In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes.
Op zondag 15 oktober 2023 11:34 schreef probeer het volgende: IF ISRAELIS STOP FIGHTING THERE WILL BE PEACE. IF PALESTINIANS STOP FIGHTING THERE WILL BE NO MORE PALESTINIANS.
Ja, hij is bekend. Maar deze moet ik zeggen lauwert mijn stevige borstkas behoorlijk. Mooi man.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Als Israël stopt met vechten, is er idd geen Israël meer.
Als Hamas stopt met vechten, durf ik nog wel te stellen dat dat een tijdje goed blijft gaan. Die volledige onafhankelijkheid van Israël hebben ze in 2005 al verdiend, denk niet dat Israël hun vingers er weer aan zouden branden.
Als Hamas stopt met vechten, durf ik nog wel te stellen dat dat een tijdje goed blijft gaan. Die volledige onafhankelijkheid van Israël hebben ze in 2005 al verdiend, denk niet dat Israël hun vingers er weer aan zouden branden.
Hamas is isis Die stoppen pas met vechten als iedereen in een zwart kleed loopt en een baard heeft en dan nog niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Het Israëlische leger roept burgers op niet binnen vier kilometer van de grens met Libanon te komen. Dit besluit werd zondag genomen na aanvallen en beschietingen over en weer tussen Israël en Hezbollah aan de noordgrens.
Een woordvoerder van het Israëlische leger zegt op berichtenplatform X dat inwoners in de omgeving waakzaam moeten zijn en het ten strengste verboden is om het aangewezen gebied te betreden.
10:32
Zeker een persoon is om het leven gekomen door een raketaanval op de Israëlische plaats Shtula, bij de grens met buurland Libanon. Ook raakten volgens hulpverleners zeker drie personen gewond, bericht The Times of Israël.
Het Israëlische leger zegt dat een antitank-raket is afgevuurd vanuit Libanon. Israël zou hebben gereageerd door een artilleriebeschieting uit te voeren. Er zou vanuit het buurland ook nog een andere raket zijn afgevuurd op een militaire positie van Israël.
Hezbollah bevestigt dat het vanuit Libanon een raket heeft afgevuurd op Israëlische troepen bij Shtula. De militante organisatie heeft nauwe banden met Iran en Hamas en beschikt over grote raketarsenalen.
De Israëlische nationale veiligheidsadviseur heeft Hezbollah eerder al opgeroepen zich buiten het conflict met Hamas te houden. Als de groep zich wel mengt in de strijd, zou dat volgens topfunctionaris Tzachi Hanegbi tot de 'vernietiging van Libanon' kunnen leiden.
[..] Geef ze wat parachutes en paar AK's en we krijgen een leuke voorproef op wat er zou gebeuren als ze wél een capabel militair apparaat zouden hebben.
ach zo
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Het ministerie van Defensie heeft een C-130 Hercules-transportvliegtuig naar Libanon gestuurd. Het toestel is vanochtend vanuit Eindhoven vertrokken. Aan boord zit een team van Defensie dat uit voorzorg naar Libanon gaat vanwege de oplopende spanning in het noorden van Israël en het zuiden van Libanon, meldt het ministerie.
De militairen gaan erheen om ondersteuning te bieden aan de Nederlandse ambassade in de Libanese hoofdstad Beiroet "in het geval de veiligheidssituatie in Libanon aanzienlijk verslechtert". Defensie benadrukt dat er geen sprake is van evacuatie van Nederlanders uit Libanon.
Het ministerie van Defensie heeft een C-130 Hercules-transportvliegtuig naar Libanon gestuurd. Het toestel is vanochtend vanuit Eindhoven vertrokken. Aan boord zit een team van Defensie dat uit voorzorg naar Libanon gaat vanwege de oplopende spanning in het noorden van Israël en het zuiden van Libanon, meldt het ministerie.
De militairen gaan erheen om ondersteuning te bieden aan de Nederlandse ambassade in de Libanese hoofdstad Beiroet "in het geval de veiligheidssituatie in Libanon aanzienlijk verslechtert". Defensie benadrukt dat er geen sprake is van evacuatie van Nederlanders uit Libanon.
NOS liveblog
bijzonder, het is gebruikelijk dat het gastland zelf de ambassades bewaakt en verdedigd. Waarom wordt daar nu vanaf geweken?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Britain has urged Israel to show restraint in any military action against Hamas in order to minimise harm to civilians, UK Foreign Secretary James Cleverly says.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] Omdat Libanon in het algemeen en Beiroet in het bijzonder al meerdere decennia al een ongelooflijk shithole zijn vermoed ik zo.
dan sluit je toch de ambassades?
[..] bijzonder, het is gebruikelijk dat het gastland zelf de ambassades bewaakt en verdedigd. Waarom wordt daar nu vanaf geweken?
Was een akkefietje met ammoniumnitraat en nu is dat hele land instabiel en failliet en dus niet meer echt in staat om basale taken uit te voeren... dit dat
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Was een akkefietje met ammoniumnitraat en nu is dat hele land instabiel en failliet en dus niet meer echt in staat om basale taken uit te voeren... dit dat
als fatsoenlijke werkgever sluit je de ambassade als je personeel in gevaar is.
[..] Nooit gesnapt, dat concept van negeren. In het leven sta je toch altijd bloot aan dingen die je minder bevallen?
en dan loop of ga je weg.... of zoek je een andere plek op omje ding te doen... we kunnen we samen een andere fok oprichten....
Vooral omdat ze zelf een beetje in een oncomfortabele positie komen als Israel toch een parkeerplaats maakt van Gaza, niet omdat ze nou echt om die mensen geven, heb ik het idee.
Ik vind het van de VS ook riskant dat ze 100% onvoorwaardelijke steun geven. Maar doe wel voorzichting. Maar als je toch een parkeerplaats maakt van Gaza steunen we je nog steeds. Maar doe wel rustig he.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Gezien dat bericht van New York Post dat het uit is gesteld door de regen en dat dan uit de lucht geen goede ondersteuning kan worden gegeven. Neem aan dat het dan in een groter gebied beter weer moet zijn, niet enkel Gaza?