abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211444891
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat de mini Cooper niet betrouwbaar is? In de ADAC pechstatistiek komt daar niets van naar voren. Alleen de lampjes hebben wel eens problemen, bij de Opel is het de ophanging van de assen die opvallen.
Volgens mij zijn de versnellingsbak en de motoren van de Mini Cooper minder betrouwbaar (Peugeot motoren). Maar dan heb ik het wel over de oudere generaties. De nieuwe generaties zullen wel minder problemen hebben denk ik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_211947526
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 06:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een snelle auto drinkt juist veel brandstof.. Je kan beter gewone bak met 100 pk zoeken. Of je kan net goed een smart nemen.
Alternatief is een motor.

Moderne auto is juist zwaarder dan auto voor jaar 2000. Scheelt al ruim 200 kg.
Nou dat ligt eraan. Ik heb een 106 GTi gehad en die kleine raket was nog zuinig ook. Zelfs met een bovengemiddeld sportieve rijstijl reed dat ding gewoon 1 op 13.5 en lange stukken zelfs 1 op 14. Prima cijfers voor een GTi die er toch geregeld van langs kreeg.

Heb nu een 306 2L 16V XS die ongeveer 1 op 12 / 12.5 / 1 op 13 op echt lange stukken doet maar ook die wordt niet gespaard.

Maar eigenlijk, als je een pittige auto wil rijden moet je ook bereid zijn iets dieper in de buidel te tasten met brandstof, anders kun je beter een C1 of een Aygo gaan rijden......
pi_211947927
Ford Focus mk1 met 1.6i motor, facelift (tussen 2002 en 2004). 1.4i is te zwak. 1.6i is zelfs zuiniger. 1.8i en 2.0i zijn minder betrouwbaar (geen Zetec design) en zuipen olie.
pi_211948244
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 11:47 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Nou dat ligt eraan. Ik heb een 106 GTi gehad en die kleine raket was nog zuinig ook. Zelfs met een bovengemiddeld sportieve rijstijl reed dat ding gewoon 1 op 13.5 en lange stukken zelfs 1 op 14. Prima cijfers voor een GTi die er toch geregeld van langs kreeg.

Heb nu een 306 2L 16V XS die ongeveer 1 op 12 / 12.5 / 1 op 13 op echt lange stukken doet maar ook die wordt niet gespaard.

Maar eigenlijk, als je een pittige auto wil rijden moet je ook bereid zijn iets dieper in de buidel te tasten met brandstof, anders kun je beter een C1 of een Aygo gaan rijden......
Idd, het scheelt ook in de wegenbelasting.
Veel auto die lekker comfortabel rijden, verbruiken ongeveer 1 op 12-15.. Alleen kleine auto's kunnen prima 1 op 20 halen.

Of moet ie juist naar oldtimer (40 jaar of ouder) kijken. De nadeel van deze auto zijn hogere onderhoud en brandstofverbruik tenzij jezelf handig bent. Verder spotgoedkoop verzekering en geen belasting.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_211967733
Miata Is Always The Answer.

Ofwel: een Mazda MX5
Miata is always the answer
pi_212300477
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 13:27 schreef Tomatenboer het volgende:
Een Opel Adam S (1.4 turbo met 150 pk op 1050 kg) is ook best een grappig bommetje.

Of een Mini Cooper (wel minder betrouwbaar).
Niet met dat laatste eens.

December hebben we de oudste weg gedaan. 19 jaar oud en 245000km op de teller.
Ging weg omdat ie iets te veel groot onderhoud nodig had. Banden, remmen, uitlaatdemper, ruitenwissers en nog wat klein spul. Vonden we teveel van het goede worden.
Maar wat betreft de betrouwbaarheid was er echt niets mis mee. Buiten de slijtagedelen is er in de 7 jaar dat hij dienst heeft gedaan alleen een voorruit vervangen ivm steenslag.

De andere Mini hier uit 2006 heeft 265.000 km en heeft onlangs zonder problemen z'n APK gehaald en is tussen de beurten door in 5,5 jaar tijd maar één keer bij de garage geweest vanwege een lekker airco condensor. Tja, leeftijd...
Maar in principe rijden we er gewoon mee van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt. En ja, natuurlijk moet er soms een slijtagedeel vervangen worden. Hoort bij een oudere auto. En helaas zijn die voor een Mini wat prijziger dan voor een Aygo of een Panda.

Maar wil je een snelle auto, dan is de Mini Cooper niet wat je zoekt. 120pk op 1050kg is lekker vlot, maar zeker niet snel.

Wie snel wil zijn, moet voor een Cooper S met 170pk gaan, of een Works uitvoering met 212PK voor het echte werk. Alleen zoals met alle wat oudere snelle auto's: je moet heel goed opletten en zoeken voor een net exemplaar. Want veel snelle wagens worden afgetrapt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')