiseigenaar met flinke papieren overwaarde, dan even wat ik concreet met dit fictieve bedrag kan?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:30 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)r-starters~a738f3b5/
Dit is dan nog begin 2022. De roepers 'ja maar het is papieren winst!!' ' en jaa ik moet nu meer WOZ-belasting betalen!!' zullen zich weldra weer melden hier maar je ziet dat de ongelijkheid tussen modale huiseigenaren en modale/arme niet-huiseigenaren bijbelse vormen aanneemt. 50 duizend euro, dat is serieus 10 jaar sparen voor een modaal gezin als je veel geluk hebt.
En wat doet de regering? De leennormen nog verder versoepelen om de prijzen nog verder op te blazen. De reden voor de wooncrisis staat in het artikel: 6 op de 10 huishoudens is al huiseigenaar. Politiek zelfmoord om de 'papieren' winst van deze groep met 50k per jaar aan te pakken door bijvoorbeeld strengere leennormen.
Disclaimer: ik heb een huis en heb alle financiële belang bij hogere prijzen.
Je kan er een berg belasting mee terug krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Vertel mij, als huiseigenaar met flinke papieren overwaarde, dan even wat ik concreet met dit fictieve bedrag kan?
Je kan het nu niet eten, maar ooit wel.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Vertel mij, als huiseigenaar met flinke papieren overwaarde, dan even wat ik concreet met dit fictieve bedrag kan?
Welke berg belasting krijg ik terug dan? Je bedoeld de hra? Ja dat is echt een enorm bedrag bij een rente van 1,6% op een hypotheek van 225k.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Je kan er een berg belasting mee terug krijgen.
Iets wat huurders niet kunnen. Terwijl de huurprijs wel mee omhoog gegaan is met de maandlasten van woningeigenaars.
Ooit wel? Ik hoef niet te verhuizen hoor.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:46 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je kan het nu niet eten, maar ooit wel.
De revolutie zou uitbreken als de overheid 100% zou gaan heffen over de overwaarde die dus blijkbaar 'een papieren, fictieve winst is waar je niets aan hebt'.
Biedt mij dan alsjeblieft jouw huis aan voor een prijs waartegen ik geld kan laten rollen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:42 schreef Elan het volgende:
Nederlanders moeten eens kappen met als imbecielen honderdduizenden euro's oppotten. Sparen voor een tegenslag of verbouwing nuttig maar ons gedrag neukt de hele economie.
Geld moet rollen .
Wat een verschrikkelijke onzin, tering!quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:50 schreef RetepV het volgende:
[..]
Biedt mij dan alsjeblieft jouw huis aan voor een prijs waartegen ik geld kan laten rollen.
Al die opgepotte euro's zijn mogelijk gemaakt door de belastingvoordelen die huiseigenaren hebben.
Geef die euro's bijvoorbeeld eens uit door je huis voor een lage prijs te verkopen, zonder winst, of zelfs met wat verlies. Want dat jij winst op de verkoop van je huis wil zien, is exact dat gedrag wat de economie verneukt.
Dank je dat je de vinger op de zere plek legde.
Overigens: als je je huis voor 50.000 euro minder dan de 'marktwaarde' verkoopt, heb je geen 50.000 euro 'verlies'. Je hebt dan 50.000 euro 'minder winst'.
Dat laatste lijkt me wel fair ja, zo werkt de belasting van vermogen nou eenmaal.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:49 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ooit wel? Ik hoef niet te verhuizen hoor.
En wanneer is die ooit volgens jou dan?
En wat als de "winst" minder hoog is dan verwacht krijg ik dan geld terug?
Dat is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Welke berg belasting krijg ik terug dan? Je bedoeld de hra? Ja dat is echt een enorm bedrag bij een rente van 1,6% op een hypotheek van 225k.
(Sociale) huurders krijgen huurtoeslag en wonen ongeveer gratis.
Het is een stuk hoger dan de 0 euro die huurders terug krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Welke berg belasting krijg ik terug dan? Je bedoeld de hra? Ja dat is echt een enorm bedrag bij een rente van 1,6% op een hypotheek van 225k.
Ik noemde geen sociale huurders. Geen appels met peren vergelijken. Ik noemde huurders die in een huurhuis moeten zitten omdat er geen betaalbare koophuizen op de markt zijn. Gewone mensen dus, die best een huis zouden kunnen kopen als er aanbod was tegen een realistische prijs.quote:(Sociale) huurders krijgen huurtoeslag en wonen ongeveer gratis.
Gaat de huurprijs niet omhoog door vraag en (ontoereikende) aanbod?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Je kan er een berg belasting mee terug krijgen.
Iets wat huurders niet kunnen. Terwijl de huurprijs wel mee omhoog gegaan is met de maandlasten van woningeigenaars.
Erfbelasting is natuurlijk ook gewoon BS bedacht door de overheid.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:53 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me wel fair ja, zo werkt de belasting van vermogen nou eenmaal.
Laten we dus 100% heffen over de overwaarde die blijkbaar niet bestaat. En blijkbaar bestaat dat 'ooit' ook niet dus de erfbelasting voor woningen ook op 100%.
Ik neem aan dat vrijwel niemand daar bezwaar tegen heeft, daar men verzekerd dat het echt, echt een fictie is die overwaarde.
Jup, je hebt er niet zoveel aan omdat de waarde in het huis zit, dat komt pas vrij als je het zou gaan verkopen en dan gaat huren of een andere goedkopere koopwoning ervoor terug neemt.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Helemaal niets. Je hebt wel mensen die er om een of andere reden trots op zijn, maar dat is een andere kwestie.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Gratis ja kom even uit je bubbel zegquote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
(Sociale) huurders krijgen huurtoeslag en wonen ongeveer gratis.
Een flink pak huurders krijgt ook weer huurtoeslag. Ik krijg niet maandelijks geld toegestopt van de overheid voor mijn huis. Daarnaast moet ik het onderhoud zelf bekostigen, moet ik me voor schade verzekeren en zijn alle verduurzamingen ook voor eigen rekening.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:56 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het is een stuk hoger dan de 0 euro die huurders terug krijgen.
Je hebt er inderdaad alleen wat aan als je het kunt omzetten in geld. Dus als je van koop naar huur gaat of kleiner gaat wonen / buitenland.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Helemaal niets. Je hebt wel mensen die er om een of andere reden trots op zijn, maar dat is een andere kwestie.
Ah, ik moet uit mijn bubbel komen maar de idioterie dat een huiseigenaar met fictieve overwaarde belast moet worden etc is wel normaal?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gratis ja kom even uit je bubbel zeg
De gemeente die door de opgepompte WOZ waarde eens flink kan cashen op jouw fictief vermogenquote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |