abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211169809
Ik wil een klein voorzetwandje in de badkamer plaatsen waar de afvoer en de cv leidingen achter komen te zitten. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen, maar eens moet de eerste keer zijn. Nou kwam ik een filmpje tegen over wedi platen waarbij zo’n plaat gewoon tegen de muur en de vloer wordt gelijmd. Weet iemand of het echt zo simpel is? Geen gedoe met metalstud profielen enzo? De douche moet trouwens ook nog aan deze wand bevestigd worden.
pi_211170662
Wij hadden scheuren in de tegels, tegels vervangen, kwamen steeds nieuwe scheuren

toen hebben ze die platen tegen de tegels gelijmd en daar opnieuw overheen getegeld

edit, sorry, nee, dat was groene gipsplaat

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2023 18:48:04 ]
pi_211170995
Rondom mijn bad staan er wedi platenw tegen die wedi platen werd er betegeld. Het staat er nu 3 jaar. Nog geen problemen gehad.

Wel geplaatst door een vakman, ik kan dat zelf niet
Cindy De Vuyst
pi_211171344
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:08 schreef einzeinz het volgende:
Rondom mijn bad staan er wedi platenw tegen die wedi platen werd er betegeld. Het staat er nu 3 jaar. Nog geen problemen gehad.

Wel geplaatst door een vakman, ik kan dat zelf niet
Maar misschien wel enig idee hoe dit destijds geplaatst is?
pi_211172317
Bij mijn bad zijn ze destijds ook als ombouw om te betegelen geplaatst, gewoon rechtop gezet. Zag er heel simpel uit, maar geen flauw idee hoe zoiets bij een douche gaat
  donderdag 2 november 2023 @ 20:26:36 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211172735
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:27 schreef Dj-delphi het volgende:

[..]
Gewoon met High Tack kit vastlijmen. Hier hebben ze met die platen de wandjes in de wc gezet. Er zaten volgens mij ook schroeven in met van die ronde plaatjes ertussen. Maar das meer om er voor te zorgen dat ze door kunnen en niet hoeven te wachten tot de kit droog is.

En voor de duidelijkheid... er hangt een wc aan die wedi-plaat :P .

[ Bericht 10% gewijzigd door bleiblei op 02-11-2023 20:38:13 ]
pi_211173100
Een montage lijm of kit kun je goed gebruik je hebt ook speciale PU-lijm voor dit soort platen.

Of gewoon een felexibele tegellijm gebruik, dit is het goedkoopst en dit heb je toch nodig,

Kijk ook eens bij andere bouwplaat merken. Die van de Gamma ,Foby Multiplaat scheelt bijna de helft met Wedi.

Qboard of Jackoboard is ook een stuk goedkoper.

Als je er een douchestang of kraan aan moet bevestigen zou ik er we hout achter bevestigen, schroeven hebben weinig houvast in bouwplaten.
Voorheen Post ID 101472
pi_211173797
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:45 schreef Estate2 het volgende:
Een montage lijm of kit kun je goed gebruik je hebt ook speciale PU-lijm voor dit soort platen.

Of gewoon een felexibele tegellijm gebruik, dit is het goedkoopst en dit heb je toch nodig,

Kijk ook eens bij andere bouwplaat merken. Die van de Gamma ,Foby Multiplaat scheelt bijna de helft met Wedi.

Qboard of Jackoboard is ook een stuk goedkoper.

Als je er een douchestang of kraan aan moet bevestigen zou ik er we hout achter bevestigen, schroeven hebben weinig houvast in bouwplaten.
Bedankt voor de tip! Ik heb Qboard platen van 50 mm dik gevonden. Die zijn inderdaad een heel stuk goedkoper dan die Wedi platen. Kan ik daar dan gewoon weer een plaat hout tegenaan lijmen zodat ik de douche kan bevestigen?
pi_211174067
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 21:32 schreef Dj-delphi het volgende:

[..]
Bedankt voor de tip! Ik heb Qboard platen van 50 mm dik gevonden. Die zijn inderdaad een heel stuk goedkoper dan die Wedi platen. Kan ik daar dan gewoon weer een plaat hout tegenaan lijmen zodat ik de douche kan bevestigen?
Ken jou situatie natuurlijk niet maar dat zou waarschijnlijk wel kunnen.
Voorheen Post ID 101472
pi_211175087
Je kan ook prima een houten constructie er achter maken. En dan schroeven met rondellen van wedi of qboard
pi_211175448
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:27 schreef Dj-delphi het volgende:

[..]
Ik meen me te herinneren dat er geen kader gemaakt was maar ik kan fout zijn hoor.
Die man was bezig, hij zette die Wedi platen gewoon recht en een uur later was dat af.
Cindy De Vuyst
pi_211175452
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Gewoon met High Tack kit vastlijmen. Hier hebben ze met die platen de wandjes in de wc gezet. Er zaten volgens mij ook schroeven in met van die ronde plaatjes ertussen. Maar das meer om er voor te zorgen dat ze door kunnen en niet hoeven te wachten tot de kit droog is.

En voor de duidelijkheid... er hangt een wc aan die wedi-plaat :P .
Je wc hangt aan een ophangsysteem, niet aan je wedi plaat.
Achter mijn wc hangt enkel een gyproc plaat. Beetje dom maar goed :(
Cindy De Vuyst
  vrijdag 3 november 2023 @ 09:42:40 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211177000
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 00:29 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Je wc hangt aan een ophangsysteem, niet aan je wedi plaat.
Achter mijn wc hangt enkel een gyproc plaat. Beetje dom maar goed :(
Oh ja, klopt, die hangt natuurlijk gewoon aan het inbouwreservoir :') .
pi_211177132
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:26 schreef Dj-delphi het volgende:
Ik wil een klein voorzetwandje in de badkamer plaatsen waar de afvoer en de cv leidingen achter komen te zitten. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen, maar eens moet de eerste keer zijn. Nou kwam ik een filmpje tegen over wedi platen waarbij zo’n plaat gewoon tegen de muur en de vloer wordt gelijmd. Weet iemand of het echt zo simpel is? Geen gedoe met metalstud profielen enzo? De douche moet trouwens ook nog aan deze wand bevestigd worden.
Hoe krijg je leidingen achter de plaat wanneer je de plaat koud tegen de wand/vloer lijmt?
pi_211177453
Zorg dat je je platen niet te dun neemt, heb ik ooit gedaan en dat was heel lastig om dan een vlakke ondergrond te krijgen om te tegelen.

Grote groene gipsplaten waren eigenlijk net zo handig om op te tegelen.

Als je ook hout (osb ofzo) wilt bevestigen, doe je dat typisch gezien ACHTER de wedi / qboard platen. Dan heb je wel houvast en je kunt op de wedi platen tegelen, op OSB gaat dat minder lekker.
  vrijdag 3 november 2023 @ 10:55:08 #16
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_211177683
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:58 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Hoe krijg je leidingen achter de plaat wanneer je de plaat koud tegen de wand/vloer lijmt?
-In de muur wegwerken of ruimte er tussen laten voor leidingwerk
pi_211177925
Wij hebben wedi over de gehele vloer van onze badkamer, want houten vloer op houten constructie. Dat werd gewoon vastgelijmd volgens mij.
pi_211185933
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:58 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Bij ons werd het bad in mortel vastgezet, dacht ook van 'gast wat doe je?'
Hij heeft alles aangesloten en vroeg eerst om 2 dagen te proberen. Alles werkte zoals het hoorde. Daarna kwam ie terug wedi-plaat er tegen en betegeld.
In een week was mijn bad vernieuwd incl. betegeling. Dus leidingen eerst goed zetten en daarna de wedi-plaat.
Cindy De Vuyst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')