Nou, ik heb mijn camera iets van 5 of 6 jaar geleden gekocht. In die tijd zal er wel veel zijn veranderd. De zoeker van een systeemcamera is ook digitaal, vaak het schermpje op de achterkant zelf. Dat kost dus stroom. Ik weet niet hoe het er nu mee staat, maar 5 jaar geleden werden daar echt opmerkingen over gemaakt. Ik lees ook dat ook voor nieuwe spiegelreflexcamera's een opgeladen accu het veel langer uithoudt dan toen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig last van heb. Als ik er op uit trek kan ik gemakkelijk met 1 oplaad toe. Op vakantie moet ik wel de oplader meenemen.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 19:42 schreef LoaLoa1 het volgende:
Sorry to burst your bubble...
Vandaar dat ik nu zoekende ben. Dus als ik het goed begrijp heeft een systeemcamera niet de ouderwetse zoeker. Dus als aandachtspunt, op de batterijduur letten.
Compactcamera's doen zeker nog mee. Wat momenteel vooral te koop zijn zijn de betere compacten. De hele onder- en middenklasse is zo ongeveer verdwenen omdat het meeste point&shoot-fotograferen met telefoons plaatsvindt tegenwoordig.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:04 schreef LoaLoa1 het volgende:
Hi,
Ik ben op zoek naar een camera voor mij en mijn dochter. Na lang speuren zijn er zoveel mogelijkheden dat ik niet weet wat wijs is. Wie weet kunnen jullie helpen.
Van oudsher was spiegelreflex de shit, maar wat ik heb gelezen gaat spiegelreflex eruit en is een systeemcamera de nieuwe norm. Doet een compactcamera ook nog mee of is dat een net niet camera?
De tijd ligt alweer even achter ons dat een camera al kort nadat je hem had afgerekend volledig Fred Flintstone was. De camera's die ik het meest gebruik zijn inmiddels alweer een paar jaar oud en ik heb eigenlijk geen enkele reden om ze te willen vervangen.quote:We willen voornamelijk natuurfoto's maken, met een degelijke macrofunctie en wat verder weg. Dus waarschijnlijk zijn er meerdere lenzen nodig.
Kan iemand tips geven wat een mooie camera is om mee te beginnen, waarbij je niet gelijk na jaar een gedateerd apparaat is die weer aan vervanging toe is. Een camera waar je als beginner kan beginnen zonder heel snel aan het limiet van zijn kunnen zit.
Voor meer detail lijkt het me wel handig om een indicatie van dat budget te hebben, dan kunnen we eens kijken wat er allemaal niet en vooral wél mogelijk is.quote:Oh ja... het budget is niet oneindig.
Uitgebreide reactie!quote:Op zondag 29 oktober 2023 21:01 schreef Ouwesok het volgende:
Ik zag hem wat laat maar dan toch even wat eerste reactie.
[..]
Compactcamera's doen zeker nog mee. Wat momenteel vooral te koop zijn zijn de betere compacten. De hele onder- en middenklasse is zo ongeveer verdwenen omdat het meeste point&shoot-fotograferen met telefoons plaatsvindt tegenwoordig.
Met een goeie compact kun je je heel lekker uitleven ook in de natuur. Ik zie zelfs in de natuurgebieden steeds meer mensen rondlopen met (weliswaar dure) compacten waarmee ze bijzonder fraaie dingen kunnen maken.
Voordeel van een goeie superzoomcompact is dat ie vanuit de verpakking zo ongeveer alles kan wat je in de natuur zou willen. Uiterste telestand is best wel lang, je kunt er heel leuk mee macro'en. Je kunt er kortom lekker mee los gaan in de natuur.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat dingen als vliegende vogels met een compact beduidend moeizamer gaan dan met een spiegelreflex of een systeemcamera maar het is mogelijk.
[..]
De tijd ligt alweer even achter ons dat een camera al kort nadat je hem had afgerekend volledig Fred Flintstone was. De camera's die ik het meest gebruik zijn inmiddels alweer een paar jaar oud en ik heb eigenlijk geen enkele reden om ze te willen vervangen.
[sub[Deel van de hobby is bij mij ook het fotograferen met wat oudere camera's en eigenlijk is daar ook zo ongeveer alles mee te doen wat een mens maar zou willen. Alleen bij matig licht merk je dat je met een ouder concept staat te fotograferen.[/sub]
Even wat ik van het hele aanbod het aangenaamst vind werken. Dat is voor de meeste toepassingen toch een systeemcamera omdat je daar de grootste mate van controle over je opname hebt. Je krijgt eigenlijk een constante preview van je eindresultaat en je ziet direct wat het effect gaat zijn als je iets in je instellingen wijzigt.
Voor mij heeft een systeemcamera dan nog het voordeel dat je je zoekerbeeld kunt vergroten wat dan weer heel handig is bij macro's waar je niet nauwkeurig genoeg kunt scherpstellen.
Voor vogels gebruik ik voornamelijk een spiegelreflex (EOS80D) omdat daarvoor het aanbod lange telelenzen wat groter was. Werkt ook prima en voor vogels ben ik iets minder aangewezen op die volle controle en volstaat een reflexzoeker.
Als je nu zou beginnen met een fotohobby is mijn advies dus om met een systeemcamera of met een betere compact te starten.
Hou er bij een systeemcamera net als bij een spiegelreflex rekening mee dat het een soort barbiepoppen zijn die leuker worden naarmate je er meer kleertjes en accessoires bij hebt. Een goeie compact kan alles wat erin zit direct vanuit de verpakking en je hoeft er bijna niks extra's bij te kopen.
[..]
Voor meer detail lijkt het me wel handig om een indicatie van dat budget te hebben, dan kunnen we eens kijken wat er allemaal niet en vooral wél mogelijk is.
Anno nu loop je niet meer zo snel achter feiten aan.quote:Op maandag 30 oktober 2023 17:41 schreef LoaLoa1 het volgende:
[..]
Uitgebreide reactie!
Het budget is zo'n ¤1000-¤1500. Een beetje compactcamera is best prijzig, maar ik begrijp dat het een "compleet" product is. Wat ik mij afvraag is, stel je bent lekker aan het prutsen en je leert ermee omgaan, blijft een compactcamera dan toereikend? Bij een systeem begin je dus met mogelijk een grotere investering, maar kan je dan door de accessoires je bereik uitbreiden.
Toen ik begon met kijken zag ik de Canon EOS 2000D, budget vriendelijk, uitbreidbaar. Echter is het spiegelreflex en iets ouder model. Zou het een optie zijn om hiermee te beginnen en kijken of het de hobby voor ons is? Of loop je dan gelijk achter de feiten aan? Kan je er een paar jaar mee vooruit om dan een betere aan te schaffen?
Dat klinkt wel interessant, gebruikt setje. Dan heb ik alleen geen idee naar welke versies ik zou kunnen kijken. Wijst dat zichzelf of zit daar nog een hele theorie achter?quote:Even de mogelijkheden met je budget:
- een hele complete superzoomcompact waarmee je direct in de natuur kunt losgaan
- een basic setje van SLR of systeemcamera met nog niet absurd lange lenzen maar prima om een begin aan je hobby te maken (doorsparen)
- een gebruikt setje met wat betere en mogelijk langere lenzen. Er is heel veel gebruikt te koop, soms nauwelijks gebruikt maar beduidend voordeliger dan nieuw. Misschien van gisteren maar nog nauwelijks achterhaald.
Overal zit theorie achterquote:Op maandag 30 oktober 2023 19:16 schreef LoaLoa1 het volgende:
[..]
Dat klinkt wel interessant, gebruikt setje. Dan heb ik alleen geen idee naar welke versies ik zou kunnen kijken. Wijst dat zichzelf of zit daar nog een hele theorie achter?
Heel flauw: Elke systeemcamera. Ze zijn namelijk allemaal goed. Slechte spullen worden tegenwoordig niet meer gemaakt er worden hooguit ongelukkige keuzes gemaakt.quote:Welke systeemcamera zou een goede optie zijn?
Je zit wat boven het budget maar deze Sony RX10 IV is dan ook helemaal klaar. Kan heel veel, heeft een iets grotere sensor dan andere compacten en je ziet ze veel bij mensen die de natuur in willen maar niet het hele arsenaal aan spullen wensen mee te zeulen.quote:Welke superzoomcompact zou een optie zijn?
Kijk bij de grotere fotowinkels wat die zoal hebben, dus bij cameranu.nl en kameraexpress maar schroom ook vooral niet om eens op marktplaats te kijken of daar wat leuks te vinden is.quote:Welke site is het handigst om te kijken voor gebruikte camera's?
Ik heb de Nikon Z5 en die heeft een zoeker. Fijn dingetje trouwens.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 19:42 schreef LoaLoa1 het volgende:
Sorry to burst your bubble...
Vandaar dat ik nu zoekende ben. Dus als ik het goed begrijp heeft een systeemcamera niet de ouderwetse zoeker. Dus als aandachtspunt, op de batterijduur letten.
Veel plezier ermeequote:Op donderdag 28 december 2023 12:46 schreef LoaLoa1 het volgende:
Inmiddels heb ik de Canon R50 aangeschaft met twee kit lenzen erbij.
In het verleden heb ik ook altijd Canon gehad naar tevredenheid en daarom toch weer voor Canon gekozen.
Voor nu lekker prutsen en proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |