abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211065544
Hi,

Ik ben op zoek naar een camera voor mij en mijn dochter. Na lang speuren zijn er zoveel mogelijkheden dat ik niet weet wat wijs is. Wie weet kunnen jullie helpen.

Van oudsher was spiegelreflex de shit, maar wat ik heb gelezen gaat spiegelreflex eruit en is een systeemcamera de nieuwe norm. Doet een compactcamera ook nog mee of is dat een net niet camera?

We willen voornamelijk natuurfoto's maken, met een degelijke macrofunctie en wat verder weg. Dus waarschijnlijk zijn er meerdere lenzen nodig.

Kan iemand tips geven wat een mooie camera is om mee te beginnen, waarbij je niet gelijk na jaar een gedateerd apparaat is die weer aan vervanging toe is. Een camera waar je als beginner kan beginnen zonder heel snel aan het limiet van zijn kunnen zit.

Oh ja... het budget is niet oneindig.

Onze dank is groot voor degene die ons kan helpen en de juiste weg in kan laten slaan.
pi_211066377
Gaat de spiegelreflex eruit? Dat is nieuw voor mij, en dat vind ik wel spijtig. Veel professionelen maken er ook nog gebruik van.
Ik heb de goedkoopste Nikon spiegelreflex en dat werkt uitstekend. Naast dat je alles zelf in kunt stellen zit er ook een heerlijke automaat op, waarbij je van alles en nog wat kunt kiezen met begeleiding. Werkt fantastisch. Ding was iets van 400 euro nieuw met zoomobjectief. Een D3300. Ik ben absoluut geen sterfotograaf, maar wil het graag leren en daar is dit ding werkelijk uiteremate geschikt voor. Er zitten al heel veel toeters en bellen op die me erg helpen. Dan zou je ook zoiets als systeemcamera moeten hebben. Naast alle manualinstellingen ook allerlei automatische instellingen dat je snel kun afdrukken met allerlei leuke effecten erin. Ik weet niet of je beginner bent, maar als je beginner bent, hoef je echt geen dure camera te kopen, dan kun je met een instapmodel (wat de D3300 is) ook goed mee vooruit zoals ik.

Ik heb met opzet voor een spiegelreflex gekozen omdat bij een systeemcamera de zoeker met het schermpje gaat en dat extra belasting geeft op de accu, terwijl bij de spiegelreflex het gewoon een lensje is die geen stroom nodig heeft (behalve het op- en neer klappen van de spiegel dan, maar een digitaal scherm slurpt veel meer energie). Daarnaast is de objectiefkeuze veel groter.

Maar ja, als die er uit gaat, zou ik dus nooit meer voor een spiegelreflex kiezen. Ik heb er dus al spijt van nu. Zit ik met ouderwetse troep opgescheept.

-Edit- Even nagekeken, en het klopt. De grote merken gaan stoppen met de spiegelreflex. Het is dus waar.

[ Bericht 11% gewijzigd door Vincent_student op 24-10-2023 18:23:22 ]
pi_211067760
Sorry to burst your bubble...

Vandaar dat ik nu zoekende ben. Dus als ik het goed begrijp heeft een systeemcamera niet de ouderwetse zoeker. Dus als aandachtspunt, op de batterijduur letten.
pi_211067868
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:42 schreef LoaLoa1 het volgende:

Vandaar dat ik nu zoekende ben. Dus als ik het goed begrijp heeft een systeemcamera niet de ouderwetse zoeker. Dus als aandachtspunt, op de batterijduur letten.
Nou, ik heb mijn camera iets van 5 of 6 jaar geleden gekocht. In die tijd zal er wel veel zijn veranderd. De zoeker van een systeemcamera is ook digitaal, vaak het schermpje op de achterkant zelf. Dat kost dus stroom. Ik weet niet hoe het er nu mee staat, maar 5 jaar geleden werden daar echt opmerkingen over gemaakt. Ik lees ook dat ook voor nieuwe spiegelreflexcamera's een opgeladen accu het veel langer uithoudt dan toen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig last van heb. Als ik er op uit trek kan ik gemakkelijk met 1 oplaad toe. Op vakantie moet ik wel de oplader meenemen.

Met een systeemcamera kun je wel veel beter filmen en sneller foto's achter elkaar maken, omdat er geen spiegel opengeklapt hoeft te worden. Ik zie op internet wel dat systeemcamera's een stuk duurder zijn. Ik had 5 jaar geleden dus een compleet pakket voor iets meer dan 400 euro. Dan heb je een instapmodel dus, maar wel van hoge kwaliteit. Ik zie dat systeemcamera's om en de nabij de 800 euro beginnen.
pi_211070697
Vandaar ook hulp gezocht. Het is best wel geld wat er uitgegeven moet worden. Dat is prima, maar het zou zonde zijn om dan een net niet keuze te maken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 oktober 2023 @ 21:01:00 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211128851
Ik zag hem wat laat maar dan toch even wat eerste reactie.

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:04 schreef LoaLoa1 het volgende:
Hi,

Ik ben op zoek naar een camera voor mij en mijn dochter. Na lang speuren zijn er zoveel mogelijkheden dat ik niet weet wat wijs is. Wie weet kunnen jullie helpen.

Van oudsher was spiegelreflex de shit, maar wat ik heb gelezen gaat spiegelreflex eruit en is een systeemcamera de nieuwe norm. Doet een compactcamera ook nog mee of is dat een net niet camera?
Compactcamera's doen zeker nog mee. Wat momenteel vooral te koop zijn zijn de betere compacten. De hele onder- en middenklasse is zo ongeveer verdwenen omdat het meeste point&shoot-fotograferen met telefoons plaatsvindt tegenwoordig.

Met een goeie compact kun je je heel lekker uitleven ook in de natuur. Ik zie zelfs in de natuurgebieden steeds meer mensen rondlopen met (weliswaar dure) compacten waarmee ze bijzonder fraaie dingen kunnen maken.
Voordeel van een goeie superzoomcompact is dat ie vanuit de verpakking zo ongeveer alles kan wat je in de natuur zou willen. Uiterste telestand is best wel lang, je kunt er heel leuk mee macro'en. Je kunt er kortom lekker mee los gaan in de natuur.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat dingen als vliegende vogels met een compact beduidend moeizamer gaan dan met een spiegelreflex of een systeemcamera maar het is mogelijk.
quote:
We willen voornamelijk natuurfoto's maken, met een degelijke macrofunctie en wat verder weg. Dus waarschijnlijk zijn er meerdere lenzen nodig.

Kan iemand tips geven wat een mooie camera is om mee te beginnen, waarbij je niet gelijk na jaar een gedateerd apparaat is die weer aan vervanging toe is. Een camera waar je als beginner kan beginnen zonder heel snel aan het limiet van zijn kunnen zit.
De tijd ligt alweer even achter ons dat een camera al kort nadat je hem had afgerekend volledig Fred Flintstone was. De camera's die ik het meest gebruik zijn inmiddels alweer een paar jaar oud en ik heb eigenlijk geen enkele reden om ze te willen vervangen.
[sub[Deel van de hobby is bij mij ook het fotograferen met wat oudere camera's en eigenlijk is daar ook zo ongeveer alles mee te doen wat een mens maar zou willen. Alleen bij matig licht merk je dat je met een ouder concept staat te fotograferen.[/sub]

Even wat ik van het hele aanbod het aangenaamst vind werken. Dat is voor de meeste toepassingen toch een systeemcamera omdat je daar de grootste mate van controle over je opname hebt. Je krijgt eigenlijk een constante preview van je eindresultaat en je ziet direct wat het effect gaat zijn als je iets in je instellingen wijzigt.
Voor mij heeft een systeemcamera dan nog het voordeel dat je je zoekerbeeld kunt vergroten wat dan weer heel handig is bij macro's waar je niet nauwkeurig genoeg kunt scherpstellen.
Voor vogels gebruik ik voornamelijk een spiegelreflex (EOS80D) omdat daarvoor het aanbod lange telelenzen wat groter was. Werkt ook prima en voor vogels ben ik iets minder aangewezen op die volle controle en volstaat een reflexzoeker.

Als je nu zou beginnen met een fotohobby is mijn advies dus om met een systeemcamera of met een betere compact te starten.
Hou er bij een systeemcamera net als bij een spiegelreflex rekening mee dat het een soort barbiepoppen zijn die leuker worden naarmate je er meer kleertjes en accessoires bij hebt. Een goeie compact kan alles wat erin zit direct vanuit de verpakking en je hoeft er bijna niks extra's bij te kopen.
quote:
Oh ja... het budget is niet oneindig.
Voor meer detail lijkt het me wel handig om een indicatie van dat budget te hebben, dan kunnen we eens kijken wat er allemaal niet en vooral wél mogelijk is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_211138257
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 21:01 schreef Ouwesok het volgende:
Ik zag hem wat laat maar dan toch even wat eerste reactie.
[..]
Compactcamera's doen zeker nog mee. Wat momenteel vooral te koop zijn zijn de betere compacten. De hele onder- en middenklasse is zo ongeveer verdwenen omdat het meeste point&shoot-fotograferen met telefoons plaatsvindt tegenwoordig.

Met een goeie compact kun je je heel lekker uitleven ook in de natuur. Ik zie zelfs in de natuurgebieden steeds meer mensen rondlopen met (weliswaar dure) compacten waarmee ze bijzonder fraaie dingen kunnen maken.
Voordeel van een goeie superzoomcompact is dat ie vanuit de verpakking zo ongeveer alles kan wat je in de natuur zou willen. Uiterste telestand is best wel lang, je kunt er heel leuk mee macro'en. Je kunt er kortom lekker mee los gaan in de natuur.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat dingen als vliegende vogels met een compact beduidend moeizamer gaan dan met een spiegelreflex of een systeemcamera maar het is mogelijk.
[..]
De tijd ligt alweer even achter ons dat een camera al kort nadat je hem had afgerekend volledig Fred Flintstone was. De camera's die ik het meest gebruik zijn inmiddels alweer een paar jaar oud en ik heb eigenlijk geen enkele reden om ze te willen vervangen.
[sub[Deel van de hobby is bij mij ook het fotograferen met wat oudere camera's en eigenlijk is daar ook zo ongeveer alles mee te doen wat een mens maar zou willen. Alleen bij matig licht merk je dat je met een ouder concept staat te fotograferen.[/sub]

Even wat ik van het hele aanbod het aangenaamst vind werken. Dat is voor de meeste toepassingen toch een systeemcamera omdat je daar de grootste mate van controle over je opname hebt. Je krijgt eigenlijk een constante preview van je eindresultaat en je ziet direct wat het effect gaat zijn als je iets in je instellingen wijzigt.
Voor mij heeft een systeemcamera dan nog het voordeel dat je je zoekerbeeld kunt vergroten wat dan weer heel handig is bij macro's waar je niet nauwkeurig genoeg kunt scherpstellen.
Voor vogels gebruik ik voornamelijk een spiegelreflex (EOS80D) omdat daarvoor het aanbod lange telelenzen wat groter was. Werkt ook prima en voor vogels ben ik iets minder aangewezen op die volle controle en volstaat een reflexzoeker.

Als je nu zou beginnen met een fotohobby is mijn advies dus om met een systeemcamera of met een betere compact te starten.
Hou er bij een systeemcamera net als bij een spiegelreflex rekening mee dat het een soort barbiepoppen zijn die leuker worden naarmate je er meer kleertjes en accessoires bij hebt. Een goeie compact kan alles wat erin zit direct vanuit de verpakking en je hoeft er bijna niks extra's bij te kopen.
[..]
Voor meer detail lijkt het me wel handig om een indicatie van dat budget te hebben, dan kunnen we eens kijken wat er allemaal niet en vooral wél mogelijk is.
Uitgebreide reactie!

Het budget is zo'n ¤1000-¤1500. Een beetje compactcamera is best prijzig, maar ik begrijp dat het een "compleet" product is. Wat ik mij afvraag is, stel je bent lekker aan het prutsen en je leert ermee omgaan, blijft een compactcamera dan toereikend? Bij een systeem begin je dus met mogelijk een grotere investering, maar kan je dan door de accessoires je bereik uitbreiden.

Toen ik begon met kijken zag ik de Canon EOS 2000D, budget vriendelijk, uitbreidbaar. Echter is het spiegelreflex en iets ouder model. Zou het een optie zijn om hiermee te beginnen en kijken of het de hobby voor ons is? Of loop je dan gelijk achter de feiten aan? Kan je er een paar jaar mee vooruit om dan een betere aan te schaffen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 oktober 2023 @ 18:06:20 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211138429
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 17:41 schreef LoaLoa1 het volgende:

[..]
Uitgebreide reactie!

Het budget is zo'n ¤1000-¤1500. Een beetje compactcamera is best prijzig, maar ik begrijp dat het een "compleet" product is. Wat ik mij afvraag is, stel je bent lekker aan het prutsen en je leert ermee omgaan, blijft een compactcamera dan toereikend? Bij een systeem begin je dus met mogelijk een grotere investering, maar kan je dan door de accessoires je bereik uitbreiden.

Toen ik begon met kijken zag ik de Canon EOS 2000D, budget vriendelijk, uitbreidbaar. Echter is het spiegelreflex en iets ouder model. Zou het een optie zijn om hiermee te beginnen en kijken of het de hobby voor ons is? Of loop je dan gelijk achter de feiten aan? Kan je er een paar jaar mee vooruit om dan een betere aan te schaffen?
Anno nu loop je niet meer zo snel achter feiten aan.

Voor wat een superzoomcompact betreft: Ik heb zelf een redelijk arsenaal spiegelreflexen en systeemcamera's (wel al aardig op leeftijd maar het kan mee) en zo af en toe gaat die superzoomcompact ook nog gewoon mee en guess what, de funfactor wordt er maar niet kleiner op. Je blijft mogelijkheden ontdekken met die gekke dingen.
Daarbij zijn die superzooms ook nog ideaal om te leren met alles van zo'n camera om te gaan. Ze kunnen helemaal automatisch tot helemaal handmatig. Makkelijk als je op termijn overstapt op 'grote spullen' die exact zo werken.

Hier een dingetje met een flinke sliert foto's uit mijn compactcamera's

Waar je met de lichtere spiegelreflexen een beetje rekening mee moet houden is dat als je er serieuze lenzen op begint te gebruiken de zoeker een beetje tekort schiet en vaak de handligging van het geheel ook. Belangrijk is ook dat je een camera eens kunt vasthouden om uit te vinden of je er vrindjes mee kunt worden.

Voor natuurfotografie heb ik dus een camera liever wat aan de grote en zware kant(op een paar hele specifieke toepassingen na waar ie me niet klein genoeg kan zijn). Je hebt dan meer in je handen en beter zicht op wat je aan het doen bent.

Even de mogelijkheden met je budget:
- een hele complete superzoomcompact waarmee je direct in de natuur kunt losgaan
- een basic setje van SLR of systeemcamera met nog niet absurd lange lenzen maar prima om een begin aan je hobby te maken (doorsparen)
- een gebruikt setje met wat betere en mogelijk langere lenzen. Er is heel veel gebruikt te koop, soms nauwelijks gebruikt maar beduidend voordeliger dan nieuw. Misschien van gisteren maar nog nauwelijks achterhaald.
pi_211139129
quote:
Even de mogelijkheden met je budget:
- een hele complete superzoomcompact waarmee je direct in de natuur kunt losgaan
- een basic setje van SLR of systeemcamera met nog niet absurd lange lenzen maar prima om een begin aan je hobby te maken (doorsparen)
- een gebruikt setje met wat betere en mogelijk langere lenzen. Er is heel veel gebruikt te koop, soms nauwelijks gebruikt maar beduidend voordeliger dan nieuw. Misschien van gisteren maar nog nauwelijks achterhaald.
Dat klinkt wel interessant, gebruikt setje. Dan heb ik alleen geen idee naar welke versies ik zou kunnen kijken. Wijst dat zichzelf of zit daar nog een hele theorie achter?

Welke systeemcamera zou een goede optie zijn?

Welke superzoomcompact zou een optie zijn?

Welke site is het handigst om te kijken voor gebruikte camera's?

[ Bericht 4% gewijzigd door LoaLoa1 op 30-10-2023 20:02:06 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 november 2023 @ 17:22:01 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211191993
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2023 19:16 schreef LoaLoa1 het volgende:

[..]
Dat klinkt wel interessant, gebruikt setje. Dan heb ik alleen geen idee naar welke versies ik zou kunnen kijken. Wijst dat zichzelf of zit daar nog een hele theorie achter?
Overal zit theorie achter :Y
In de praktijk hangt het af van de mate waarin je weet wat je zoekt en in hoeverre je kunt bepalen of het aangebodene kwalitatief zijn prijskaartje waard is.

Om mee te starten is het een hele goeie optie om gebruikte spullen gewoon in de fotowinkel te kopen zodat je in elk geval mag verwachten dat hetgeen je koopt goed is. Vaak zit er dan ook nog iets van garantie op die bij particuliere verkoop meestal met nul al aardig hoog ingeschat is.
quote:
Welke systeemcamera zou een goede optie zijn?
Heel flauw: Elke systeemcamera. Ze zijn namelijk allemaal goed. Slechte spullen worden tegenwoordig niet meer gemaakt er worden hooguit ongelukkige keuzes gemaakt.

Je wilt iets met natuur doen en daarvoor zou ik in elk geval op zoek gaan naar een camera die een zoeker heeft. Die systeemcamera's met alleen een LCD-monitor er achterop vallen daarmee af (die zijn weer handig voor straatfotografie en zo)

Even voor het concept een voorbeeldje, de Panasonic G80. Een hele leuke kleine camera die heel veel kan en ook goed geschikt is om serieus mee te hobby'en.
Bekijk hem maar even hier Vul je die aan met een niet al te krankzinnige telezoom, dan kun je al heel veel dingen aan. Wil je echt volledig aan de vogeltjes, dan spaar je in tijd dat je het ding leert kennen door voor een échte lange tele zoals de 100-400mm waarmee je bijzonder serieus in de natuur kunt spelen.

Ook de andere grote jongens hebben wel een dergelijke camera in hun assortiment, om mee te starten is die Panasonic echter wel heel compleet.

Nog een voorbeeldje van Sony, een A6100 met twee zoomlenzen . Sensor van de Sony is iets groter dab die van de Panasonic. In je handen is het allemaal ongeveer even groot en qua beeldkwaliteit maken ze elkaar niet zoveel.
Ook die Sony zou je op termijn willen uitbreiden met een lange telezoom en dat is bij Sony een iets duurdere grap dan bij een Panasonic. Wél is het aanbod aan lenzen ietsjes groter.

En Canon en NIkon hebben ook vergelijkbare modellen systeeemcamera's.
quote:
Welke superzoomcompact zou een optie zijn?
Je zit wat boven het budget maar deze Sony RX10 IV is dan ook helemaal klaar. Kan heel veel, heeft een iets grotere sensor dan andere compacten en je ziet ze veel bij mensen die de natuur in willen maar niet het hele arsenaal aan spullen wensen mee te zeulen.
Ding is snel, compleet en veelzijdig en eigenlijk een one stop shop

Nog een met een wat grotere sensor maar met een wat kortere lens is de Panasonic FZ2000
Beduidend goedkoper dan de Sony maar ook lekker veelzijdig en eigenlijk ook direct uit de verpakking tot alles in staat (wel eerst accu laden)

Derde is er een met een wat kleinere sensor maar een hele grote lens. De Nikon P1000 is een bakbeest van een compact met een absurd zoombereik. Hij wordt wat moeilijker bij slecht licht maar is, zelfs met die kleinere sensor tot hele leuke dingen in staat.
quote:
Welke site is het handigst om te kijken voor gebruikte camera's?

Kijk bij de grotere fotowinkels wat die zoal hebben, dus bij cameranu.nl en kameraexpress maar schroom ook vooral niet om eens op marktplaats te kijken of daar wat leuks te vinden is.
En rijzen er vragen dan weet je dit topic te vinden.
pi_211192164
RX10 IV ben je gelijk klaar. De beste bridge camera. Helaas lijkt die markt verder op zijn gat te liggen. Bijna al die geavanceerde bridge camera's zijn al jaren oud. Maakt die modellen niet slecht natuurlijk maar je zal geen snufjes vinden die systeem camera's inmiddels wel hebben.
pi_211195641
@Ouwesok Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik ga ernaar kijken. 😎
pi_211789723
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:42 schreef LoaLoa1 het volgende:

Ik heb de Nikon Z5 en die heeft een zoeker. Fijn dingetje trouwens.
Life is a highway...let's ride it!
pi_211794006
Inmiddels heb ik de Canon R50 aangeschaft met twee kit lenzen erbij.
In het verleden heb ik ook altijd Canon gehad naar tevredenheid en daarom toch weer voor Canon gekozen.

Voor nu lekker prutsen en proberen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 december 2023 @ 20:37:05 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211802781
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:46 schreef LoaLoa1 het volgende:
Inmiddels heb ik de Canon R50 aangeschaft met twee kit lenzen erbij.
In het verleden heb ik ook altijd Canon gehad naar tevredenheid en daarom toch weer voor Canon gekozen.

Voor nu lekker prutsen en proberen.
Veel plezier ermee ^O^

En laat eens zien wat je er allemaal uit weet te toveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')