abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:52:22 #1
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210912378
9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Isralische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."

Isral heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.

Isral was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.

Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Isral een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit gemporteerd van de Isralische staatsenergieleverancier.

De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Isral vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Isral voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen.
Bron

SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval

[ Bericht 0% gewijzigd door Momo op 11-10-2023 09:58:33 ]
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:53:41 #2
487507 Snikkelbeer
Adonis
pi_210912389
Roof knocking op de stream? Staat wat te gebeuren lijkt het in ieder geval

woensdag 11 oktober 2023 @ 09:54:05 #3
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210912393
Alles eerst aan puin dus. Verbaast me niet zo, zo’n offensief kost enorm veel troepen. waarschijnlijk hoopt Hamas er in zekere zin op en heeft men zich voorbereid. Dan maar overkill, Isral wil wel overkomen als winnaar en niet nadien er lullig opstaan omdat je halve leger afgeknald is.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:54:38 #4
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_210912399
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En die waarschuwingen sturen ze per postduif?

Denk je nu echt dat het mobiel netwerk daar nog optimaal functioneert en mensen zonder stroom hun telefoon kunnen opladen?

Het klinkt natuurlijk heel nobel dat Isral dit doet maar of het echt de bevolking bereikt voordat de aanval in hun wijk er is, daar heb ik toch ernstig mijn twijfels bij.
Nee via cell broadcast en roof knocking en gezien de onaflatende stroom video's die geupload wordt lijkt dat netwerk nog goed te werken idd.

Overigens hoeven ze dit niet te doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:54:49 #5
1234 HiZ
Hiz
pi_210912401
Mooi, in ieder geval Duitsland en Frankrijk gaan pro-Hamas demonstraties verbieden.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:54:58 #6
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210912404
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:44 schreef Gitw het volgende:

[..]
Natuurlijk het is makkelijk om mij uit te maken voor troll. Maar tot nu toe zie ik alleen filmpjes voorbij komen van dode Palestijnse babies en niet van Isralische. Dus totdat we bewijs zien, of iets horen van een nieuwsbron die niet pro-israel. Geloof ik er geen ene reet van.
Even op dezelfde manier reageren als wanneer er berichten zijn over dode Isralische burgers:
Die beelden zijn gemanipuleerd. We weten niet of de Israli's die explosie hebben veroorzaakt. Eigenlijk probeerden de Israli's deze kinderen te helpen maar nu krijgen ze de schuld. Hoe verklaar jij anders dat deze beelden nu pas naar buiten komen? Ik geloof er niks van.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:55:17 #7
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_210912406
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:37 schreef Jemoederniet het volgende:
Israelis chanting, "death to the Arabs!"
https://new.reddit.com/r/(...)_death_to_the_arabs/
Ik kan geen Hebreeuws dus weet niet of de vertaling klopt, maar zij die zo snel zijn om Hamas te beschuldigen van dat ze alle joden dood willen die kunnen ook vast geen Arabisch. Gaan ze dit ook veroordelen? Vast niet.
En Allah weet het het beste
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:55:26 #8
64288 Bensel
Ladderzat
pi_210912407
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:48 schreef Gitw het volgende:

[..]
Het is sowieso een leugen, precisie bombardementen. In zo'n dicht bebouwd en bevolkt gebied. Er is dan altijd collateral damage. Netanyahu is dan ook een oorlogsmisdadiger. En zou samen met zijn kabinet en de top van Hamas opgepakt en afgevoerd moeten worden naar het ICC.
Start een oorlog, en je wordt gebombardeerd. Dat zijn geen oorlogsmisdaden. Dat je vervolgens in zeer dichtbevolkt gebied je onder je bevolking schuilt, en ze als menselijk schild gebruikt, wel. Maarop de een of andere reden worden de palestijnen altijd vrijgepleit als het gaat om hun eigen oorlogsmisdaden, overtredingen van conventies (kuch ambulances gebruiken voor militair vervoer), en gewoon algemene onmenselijkheid
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:55:58 #9
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210912408
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:44 schreef Gitw het volgende:
Natuurlijk het is makkelijk om mij uit te maken voor troll. Maar tot nu toe zie ik alleen filmpjes voorbij komen van dode Palestijnse babies en niet van Isralische. Dus totdat we bewijs zien, of iets horen van een nieuwsbron die niet pro-israel. Geloof ik er geen ene reet van.
Beetje lekker vanuit je religieuze ivoren toren:

- Flikt hamas iets slechts? Het is niet waar, er is geen "bewijs".
- Flikt Israel iets? Natuurlijk doen ze dat, "bewijs" in overvloed.

Maar dat er israelische babies gedood zijn is in wel zoveel publicaties langsgekomen dat de meesten daar niet over twijfelen.
&lt;signature here&gt;.
  Moderator woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:30 #10
236264 crew  capricia
pi_210912414
Oh kijk. Behalve dat Hamas geen enkel kind gedood heeft, bedanken ze Poetin.

twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:41 #11
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210912415
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
Alles eerst aan puin dus. Verbaast me niet zo, zo’n offensief kost enorm veel troepen. waarschijnlijk hoopt Hamas er in zekere zin op en heeft men zich voorbereid. Dan maar overkill, Isral wil wel overkomen als winnaar en niet nadien er lullig opstaan omdat je halve leger afgeknald is.
twitter

Ja ziet er wel zo uit, vreselijk wel voor de lokale bevolking die niks met Hamas heeft, Hamas heeft wel een besluit gemaakt wat grote gevolgen gaat hebben voor veel Palestijnse burgers, net als eerder voor veel Isral burgers.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:48 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210912417

Gaat weer los, maar niet met raketten volgens mij. Artillery?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:50 #13
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210912418
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:54 schreef HiZ het volgende:
Mooi, in ieder geval Duitsland en Frankrijk gaan pro-Hamas demonstraties verbieden.
En pro-Palestijnen?
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:57:28 #14
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210912423
quote:
7s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 07:46 schreef HSG het volgende:

[..]
Klopt. Die schopten alle Palestijnen het land uit en drie keer raden welk land die Palestijnen toen op nam omdat de rest weigerden.
En 5 jaar nadat Libanon de Palestijnen op nam brak dankzij hun de burgeroorlog uit. Als je als land na Black September en de Libanon burgeroorlog nog steeds niet geleerd hebt dat je geen Palestijnen moet opnemen dan verdien je alle ellende die daaruit voortkomt.

==================
Lebanon absorbing hundreds of thousands of Palestinian refugees and militias after Black September in 1970 was a major contributor to the outbreak of the Lebanese Civil War in 1975. Some key reasons:

It upset the delicate sectarian balance between Christians and Muslims in Lebanon's power-sharing system. The influx of Palestinians tilted the balance towards Muslims.

Palestinian militias like the PLO established armed quasi-states within Lebanon from which they attacked Israel, dragging Lebanon into the Arab-Israeli conflict.

Israel retaliated with military strikes inside Lebanon, further destabilizing the country and weakening the central government's authority.

Tensions rose sharply between Lebanese Christians who opposed the Palestinian presence and Muslim/leftist Lebanese factions which supported the Palestinians.

Violent clashes began to erupt between these rival political-sectarian camps in the early 1970s over Palestinian militancy and civil/political reforms.

By 1975, the country descended into a full-scale civil war as alliances coalesced along religious-political lines and Lebanon collapsed into warlordism.

The war lasted 15 years and devastated Lebanese society and infrastructure. Over 150,000 were killed.

So while other long-standing issues also contributed, most historians agree the massive influx of Palestinian fighters and refugees after 1970 was the trigger that upset Lebanon's balance and touched off the civil war. The country struggled to handle the enormous social and security burdens imposed on it.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:57:40 #15
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_210912427
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Even op dezelfde manier reageren als wanneer er berichten zijn over dode Isralische burgers:
Die beelden zijn gemanipuleerd. We weten niet of de Israli's die explosie hebben veroorzaakt. Eigenlijk probeerden de Israli's deze kinderen te helpen maar nu krijgen ze de schuld. Hoe verklaar jij anders dat deze beelden nu pas naar buiten komen? Ik geloof er niks van.
quote:

[..]
quote:

[..]
Sterker nog waarschijnlijk zijn de ontploffingen veroorzaakt doordat hamas niet goed omging met het wapendepot wat in het gebouw gevestigd was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:57:42 #16
1234 HiZ
Hiz
pi_210912428
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het is lastig om vanuit gebouwen te schieten als er geen gebouwen meer zijn. Er is duidelijk voor gekozen om liever Gaza plat te leggen dan Hamas enig voordeel te laten. Ofwel: Isral wil niet de stad veroveren. Ze willen de stad weg.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:59:05 #17
1234 HiZ
Hiz
pi_210912437
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:56 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
En pro-Palestijnen?
Ik ben er helemaal voor om geen onderscheid te maken.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 09:59:29 #18
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_210912440
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:56 schreef capricia het volgende:
Oh kijk. Behalve dat Hamas geen enkel kind gedood heeft, bedanken ze Poetin.

[ twitter ]
As van het kwaad mocht iemand daar nog aan twijfelen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:00:09 #19
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_210912450
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:36 schreef capricia het volgende: [..] Wat ben nou wild om je heen aan het slaan? Als je zelf niet kunt bedenken dat de intenties verschillen, houdt het op.
Ik heb nergens ontkent dat intenties verschillen, maar intenties verschillen van mens tot mens en de intenties bevinden zich in de harten, die weten wij niet. En zo ook, een goede intentie maakt een slechte daad nog niet goed.
En Allah weet het het beste
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:00:50 #20
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210912458
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:57 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het is lastig om vanuit gebouwen te schieten als er geen gebouwen meer zijn. Er is duidelijk voor gekozen om liever Gaza plat te leggen dan Hamas enig voordeel te laten. Ofwel: Isral wil niet de stad veroveren. Ze willen de stad weg.
Nu is het wel zo dat uit het verleden blijkt dan vaak een in puin geschoten stad juist makkelijker te verdedigen is. Maar het zou kunnen dat Isral de wapens heeft dit gevaar te neutraliseren.

De gewone burger zal het meest lijden.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:01:02 #21
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_210912461
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik wel uiteindelijk zijn er ook normale mensen aan beide kanten van het conflict.
Punt is wel dat de extremisten vaak in Europa zitten.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:01:49 #22
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210912474
Gaat maar door zeg. Bijna niks te zien nu door de rook.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:02:08 #23
1234 HiZ
Hiz
pi_210912478
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:55 schreef Bensel het volgende:

[..]
Start een oorlog, en je wordt gebombardeerd. Dat zijn geen oorlogsmisdaden. Dat je vervolgens in zeer dichtbevolkt gebied je onder je bevolking schuilt, en ze als menselijk schild gebruikt, wel. Maarop de een of andere reden worden de palestijnen altijd vrijgepleit als het gaat om hun eigen oorlogsmisdaden, overtredingen van conventies (kuch ambulances gebruiken voor militair vervoer), en gewoon algemene onmenselijkheid
Burgers als schild gebruiken is nou toevallig wel zo'n duidelijk omschreven oorlogsmisdaad. Maar daar hoor je de Hamas vriendjes nooit over.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:05:31 #24
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210912513
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Dat is het makkelijkst en misschien de enige manier.

Maar protesten voor vrede van Palestijnse kant verbieden gaat tot verontwaardiging leiden.

En ik weet dat de algemene strekking nu is dat Palestijnen staan voor terreur, maar als Isral enorm tekeer gaat met heel veel burgerdoden tot gevolg, moeten Palestijnen zich ook kunnen uiten.
Ik denk dat wij als westen zijnde ook tijdig bij Isral grenzen aan moeten geven. Dit ook omdat we uiteindelijk altijd weer verder moeten met elkaar.
  woensdag 11 oktober 2023 @ 10:07:23 #25
336226 Geschiedkundige
pi_210912534
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:55 schreef GewoonUitNL het volgende:

[..]
Ik kan geen Hebreeuws dus weet niet of de vertaling klopt, maar zij die zo snel zijn om Hamas te beschuldigen van dat ze alle joden dood willen die kunnen ook vast geen Arabisch. Gaan ze dit ook veroordelen? Vast niet.
Beide kampen die zoiets roepen zijn gewoon triest. Punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')