abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211130810
Ik zit met een dilemma waarbij op korte termijn een nieuw functieprofiel wordt voorgelegd maar ik krijg de indruk dat het profiel wat wordt afgezwakt omdat er ook een waardering aan is gekoppeld.

De instroom voor de functie is naar mijn beleving laag gehouden qua opleidingsniveau en werkervaring. In de praktijk krijg ik meer verantwoordelijkheid dan ik bij het aangaan van het contract had. Geen probleem daar loop ik niet voor weg maar daar mag ook waardering tegenover staan.

Een belangrijk punt zal waarschijnlijk niet in het functieprofiel worden genoemd. Hoe ik het precies moet noemen weet ik niet maar ik zou het op integriteit gooien. Zo is mijn functie van behoorlijke invloed van het gunnen van werk en in totaal gaat dat jaarlijks om hoog in de 7 cijfers of laag in de 8 cijfers. In principe kan vanuit mijn functie worden gefraudeerd zodat een bepaalde partij het werk gegund krijgt. Dit onderdeel is niet of mogelijk onderbelicht in mijn komend functieprofiel maar zouden jullie dit wel aangeven?

Integriteit is eigenlijk heel vanzelfsprekend maar bij bepaalde functies weet ik dat het een belangrijk onderdeel is van het functieprofiel én de waardering van de functie.
  zondag 29 oktober 2023 @ 22:14:37 #2
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_211131063
Dus je verwacht dat ze jou meer betalen zodat je niet fraudeert? :? Klinkt alsof ze beter iemand anders kunnen zoeken
Laffe huichelaar
pi_211131140
Nee, beter lezen de functie is op verschillende onderdelen afgezwakt. Er komt een update van het functieprofiel maar in het vorige profiel stond het belang van integriteit ook niet genoemd. Het is bij veel beroepen een belangrijke competentie waar ook een passende beoordeling bij hoort.
pi_211131773
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:17 schreef WebBeestje het volgende:
Nee, beter lezen.
Beter schrijven misschien?

Je werkgever is natuurlijk niet alleen afhankelijk van jouw integriteit. Dat zou - zeker met zulke bedragen - echt compleet achterlijk zijn. Dus misschien is het aangeven daarvan helemaal niet nodig.
pi_211132282
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:14 schreef timmmmm het volgende:
Dus je verwacht dat ze jou meer betalen zodat je niet fraudeert? :? Klinkt alsof ze beter iemand anders kunnen zoeken
_O-
Aan het typen...
pi_211132990
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:03 schreef WebBeestje het volgende:
Een belangrijk punt zal waarschijnlijk niet in het functieprofiel worden genoemd. Hoe ik het precies moet noemen weet ik niet maar ik zou het op integriteit gooien. Zo is mijn functie van behoorlijke invloed van het gunnen van werk en in totaal gaat dat jaarlijks om hoog in de 7 cijfers of laag in de 8 cijfers. In principe kan vanuit mijn functie worden gefraudeerd zodat een bepaalde partij het werk gegund krijgt. Dit onderdeel is niet of mogelijk onderbelicht in mijn komend functieprofiel maar zouden jullie dit wel aangeven?

Integriteit is eigenlijk heel vanzelfsprekend maar bij bepaalde functies weet ik dat het een belangrijk onderdeel is van het functieprofiel én de waardering van de functie.
Ben jij degene die het finale akkoord geeft op de toewijzing van het werk aan de partijen? En dus ook degene die de verantwoordelijkheid draagt daarvoor?
pi_211133452
Nee ik geef niet het finale akkoord maar degene die dat wel doet gaat uit van:

- de scherpste prijs
- voldoen aan de opdracht
- mijn oordeel

Die persoon hakt voor de formaliteit de knoop door maar dan is de keuze al gemaakt. Als er iets mis gaat tijdens de uitvoering dat bijvoorbeeld blijkt dat de uitvraag niet goed of onvolledig was dan is dat inderdaad mijn verantwoordelijkheid.
  maandag 30 oktober 2023 @ 07:32:29 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_211133519
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:14 schreef timmmmm het volgende:
Je weet dat dit 1 van de grootste redenen is van omkoping in de wereld. Teveel verantwoordelijkheid voor te weinig bestaanszekerheid.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_211133822
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 07:32 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Je weet dat dit 1 van de grootste redenen is van omkoping in de wereld. Teveel verantwoordelijkheid voor te weinig bestaanszekerheid.
Nee dat is weinig tot geen controle uitvoeren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211133855
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2023 07:10 schreef WebBeestje het volgende:

- de scherpste prijs
- mijn oordeel

Die persoon hakt voor de formaliteit de knoop door maar dan is de keuze al gemaakt. Als er iets mis gaat tijdens de uitvoering dat bijvoorbeeld blijkt dat de uitvraag niet goed of onvolledig was dan is dat inderdaad mijn verantwoordelijkheid.
Je hebt het over een formaliteit, maar is dat niet wishful thinking ?
Goed dat jouw werkgever hier het vierogen-principe hanteert. Normaliter wordt de functie van de voorbereider minder zwaar gewogen dan die van de fiatteur.
pi_211133862
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:03 schreef WebBeestje het volgende:
In principe kan vanuit mijn functie worden gefraudeerd zodat een bepaalde partij het werk gegund krijgt.
Klinkt alsof je bedrijf erg slecht in elkaar zit (of dat je zelf misschien een iets te actieve fantasie hebt over je toekomstige functie).

Een bedrijf dat denkt fraude te kunnen voorkomen door 'héél integere personen aan te nemen, die nooit iets verkeerds doen', is vermoedelijk niet te redden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_211133871
Ik mis een beetje waarom er een nieuw functieprofiel voorgelegd wordt. Wordt jouw huidige functie lichter gemaakt en daalt je salaris of groeipotentie? Of gaat het om een interne promotie naar een nieuwe functie die lager is dan je zou hopen? Wat zegt de cao of personeelshandboek over bezwaar tegen een functiewaardering?

quote:

- de scherpste prijs
- mijn oordeel

Als jij niet de finale beslissing neemt, dan ben ben jij m.i. niet eindverantwoordelijk. Dit is toch hoe een hiërarchie werkt; van boven naar beneden cascaderen opdrachten en er wordt van laag naar hoog gerapporteerd. Dat jij het uitvoerende werk doet, maakt niet dat het je verantwoordelijkheid is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_211134249
Alle functies binnen de onderneming worden opnieuw omschreven en opnieuw gewaardeerd. Er is al aangegeven dat de waardering nooit lager zal worden maar in sommige gevallen wel hoger.

Ja, hoe het nu werkt is het natuurlijk vragen om problemen. Hoe ik het bij andere ondernemingen kende was bijvoorbeeld een gesloten envelop principe die worden in bijzijn van meerdere personen geopend worden waarna de laagste prijs het werk gegund krijgt. Nu gaat het op vertrouwen maar is het niet ok.

Als er iets misgaat zal bij ons niet de fiatteur er op aan worden gesproken maar dan ben ik de klos.

Of het bedrijf te redden is, tja het kan op veel vlakken veel beter, transparanter en professioneler.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:21:54 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_211135154
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 07:32 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Het modewoord van 2023... Als je je hypotheek kan betalen, er warm water uit de kraam komt en je eten kan betalen heb je bestaanszekerheid.

Of je je kleren bij de C&A of op de PC Hooft heeft niks te maken met je bestaanszekerheid en als dat een reden is om omgekocht te worden, kan je beter iemand anders zoeken. Je hebt genoeg mensen die niet alleen maar bezig zijn met zichzelf verrijken.

Overigens is die hoofdreden druk vanuit de criminaliteit en niet jouw verhaaltje, maar dan nog
Laffe huichelaar
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:23:12 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_211135165
Ik neem aan tenminste dat TS niet voor minimumloon aan het werk is en gewoon kan leven van zijn salaris, maar hij vooral beter wil leven met meer salaris.

Waar overigens niks mis mee is hoor, dat willen we allemaal, maar daarvoor zou ik niet suggereren dat je integriteit te koop is, wat je wel doet als je ervoor betaald wil worden
Laffe huichelaar
pi_211135307
quote:

- de scherpste prijs
- mijn oordeel

Gast echt wat een onzin. Jij doet het voorbereidende werk, waarvoor alle lof. De manager die aftekent is ten alle tijden verantworodelijk, ook als de uitvraag niet goed of onvolledig is. Dan had hij jouw werk maar beter moeten controleren of gerichtere vragen moeten stellen. Wellicht probeert hij jou verantwoordelijk te maken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Anders kan je net zo goed op zijn stoel zitten en zijn salaris ook meepakken.
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 12:11:50 #17
236264 crew  capricia
pi_211135602
Integriteit lijkt me volstrekt vanzelfsprekend.
Niet iets wat 'extra' beloond of benoemd hoeft te worden in een functieprofiel.

Tenzij je bij de AIVD ofzo werkt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 30 oktober 2023 @ 12:27:18 #18
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211135754
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:11 schreef capricia het volgende:

Mwoah, niet omkopingsgevoelig zijn is ook belangrijk. Rechters worden ook goed betaald.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  maandag 30 oktober 2023 @ 12:59:06 #19
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_211136055
Voldoen jullie niet aan een ISO oid TS? Lijkt mij dat, als dit zo belangrijk is, dit vastgelegd wordt en steeksproefgewijs zou hier controle in kunnen zijn. Als jullie de offertes iig al bijhouden dan is het traceerbaar.

Daarnaast kijkt er dus wel een 2e persoon naar die verantwoordelijk is. Misschien doet deze zijn werk niet zorgvuldig genoeg.
Lachen joh.
pi_211136113
quote:

Ook daar niet.... Juist daar niet.

Des te hoger de eisen, des te belangrijker het is dat werknemers zich aan bepaalde vertrouwelijks-voorwaarden houden, des te belangrijker is het dat duidelijk gesteld wordt dat dit een functie-vereistte is en niet een 'optioneel extraatje'.

Overigens, gezien de opmerking van TS dat de functie-omschrijving uitgaat van een relatief lage opleiding, denk ik dat het hooguit een lage administratieve functie gaat..

TS lijkt te denken dat als binnen die functie hij misschien ook contracten moet verwerken die hogere bedragen bevatten dan waaraan hij gewend is, dat hij dan daarop 'recht' zou hebben omdat hij 'belangrijk' zou zijn.
Uiteindelijk is hij echter gewoon een laag-opgeleidde administratieve kracht en is het werk dat hij doet snel uitwisselbaar.

En nee, mensen die meer betaald krijgen, worden dat heus niet omdat ze anders plots fraude zouden plegen of dan omkoopbaar zouden zijn.
Die worden betaald voor verantwoordelijkheden en speciale capaciteiten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_211137127
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:35 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Gast echt wat een onzin. Jij doet het voorbereidende werk, waarvoor alle lof. De manager die aftekent is ten alle tijden verantworodelijk, ook als de uitvraag niet goed of onvolledig is. Dan had hij jouw werk maar beter moeten controleren of gerichtere vragen moeten stellen. Wellicht probeert hij jou verantwoordelijk te maken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Anders kan je net zo goed op zijn stoel zitten en zijn salaris ook meepakken.
Zo werkt het dus niet overal. De afgelopen jaren zijn daarom ook collega's al opgestapt omdat hun grote fouten werden aangerekend. Of de managers weten hun hachje goed te redden maar zij weten 9 van de 10 keer inhoudelijk weinig af van het werk.
pi_211137143
quote:

Veel verantwoordelijkheid gaat meestal samen met een goede waardering. Niet dat de waardering nu slecht is maar ik krijg de indruk dat ze de functie willen 'downgraden' om niet over de brug te hoeven komen met een passende waardering.
pi_211137191
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:59 schreef Pajanus het volgende:
Voldoen jullie niet aan een ISO oid TS? Lijkt mij dat, als dit zo belangrijk is, dit vastgelegd wordt en steeksproefgewijs zou hier controle in kunnen zijn. Als jullie de offertes iig al bijhouden dan is het traceerbaar.

Daarnaast kijkt er dus wel een 2e persoon naar die verantwoordelijk is. Misschien doet deze zijn werk niet zorgvuldig genoeg.
Nee niet ISO gecertificeerd, gek genoeg zijn de partijen aan de andere kant van de tafel dat 9 van de 10 keer wel. Nee helaas er kijkt ook niet een tweede persoon mee :)
pi_211137226
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Ook daar niet.... Juist daar niet.

Des te hoger de eisen, des te belangrijker het is dat werknemers zich aan bepaalde vertrouwelijks-voorwaarden houden, des te belangrijker is het dat duidelijk gesteld wordt dat dit een functie-vereistte is en niet een 'optioneel extraatje'.

Overigens, gezien de opmerking van TS dat de functie-omschrijving uitgaat van een relatief lage opleiding, denk ik dat het hooguit een lage administratieve functie gaat..

TS lijkt te denken dat als binnen die functie hij misschien ook contracten moet verwerken die hogere bedragen bevatten dan waaraan hij gewend is, dat hij dan daarop 'recht' zou hebben omdat hij 'belangrijk' zou zijn.
Uiteindelijk is hij echter gewoon een laag-opgeleidde administratieve kracht en is het werk dat hij doet snel uitwisselbaar.

En nee, mensen die meer betaald krijgen, worden dat heus niet omdat ze anders plots fraude zouden plegen of dan omkoopbaar zouden zijn.
Die worden betaald voor verantwoordelijkheden en speciale capaciteiten.
Ik zal toch maar reageren op deze bijna trolachtige reactie :')

Hogere bedragen dan hij aan gewend is, nee die zijn al zo hoog sinds ik deze functie heb dat is niks nieuws of spannends zoals jij dat misschien zou opvatten.

Ook niet laag opgeleid, ook niet administratief en ook niet snel uitwisselbaar. Dat laatste ook zeker niet als je zou bedoelden makkelijk vervangbaar. De certificering die ik voor mijn functie nodig heb zul je in Nederland bij nog geen 100 anderen vinden.
pi_211137315
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:20 schreef WebBeestje het volgende:

[..]
Veel verantwoordelijkheid gaat meestal samen met een goede waardering. Niet dat de waardering nu slecht is maar ik krijg de indruk dat ze de functie willen 'downgraden' om niet over de brug te hoeven komen met een passende waardering.
Ik stel me de volgende functie voor: Inkoper of Hoofd Inkoop die moet laten accorderen bij (supply chain)Manager bij orders > ¤ 5K

De waardering die je moet krijgen zou af moeten hangen van het werk wat je verricht, en de bijbehorende verantwoordelijkheden. Je manager juist inlichten is daar een onderdeel van. Niet integer zijn hoort daar niet bij, dus hoef je daar ook niet voor betaald te worden. Hoe kunnen ze je functie 'downgraden' als de werkzaamheden niet veranderen? (dat zou ik als argument gebruiken)

Als er is niet goed gaat in de uitvoering van een opdracht, dan ben je als Inkoper toch de sjaak, want je zal zelf het e.e.a. moeten communiceren en regelen. De Manager kan daar toch niet zo veel meer aan doen. (en daarom mag jij best goed betaald krijgen, omdat jij al het werk gedaan hebt, zodat de manager alleen nog maar een krabbeltje hoeft te zetten)

En als je niet Integer bent, dan belazer je de boel, dus dan moet je gewoon opzouten. :D

Dus ik zou vragen welke specifieke reden ze hebben voor de herwaardering.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')